Författare Ämne: Ballast  (läst 6754 gånger)

Utloggad Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
Ballast
« skrivet: sön 02 jun 2013, 18:16:57 »
Hej Bo!

Visst hamnade vi utanför tråden med stoppbockar, därför startar jag den här.

Jag är fascinerad över hur fint din ballast flyter in mellan syllarna och ändå är det inte sand. Jag har försökt med finsållat sågspån som jag färgat in, men jag får det inte att lämna syllarna. Kork eller sågspån borde bete sig ungefär lika, vad är knepet?

Göran
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.508
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: Ballast
« Svar #1 skrivet: sön 02 jun 2013, 18:42:22 »
Knepet är att inte limma in korken.
Jag lägger en mycket bra dubbelhäftande tape, samt kör med den vagnen du såg på bild.

Den lösa ballast där är kvar har jag provat att använda floristspraylim.
Rälen kan man skydda om man vill, finns så smal tape.

Vagnen är ett hemmabygge, så det finns ingen förebild.
Fick idén när jag såg att de hade en behållare de drog längs med spåret för hand.
Tror att Habo Hobby har en sådan???
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #2 skrivet: mån 03 jun 2013, 07:15:12 »
En bild till som visar ett resultat.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #3 skrivet: fre 07 jun 2013, 20:43:22 »
Då vi har en tråd som handlar om ballast med natursand, så vill jag ta upp i detalj samt lite närbilder med förklaring till ballast ifrån Hobby Trade samt Korkgranulat som jag har köpt in sedan tidigare.

Hobby Trade Fine.
Som jag tycker ser bra ut, om man inte ska beställa så mycket, då blir det ganska kostsamt.

Kork Granulat 0.5mm stl.
Som jag har färgat in efter min smak + en naturell.

Förstoring på granulat.

Lagd som ett ballastprov.

Nog tycker jag att båda ger ett intryck av skärv.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad FS

• Användare
  • Antal inlägg: 135
« Svar #4 skrivet: ons 07 aug 2013, 23:22:10 »
Då vi har en tråd som handlar om ballast med natursand, så vill jag ta upp i detalj samt lite närbilder med förklaring till ballast ifrån Hobby Trade samt Korkgranulat som jag har köpt in sedan tidigare.

Kork Granulat 0.5mm stl.
Som jag har färgat in efter min smak + en naturell.
Förstoring på granulat.

Har framställt lite eget granulat i olika grovlek med hjälp av en elektrisk kaffekvarn. Vilken typ av färg har du använt? Vanlig akrylat? Utspädd eller ej?

När ni färgar in fin sand hur gör ni då?

Sågspån kan man också framställa i olika grovlek med kaffekvarnen.

Tänkte testa lite olika hemgjorda varianter på material för ballast och jämföra med köpta varianter från Noch, Polak och WS.

Utloggad Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #5 skrivet: tor 08 aug 2013, 08:16:10 »
Chinchillasand går att färga in med bets, klumpar inte ihop sig.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #6 skrivet: tor 08 aug 2013, 08:51:25 »
Detta var många år sedan ( ca 15 )

Då använde vi lösningbaserade färger, vilket gjorde att det fäster bra på den småfeta korken.
Ska se om jag kommer ihåg proceduren exakt.

Jag tror vi använde en steglös borrmaskin, som lutar som en cementbrocka, som vi satte på lågt varvtal, och hade borrat ett hål i en mindre hink, som vi monterade på maskinen ( en egen liten cementbrocka ).

Detta flöt på ganska bra, och tog inte allt för lång tid för att rotera runt i hinken under blandningen och torktiden, framför allt så skötte det sig själv.

Vi blandade upp ca 125liter korkgranulat i ett antal högar som vi la ut på en skiva, och där fick dessa torka helt i ca 1dygn
Det som är viktigt är att det ska vara så pass tort att det inte vill klumpa ihop sig.

När detta var klart så var det bara att blanda ihop samtliga högar, och resultatet blev ett slående resultat.

Jag tror säkert att det hade gått att blanda vilken sand som helst på samma sätt.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

RMS

• Gäst
« Svar #7 skrivet: tis 27 aug 2013, 19:50:52 »
Intressanta ballastvagn Bo. Har du någon film där den är i användning kanske? 125 liter balast. Oj. Det måste vara stor anläggning du byger på. Är det stationsanlägningen du skriver om i annan tråd?

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #8 skrivet: tis 27 aug 2013, 20:14:10 »
Nej det är det inte, stationen kommer att sluka ännu mer kan jag tänka.
Jag bygger och ritar med den hjälp jag får, när jag känner mig inspirerad, det finns även perioder när jag inte känner lust att finna detta som en slavisk handling.

Den ballast var för denna anläggning vi byggde 1997.
Tyvärr lite dåliga bilder på de foto som jag har.
Men planskissen berättar lite mer om denna gigantiska anläggning.

Numera riven och uppeldad.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #9 skrivet: tor 05 sep 2013, 13:14:14 »
Det har diskuterats ballasten struktur och storlek, hur pass trovärdig denna ska vara och är.
Samt hur det bästa sättet för att komma upp i nivå med syllens ovankant.
Det är så mycket som inte går i hand i hand, när det gäller utseendet på vår modell räls respektive originalrälsen.

Utanför den sak skull diskutera detta i oändlighet, så har jag tagit fram den fakta som JAG är intresserad av, och den som vill, kan ta del av detta.

För mitt eget intresse så vill jag också tillägga att det är mycket svårt att jämföra vår modellvärld med originalet ( snarare omöjligt av olika saker )

Den ballast ( korkgranulat ) jag har fått tagit fram för många år sedan stämmer väl överens med originalet, dock gör inte min räls detta.
Det som jag upplever är att denna korkgranulat, är att den fyller upp ganska bra mellan sliprarna, utan att läggas på i omgångar, utan endast ett lager.

Det blir inte helt korrekt, men jag anser detta är bättre än att väta och limma, som i sin tur skapar en ljudåtergivning, plus att jag är emot att blöta ner det som ska leda ström + elektronik.

Bilderna jag visar är med en blandning av 6st olika färgtoner av korkgranulaten.
Och då får man anse att den färgåtergivningen blir en nylagd banuppbyggnad.

Lite bilder på originalet av ballastens storlek.

Mått på originalets spår plus vad det skulle bli i H0 samt vad det blev i H0.

Lite utvärdering varför det inte stämmer fullt ut i skalan, men kan se bra ut visuellt.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad 1956

• Användare
  • Antal inlägg: 424
« Svar #10 skrivet: tor 05 sep 2013, 16:14:40 »
Du har säkert rätt i dina mätningar som visar att avståndet på den räls du mätt, både i fullskala och i H0, inte stämmer d.v.s. att avståndet mellan slipersen är mindre på modellrälsen. Men är det i så fall inte så att det förstärks om man använder sig av för grovkornig ballast? 

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #11 skrivet: tor 05 sep 2013, 16:36:23 »
Du har säkert rätt i dina mätningar som visar att avståndet på den räls du mätt, både i fullskala och i H0, inte stämmer d.v.s. att avståndet mellan slipersen är mindre på modellrälsen. Men är det i så fall inte så att det förstärks om man använder sig av för grovkornig ballast?

Er antydan är delvis rätt.
Det är inte avståndet som skiljer, utan storleken på slipersen både bredd och höjd.

Min uppfattning är att inte sänka grovtjockleken på ballasten, då blir detta ett fel visuellt intryck.
Hur ska jag då göra när det är aktuellt för stationsområdet där det går över till mindre grovkornig fyllning, då saknar jag delvis differansen mellan ballast och övrig fyllning.

Det är vid dessa skillnader som jag ser det visuella felet.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad 1956

• Användare
« Svar #12 skrivet: tor 05 sep 2013, 17:46:08 »
Jag förstår inte riktigt vad du menar men du har säkert rätt.  :up:

Utloggad Kristian

• Användare
  • Antal inlägg: 383
« Svar #13 skrivet: tor 05 sep 2013, 19:13:47 »
Jag skulle vilja säga att om man använder finkornig makadam så försvinner lite grann av intrycket att det är just makadam och det hela ser ut som grus istället, särskilt från lite håll. T.ex så är Woodlands "fine"  ballast perfekt i storlek för H0, men personligen tycker jag att "medium" ser bättre ut och använder den, trots att den egentligen är för stor. Skalenlighet i all ära, men ibland får intrycket avgöra.(och det kan säkert skilja sig beroende om man ser det hela live eller på foto)

/Kristian
Bygger svenskt i H0, epok V-VI
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #14 skrivet: tor 05 sep 2013, 20:00:36 »
Till att börja med, så ville jag göra en utvärdering, därav detta mätande.

Såsom Kristian uttrycker det, så kan jag bara hålla med till fullo, Syn intrycket får vara den avgörande faktoren.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad 1956

• Användare
« Svar #15 skrivet: tor 05 sep 2013, 20:14:38 »
Håller med, det här är inte enkelt. Det gäller för betraktaren att få rätt intryck.

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #16 skrivet: lör 07 sep 2013, 19:27:29 »
Min utvärdering ville jag göra fullt ut, utan att det ska verka tjatigt.
Jag pådyvlar inte på någon det jag själv vill utröna, men kan gärna dela med mig.

Gjorde en provbit där vi kan se en bit spår med träslipers, respektive det som ska vara btg slipers.
Det blev trä i hobbyhandeln av enkla orsaker, men ska alltså jämföras som btg.

En träslipers är 240mm bred och detta motsvarar 2.75mm och rälsens slipers i modell är 3.23mm, en mindre differans kan tyckas, både ja och nej.

En btg slipers är endast 165mm.

Det var intressant och se hur en räls skulle ha blivit i en exakt skala som den vänstra delen av bilden visar, men ska då inte jämföras med den träslipers som ligger på högra sidan.
Poängen var att se hur brett det blir mellan btg slipersen kontra ballasten.

Nu får denna utvärdering vara till ända.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad 1956

• Användare
« Svar #17 skrivet: lör 07 sep 2013, 19:47:27 »
Vad jag förstår så har en skalariktig storlek på ballast i H0 inte så mycket att göra med slipersens bredd eller avstånd från varandra.

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #18 skrivet: lör 07 sep 2013, 20:10:35 »
Vad jag förstår så har en skalariktig storlek på ballast i H0 inte så mycket att göra med slipersens bredd eller avstånd från varandra.

Delvis helt korrekt, men visst har detta en betydelse hur vi uppfattar det vi ser..
Eftersom detta togs upp tidigare i tråden, som då berör ballasten, så har det en visuell betydelse hur vi uppfattar mängden ballast.
Det är dock ett synintryck som ger oss den första inblicken hur vi uppfattar skalorna.

Man kan göra djupdykningar och hänga fast vid detta, utan någon som helst betydelse, för i grund och botten så är det som det är.
Nu har jag spånat kring detta, och kommer att vara nöjd över den Tillig räls jag har.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad 1956

• Användare
« Svar #19 skrivet: lör 07 sep 2013, 20:23:04 »
Håller med dig, men då kanske bilderna med skjutmåtten ovan inte känns helt relevanta.

Utloggad Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #20 skrivet: lör 07 sep 2013, 20:49:22 »
Håller med dig, men då kanske bilderna med skjutmåtten ovan inte känns helt relevanta.

Det är bara ett skjutmått med flera tagningar.  ( Skämtar lite med dig )

Det är ändå intressant och se hur en korrekt räls ser ut, och den ballast som jag kan se i live, men jag tror att den är en illusion då det är jag som är den lilla personen till den stora järnvägen.

Men som sagt, avhandlingen ville jag göra, och fick svar på att det kameran visar i detalj, upplever jag inte som betraktare.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.773
« Svar #21 skrivet: sön 08 sep 2013, 09:05:01 »
Senaste bilden var mycket bra tycker jag.
Det är relativt enkelt att skära loss alla sliprar i Pecos c75 flexräls och sedan flytta dom så att mellanrummet ökar. Man kan sedan lägga sliprarna lite tätare i närheten av rälsskarvarna och då ev kolla upp hur långa rälerna ska vara. Detta gör en hel del för utseendet på spåret.
Brimalm säljer byggsatser till svenskt spår för den som vill ha något ännu bättre.

Mvh UB

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.965
« Svar #22 skrivet: sön 08 sep 2013, 09:06:57 »
Jag tycker den här typen av experimenterande är väldigt givande. Allt blir inte bra, och då vet man i alla fall det. Annat blir halvbra men man kan ta med sig det som faktiskt funkar och anpassa till andra metoder. Något blir faktiskt väldigt bra och kan placeras i bakhuvudet för användning när andan faller på.

I den här tråden har det för min del blivit tydligt att malen kork kan ge ett mycket bra intryck. Jag tror det är för att man med korken slipper dels runda korn, dels genomskinliga korn, båda dessa fenomen gör att natursand går bort för min del.

Kontentan av detta är att jag uppskattar Bos experiment, och att han delar med sig av allt. Framförallt det att inte bara det (perfekta?) slutresultatet visas upp, utan också vägen dit!
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad 1956

• Användare
« Svar #23 skrivet: sön 08 sep 2013, 09:41:01 »

Sen finns ju alternativet att använda sig av Woodlands ballast som finns i olika grovlek och färg, det är den fina i brunt som jag har använt mig av här.

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.773
« Svar #24 skrivet: sön 08 sep 2013, 09:52:56 »
När det gäller grusat spår så funkar säkert korken bra men knappast sandat?
Man kanske skulle bygga sandat spår på samma sätt som man bygger grusvägar, dvs spackel och ytterst lite fin sand siktat ojämnt över?

För den som undrar vad jag menar med sandat och har boken Sj 125 år kan kolla på sid 92.

Mvh UB