Författare Ämne: SJ litt S1  (läst 6544 gånger)

Utloggad SweN

• Användare
  • Antal inlägg: 412
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SJ litt S1
« skrivet: lör 02 feb 2013, 03:39:57 »
Med risk för att tråka ut er med mina ångloksprojekt så har jag här bifogat några bilder på de projekt som jag håller på med just nu.  Har tre Lima SJ litt S1 lok som skall modifieras och bla få Fleischmann driv samt fler detaljer.

Till vänster syns min "prototyp" där diverse lösningar testas för att sedan kunna appliceras på de andra två S1 loken.  Loket till höger är i princip Lima orginal förutom att jag där lött fast domkrafts hyllan mellan hjulen på boggien.

Prototypen har sänkts ca 1mm jämfört med orginalet samt försetts med en hel del ytterliggare detaljer.  Lima lokets korg var ju i alla fall rätt hyfsad (till skillnad mot drivet) men man blev ändå förvånad över att så många detaljer "saknades".  En hel del räcken har satts fast samt ny säkerhetsventil, luft pump (på höger sida), pannstag (?), front lycktor, öppnat upp för runda frontfönster på hytten samt i detta fall en öppen kolbehållare.  Har även gjort pannluckan välvd i stället för den flata luckan som orginalet har.  Detta gjordes med en droppe epoxy...!  Den välvda pannluckan (tror att det egentligen heter sotskåpslucka) kan bara anas till vänster i bilden.
Den nedre bilden visar lokets högersida, här flankerad utav en SJ litt E2 (numera med svartmålade hjul!).  Luftpumpens nya placering framgår samt luftledningen som går in i hytten.

De nya frontlysena har försetts med fiberoptik.  Har tänkt att ha separat belysning till topplycktan, vilket betyder att man då måste ha en 3-funktions dekoder, om jag nu förstått det hela rätt, eller?  Lima lokets orginalvikt är ca 64g.  Lima lokets orginal tyngd i pannan har fått ersättas utav modifierad Fleischmann vikt från deras Br91 men i SNCB version (svarta hjul) samt försetts med extra wolframpulver för ökad vikt.  Loket väger just nu 70g samt saknar slirskydd (vilket inte Br91-loket har som orginal)!  "Kolet" i kolbehållaren är wolfrangranulat (betydligt mer grovkornigt än Wolframpulver).  Frågan framöver är väl om loket klarar av att dra en uppsättning vagnar utan slirskydd.  Finns hjul med slirskydd till Br91 att få tag på?  Och om det nu finns så måste förmodligen den förlorade strömupptagningen kompenseras med extra strömupptagning via några utav de mindre löphjulen, hur det i så fall ska gå till?

Vad som saknas just nu är diverse trappsteg, fotsteg, plattformar vid skorsten och domen, kran för vattenpåfyllnad, ångvissla, plogar och koppel både bak o fram samt en grunka som normalt sitter mellan säkerhetsventilen och hytten på S1 loken ovanpå pannans högersida.  Kan det vara en generator till belysningen?
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Utloggad Sikforsände

• Användare
  • Antal inlägg: 394
SV: SJ litt S1
« Svar #1 skrivet: lör 02 feb 2013, 07:31:52 »
Glöm det! Du tråkar inte ut oss på något sätt. Jätteintressant projekt, med mycket snyggt resultat. Vilket driv har du använt? Jag ser att den bakre löpboggien verkar utbytt, alternativt fått nya hjul. Det skulle vara jätte spännande att få se lite mer av drivet och vilka ingrepp du gjort.
Hälsningar Lars-Åke

Utloggad JanP

• Stammis
  • Antal inlägg: 631
« Svar #2 skrivet: lör 02 feb 2013, 07:34:44 »
Nä Peter, ingen risk att man blir uttröttad av info och bilder på dina projekt, tvärtom!  :beer:

Jag är imponerad, det är ett maffigt projekt du gett dig in i! Jag kan inte mycket om ånglok mer än till namnen, så jag har inte mycket att tipsa om på dina detaljfrågor men jag tycker att det ser mycket bra ut. Jag har alltid varit sugen på ett S1 eller Sb(S2).

Hur fick du dit nitraderna på sidorna (tankarna)?

Följer med intresse förtsättningen!

/Janp
Återfalls rallare i N efter 30år.
Bygger WKJ Wesdala-Knorrtorps Jernvägar

Utloggad Sikforsände

• Användare
  • Antal inlägg: 394
« Svar #3 skrivet: lör 02 feb 2013, 08:17:16 »
Läste slarvigt. BR 91 alltså (Fleischmann 7031), men bakre löpboggien, är det LIMA-lokets med nya hjul? Fick du göra några ingrepp på lokchassit?

Utloggad SweN

• Användare
« Svar #4 skrivet: lör 02 feb 2013, 16:22:33 »
Har en bild på chassiet i en annan länk: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=11765.msg115428#new. Skrolla ned några inlägg så finns en bild där med lite ytterligare info. Skall komplettera med ytterliggare bilder under dagen!

Nitraderna på tankarna är faktiskt Lima orginal som redan satt där.  Det är möjligt att de framträder bättre utan de röda ramarna!  Nitar finns annars att köpa från www.archertransfers.com där man liksom dekaler applicerar niraderna på liknande sätt.  Har köp hem några ark men ännu inte provat detta då man först skall grundmåla modellen innan nitarna appliceras!  Så, likaså jag, är intresserad utav fortsättningen!
« Senast ändrad: tor 20 mar 2014, 02:48:10 av SweN »
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Utloggad SweN

• Användare
« Svar #5 skrivet: lör 02 feb 2013, 17:51:41 »
Har här en gammal bild med jämförelser på olika chassien.  På det modifierade Fleischmann chassiet provade jag först med ett löphjul med samma diameter som de bakre löphjulen har.  Problemet jag fick var att hjulet blev "hängande i luften" och låg alltså inte ann mot rälsen.  Blev då tvungen att använda Fleischmann orginal löphjul fram, som jag själv tycker känns något för stor...men vad göra?  För att det inte skulle se alltför konstigt ut så var jag då tvungen att finna lämpliga hjul till de bakre löphjulen istället.

Nu är det så att Fleichmanns löphjul har 1mm axel medan fästet på Limas boggie är anpassat för 1.5mm.  Lämpliga hjul fann jag hos Graham Farish.  "Ekrarna" är dock inte detsamma som för Fleschmann hjulet (8 respektive 10 - kan ju nämnas att Jeco's S1 i HO har 10 ekrar). 

När jag diskuterade S1 projektet med Alexander på Tågfabriken så undrade han varför jag inte använde istället Fleischmanns nyare Br64 som utgångspunkt.  Den är ju redan försedd med svänghjul mm men för min del var det då försent eftersom begagnade Br91'or redan var inhandlade.  Br91'ans motor är kantig i formen och passar inte direkt under Limalokets kåpa.  Bytte motor till Mashima 1015 vilket tillät att ett svänghjul kunde hängas på.  Fick klura en del för att finna ett lämpligt sätt att fästa motorn på, då jag ville ha möjligheten att kunna ta loss den igen.  Mashimamotorn har inte samma fästpunkter som Flesichmann motorn!  Det blev till att göra en passningsbit utav mässingsplåt.

Denna bild visar hur framänden kapats något för att passa in under Lima's kåpa.  Utmaning blir nu att finna ett nytt sätt att fästa kopplet!

Minitrix Br64 som syns i den övre bilden kommer så småningom att bli en SJ litt Sa!
Peter

Utloggad SweN

• Användare
« Svar #6 skrivet: tis 12 feb 2013, 14:04:51 »
Loket är inte färdigdetaljerat.  Några detaljer saknas ännu såsom generatorn samt ledstänger fram.  Bilden visar kopplet bak på plats.  Har använt mej utav Eichhorns kortkoppel som förlängts.  Eftersom kopplet är i mässing så går det ju bra att löda!  Använde mej utav Fleischmann Du-plogarna som mall och tillverkade nya plogar i tunn mässingsplåt som sedan löddes fast i tunn fosforbrons tråd.  Som tur är så går det bra att löda också på Limalokets boggi.

Nästa bild visar vänster sida med bla stegen till skorstenen.  Den stegen fick jag löda ihop själv, då liknande är svårt att hitta över internet.  Fick i går kväll, efter en hel del trixande, koppelfickan fram på plats.  Modifierade Fleischmanns koppelficka, som bla kortades av ca 2mm, och sedan limmades på plats.  Fick göra en liten urholkning i Limalokets buffertplanka för att få plats med den.  Fleischmanns orginalkoppel passar bra liksom Fleischmann Du plogar.

En avslöjande bild.  Här kan men se chassiena för de nästkommande två S1 loken.  Limalokets bakdel samt dess metallboggie där plogar och koppelfickor satts fast.  Koppelfickorna har limmats fast med CA lim för att därefter förankras med små borrhål som i sin tur försetts med tunn ståltråd!  Skall inte lossna i första taget!  Fleischmann Br91 chassien där bla den modifierade koppelfickan fram kan studeras.  På bakdelen kan man se den stålbit som jag passat in i lokdelens koppelficka samt böjt den något så att den sedan passar in i Limalokets bakdel!  Fungerar som en sorts förstärkning som snart skall limmas på plats!

Peter

Utloggad botu

• Användare
  • Antal inlägg: 29
« Svar #7 skrivet: tis 12 feb 2013, 19:37:00 »
Hej!
Strålande Peter, jag suger i mig, har två S1.or som väntar på modifiering.
Brukar slänga ett ont öga på dem ibland men det mognar så sakta.
Dock har jag tänkt använda Br 64 som drivning. Ser fram emot fler bilder!
Hälsn. Bosse T

Utloggad andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.746
    • http://www.mollehem.se
« Svar #8 skrivet: tis 12 feb 2013, 22:39:36 »
Snyggt och mycket detaljer!
Väldigt nyfiken på slutresultatet  :clap:
mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

Utloggad JanP

• Stammis
« Svar #9 skrivet: tis 12 feb 2013, 23:18:44 »
Jättetrevligt att följa ditt bygge!

Du bevisar att det går att göra en hel del själv i N med litet envishet och fantasi!  :up:

Mvh

/Janp

Utloggad SweN

• Användare
« Svar #10 skrivet: sön 05 maj 2013, 03:35:29 »
Är inte riktigt klar med de 3 S1 loken men ville ändå visa upp dem i dess nuvarande status.  Lite justeringar behövs här och var.  Bla kopplen bak där Eichmann kopplet (av Rapido typ) som jag använder har tendens att lossna då kopplets bakände är något för smalt och då lätt lossnar ur sitt fäste.  En annan justering är bufferterna på kåpan bak på samtliga lok där buffertarna ligger något för lågt i förhållande till frambufferten.  I och för sig så ligger de höjdmässigt inom toleransen för NEM normen men det ser i alla fall konstigt ut då de följer efter varann. Se bild!

De flesta detaljerna har jag lyckats få dit förutom visslan på taket till loket längst till höger.  När den skulle monteras "flög" den iväg och kunde aldrig återfinnas!  Har beställt nya via BH Enterprises i UK men har ännu inte fått hem dem!  Tur man har fler projekt att ta tag i under tiden!
Har tänkt att behålla de röda ramarna på det högra loket.  Hade samtidigt varit frestande att ha en blå panna på något utav loken men mina målnings färdigheter är nog inte riktigt där än!  Får se om jag antar utmaningen!

Under resans gång så måste jag nog ha varit lite för hårdhänt med "prototypen" dvs loket till vänster som var det jag började med.  Mashima motorns axel måste ha rubbats i längsled till följd av att loket gick sämre än någonsin.  Motorbyte medförde att loket blev pigg som en mört och är nu "snabbast" utav de 3!  Kan ju då också tillägga att de har samtidigt hyfsade krypkörnings egenskaper.  Har beställt hem lite extra tungsten som skall hjälpa till att öka tyngden något.  Återkommer med uppdatering!
Peter

Utloggad SweN

• Användare
« Svar #11 skrivet: lör 17 okt 2015, 20:45:30 »
Här kommer en uppdatering vad gäller mina tre S1 lok.  Inte mycket hände på denna front under 2014 men sedan jag fick min testbana att fungera 2015 så upptäcktes det dirket att den stela löphjulsaxeln fram bidrog till att framhjulen spårade ur i R1 kurvor.  Detta var synnerligen störande.  Skulle jag behöva byta chassie eller gick det att bygga om Fleischmanns Br91?  Tanken mognade under 2015 medan jag arbetade om samtliga 13 ångloksprojekt som jag byggt hittills.  När nu turen till slut kommit till S1 loken så tänkte jag först bygga om ett utav loken och testa.  Köpte hem löphjul från Graham Farish med förhåppningen att de skulle fungera.  Bilden nedan visar det nya löphjulet samt chassiet där jag förborrat för det nya skruvfästet.  Tänkte att om jag förborrar först, innan jag tar till slipskivan och börjar ta bort ca 2mm utav godset så att löphjuls arrangemanget får plats, så har jag fortfarande kvar hålet där löphjulsfästet sedan kan skruvas fast.

Som sagt, tog Dremeln och borrade ett 1.5mm hål och sedan slipade bort ca 2mm utav godset nästan ända fram till första drivaxeln.  Efter tillprovning så gängades sedan hålet med 1.6mm gänga.  Bilden nedan visar loket med den nya ledade löphjulsaxeln, här försett med ett hjul jag hade med samma diameter som de bakre löphjulen.  Nu visade det sig att Graham Farish löphjul hade för kort led så att löphjulet "överstyrde" I R1 kurva.  Detta såg inte bra ut tyckte jag utan fick fundera på nytt alternativ. 

Hade några Minitrix löphjulsleder som blivit över från andra byggprojekt, se bild nedan.  Dessa har en led som är knappt 3mm längre vilket förstås borde minska överstyrningen.  På bilden tv har jag redan en modifierad version som normalt sitter på L loket. 

Provade detta efter att ytterliggare slipning/fräsning gjorts I chassiet.  Modifieringen var nödvändig så att koppelfickan gick fritt bakom buffertplankan!  I detta fall gick det bra att limma med plastlim som "svetsar" samman plastdelarna.  Bilden nedan visar två utav loken, det övre fortfarade med Br91 orginal löphjul medan den under har fått den nya ledade.  Om man tittar noga så kan man se det först borrade hålet till den första varianten av ledat löphjul (Graham Farish)

En konsekvens utav byte utav löphjulsarrangemang fram blev att jag nu blev tvungen att finna löphjul som stämde, både fram och bak, så att helhetsintrycket blev rätt.  I och med att Br91's drivhjul är något för små (jämfört med ritning), samt Graham Farish löphjul bak något för stora så såg det inte helt korrekt ut.  Jag valde då att återgå till Lima orginal löphjul bak (med 1.5mm axel) samt till Minitrix löphjul fram (med 1.1mm axel) men med samma hjuldiameter, alla något för små, men förhåppningvis så ger de ett bättre synintryck!  På bilden kan man också ana hur jag fäst plogen fram, med 0.3mm ståltråd som böjts samt trätts in I koppenfickan där två 0.3mm hål förborrats!

Två utav loken pinnar på väldigt bra medan det 3e går betydligt långsammare.  Skall demontera detta för att försöka finna vad som "klämmer".  Alla tre loken har försetts med nya buffertar från Reitz, #5003.  Har I och med detta kommit betydligt närmare den dag då loken äntligen skall målas.
« Senast ändrad: mån 09 nov 2015, 02:59:08 av SweN »
Peter

Utloggad JanP

• Stammis
« Svar #12 skrivet: lör 17 okt 2015, 23:37:45 »
Där var många bra tips!

Från att ha gått bra, strular nu den bakre trucken på mitt S1.
Jag har använt Flm Br64 men den gamla Lima trucken.

Med vänlig hälsning,
Janp

Utloggad SweN

• Användare
« Svar #13 skrivet: sön 08 nov 2015, 17:18:56 »
Har också haft problem med trucken bak.  I mitt fall så har jag sänkt kåpan vilket fick till följd att jag fick fräsa bort plast under så att hjulen inte tog I.

Har kommit lite längre med S1 loken I och med att jag målat dem.  Under hanteringens gång så lossnade två utav de bakre buffertplankorna.  Nya fick tillverkas I mässing samt limmas på plats.

Använder Polly Scale Steam Engine Black I detta fall.

Har här plockat bort maskeringen på den som skall ha blå panna.  Tyvärr så hade det läckt igenom på vissa ställen men det gick att bättringsmåla!

Loken har nu klarlackats och är redo för dekalering...
« Senast ändrad: sön 08 nov 2015, 22:49:09 av SweN »
Peter

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.598
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #14 skrivet: sön 08 nov 2015, 17:26:53 »
Kul med så trevliga projekt :up:
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 996
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #15 skrivet: sön 08 nov 2015, 20:16:35 »
Hej !

Kul att se  :up:

Vad använder du för svart färg ?

MvH
Pär

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.598
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #16 skrivet: sön 08 nov 2015, 20:21:33 »
Hej !

Kul att se  :up:

Vad använder du för svart färg ?

MvH
Pär

Använder Polly Scale Steam Engine Black I detta fall.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad JanP

• Stammis
« Svar #17 skrivet: sön 08 nov 2015, 20:42:58 »
Trevligt att se dina S1'or!

Kul att du har gjort en med öppen kolbox!

Vad heter den blå färgen?

Mvh
Janp

Utloggad SweN

• Användare
« Svar #18 skrivet: sön 08 nov 2015, 20:56:09 »
Det är Polly Scale Dragon blue.  Har sett en del olika varianter på blåfärg på S1'orna, från vit/ljusblå till mellan/mörk blå nyans.  Tyckte att S1 1928 hade en vacker blå nyans på pannan, men den färgen kanske kom till efter att loket såldes till Nene Valley?

« Senast ändrad: sön 08 nov 2015, 22:49:38 av SweN »
Peter

Utloggad JanP

• Stammis
« Svar #19 skrivet: sön 08 nov 2015, 22:15:43 »
Jag kan tänka mig att nyansen har förekommit i Sverige.
Om det sen är färg eller beroende på behandling av plåten, eller att värmen från pannan/rökgaserna har gjort sitt eller en kombination av dessa, har jag ingen aning om men när jag byggde en SJ S8 tittade jag på färgfoto på det ex som finns i Kristianstad och försökte efterlikna det.
Men jag noterade också att cylindrarna hade samma nyans.
Skorstenen och underliggande ytor är markant grå, av värmen i rökgaserna?

Utloggad JanP

• Stammis
« Svar #20 skrivet: mån 09 nov 2015, 12:19:10 »
Här ser man SJ S8'an jag byggde med sin läckert blå färg på pannan och cylindrarna.
Den blå färgen är Humbrol French blue (olje) med en aning svart och grått.
Den svarta är Tamiyas mattsvart på sprayburk.
Underredet är Fleischmann Br64, kåpan byggde jag i mässing och nysilver utifrån en gammal ritning.

Med vänlig hälsning
Janp

Utloggad alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.102
  • alsum
« Svar #21 skrivet: mån 09 nov 2015, 12:47:08 »
Jo jag söka efter kuggdrev mellan drivhjul och övre kugghjul. Saknas! Har nån finns delar eller annan typ kuggdrev som passar till.  :hug:

Utloggad SweN

• Användare
« Svar #22 skrivet: mån 09 nov 2015, 23:49:47 »
Stilig S8'a JanP!

Angående S1'orna så är de nu dekalerade.  Skall försöka hinna med att matt/klarlacka dem I kväll.  Har därefter tänkt att smutsa ned dem på lämpligt sätt.  Tipps mottages tacksamt!
Peter

Utloggad JanP

• Stammis
« Svar #23 skrivet: tis 10 nov 2015, 11:33:17 »
Stilig S8'a JanP!

Angående S1'orna så är de nu dekalerade.  Skall försöka hinna med att matt/klarlacka dem I kväll.  Har därefter tänkt att smutsa ned dem på lämpligt sätt.  Tipps mottages tacksamt!

Tyvärr har jag inget bra tips på det, mina ånglok är ännu ovödrade, fegt nog.... :disapprove:

Utloggad JanP

• Stammis
« Svar #24 skrivet: tis 10 nov 2015, 11:34:47 »
Jo jag söka efter kuggdrev mellan drivhjul och övre kugghjul. Saknas! Har nån finns delar eller annan typ kuggdrev som passar till.  :hug:

Till vilket driv söker du?

Mvh
Janp