Författare Ämne: Märklin  (läst 7474 gånger)

Christian1984

• Användare
  • Antal inlägg: 436
Märklin
« skrivet: fre 19 jul 2013, 12:30:54 »
Hejsan alla jag e ny här kommer mitt första inlägg jo min fråga är jag e på jakt efter nåt enkelt billigt start set för märklin då jag aldrig har haft nåt tåg eller liknande så vad kan ni rekommendera?

Mvh
Christian
Tyska förebilder!!!!!

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.681
SV: Märklin
« Svar #1 skrivet: fre 19 jul 2013, 14:34:38 »
En motfråga: varför just Märklin?

Om du inte har/har haft tåg förut så tycker att du skall undersöka vad som finns på marknaden, inte bara från Märklin, som dessutom inte
tillhör de billigaste. Du får nog också ge lite mer info om vad du är ute efter, när det gäller förebild, vad din målsättning är etc.

Piko, Roco och Fleischmann har en hel del intressant att komma med när det gäller startsatser.
Jag tycker definitivt att du skall satsa på digitalt med en gång.

/Lars

Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.404
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #2 skrivet: fre 19 jul 2013, 15:28:40 »
Ständigt denna fråga " varför just märklin " :lol:

Märklin är och har varit under en lång tid, ett modell märke som står för robust och kvalité.

Idag är marknaden oändlig, när det avser modelltåg, vad som ska väljas, skulle jag råda dig att ta en funderare.
Ut och delta på träffar där du kan se när tågen kör, och prata med folk.

Ni stöter på båda parter 2R eller 3R ( märklin )

Märklin är ett modelltåg man inte behöver putta igång mellan varven för det är oxidation eller skit på spåret. ;)
2R finns ett stort utbud av som kan blandas, där det finns en uppsjö av olika förebilder.

Att 2R skulle vara mera prisvänligt, tycker jag inte är generellt.

Själv har jag haft märklin i 50år / 2R i 6år, mitt val att även köpa in 2R var en förfrågan att bygga om ett Brimalm lok till 3R vilket jag blev avrådd ifrån, och fick istället en fråga " varför inte köra båda systemen var för sig, där dessa möts på en större station.
Valet av modeller blir än mer ofantligt i utbud för mig.

När jag sen kommer till skott och börjar bygga får tiden utvisa.
Under årens lopp har det varit en del anläggningar, tillsammans med någon annan kollega.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Christian1984

• Användare
« Svar #3 skrivet: fre 19 jul 2013, 16:13:19 »
Angående märklin aå värkar det finnas ett stort utbud av massa delar och start set osv har redan hittat ett intressant set som jag vill köpa http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=080&pid=MA%2029163 detta har tittat på kan de vara en bra start?
Tyska förebilder!!!!!

3R AC

• Stammis
  • Antal inlägg: 569
« Svar #4 skrivet: fre 19 jul 2013, 16:31:14 »
Jag gjorde så att jag började med ett enkelt startset. Grejen med de enklare startseten är att man ofta tappar intresset rätt så fort om loken ock vagnarna är av den simplare modellen. Mina gamla startsatsgrejor ligger numera längst ner i några förvaringslådor...

Jag skulle nog rekommendera att införskaffa en startsats som innehåller en MS2 digital körkontroll. Det beror ju på vilken budget du satt upp men den kontrollen är bra mycket mer utvecklingsbar jämfört med den som följer med satsen du länkar till. Det initiala inköpspriset är kanske högre men man får å andra sidan så väldigt mycket mer.

Ett förslag kan vara t.ex denna: http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=312&entity=51479
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.012
« Svar #5 skrivet: fre 19 jul 2013, 16:32:00 »
En motfråga: varför just Märklin?

Ja, varför ska den frågan komma upp hela tiden? Man är definitivt inte låst till just 3R-grejer för det. Jag kör på Märklinspår men har lok och vagnar från flera andra fabrikat. Dessutom befinner ni er milsvida ifrån varandra i hobbyn eftersom han aldrig haft en modelljärnväög förut.

Däremot ställer jag mig frågan vad som är billigt? 1000:- eller 4000:-. En billig och simpel startsats för knappa 1000-lappen är den här: http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=312&entity=55831 .

Ett i mitt tycke bättre val är denna: http://www.trainshop.se/n/productinfo.php?product=427 . Dock är det oklart om den fortfarande går att köpa.

Den startsats du länkar till ovan kan också vara en bra början för att känna dig för om detta är något du vill fortsätta med.

Christian1984

• Användare
« Svar #6 skrivet: fre 19 jul 2013, 16:33:51 »
Ja precis för då kanske man får mer intresse för tåg osv och sen kan man ju alltid bygga ut osv om man vill det.
Tyska förebilder!!!!!

Christian1984

• Användare
« Svar #7 skrivet: fre 19 jul 2013, 16:35:31 »
Tyska förebilder!!!!!

Railroader

• Stammis
« Svar #8 skrivet: fre 19 jul 2013, 16:39:53 »
Ja, den är i skala 1:87, eller H0 om man så vill.

Christian1984

• Användare
« Svar #9 skrivet: fre 19 jul 2013, 16:46:04 »
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=312&entity=55831 men denna är också i h20 och bra att börja med om man nu inte vill lägga för mycket pengar i början?
Tyska förebilder!!!!!

Railroader

• Stammis
« Svar #10 skrivet: fre 19 jul 2013, 16:56:39 »
Ja, det är den men det är simpla grejer i de allra billigaste satserna. Det bör man vara medveten om. Hur gammal är du?

Christian1984

• Användare
« Svar #11 skrivet: fre 19 jul 2013, 16:57:35 »
28 år e jag.
Tyska förebilder!!!!!

Railroader

• Stammis
« Svar #12 skrivet: fre 19 jul 2013, 17:01:32 »
Då förmodar jag att du har lite mer intäkter än vad en 14-åring har. Jag skulle vilja flagga för något lite större än bara en minimal rälsoval. Tycker du denna är för dyr: http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=312&entity=51479 . Den är ett bättre val.

Christian1984

• Användare
« Svar #13 skrivet: fre 19 jul 2013, 17:28:13 »
De får nog bli den första som jag länkande värkar vara ett bra start sett att börja med.
Tyska förebilder!!!!!

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.681
« Svar #14 skrivet: fre 19 jul 2013, 19:46:41 »
Den första du länkar till är inget att satsa på tyvärr. Gammal typ av dekodrar/digitalsystem.
Då är denna som redan föreslagits mycket bättre http://www.trainshop.se/n/productinfo.php?product=427

/Lars

ulwen

• Stammis
  • Antal inlägg: 984
  • H0 - 3R, N-skala DCC - Allt svenskt
    • Min hemsida
« Svar #15 skrivet: fre 19 jul 2013, 20:57:30 »
De får nog bli den första som jag länkande värkar vara ett bra start sett att börja med.

Nja. Håller nog inte med. En Märklin startsats bör innehålla en MS2 om du ska köra digitalt. Inte Delta och definitivt inte den körkontrollen som är med. Det är en sats för barn att leka med på golvet. Det är just det som är meningen med den här serien som Märklin satt samman (My World).
Att få barn (med föräldrarnas hjälp) att intressera sig för modelljärnvägar.

Du kommer att behöva köpa en Mobile Station 2 (MS2) ändå när du vill köra fler lok och då får du slänga bort det som finns med här.
Dessutom kommer du med all säkerhet att köpa till lok och då har de mfx-dekoder som troligen inte går att köra med den kontrollen eftersom Delta har fasta adresser och du kan inte lägga till nya lok i körkontrollen. (Rätta mig gärna någon om det inte skulle vara så)

Med en MS2 kan du lägga till både nya lok med mfx-dekoder och äldre typer av lok som har MM-dekoder (Märklin/Motorola).

Startsatsen med T44 är ett mycket bättre val. Men det finns andra startsatser med MS2 och tyska lok med som förslaget med "Branch line".

/Ulf

H0 - 3R, Digitalt N - Digitalt. Svenska förebilder.

Christian1984

• Användare
« Svar #16 skrivet: fre 19 jul 2013, 21:19:11 »
Ge mig ett bra tips för ett start sett för runt 1000 kr.
Tyska förebilder!!!!!

Railroader

• Stammis
« Svar #17 skrivet: fre 19 jul 2013, 22:02:16 »
Du får den här för 1265:-: http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=312&entity=54734 . Där får du också ett stickspår och kan variera körningen lite så det blir roligare. Vagnarna är ganska anonyma och inga fantasifoster utan de går att använda även vid en utbyggnad. Skulle du upptäcka att hobbyn inte är något för dig så har du ju inte slängt ut för mycket pengar på den. Vid motsatsen så kostar det heller ingen förmögenhet att införskaffa en Mobile Station 2 om du vill köra digitalt på riktigt.
« Senast ändrad: fre 19 jul 2013, 22:13:05 av Railroader »

3R AC

• Stammis
« Svar #18 skrivet: fre 19 jul 2013, 22:15:01 »
Från Märklin finns det inga bra startsatser i den prisklassen (runt 1000:- eller mindre). Det är vad jag tycker i alla fall. För mig blev det så att jag efter ett tag gick och köpte mig en till startsats med digital handkontroll, eftersom jag snabbt tappade intresset för det som följde med den första startsatsen. Det lönar sig i längden att köpa en lite dyrare startsats. Antingen den från Trainshop med T44 loket (jag har det loket själv och det är ett riktigt trevligt lok) eller den med ångloket jag tipsade om ("Branchline").

Railroaders senaste tips är också bra. Loket är redan digitalt och en Mobile Station 2 går att köpa loss ganska billigt om du vill gå över till digitalt senare. Här är en snarlik startsats: http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=312&entity=51612&img=b

Mvh Jocke
« Senast ändrad: fre 19 jul 2013, 22:25:54 av 3R AC »

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.791
« Svar #19 skrivet: fre 19 jul 2013, 22:51:10 »
Jag vill också hellre rekommendera ett start-set med MS2 som körkontroll just för att få möjlighet att växa in i hobbyn på ett bra sätt, och gärna ett startset med stor rälsoval med växlar. Om du inte vill fortsätta så behåll originalkartonger och sälj sedan på tradera.

Fundera kring vad du vill avbilda med din modelljärnväg och köp en sats utifrån det.

Fördelen med startsatser är att de ofta är rabatterade och i princip får man körkontrollen på köpet. Själv startade jag med ett schweiziskt modernt startset och har behållit vagnarna.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Christian1984

• Användare
« Svar #20 skrivet: lör 20 jul 2013, 10:15:04 »
Tyska förebilder!!!!!

3R AC

• Stammis
« Svar #21 skrivet: lör 20 jul 2013, 11:12:17 »
Ja det är den. Skala H0 (uttalas hå-noll) är det samma som skala 1/87. Märklin tillverkar modelltåg i tre olika skalor: skala Z (1/220) eller "mini-club" som den också kallas. Skala H0 (1/87) samt skala "1" som är stora tåg i skala 1/32.

3R AC

• Stammis
« Svar #22 skrivet: lör 20 jul 2013, 11:24:42 »
Här ser du skillnaden mellan ett lok i H0 högst upp och ett Z skala lok.

Christian1984

• Användare
« Svar #23 skrivet: lör 20 jul 2013, 14:34:44 »
Okej ja de va en stor skillnad en fråga också det finns inga klubbar eller föreningar i göteborg som håller på med sånt här?
Tyska förebilder!!!!!

Christian1984

• Användare
« Svar #24 skrivet: sön 21 jul 2013, 19:40:55 »
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=312&entity=54734 har nu beställt mitt första start set om man vill bygga ut senare vad kan ni rekommendera då?
Tyska förebilder!!!!!