Författare Ämne: Nu blir jag digital och behöver hjälp!! Roco multimaus och Lokmaus II  (läst 3463 gånger)

Pennstativ

• Stammis
  • Antal inlägg: 764
Hej alla glada rallare!

Jag planerar för fullt på min nya bana, och har nu köpt hem grejer så att jag kommer igång med det digitala. Banan blir ganska stor, och minst tre pers ska kunna köra samtidigt.

Ja har nu följande utrustning:

2 st 10761 med tillhörande 2 st Lokmaus II
1 st 10764 med tillhörande 1 st Multimaus
1 st piko trådlös styrnng med fjärrkontroll från en startsats.

Om jag förstått detta med booster rätt, så handlar det om att kunna mata mer effekt i banan. Frågan är således:

Kan jag använda 10764 som "master" och de båda 10761 som boostrar? I så fall hur kopplar man?
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

gurkburk

• Användare
  • Antal inlägg: 197
SV: Nu blir jag digital och behöver hjälp!! Roco multimaus och Lokmaus II
« Svar #1 skrivet: tor 19 dec 2013, 20:52:22 »
10764 har samma kretskort som 10765 enligt denna tråd http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=5352.0. Huruvida 10761 har samma kretskort som boostern 10762 vet jag inte men troligt.

Edit: Hittade en tråd: http://vildmedtog.dk/index.php?id=18
Örebro

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 735
    • Min hemsida
« Svar #2 skrivet: fre 20 dec 2013, 07:52:37 »
Jag tror inte du är i behov av en booster i första skedet. En 10764 kan utan problem hålla igång 4-6 tåg samtidigt. Om du bygger om dina 10761 enligt http://vildmedtog.dk/index.php?id=18 så får du ju en booster som kan hålla igång 4-6 tåg till. Men min erfarenhet är att om jag själv ska styra mer än 2 tåg samtidigt, då blir det jobbigt. Är man dessutom fler i lokalen, då blir det än mer besvärligt, särskilt om det är trångt och man har gott om växlar, då brukar det blir rätt stressigt. Beträffande lokmausII så är de i princip "oanvändbara" i jämförelse med en Multimaus. Har man som jag många lok, är det i princip omöjligt att hålla ordning på vilken dekoderadress de olika loken har, och ska man snabbt växla nummer så kan det bli problem med en lokmausII. Men visst, har man ett fåtal lok och ett bättre sifferminne än jag så ska det väl inte vara några problem med det..  :)

PIKO-kontrollen tror jag inte kan användas på samma bana då de inte talar samma språk "internt" som behövs för att kommunicera (Roco har ju sitt egna Roconet eller vad det nu heter.) Men här kan jag ha fel, vet egentligen alldeles för lite om PIKOs digitalsystem för att egentligen yttra mig. Men känslan är iallafall att den får du köra med på en egen separat bana.

Om du bygger om din 10761 till en booster så kan INTE ingången för LokmausII användas mer. Varför kan jag inte svara på i skrivande stund men det går säkert att googla fram.

Så ska du använda fler "Möss" än 2 kan du ju alltid köpa denna: http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-7-0-22389-001007005-0-0-0-0-0-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html

En fördelarkabel så att du kan ansluta fler "Möss" till din 10764.
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.733
    • http://www.mollehem.se
« Svar #3 skrivet: fre 20 dec 2013, 10:06:23 »
Som ovanstående skrev så kan du ju fundera på om du verkligen behöver extra kraft.

Om du vill använda flera boostrar:

Om 10761 fungerar ungefär lika som 10764 så kopplar du en kabel mellan boosterkontakterna. I denna tråd nämns att det finns flera varianter på kretskort, så kolla noga vad som gäller.
Vill du så kompletterar du en 10761 med ytterligare boosterkontakt så du kan gå vidare till nästa booster. Annars kan du koppla en extern förgrening.

Alla mössen kopplas in på "huvudboostern", dvs 10764, med multimusen som master och alla övriga i slave. Inga möss i övriga boostrar.

Sist en kanske självklar sak men väldigt viktig:
Varje booster ska kopplas till sin egen del av banan!!!
Du skall alltså dela in banan i flera delar ("boosterdistrikt") där rälsen är helt avkapad mellan delarna. Delarna väljs så att loken normalt fördelas hyggligt jämnt bland delarna. En stor station blir då kanske en egen del även om stationen bara utgör en liten del av banan, detta eftersom många lok kör på stationen samtidigt.
Som sagt, detta var kanske självklart, men jag vet folk som kopplat in boostrarna parallellt för att öka effekten. Inte så lyckat...

mvh/anders
« Senast ändrad: fre 20 dec 2013, 10:08:03 av andersb »
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

Pennstativ

• Stammis
« Svar #4 skrivet: fre 20 dec 2013, 15:39:26 »
Okey!  Ny "kopplar det" även här. Dock uppstår en fråga:

10761 gavs ut med Lokmaus II. Boostern till den heter 10762 och är med all sannolikhet en 10761 med extrakontakt och utan uttag till möss.

Till Multimaus medskickades 10764. Bosstern här heter således 10765. Nu till frågan:

Klarar 10761 (ombyggd till 10762) av att hantera signalerna från Multimaus och 10764? eller kan problem uppstå?
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

gurkburk

• Användare
« Svar #5 skrivet: fre 20 dec 2013, 19:27:33 »
Alla som bygger på X-bus systemet kan kombineras. De tidiga 10750 (inklusive samtidiga bostrar etc.) har begränsningar men inte de du har. Tuta och kör (om du har ljuddekoder förstås ;))
Örebro

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 983
« Svar #6 skrivet: fre 20 dec 2013, 20:08:02 »
Om du har fler Rocoboostrar, tänk på att lägga skarvarna mellan boosterdistrikten på lämpliga ställen!
Hellre mitt på linjen mellan stationerna där du har farten uppe än i stationsgränsen då du kanske kör sakta fram och tillbaka vid växling och passerar gränsen onödigt många gånger och i låg fart!
En rundbana med dubbelspår mår bättre med en booster per spårslinga utan boostergränser än att bägge spåren ska passera två gränser per varv vid två boosterdistrikt! Dock ska inte boosterdistrikten vara för långa men det är knappast ett problem på en hemmabana!

Mvh. Peter
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

Pennstativ

• Stammis
« Svar #7 skrivet: fre 20 dec 2013, 22:36:21 »
Tack för alla upplysningar!

Min bana blir ganska omfattande, och därmed känner jag att det kan vara klokt att ha med åtminstone en booster från början. Dessutom så är det ju inte fel att ha gott om ström så att det räcker även till magnetartiklarna. Således:

Körutrustningen:
1: Ombyggnad av båda 10761 till "Booster".
2: Spara båda lokmaus II - Mina barnbarn vill vara med och köra, och får då egna lok till det (Alltid samma adress).
3: Skaffa ytterligare två Multimaus.
4: Ansluta samtliga körhandtag till 10764 "Master".
Därmed borde jag klara det mesta av loktyper, ljuddekodrar etc.

På banan:
1. Dela in anläggningen i 3 matningssektioner.
3. Placera rälsavbrotten för matningen på sträckor som körs med lite fart.
3. Ansluta 10761+10765+10765 till sektionerna.
4. Lägga in en glödlampa 24V/21W som extra säkerhet mot kortslutning.
5. Placera uttag till körkontroller på lämpliga ställen.

Tack alla som gjort mig betydligt klokare i allt detta! Nu är det bara att tuta och köra  :beer:

God Jul!

SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

gurkburk

• Användare
« Svar #8 skrivet: fre 20 dec 2013, 23:29:08 »
Jag är tveksam på om man över huvud taget behöver bygga om den...

Nu är min tyskakumskaper lika med noll och Google translator har mycket att önska men studera följande manick: http://www.moba-technik.de/beste_roco_zentrale/artikel_151.html

Hälsningar Peter
Örebro

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.778
« Svar #9 skrivet: sön 22 dec 2013, 11:52:26 »
Den lilla Pikofjärren går inte koppla ihop med någon annan central om det inte finns en så kallad snifferingång.

Harald.

Pennstativ

• Stammis
« Svar #10 skrivet: mån 30 dec 2013, 16:19:47 »
Hej igen!

Efter att ha bekantat mig med mina möss och ett Roco-lok så är beslutet fattat. Min kommande bana skall bli digital! Dock återstår en del frågetecken att räta ut, och till detta behöver jag hjälp:

1. Att läsa CV - Jag har en del för mig okända dekodrar som jag köpt lite här och där. Alla mina lok skall få dekoder. För att se rådande "status" och göra lämpliga justeringar så inser jag att man bör kunna läsa av dekoderns olika CV´n och dess inställda värde. Enligt manualen för Multimaus är detta inte möjligt. Vad är då det enklaste och billigaste sättet att göra en komplettering så att CV´n kan läsas in för ev. omprogrammering?

2. Gällande skarv mellan "master" och "booster" - Läste i manualen att (förkortat) "om kortslutning uppstår vid skarven mellan M och B skall polerna mellan boostern och rälerna byta plats". Tydligen handlar detta om fasförskjutning i växelspänningen vilken måste koordineras. Innebär detta att det eventuella problemet avlägsnas helt?

3. Det s.k. "programmeringsspåret": Jag planerar ett stickspår till vilket "mastern" ansluts. Spåret är avskiljt via en fyr-(!)polig 2-läges brytare till övriga anläggningen. Två av polerna används mellan stickspåret och övriga banan, och de andra två används mellan boostern och övriga banan. På detta sätt får jag ett avskiljbart programmeringsspår på anläggningen. Tanken är således att ha följande lägen: A: Stickspåret är anslutet till banan. 2: Endast stickspåret är anslutet till matningen. Är lösningen vettig, eller bör jag göra annorlunda?

SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 444
    • -
« Svar #11 skrivet: mån 30 dec 2013, 17:08:50 »
Hejsan!

Jag kör sedan länge med Rocos Multimaus, har två handtag, och trivs utomordentligt bra med dem.

Den största nackdelen med Multimusen är att det inte finns någon "read-back" funktion för dekodrarna, plus att vissa dekodrar kan vara "tröga" att programmera då Roco använder en något lägre programmeringsspänning för att skydda dekodern (jag programmerar alltid på ett isolerat spår).

Jag har använt en DC-Master från Broadway Limited för programmering och det har funkat mycket bra.
Nu har BL kommit med en annan underbar manick för programmering, där man kan få "read-back" och mycket annat.

Kolla den här videon;

http://factorydirecttrains.com/broadwaylimitedaddresschanger.aspx

Jag kommer att skaffa programmeraren så fort det går.

Stefan E
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #12 skrivet: mån 30 dec 2013, 17:30:29 »
Jag brukar laborera med dekodervärden via en Sprog som kopplas till datorn, där värden kan läsas ut, justeras och programmeras. Men den kräver ett lok med dekoder på ett spår eller provbänk. Annars finns dekodertestare, bl.a från ESU, som verkar användbara, och som inte kräver varken installation i lok eller dator. Har för mig att priset per pryl ligger på ca 400-600 kr.

Tillägg: Dekodertestaren från ESU för ca 500 kr kan såklart inte läsa ut värden heller, eftersom den styrs av ditt befintliga system... Det finns programmerare också men de kostar istället 1300-1500 kr. Sprog-en funkar fint tycker jag, köpte min från Habo Hobby och fick då deras svenska manual på köpet. :up:
« Senast ändrad: mån 30 dec 2013, 17:54:04 av Arstuga »
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Pennstativ

• Stammis
« Svar #13 skrivet: mån 30 dec 2013, 19:24:10 »
Jag brukar laborera med dekodervärden via en Sprog som kopplas till datorn, där värden kan läsas ut, justeras och programmeras. Men den kräver ett lok med dekoder på ett spår eller provbänk. Annars finns dekodertestare, bl.a från ESU, som verkar användbara, och som inte kräver varken installation i lok eller dator. Har för mig att priset per pryl ligger på ca 400-600 kr.

Tillägg: Dekodertestaren från ESU för ca 500 kr kan såklart inte läsa ut värden heller, eftersom den styrs av ditt befintliga system... Det finns programmerare också men de kostar istället 1300-1500 kr. Sprog-en funkar fint tycker jag, köpte min från Habo Hobby och fick då deras svenska manual på köpet. :up:

Tack för svaret! Innebörden av ordet "Sprog" är obekant för ig. Emotser gärna en närmare förklaring över detta förfarande.
« Senast ändrad: mån 30 dec 2013, 19:25:45 av Pennstativ »
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

gurkburk

• Användare
« Svar #14 skrivet: mån 30 dec 2013, 19:38:41 »
Mina erfarenheter från att köra digitalt må vara kort, dock tror jag att det finns en viss enkelhet om du inte vill gröta ner dig totalt i det tekniska att kolla på Z21 där du kan koppla dina möss och även låsa CV och allt via en app.
Själv så har jag både testat möss med X-bus samt TwinCenter med sin Locobus och kommer att testa vidare med Rocrail när jag väl får tag på ett USB-interface för Loconet, men jag är som sagt mer en teknikiker än modellbyggare ;)
Örebro

Pennstativ

• Stammis
« Svar #15 skrivet: mån 30 dec 2013, 19:46:50 »
Hejsan!

Jag kör sedan länge med Rocos Multimaus, har två handtag, och trivs utomordentligt bra med dem.

Den största nackdelen med Multimusen är att det inte finns någon "read-back" funktion för dekodrarna, plus att vissa dekodrar kan vara "tröga" att programmera då Roco använder en något lägre programmeringsspänning för att skydda dekodern (jag programmerar alltid på ett isolerat spår).

Jag har använt en DC-Master från Broadway Limited för programmering och det har funkat mycket bra.
Nu har BL kommit med en annan underbar manick för programmering, där man kan få "read-back" och mycket annat.

Kolla den här videon;

Stefan E

Stefan! Tack för info! jag sökte efter "DC-Master" på deras hemsida. Dock utan att lyckas. Har Du kanske en direktlänk??
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #16 skrivet: mån 30 dec 2013, 20:17:14 »
Tack för svaret! Innebörden av ordet "Sprog" är obekant för ig. Emotser gärna en närmare förklaring över detta förfarande.

En Sprog är en liten dosa som kopplas till eliminator, dator och spår (rullställ). Via programvara kan man läsa och skriva CV-värden i ett digitalt lok, samt även köra det om man vill. Jag köpte som sagt min härifrån: http://www.habohobby.se/sv/produkter/sortiment-a-o/sprog-dcc/sprog-ii-dekoderprogrammerare-1.html :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #17 skrivet: mån 30 dec 2013, 21:16:23 »
Hejsan!

Kolla den här videon;

Stefan E

Stefan! Tack för info! jag sökte efter "DC-Master" på deras hemsida. Dock utan att lyckas. Har Du kanske en direktlänk??

Hejsan!

Broadway Limited har den på hemsidan, men listad som "out of stock", tyvärr.

Hos Factory Direct finns den överhuvudtaget inte längre.

Min gissning är att den helt enkelt är slutsåld, och kommer att ersättas av den nya "Adress changer"-boxen.

http://www.broadway-limited.com/dcmasteranalogcontrolmodule.aspx

Synd, DC-Mastern var ju ett billigare alternativ, men de kanske gör en ny upplaga av DC-Masten  längre fram.

Stefan E

Pennstativ

• Stammis
« Svar #18 skrivet: mån 30 dec 2013, 23:36:49 »

En Sprog är en liten dosa som kopplas till eliminator, dator och spår (rullställ). Via programvara kan man läsa och skriva CV-värden i ett digitalt lok, samt även köra det om man vill. Jag köpte som sagt min härifrån: http://www.habohobby.se/sv/produkter/sortiment-a-o/sprog-dcc/sprog-ii-dekoderprogrammerare-1.html :)

Tack för tipset! Den verkar vara exakt vad jag söker!
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Pennstativ

• Stammis
« Svar #19 skrivet: mån 30 dec 2013, 23:39:20 »
Tack alla snälla MJ-are för tipsen!

Nu över till nästa fråga:

Hur kan man uppdatera en Multimaus till senast utgivna programutgåva? Min är från Tyskland, och saknar bl.a. Svenska i menyn. Behövs något särskilt mellan dator och mus? Hur gör man?
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Padde81

• Användare
  • Antal inlägg: 98
« Svar #20 skrivet: tis 31 dec 2013, 02:36:25 »
Man gör det via rocos USB interface eller med Z21 vad jag vet

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #21 skrivet: tis 31 dec 2013, 10:51:24 »

Tack för tipset! Den verkar vara exakt vad jag söker!

En sån skulle inte vara dum alls att ha.
Problemet är att jag vare sig har datorn i tågrummet eller plats vid datorn, just nu.
Kanske någon gång i framtiden.
Tack för tipset!

Stefan E