Författare Ämne: MMM - Dubbelspårig linjemodul med ”underjordisk” Faller Car vändslinga  (läst 13328 gånger)

Unnemo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 93
    • Värnamo Modelljärnvägsförening
Hej Lars- Erik
Jag en hel del FCS prylar liggande, halva nypriset hade jag tänkt var lämplig nivå
Har följande (tror jag)
- busstop, permanetnmagnet med spole Orginal
- magnetstop, dock saknas kärnan( jag nyttjade en M10 bult som gängades i plywooden direkt, efter ett tips.
- har lite elektronik , hemmabygge dock men ett ex , jag monterade en permantmagnet på högersida undertill på bussen, la en sensor i vägen som då kände av att bussen kom och då la jag om en växel in på hållplatsen

Hör av dig på tråden eller PM
Med vänlig hälsning,
Fredde Pettersson
Epost fredde.p[alfabulle]telia.com

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424
Hej igen,

Min ”bibel” för att få till FCS-delen är denna:



FALLER ”Modellbau leicht gemacht, Car System”, tredje upplagan.
Den beskriver det mesta man behöver veta för att planera och bygga in de flesta FCS-funktionerna i anläggningen.

Jag har nu börjat försöka få till infästningar även för växlar och stoppställen i vägelementet.



Dessutom har nu bygget börjat på en ny front igen, undersidan. Kommer detta bygge någonsin att bli färdigt?

På modulens undersida kommer jag att i Frigoliten lägga in ett antal elrör s.k. VP-rör (troligen 5-10 st.), för tågdriftens kommande elledningar innan botten skall täckas med plywood. Det är ett tidsödande och skräpande jobb så det kommer att ta tid innan hela den här delen är klar. Vitlimmet torkar sakta när delarna inte skall pressas ihop.
Rören blir av tre olika dimensioner, 10, 16 och 25 mm.
Det första nu inlagda röret är ett 25 mm rör som är avsett för temporära kontakterade kablar som bara skall passera modulen, t.ex bosterbusskabel med XLR-kontakt. Kabeln med kontakt kan lätt dras igenom modulen samtidigt som den är ”ur vägen”.




« Senast ändrad: lör 03 aug 2013, 14:16:44 av Cunhalasse »
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424
Hej därute,

Jag funderar på att lägga ner den här tråden eftersom jag inte vet vad jag skall skriva om.

Tråden har ju kommit att handla om två egentligen helt olika saker, dels modulbygge på ”mitt ganska normala sätt”, dels ett Faller Car Systembygge och naturligtvis kombinationen av de två.

Det har ju trots allt varit en hel del visningar i tråden men jag vet inte vad som är intressant för den/de av er som är läsare.
Skall jag sluta med skriveriet om FCS-bygget som är det jag petar mest i just nu eller sluta att försöka beskriva min metod av modulbygge med Frigolit som bärande konstruktion? Eller skall jag fortsätta tjata vidare om alltihop - alternativt lägga ner en ev. fortsättning av tråden?

När det gäller FCS lär det väl så småningom komma till någon form av styrutrustning för denna modul och kanske även gemensamt med grannmodulen som har en T-korsning och två busshållplatser. Om man skall använda Fallers styrburkar så verkar det ju gå åt en hel del olika enheter, men det är ju ett senare problem som jag säkert kommer att behöva hjälp med.

En liten fingervisning om vad som intresserar er där ute skulle glädja mig mycket för jag vet ju att ni finns. Det syns på antalet visningar.

Jag känner mig frustrerad.

Hälsningar
Lars-Erik
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.822
    • Tompas Webbplats
Finns mycket att beskriva och kan förstå frustruationen. Vet också att det tar tid att skriva en tråd som denna.
Jag tycker inte tråden spretar särskilt utan håller sig till rubriken "Dubbelspårig linjemodul med ”underjordisk” Faller Car vändslinga
"  och det är just det som gör att jag gillar din tråd.
Följande intresserar mig:
- Dubbeslpårsmodulbygge
- För och nackdelar med att bygga på/med frigolit som du gör. Spännande lösning med VPrör.
- Faller Car i allmänhet och körning i "backe" med underhåll "under jord" i synnerhet.
- Faller Car styrning och trafikidé, tex. överraska eventuell publik.
- Faller Car, att ansluta mot flera/andras Faller Car installationer/moduler.

Så för min del får du gärna fortsätta som du gör, att blanda modulkontruktion med FC
Kanske kan det vara så när du kommer in mer på styrningen av FC att det är en annan/egen tråd.
Hoppas synpunkterna kan vara till någon vägledning.

lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.299
  • Gävleborg
    • Mitt CV
Kan bara instämma i Tompas inlägg att man lär sig mycket bara av att läsa dina inlägg.
Har du funderat på att använda 3mm masonit?
Vad är måtten på dina moduler?
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424
Intresset verkade ju inte direkt upphetsande men jag fortsätter väl tills vidare då och då med lite info om läget. Jag har av någon anledning fått uppfattningen att mitt lite udda sätt att bygga moduler är intressantare än FCS-bygget. Varför vet jag inte, men det är så det känns.
Förutom inläggningen av elrör i frigoliten så är det just nu mest FCS-delen som är på gång så därför kommer en kortare rapport om den.

Växlarna är lite knepiga att få in i rätt läge eftersom underdelen, elmagneten, inte kommer att ligga i centrum rakt över någon tråd. För att underlätta placeringen försökte jag fixa till en liten mall:


Det framgår klart att hålet som skall borras i underlaget inte är centrerat mitt under överdelen.

När mallen är tillverkad blir det ganska lätta att pricka in rätt läge med hjälp av linjerna som läggs över den inritade körtrådens läge och rita dit den mindre, inre, cirkeln d.v.s. 20 mm hålet för växeln och den yttre 32 mm cirkeln för den yta som skall försänkas.




Därefter är det bara att borra ett minst 20 mm stort hål i den inre cirkeln på vägunderlaget för att kunna stoppa ner växeln i underlaget och skära bort lagom mycket material inom den yttre för att växelplattan skall komma i jämnhöjd med vägbanan. Själv använder jag mig bara av gamla vanliga hobbyknivar. Jag skär ner ett litet spår i den yttre markeringen med den smalare kniven och ”hyvlar” bort lagom mycket innanför med den andra.



När det jobbet har blivit lagom bra är det bara att prova hur bra ”locket” passar i ursparingen, justera, prova och justera igen. Klart så långt

Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

Arne Ivan

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 801
Ah!!  :D En växel, nu fattar tillochmed jag. Snyggt!
Arne Lindgren, Det fanns en ArneL redan i MMM så jag bytte nick

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424
Ah!!  :D En växel, nu fattar tillochmed jag. Snyggt!

Tack Arne för den kommentaren!

Den blev ett snyggt påpekande av att man tar mycket av det man sysslar med som självklart :) :) :???: :approve:
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424

Nu är det tre veckor sedan min senaste lägesrapport, men det har inte varit helt stiltje på modulbyggandet. Det är mest småjobb som har skett. Just nu går det bara sakta framåt med detta bygge.
Mest pysslar jag med att lägga in körtrådar och att montera/installera växlar och stoppmagneter i vägbanan för att kunna provköra vägen med ett par fordon innan allt monteras slutgiltigt.
Ursäkta den dåliga bildkvaliteten. Bilderna är tagna med mobilen.
Jag har börjat med att fräsa spåren för styrtråden med en Faller fräs.



Samtidigt har jag på flera ställen justerat trådens läge i förhållande till det tidigare uppritade.


Infästningar för växlar och Stoppmagneter har jag limmat fast på vägbaneplywoodskivans undersida. Genom att sedan lägga skivan på plats och trycka ner den mot frigoliten har jag märkt ut läget för att kunna skära ut hål på rätt plats i underlaget.




I dagsläget har fästena för alla tre växlarna och för två av fem stoppspolar kommit på plats.
Det återstår att fixa för tre stoppmagneter/parkeringsplatser som jag inte har köpt än. Jag har inte ens sett någon sådan i verkligheten.
Träklotsen runt växelenheten har ingen funktion för infästningen, bara som förstärkning av den tunna plywooden. Växeln limmas och spacklas bara fast i plywooden uppifrån.
Stoppspolarna kommer jag att fästa med plywoodbitar som skruvas fast så att de blir löstagbara för service underifrån. Konstruktionen framgår av bilderna.

Växlarna fungerar så att de normalt, i strömlöst läge, släpper igenom fordonen rakt fram. När spänning läggs på svänger fordonet av från normalriktningen.

Stoppspolarna fungerar helt enkelt som en elektromagnet som påverkar en Reedkontakt i bilen som stoppar bilen så länge spänningen är tillslagen.

Stoppmagneten fungerar tvärt om mot stoppstället. Bilen stannar när enheten är strömlös och släpper fram den när spänningen är tillslagen. Det är alltså en permanentmagnet som stoppar fordonet. En spole motverkar magnetfältet vid pålagd spänning och bilen far vidare.

När alla dessa delar är på plats blir det dags för den första provkörningen med ett par lastbilar och någon personbil för att se att allt fungerar innan det är dags för den slutgiltiga hopsättningen.

Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

larslars

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 239
Hej

Snyggt  :up: :clap:

Larslars
"Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna."

lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.299
  • Gävleborg
    • Mitt CV
Vad är din upplevelse av att använda Fallers trådfräs?
Är den värd sina pengar?
Helt underbart snyggt trådläggning.  :up:
Har du funderat på att använda rc servon för växelfunktion?
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424
Vad är din upplevelse av att använda Fallers trådfräs?

Jag tycker att det är en suverän pryl. Den fräser ett precis lagom spår som det är lätt att bara trycka ner styrtråden i. För provkörningar behöver man inte ens fästa tråden på annat sätt. Den ligger lätt kvar utan lim, tejp eller något annat.

Är den värd sina pengar?

Det är en befogad fråga som jag har lite svårt att besvara. I dagsläget kostar den väl någonting på 900 kr, men jag betalade ett par hundringar mindre via eBay.de för ett par år sedan.
Det priset anser jag som OK om man som jag tänker fräsa en 30 - 50 meter spår eller mer.


Helt underbart snyggt trådläggning.  :up:

Tack!

Har du funderat på att använda rc servon för växelfunktion?

Jag har ju inte ännu hunnit testa Fallers originalväxlar skarpt ännu och vet därför inte om det är värt besväret att försöka snickra till något eget, men visst har jag haft mina funderingar i den riktningen. Det sägs ju ibland att Fallers original inte alltid är helt tillförlitliga.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.005
Även om vi inte skriver frågor är det säkert många med mig som följer bygget med väldigt stort intresse.
Fortsätt skriva!
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.299
  • Gävleborg
    • Mitt CV
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424
Även om vi inte skriver frågor är det säkert många med mig som följer bygget med väldigt stort intresse.
Fortsätt skriva!
-Per

Tack Per,

Jag har äntligen börjat begripa att det är några "där ute" som är intresserade av bygget! Tråden har ju nu passerat 2000 visningar/läsningar så du bör ju inte vara den enda besökaren.
Jag kommer att fortsätta att då och då göra något inlägg vartefter bygger går vidare.

När den här modulen blir klar och de övriga sex modulerna är färdigfixade med sina FCS-vägar så blir det nog en fortsättning av den underjordiska tunneln för att på något sätt nå den ännu ej påbörjade stadskärnan intill min modulstation. I stadskärnan vill jag få in FCS, en trådbusslinje och ev. även en spårväg, allt svenskinspirerat men utan en riktig förebild. Stadsdelen blir 5,6 m lång och 60 - 80 cm djup/bred. Det du Per!
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

Masse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 75
Hejsan.

Här är en till som följer din tråd med stort intresse.  :up:
Är inte så aktiv på att skriva men läser desto mer.  ;)

/Mats
 
Mats.
Märklin, IbCom, RocRail.

tsa

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 299
Hej Lars-Erik.
Håller just på att planlägga en Faller Car bana på min MJ-anläggning, tsa.
Har läst igenom din tråd mycket noggrannt, och anser att din information har gett mycket matnyttigt för mitt planerande, även om jag skall lägga min bana bredvid mj-spåren. Så kör du vidare med din bygginformation, och jag är mycket tacksam för att du underlättar för oss andra.
Bästa MJ-hälsningar
Tore Svensson
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424
Förutom den här modulen håller jag på att fixa till Faller Car vägen på sex gamla moduler, ca. 10 meter väglängd längs en vändslinga för tågen.
På alla dessa moduler med 280 mm gavlar följer vägen spåret och (nästan) alla FCS-funktioner finns med. Den 9 cm breda vägen är backig och kurvig. Längs vägen finns ett större vägarbete, en viadukt/bro där vägen passerar över spåret för att byta sida, en järnvägsövergång i plan med bommar (för att byta sida igen), en passage med två busshållplatser under två bredvid varandra liggande järnvägsbroar för att slutligen nå en T-korsning som ansluter till den punkt där vägen började och åt andra hållet till den i denna tråd presenterade nya modulen.
Tyvärr har jag i dagsläget varken bilder eller visningsbar ritning över dessa moduler med vägen inritad. Jag har just nu inte heller den tid som behövs för att dokumentera mer än det jag visar i den här tråden, men det kommer nog när jag är klar här.
Alla dessa sju modulerna hoppas jag kunna visa på Hobbymässan i Älvsjö 2 och 3 november.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424
Oj vad tiden går fort. Det har gått ett par veckor till sedan jag senast skrev något om den här modulen. Det har inte gått så mycket framåt som jag hade hoppats, men en del har i alla fall hänt.
Jag har snickrat ihop den andra gavellådan och fixat till ett par allvarliga misstag som jag lyckats göra. Det ena felet har jag lyckats göra en gång tidigare på en annan modul, men lärde mig tydligen inte något av det misstaget.
Eftersom mina vägar på de här modulerna är 9 cm breda och ligger alldeles utmed modulkanten uppstår ett oundvikligt problem.
Jag har placerat styrtrådarna med 40 mm avstånd de båda trådarna. Då blir avståndet mellan styrtrådtråden och vägbanans kant 25 mm på vardera sidan och där är problemet när ett stoppställe skall installeras. Stoppspolen är 30mm i diameter, dvs. 15 mm från spolens centrum till ytterkant. Därtill skall stoppspolens centrum placeras 11 mm från styrtråden, alltså behövs teoretiskt minst 26 mm fritt utrymme under vägbanan mellan styrtråden och vägkanten/modulsargen. I praktiken behövs även lite ”vingelmån” för montaget av spolen. Eftersom jag inte har någon extra plats under vägbanan måste jag flytta styrtråden ca 5 mm i sidled på ett par ställen där jag skall ha stoppmagneter. En FCS-väg med stoppställen på båda sidor bör alltså helst vara 30 + 40 + 30 mm bred för ett vettigt montage av stoppspolar, men det blir en väldigt bred väg, motsvarande 8,7 m i verkligheten. Det blir nog snyggare att låta styrtrådarna svänga lite fram och tillbaka.


Det blir alltså att fräsa nya spår ca 5 mm vid sidan av de gamla och spackla igen dem.



Så här ser infästningen av spolarna ut från undersidan. Ett par träskruvar tillkommer för att hålla resp. spole på plats

Det andra felet blev att jag borrade ett 25 mm hål för det ditlimmade VP-röret (elröret) på fel ställe. Det blev lite feltänkt vid inmätningen av läget. Ingen katastrof det heller. Jag borrade ett nytt hål i en lös plywoodbit som jag därefter sågade till i en lämplig form. I gaveln gjorde jag ett fyrkanthål i motsvarande storlek och hade på vitlim på alla ytor som skulle limmas ihop och lät det torka en liten stund innan jag knackade in det nya hålet på rätt plats. Presspassning.





Och med allt på plats blev det så här:


Nu börjar det nästan likna en MMM-modul om man tänker sig en plywoodskiva över vändslingan.

Gavellådorna är ännu lite för höga så avsågning av någon cm behövs för att överskivan skall komma i jämnhöjd med frigoliten och samtidigt bli tunneltak.



Då blir det så här. Här syns även det "reparerade" hålet.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.299
  • Gävleborg
    • Mitt CV
Verkligen snyggt jobbat :up:
Hoppas verkligen att jag kan komma på Hobbymässan i Älvsjö 2 och 3 november och få se modulen/erna.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424

I brist på intressanta nyheter från modulbygget försöker jag här visa hela den nuvarande FCS vägen där denna modul skall ingå.
Denna layoutbild har jag försökt få till i Powerpoint för att kunna visa modulerna i MMM´s modulbibliotek. Det har tagit en massa timmar att bli klok på den nyare versionen av Pointen, men nu verkar jag ha fått till det nöjaktigt.




Den dubbelfiliga FCS-vägen består om man utgår från den "underjordiska faller Car vändslingan" av en T-korsning, en vägarbetsplats med skyttelsignaler på den enkelfiliga raksträckan, en viadukt över järnvägen, en korsning med vägskyddsanläggning med bommar i plan med järnvägen och till sist en passage under två järnvägsbroar innan vägen kommer ut i trevägskorsningen igen.
Under broarna finns två busshållplatser, en i vardera riktningen.
Vägskyddsanläggningen är ännu ej byggd. Det mesta har tillfälligt stannat upp lite p.g.a. materialbrist beroende på att pengarna inte räcker till allt man vill att de skall räcka till och dessutom vissa funderingar på mindre ändringar i bygget.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.822
    • Tompas Webbplats
I brist på intressanta nyheter från modulbygget försöker jag här visa hela den nuvarande FCS vägen där denna modul skall ingå.
...

Utmärkt översiktsbild och smart att samtidigt få fram modulbilderna till modulbiblioteket.
Kanske du har beskrivit helheten tidigare men det har gått mig förbi.
Jag tycker detta blir mycket bra. Många vändslingor landskapas ju inte.
Men denna kommer ju bjuda på landskap, tågtrafik och biltrafik.
Mycket trevligt tycker jag  :up:  :beer: 

lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.299
  • Gävleborg
    • Mitt CV
mycket snyggt! :up:
Jag kommer förbi på mässan (Ser du en tomte med laptop och en space-mouse i högst hugg, bör du ducka  :P )
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424
Det har varit total stiltje för länge nu under rubriken modulbygge.

När det gäller min FCS-modul beror det mest på att tiden inte har räckt till, hur nu det kommer sig. Delvis kan det bero på mina reumatiska problem, fortsatt brist på material samt andra MJ-aktiviteter som t.ex. fyra hela dagar på järnvägsmuseet i Gävle förra helgen och alla torsdagskvällar på SMJ.
Det har med andra ord inte hänt så mycket som det var tänkt, men nu har jag börjat på ny kula igen.
Resultatet av detta har blivit att modulerna inte kommer att bli tillräckligt färdiga för att ingå i banan på mässan i Älvsjö. Jag och banläggaren har kommit överens om att inte ta med mina moduler med FCS denna gång.

Verkligen snyggt jobbat :up:
Hoppas verkligen att jag kan komma på Hobbymässan i Älvsjö 2 och 3 november och få se modulen/erna.
Som sagt så kommer inte mina FCS-moduler att vara med i banan denna gång och jag vet inte nu om jag eventuellt kan ta med mig den här modulen för att visa upp den ”i befintligt skick”. Själv kommer jag i alla fall att finnas på plats som representant för både MMM och SMJ, så om någon vill snacka med mig om detta modulbygge eller något annat så sök upp mig på mässan.

Det finns färdiga rc växel omläggare:
http://www.ebay.com/itm/Car-System-HO-FWS2-servomotor-switch-32-mm-including-servo-1pcs-/141032895167
Tack för tipset. Jag visste att jag hade sett något om en färdig servoväxel men kom inte ihåg var eller vilken det handlade om.
Eftersom jag inte är någon större vän av att köpa saker utanför EU p.g.a. osäkra avgiftsförhållanden sökte jag dessa servoväxlar och hittade dem i Polen.
Denna servoväxel är ju till och med billigare än en originalväxel men man behöver ju någon form av servostyrning. Priset komplett med ett servostyrningskort för två servolägen blir ju bara ett par tior dyrare än enbart FCS originalväxel! Om man dessutom ersätter två växlar med en trelägesservo blir det ju t.o.m. bytydligt billigare än med originalväxlar. Toppen. Bara att prova hur de fungerar i praktiken.

Jag har nu bestämt mig för att prova med två servoväxlar i stället för de tre originalväxlarna och har därför beställt dessa:

http://www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=1123

http://www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=1158

http://www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=1159

Nu skall jag först provisoriskt provköra slingorna med originalväxlar för att se hur de,  kurvorna och stoppmagneterna fungerar. Därefter kommer jag att byta till servoväxlarna för att prova dessa och jämföra med originalväxlarna.
Jag skall ta några videosekvenser från provkörningarna, som kommer att ske med några olika långa fordon och försöka lägga in klippen här. jag återkommer.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.681
Verkligen synd att dina moduler inte är med på mässan. Även jag hade sett fram emot att se dem i aktion.
Får försöka prata med dig åtminstone  :) . Kommer du ha en tydlig namnskylt med alias?

/Lars