Författare Ämne: Akrylfärg och plastmodeller  (läst 4751 gånger)

trainhunter

• Användare
  • Antal inlägg: 236
Akrylfärg och plastmodeller
« skrivet: lör 21 dec 2013, 13:57:23 »
Hej alla vänner!
Är det någon som har erfarenhet av att använda akrylfärger (konstnärsfärger) på plastmodeller av hus mm. typ Faller?
Tackar på förhand för svar  :)

Arne Ivan

• Stammis
  • Antal inlägg: 801
SV: Akrylfärg och plastmodeller
« Svar #1 skrivet: lör 21 dec 2013, 14:19:34 »
Det lilla jag kört med det så känns det svårt att få det att täcka.
Jag undviker det och kör med Tamayas primer emellan.
Arne Lindgren, Det fanns en ArneL redan i MMM så jag bytte nick

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #2 skrivet: lör 21 dec 2013, 14:20:01 »
Jag har använt akrylfärger till vädringen av mina Mas o Malmvagnar
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Arne Ivan

• Stammis
  • Antal inlägg: 801
« Svar #3 skrivet: lör 21 dec 2013, 15:03:45 »
Jag har använt akrylfärger till vädringen av mina Mas o Malmvagnar
Är det infärgad plast på dom vagnarna, eller sitter det nån lack på plasten.
Men iofs, när man vädrar vill man ju inte ha vädringen heltäckande. Och det ar ju täckningen jag fick problem med när jag inte använde primer. 
Arne Lindgren, Det fanns en ArneL redan i MMM så jag bytte nick

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #4 skrivet: lör 21 dec 2013, 15:11:47 »
Arne Ivan

Jag har egentligen svårare med en vädring än heltäckande målning.
Då vädringen består av tunn blask.

Att måla med akrylfärger ger både bra yta och vidhäftning.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #5 skrivet: lör 21 dec 2013, 16:28:30 »
Jag tycker att acrylfärger ger en lite för tjock hinna och föredrar Humbrol eller liknande. Om man sprutar med air brush blir det en annan sak, fast även med sprutan gillar jag alkydfärger bäst.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.043
« Svar #6 skrivet: lör 21 dec 2013, 18:10:09 »
Akryl konstnärsfärger går inte att använda på plastytor. Effekten blir snorig. För vattenlöslig färg finns ju tex Vallejo och Poly Scale.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #7 skrivet: lör 21 dec 2013, 18:42:09 »
Akryl konstnärsfärger går inte att använda på plastytor. Effekten blir snorig. För vattenlöslig färg finns ju tex Vallejo och Poly Scale.

Här har vi skilda åsikter.
Kan inte se att mina Mas vagnar ser snoriga ut
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.584
« Svar #8 skrivet: lör 21 dec 2013, 19:03:37 »
Jag började räkna på hur länge jag använt Tamiya färger till mina modeller och det är nog i ca 35 år  :)  Har bara varit tvingad att använda oljefärger typ Humbrol två gånger de senaste 10-15 åren och då på två Boeing 737 modeller där färgerna var speciella, dels en gul Simpson målad 737:a och dels en SAS 737:a. Jag är glad att jag inte behövt göra om det sen dess, rengöringen av sprutan var ett elände. Annat än att bara köra igenom med lite kranvatten som jag brukar göra med Tamiyafärgen:up:

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.043
« Svar #9 skrivet: lör 21 dec 2013, 20:51:11 »

Här har vi skilda åsikter.
Kan inte se att mina Mas vagnar ser snoriga ut
Haha, nej inte ser dina vagnar snoriga ut. Det gör heller inte konstnärers akrylmålningar. Jag menar att det inte går att måla en yta täckande. Trycker man ut en klick konstnärsakryl på en yta och tillsätter vatten får man jobba  för att få klumpen att lösa sig. Var det vädring av plasthus trainhunter menade är det förstås en annan sak.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #10 skrivet: lör 21 dec 2013, 21:26:20 »
Vi har olika uppfattningar, där jag respekterar din stora passion för byggandet och resultat som du presterar.

Det går för det mesta att använda olika typer av färg, man ska bara göra sig bekant med hur färgerna reagerar, och reagerar med varandra.

Jag har som ifrågan här i tråden målat plastytor samt vädrat dessa med i huvudsak konnstnärsfärger, då jag både har Matton-Pandurohobby- samt en ytterligare konstnärsbutik runt hörnan där jag bor.
Givetvis använder jag Valejo till många av mina modeller när jag målar dessa, men även sprayfärger.

Lägger in två bilder på ett lokstall + godsmagasin som jag har målat med konstnärsfärger, samt i grunden använt lösningsbaserade färger.

Tycker att det har fungerat bra att få till det nyansskifte jag har varit ute efter.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.916
« Svar #11 skrivet: lör 21 dec 2013, 21:41:41 »
Är det verkligen obehandlad plast du har målat på? Ser väldigt bra ut, jag har annars samma erfarenheter som Gissberg, det har aldrig lyckats mig att måla täckande med vanliga akrylfärger på plast, utan grundning i alla fall.
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #12 skrivet: lör 21 dec 2013, 22:52:21 »
Är det verkligen obehandlad plast du har målat på? Ser väldigt bra ut, jag har annars samma erfarenheter som Gissberg, det har aldrig lyckats mig att måla täckande med vanliga akrylfärger på plast, utan grundning i alla fall.

Plasten jag har använt är svart ifrån grunden, och kommer ifrån butik ( finns tyvärr inte längre )
Denna målas med färgsprutan som ger en tunt färgdammlager, ( av samma färg som efterbehandlingen )  ger en sträv yta, och torkar på en mycket kort stund.
Därefter varvar jag de färger som jag vill använda på byggnaderna och varvar dessa, använder även färgsprutan för att enbart spruta luft för att få liv i ytan, täckningen har jag inga problem med.
Ibland tillför jag torrborstning med pigment ( ej vädringspulver ) vill jag gå ett steg längre använder jag färgsprutan och duschar byggnaden med vatten, så jag får rinningar.

Byggnader med samma byggmaterial.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.654
« Svar #13 skrivet: sön 22 dec 2013, 05:37:58 »
Det enklaste är att sprutmåla plast med någon grundfärg, tex grå, innan man målar den färg kåken ska ha.
Jag köper Humbrols små sprejburkar och tejpar upp flera byggsatser eller scratchbyggda väggar på en pappskiva och så sprutar jag hela skivan på en gång.
Sedan penselmålar jag, oftast med PollyS.
Har försökt utan grundfärg men det är svårt att få det att täcka även med 3 strykningar, med grundfärg räcker det oftast med en strykning och vill man ha ett slitet intryck på ett falurött hus tex så kan man spä färgen lite och låta det grå lysa igenom.

Mvh UB

trainhunter

• Användare
  • Antal inlägg: 236
« Svar #14 skrivet: sön 22 dec 2013, 08:31:24 »
Oj, det var många tips :)
Tacka och bugar, får ta och testa mig fram lite smått.

//Hans

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #15 skrivet: sön 22 dec 2013, 08:55:06 »
Ska gå in och rätta mig själv, då jag har funderat kring det här med akrylmålning ( konstnärsfärger.
Tog fram min färgspruta och gjorde en test med ett material som igentligen bara kan ge ett negativt resultat.
Polyest klar, denna skiva har inga bra fördelar och måla vattenbaserade färger på, då det går efter torkning att gnugga av.

Då det var ett tag sen jag byggde dessa kåkar, så är det stod nu klart att jag har använt en lösningsbaserad primer, som har det etsade fördelen att denna griper tag i materialet.

Att ta ren konstnärsfärg och blanda upp denna ( går bra med en minivisp ) så efter primningen fungerar det ypperligt att använda dessa färger, fungerar bra i färgsprutan och ger en fin matt lyster.

Men dessa akrylfärger tar inte bort de färdiga Valejo airbruschfärgerna, som är helt suveräna.

Matton har en serie med GOLDEN AKRYL AIRBRUSHFÄRG
Färgen bygger på en 100% polymer emulsion som gör att den inte klumpar sig.
Innehåller uteslutande färgäkta pigment.
En hållbar och driftsäker färg av högsta kvalitet.

Stort sortiment, samt större flaskor, men inte fullt ut så stort sortiment som Valejo.
Så prova gärna att måla med konstnärsfärger/Hobbyfärger osv, känn er för så ska ni se vilka goda egenskaper dessa färger har.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

71

• Veteran
« Svar #16 skrivet: sön 22 dec 2013, 09:55:28 »
Varför inte använda akrylfärger som är avsedda för plast som t ex Tamiya och Gunze?

Stefan

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #17 skrivet: sön 22 dec 2013, 11:51:50 »
Varför inte använda akrylfärger som är avsedda för plast som t ex Tamiya och Gunze?

Stefan

Bra fråga kan man tycka.

För egen del så ska sådana färger beställas ifrån hobbybutiker, där dessa troligen finns.
I Malmö har vi tunt utbud av detta sortiment i de hobbybutiker som finns.
Oftast står man inför en situation där jag skulle behöva färger, och då lutar det mest åt att ta sig till de butiker som säljer konstnärs material.

Ska jag tex måla en vagnskorg ( teak ) så finns det inga hobbyfärger som är lämpade, så även här har jag under årens lopp sök och sökt för att finna underlag till min metod.

Allt handlar om att söka och finna det som passar byggaren bäst.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 706
« Svar #18 skrivet: mån 30 dec 2013, 21:19:38 »
Tack 71:an! Vart köper man Tamiyas färger, akryl som är bäst till tex byggsatser av hus i N.

Mvh

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 706
« Svar #19 skrivet: mån 30 dec 2013, 21:22:40 »
Glömde att påpeka, snygga modeller :approve: Bo!

71

• Veteran
« Svar #20 skrivet: mån 30 dec 2013, 21:33:24 »
Tack 71:an! Vart köper man Tamiyas färger, akryl som är bäst till tex byggsatser av hus i N.

Mvh

Var bor du nånstans?  Jag köper mina hos Hobbycenter eller Alfa Hobby i Göteborg.

Stefan