Författare Ämne: Fogpasta  (läst 1250 gånger)

Utloggad Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
Fogpasta
« skrivet: sön 16 jun 2013, 10:39:33 »
Jag har använt Busch fugenpaste på ett flertal tegelbyggnader, men är fortfarande lite osäker på vilken teknik jag ska använda. När jag första gången öppnade burken var pastan väldigt tjock. Provade att breda ut den med en så kallad konstnärspensel med styva borst, men det fungerade inte förrän jag blandat i vatten i det översta skiktet i burken. Nu såg jag i ett reportage från en tysk bana att de använde ett finger för att bre ut pastan. Ni som har testat, vilken metod använder ni?

Ett annat bekymmer är att Busch tycks ha slutat med pastan. Finns det något annat fabrikat? Var kan man i så fall köpa den? Har någon provat att i stort sett hälla på kraftigt utspädd färg och låta den rinna ner i fogarna?
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.598
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: Fogpasta
« Svar #1 skrivet: sön 16 jun 2013, 11:27:54 »
Hej Spirre.

Är det för att Fyll/måla fogarna i teglet du har använt denna pasta.

Jag utgår ifrån att din fråga handlar om detta.

Två metoder som jag upplever bra, är att måla hela ytan, för att sedan ta en kökssvamp och dra av ytan, så teglet kommer fram.
Nästa steg är att använda pigment och borsta ut, ger också ett bra resultat.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad Spirre

• Veteran
« Svar #2 skrivet: sön 16 jun 2013, 15:15:24 »
Tack för tipsen, Bo!

Du får gärna utveckla tekniken lite närmare. Vattenbaserad färg? Utspädd? Fuktig svamp? Pigmentet som du nämner, torrborstas det ut med styv pensel? Ska man borsta diagonalt över stenarna? Behöver det bindas när det är utstruket? Vad heter det, var får man tag på det?

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #3 skrivet: sön 16 jun 2013, 16:53:57 »
Tack för tipsen, Bo!

Du får gärna utveckla tekniken lite närmare. Vattenbaserad färg? Utspädd? Fuktig svamp? Pigmentet som du nämner, torrborstas det ut med styv pensel? Ska man borsta diagonalt över stenarna? Behöver det bindas när det är utstruket? Vad heter det, var får man tag på det?

Det murverk du ska göra detta på, hur ser detta ut, vad består det i för material, hur djupa är fogarna ec.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad Spirre

• Veteran
« Svar #4 skrivet: sön 16 jun 2013, 17:53:00 »
Det är vanligtvis plastbyggsatser, har inte sett laserskurna byggnader som har tegelfasad. Djupet på fogarna varierar ganska mycket mellan tillverkare, det vet du nog själv.

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #5 skrivet: sön 16 jun 2013, 18:14:04 »
Det är vanligtvis plastbyggsatser, har inte sett laserskurna byggnader som har tegelfasad. Djupet på fogarna varierar ganska mycket mellan tillverkare, det vet du nog själv.

Okej, då vet jag.

Det låter på din första beskrivning som samma procedur som att foga kakel o klinker, men så behöver du inte gå åt det.

Det finns även murakader i pressad papp, och dessa fungerar inte.

Om jag skulle göra detta så hade jag börjat med att köpa ut pigment i en konstärsbutik eller en färghandlare av den äldre varianten.

Smidigt och bra, därefter en fuktig svamp som du drar över ytan bara, så det inte når fogarna, därefter matt lack på sprayburk.

Nästa drag är att måla/ spraya ( vilket ger bästa resultat, varefter man tar en tunn slipduk på en slipklossoch drar några lätta drag.

Gör man samma process med vattenbaserad färg, så är det en fuktig svamp som gäller.
Men, därefter vädringspulver/pigment på den torra ytan för att ge liv åt väggen eller muren, sen mattlack på detta, så har jag gått åt min lilla stenbro som jag gjorde och finns här.

Det blev mycket bilder tyvärr.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #6 skrivet: sön 16 jun 2013, 19:17:04 »
Har gjort ett litet hastverk, så det går att göra bättre.

Ristat ut lagom stora (tegelstenar) i markskiva, duschat dessa med faluröd färg, därefter så provade jag med grå färg ( blev inget bra, beroende på att färgen är inte lika fet som pigmentet.
Så pigment och foga precis som om jag hade fogat ett klinkergolv, därefter matt lack.

Men som sagt, detta är för att visa dig min metod för att lösa detta.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad Spirre

• Veteran
« Svar #7 skrivet: tor 20 jun 2013, 15:08:15 »
Efter tipsen från Bo fick jag en egen idé. Häll ungefär en ölkapsyl lacknafta i en låg konservburk, doppa en solfjäderspensel till hälften i den Humbrolfärg du valt och rör ut färgen i lacknaftan. Pensla på blasket och se till att inget rinner in i hörn och blir kvar. För att detta ska fungera måste teglet först målas med matt färg.

Är det detta som kallas "wash"?

Nu pensionerar jag fogpastan  ;)

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #8 skrivet: tor 20 jun 2013, 17:31:35 »
Fogpasta kan jag tycka känns klumpig och överdriven process.
Fogarna är tunna och det krävs som Spirre skriver färg som ska rinna ner.
Men här får man tänka på vilket material man använder till vägg/mur
Så detta inte löser upp materialet.

Wash är färg till ca 5-15% resten lösningsmedel eller vatten, detta beroende på vilken färg man använder sig av.

Fungerar bra till det mesta.

Pigmentet har en fördel, detta framhäver det man vill ska framträda.

Kul att du hittade en lösning Spirre :)
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se