Författare Ämne: KLEINBAHN  (läst 48270 gånger)

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.567
KLEINBAHN
« Svar #50 skrivet: ons 05 mar 2008, 19:54:01 »
Två byggnader,

541 godsskjul

Ångloksstall 530 med sin rejält ytilltagna kartong. Har tre sådana lokstall. Kleinbahn har en speciell vändskiva som är helt platt, man behöver inte sänka ner den i underlaget.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #51 skrivet: ons 05 mar 2008, 19:56:01 »
Glömde nästan denna lilla skönhet som stod dold i ett av vitrinskåpen, 318 i en version från mitten av 50-talet.

Stefan

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #52 skrivet: ons 05 mar 2008, 20:07:18 »
Två järnvägsövergångar,

663

elektriska bommar (bahnschranken)

660

och så några lamport och en signal

slutligen lite delar av Kleinbahn luftledningssystem

Stefan

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #53 skrivet: tor 06 mar 2008, 20:16:02 »
Kleinbahn plasträls kom 1953 och tillverkades fram till 1958 men fanns att köpa i Kleinbahns butiker ända tills 1963.

Stoppbockarna är lite kul.

Stefan

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #54 skrivet: tor 06 mar 2008, 20:34:16 »
Kleinbahns modellräls kom redan 1957 och är forttfarande i produktion (och ser fortfarande helt modern ut). Skiljer sej från ana räls genom att liksom Trix express rälsen inte har skarvjärn utan sätts ihop med små piggar.

Slutligen en bild på hela min skensamling, bra att ha ifall det blir nån bana nångång.....

Stefan

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #55 skrivet: fre 07 mar 2008, 18:00:10 »
Sista rycket 8)

Har precis hämtat senaste tillskottet i samlingen, ett schweiziskt motorvagnas sett, ABFE 4/8. Kom 1966 och fanns med i sortimentet tills i slutet på 80 talet /början av 90-talet. Finns i färger för fem olika schweiziska bolag.

Kleinbahns kataloger i det speciella lilla liggande formatet har jag en hel de lav.

Slutligen, boken som jag hämtat mycket information från, skriven av Johannes Reittinger (som bl a driver det österikiska mj museum som jag tidigare länkat till). Har kommit ut i flera utökade upplagar senare, och uppdelade i böcker om loken, vagnar,  tillbehören mm. Ett måste för varje Kleinbahnsammlaree.

Så, det var det hela. Hoppas ni tycket det varit kul att se lite från en väldigt speciell tillverkare. Skulle gissa att min hela samling kostat mej lika mycket som vad ett Brimalmlok kostar nuförtiden....

Stefan

ps kanske lägger ut några bilder på mina Klein Modelbahnvagnar också eftersom dom ju hör ihop med Kleinbahns historia  ds

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.214
KLEINBAHN
« Svar #56 skrivet: fre 07 mar 2008, 21:29:02 »
Tack Stefan för att vi fått se detta!
Att bilderna håller hög kvalitet gillas också. Att fota, ladda ned och lägga in bilder gör ju inte sig självt. Tack och mera tack!

ÖBB "mag ich" men så mycket Kleinbahn (& Klein) har det inte blivit trots rikligt semestrande i Österrike på 1980- och 1990-talet.

"Kleinbahn ist das präg´dir ein, wie die Bundesbahn in klein".  :clown:  

Hoppas att inte Flm har Copyright på sin slogan.

Mvh

Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #57 skrivet: fre 14 mar 2008, 10:46:33 »
Har blivit medlem på ett österikiskt Kleinbahnforum och har bl a ställt frågan om bilder på fabriken. En av medlemmarna lade ut några bilder, finns lite längre ner på sdain.
http://www.kleinbahnsammler.at/wbb2/thread.php?threadid=5317&page=2

Fabriken ser inte lika stor ut som på baksidan av katalogerna......

Stefan

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.966
KLEINBAHN
« Svar #58 skrivet: fre 14 mar 2008, 11:34:46 »
Intressant, kvarteret byggdes på 1800-talet som skofabrik.
Dom kunde på den tiden!

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #59 skrivet: mån 17 mar 2008, 21:45:56 »
En av de österikiska forum medlemmarna lade ut en hel del mer bilder på Kleinbahnfabriken och på Kleinbahns butiker. Tror ni jag blev glad eller :)

http://www.kleinbahnsammler.at/wbb2/thread.php?threadid=5317&page=2

Stefan

Per Lind

• Stammis
KLEINBAHN
« Svar #60 skrivet: tis 18 mar 2008, 16:29:32 »
Otroligt!
Kul!

Som pappa till LMH-katalogen, (Mats G Larsson och jag var kompanjoner) så trodde jag att det bara var jag som hade den kvar.

-Per

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #61 skrivet: ons 19 mar 2008, 08:06:21 »
Hej, hoppas det var ok att jag scannade av Kleinbahnsidorna och lade ut dom på Kleinbahnsammlers forum. Flera av forumdelatagarna frågade ju efter hur Kleinbahn funnits att få tag på i Sverige. Du har föresten inte något extra exemplar av katalogen liggande? Skulle vara kul ifall man kunde komma över ett ex till och skicka till "Das Kleine Bahnmuseum" som ju visar österikiskt mj-material. jag skall också försöka få tag på ett extra exemplar av Mecanics katalog (Liliput).

Tänkte också jag skulle fråga på det österikiska forumet om fler detaljer kring delandet av företaget på 80-talet, skall bara skriva hop frågan först och få den översatt av min tyskspråkiga arbetskamrat.

Bilderna på fabriken och butikerna (speciellt interiörbilden från en av dom) uppskatade jag verkligen! Tänk om man bott i österike och bara kunant gå in och öpa det man vill ha.....

Stefan

Per Lind

• Stammis
KLEINBAHN
« Svar #62 skrivet: ons 19 mar 2008, 12:31:43 »
Som stolt pappa till nämnda trycksak så är det helt OK.
Tekniken på den tiden var ju inte den bästa men med reprokamera i källaren, grafiskt ljusbord och vax gick den att få ihop. Skriven på en IBM där man kunde justera halva teckenbredder och med lite pill få till en rak högermarginal.

Vi sålde slut på upplagan så det finns bara mitt arkivexemplar.

-Per

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #63 skrivet: ons 19 mar 2008, 12:53:31 »
Jag köpte faktiskt en hel del ur den katalogen på sin tid, där fanns ju så mycket kul! Grunden till min EKO samling kommer därifrån, jag köpte också HEKI? luftledningsstoplar för tunnlar, lite staket och flera av Electrotrens olika laster, en Waldorf Isabella coupe i 1/87, samt att min pappa köpte flera fransktillverkade veteranbilar i 1/43.

Synd bara att jag inte redan då upptäckt tjusningen med Kleinbahn.....

Har f ö två olika versioner av katalogen, i en av dom  saknas Kleinbahn.

Stefan

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #64 skrivet: sön 06 apr 2008, 16:57:00 »
Fick med mej en hel del kul från dagens Nostalgimässa...

Lite närbilder på de intresantaste sakerna.

Det läckra motorvagnssättet AbFe 4/8 i BLS färger. 400:- tycker jag var överkomligt (speciellt som mina pengar var på upphällningen vid det laget).

Det första som jagg hittade när jag kom var denna lilla läckra sak, Kleinbahn lilla fina "Turmwagen" X 534.

Hade på Tradera köpt tre schweiziska passagerarvagnar. Kom överens med säljarenm att få vagnarna på mässan.

380

381

och vagnen jag letat efter i många år  sen jag för första gången såg den i katalogen,

393

Säljaren hade med sej lite andra Kleinbahnsaker också, bl a detta ellok, 1041 (samma som Märklin har haft).

Resten Kleinbahnsaker jag fick tag på syns på stora bilden. Kunde heller inte låta bli Frateschivagnen eftersom jag har en väldigt trevlig arbetskamrat som heter just så i efternamn   :)

Stefan

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #65 skrivet: lör 12 apr 2008, 20:18:34 »
Tog fram lite räls idag och byggde en liten oval på vardagsrumsbordet. Tänkte provköra en del av de senaste inköpen och också för första gången köra med mitt nästan kompletta schweiziska snälltåg.

Mitt favoritlok som har en helt underbar mjuk gång. Nu är ju Kleinbahntransformatorn mer byggd för kraft än för smygkörning så med en mer avancerad transformator (som min HM kanske) går det nog att smyga igång ännu bättre. F ö rätt fräckt att genom fönstren på loket se motorerna gå igång.

"Bergsloket" till höger i bilden går ju att använda som underede till en del svenska lok. Mitt ex är den nyare versionen med omgjord korg och ny drivning. Går också mycket lugn och fint.

Stefan

Tuva Nordlund

• Användare
  • Antal inlägg: 62
    • http://www.mj-portalen.se
KLEINBAHN
« Svar #66 skrivet: mån 14 apr 2008, 00:59:47 »
Gud vad roligt att se någon som samlar på dessa finna modellerna....man blir rörd....och vill se mer bara...
Kram Tuva Nordlund.
www.mj-portalen.se

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #67 skrivet: lör 16 aug 2008, 12:48:15 »
Äntligen lite tillökning i samlingen, detta har tillkommit under sommaren, färgvarianter och en del vagnar med metallundereden.

Stefan

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #68 skrivet: ons 10 sep 2008, 18:45:40 »
Ännu ett nyförvärv, Tiefladenwagen 348 med Intercontinental tanken, har varianten med Kleinbahntanken tidigare.

Stefan

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #69 skrivet: tor 18 sep 2008, 20:53:04 »
Senaste tillskottet, 1063. Ett av Kleinbahn senaste lok, tror det kom nån gång på 80-talet. Är i exakt 1/87.

Stefan

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #70 skrivet: sön 28 sep 2008, 17:21:06 »
Dagens tillskott från Nostalgimäsan (som verkar vara på tillbakagång rejält, betydligt färre utställare idag). Dom var dyra, betydligt dyrare än nya hos Kleinbahn själva med vad gör man inte....

Alla tre vagnarna hör till bland de nyaste vagnarna i sortimentet. Enkla men snygga.

316

346.

Stefan

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #71 skrivet: tor 19 feb 2009, 09:58:42 »
Så har jag fått tag på Kleinbahns kranvagn i den röda målningen.

Stefan

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #72 skrivet: tor 05 mar 2009, 18:55:46 »
Fick idag hem ännu en av Kleinbahns schweiziska restaurangvagnar, inköpt för att få tag på en strömavtagare. När jag väl packade upp den upptäckte jag att den skilde sej från de som jag har tidigare. Tacket var mer i silver  och den röda färgen var mörkare. Dessutom var det ett anat utförande på strömdetaljerna på taket. Så det blir att till att behålla den vagnen i samlingen.

Stefan

Magnus P3

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.208
KLEINBAHN
« Svar #73 skrivet: tor 05 mar 2009, 19:01:26 »
Kan du avgöra vilken av dom som är äldst?
H0 2R DCC

71

• Veteran
KLEINBAHN
« Svar #74 skrivet: tor 05 mar 2009, 19:23:09 »
tittade i gamla kataloger och på Kleinbahns hemsida. I de gamla katalogerna är taket grått och när jag se på hemsidan ser taket silverfärgat ut.

Man hade föresten bytt bild på startsidan, ser ut som den är tagen i fabriken.

Stefan