Här kommer en uppdatering vad gäller mina tre S1 lok. Inte mycket hände på denna front under 2014 men sedan jag fick min testbana att fungera 2015 så upptäcktes det dirket att den stela löphjulsaxeln fram bidrog till att framhjulen spårade ur i R1 kurvor. Detta var synnerligen störande. Skulle jag behöva byta chassie eller gick det att bygga om Fleischmanns Br91? Tanken mognade under 2015 medan jag arbetade om samtliga 13 ångloksprojekt som jag byggt hittills. När nu turen till slut kommit till S1 loken så tänkte jag först bygga om ett utav loken och testa. Köpte hem löphjul från Graham Farish med förhåppningen att de skulle fungera. Bilden nedan visar det nya löphjulet samt chassiet där jag förborrat för det nya skruvfästet. Tänkte att om jag förborrar först, innan jag tar till slipskivan och börjar ta bort ca 2mm utav godset så att löphjuls arrangemanget får plats, så har jag fortfarande kvar hålet där löphjulsfästet sedan kan skruvas fast.

Som sagt, tog Dremeln och borrade ett 1.5mm hål och sedan slipade bort ca 2mm utav godset nästan ända fram till första drivaxeln. Efter tillprovning så gängades sedan hålet med 1.6mm gänga. Bilden nedan visar loket med den nya ledade löphjulsaxeln, här försett med ett hjul jag hade med samma diameter som de bakre löphjulen. Nu visade det sig att Graham Farish löphjul hade för kort led så att löphjulet "överstyrde" I R1 kurva. Detta såg inte bra ut tyckte jag utan fick fundera på nytt alternativ.

Hade några Minitrix löphjulsleder som blivit över från andra byggprojekt, se bild nedan. Dessa har en led som är knappt 3mm längre vilket förstås borde minska överstyrningen. På bilden tv har jag redan en modifierad version som normalt sitter på L loket.

Provade detta efter att ytterliggare slipning/fräsning gjorts I chassiet. Modifieringen var nödvändig så att koppelfickan gick fritt bakom buffertplankan! I detta fall gick det bra att limma med plastlim som "svetsar" samman plastdelarna. Bilden nedan visar två utav loken, det övre fortfarade med Br91 orginal löphjul medan den under har fått den nya ledade. Om man tittar noga så kan man se det först borrade hålet till den första varianten av ledat löphjul (Graham Farish)

En konsekvens utav byte utav löphjulsarrangemang fram blev att jag nu blev tvungen att finna löphjul som stämde, både fram och bak, så att helhetsintrycket blev rätt. I och med att Br91's drivhjul är något för små (jämfört med ritning), samt Graham Farish löphjul bak något för stora så såg det inte helt korrekt ut. Jag valde då att återgå till Lima orginal löphjul bak (med 1.5mm axel) samt till Minitrix löphjul fram (med 1.1mm axel) men med samma hjuldiameter, alla något för små, men förhåppningvis så ger de ett bättre synintryck! På bilden kan man också ana hur jag fäst plogen fram, med 0.3mm ståltråd som böjts samt trätts in I koppenfickan där två 0.3mm hål förborrats!
Två utav loken pinnar på väldigt bra medan det 3e går betydligt långsammare. Skall demontera detta för att försöka finna vad som "klämmer". Alla tre loken har försetts med nya buffertar från Reitz, #5003. Har I och med detta kommit betydligt närmare den dag då loken äntligen skall målas.