Författare Ämne: Raka kurvmoduler - MMM  (läst 1737 gånger)

Odd J

• Stammis
  • Antal inlägg: 716
    • http://www.abar.se
Raka kurvmoduler - MMM
« skrivet: tis 04 jun 2013, 00:33:29 »
Det låter tossigt, men det är sant. Nu har vi börjat bygga raka kurvmoduler.

Det började med att jag insåg att kurvmoduler är väldigt svåra att hantera i vanliga bostäder. I synnerhet om man bygger 480 mm breda kurvmoduler så blir modulerna stora "bananformer", om man inte slår sönder dörrkarmarna hemma så slår man sönder sina moduler redan innan man kommit till sin första modulträff. Jag tänkte att det måste finnas ett sätt att bygga kurvmoduler enligt MMM-standarden som både har plats för landskap och har mått som är hanterliga i vanliga bostäder. Resultatet blev idén om "raka kurvor", moduler som så gott det är möjligt fyller upp ett rätblock men som ändå är kurvmoduler. För att få ihop det så behöver man skifta spårläge från 140 till 340 från framkant, men om man har några sådana här moduler att välja på så kan man ändå komma tillbaka till spårläget man började på efter en längre kurva.

Så här blev det! Modulens långsidor är parallella mot den ena gaveln. Den långa långsidan böjer in på slutet så att dess tangent är vinkelrät mot den andra gaveln. På så sätt bildar den långa sidan en vacker form tillsammans med andra moduler. Den korta sidan får ett "hack" i sargen mot andra moduler men det får man offra för utrymmet att bygga landskap.

Här är modulstommarna som Torbjörn, Toni och jag har byggt enligt konceptet hittills. Först en 30 graders enkelspårsmodul, sedan två stycken 22,5 graders dubbelspårsmoduler, och till sist två specialare som är övergångsmoduler mellan 280 och 480-bredd på banan. Snickeriet ser måhända lite komplicerat ut men det är inte så marigt som det ser ut. Vi har byggt en jigg för att underlätta bygget av moduler med konstig form, så två byggare sätter enkelt ihop två sådana här modulstommar på en kväll.

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.654
SV: Raka kurvmoduler - MMM
« Svar #1 skrivet: tis 04 jun 2013, 09:45:39 »
Det krävs väl en bra såg för att få till vinklarna på gavlarna.
Hur stor kurvradie är det på dom här modulerna?

Mvh UB

Odd J

• Stammis
« Svar #2 skrivet: tis 04 jun 2013, 11:09:44 »
Ja det krävs att man har en bordscirkelsåg för att snedkapa hörnen. Kurvradien på dubbelspåret ligger på drygt 2000 mm, enkelspåren har radie på 1600-1800 mm ungefär.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.649
« Svar #3 skrivet: tis 04 jun 2013, 13:49:27 »
Det blir enklare att bygga rakt ju större radie man väljer ;)

Trevligt med många kurvmoduler.

/Lars

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.818
    • Tompas Webbplats
« Svar #4 skrivet: tis 04 jun 2013, 19:03:46 »
Snyggt!
Att breda kurvmoduler är svårthanterliga tex hemma är helt sant. Då tänker jag denna ide är klart intressant.
Jag gillar konceptet att ha alternerande spårläge. Ger spännande landskapsmöjligheter.
Men det krävs nog som sagt en monteringsjigg.
Tror Calle också gjort en jigg av ett gammalt bord om jag inte minns fel.

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.179
« Svar #5 skrivet: ons 05 jun 2013, 14:23:45 »
Tror Calle också gjort en jigg av ett gammalt bord om jag inte minns fel.

Japp, det stämmer. Ett tips där är att kolla så att bordet inte svankar på mitten, vilket mitt gamla fällbord gjorde. Jag löste problemet genom att köpa en skiva och ett gäng ben för en billig penning på Ikea.

Kul att det är fler än jag som bygger "raka kurvmoduler".  :)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Odd J

• Stammis
« Svar #6 skrivet: ons 05 jun 2013, 17:52:51 »
Ett tips där är att kolla så att bordet inte svankar på mitten

Jag känner till det problemet. Dom här modulerna har vi byggt på ett specialbyggt bord. Det är så bra det nu kan bli om man inte har en egen snickerifabrik, stor justersåg och en jättestor limpress... Vi lyckades inte få det helt plant men felen ligger under en millimeter i alla fall.

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #7 skrivet: ons 05 jun 2013, 18:24:05 »
Att ha en egen snickerifabrik skulle säkert många vilja ha, både yrkesfolk samt hobbyaktörer.

Nu vet jag inte hur stora bord ni pratar om, men en 22mm MDF med regelspant och 4st justerbara ben är ju inte helt omöjligt.
Då lär det bli både plant och i våg.

Endast en liten reflektion  :)
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.