Författare Ämne: Angående block  (läst 2395 gånger)

Utloggad hugo

• Användare
  • Antal inlägg: 259
Angående block
« skrivet: ons 30 jan 2013, 12:32:44 »
Jag har en fundering på de här med block.

Om det är som jag har för stot det så är det att man delar upp bannan i sektioner men egen matning av ström. Ska bege polerna ha egen matning till sektioner. Har jag fattat den biten rätt.

Men sen kommer det till en annan grej, kalas det för återuppkoppling system är det att man matar strömmen till spåret (strömmen går igenom den för att sedan sega vad tågen är) har jag rätt.

Min tanke är att bygga min banna så att det ska vara så enkelt som möjligt att börja med datorstyrning.

Kan nämna att jag kör r3
Tacksam för svar

Mvh Hugo
Hugo

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.659
    • SaFre Modelrailroading
SV: Angående block
« Svar #1 skrivet: ons 30 jan 2013, 13:05:43 »
Nja - det beror lite på vilket system man använder och nu använder du 3R och där gör man (oftast) på ett annat sätt.

I 2R är finns möjligheten att använda den ena, eller båda, polerna för återkoppling. Då får resp. block i princip egen matning via återkopplingsmodulen. Det är möjligt att göra på detta sätt även i 3R men inte särskilt vanligt (finns dock fall där man måste blanda in mittledaren t.ex. för RailCom återkoppling, högst sannolikt även för mfx-identifiering när det nu blir tillgängligt).

För 3R är det normala att man inte blandar in mittledaren i återkopplingen utan man använder enbart de två rälerna. Dessa isoleras då ifrån varandra (gäller spår där de är elektriskt sammanbundna som C-räls och K-räls växlar m.m.) - oftast genom att man klipper förbindelsen mellan de båda.

Sedan kopplas ena sidan (rälen) till "0" (brun) och den andra till återkopplingsenheten (S88 eller liknande). Om du bara förbereder för en sådan senare inkoppling kopplar du även den räl som senare ska bli "återkopplingsräl" till "0" (för att få bättre återledning av körströmmen). Den dag det blir aktuellt med återkoppling kopplar du helt enkelt återkopplingsrälen fri från "0" och till den återkopplingsenhet du väljer att använda.

Så - för 3R matar du körström till spåret och behöver inte anpassa den matningen till ev. kommande block (återkoppling). Körströmmen har alltså i det här fallet ingenting med återkopplingen att göra (även fordon utan strömupptagning detekteras an återkopplingsenheten - vilket inte är fallet med strömdetektorer som används i 2R-fallet), utan det är "0"-sidan som används.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad hugo

• Användare
« Svar #2 skrivet: ons 30 jan 2013, 13:18:20 »
Man behöver inte klippa alla skenor va.

Mvh hugo
Hugo

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: ons 30 jan 2013, 13:21:27 »
De där du vill att tåg ska kunna "upptäckas" (själv klipper jag alla...).
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad hugo

• Användare
« Svar #4 skrivet: ons 30 jan 2013, 13:31:07 »
Tackat men det bllit värken bettre eller sämre att klippa alla va.
Hugo

Utloggad hugo

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 30 jan 2013, 13:54:41 »
Du har en fråga till vad skiljer mellan TC gold, silver och brons.

Mvh hugo
Hugo

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #6 skrivet: ons 30 jan 2013, 14:01:55 »
Jag tycker förstås det är bättre att ha återkoppling på samtliga spår, men det är också lite upp till vad den programvara man tänker använda "kräver" eller finner lämpligt.

Avseende skillnader på TC versioner så har jag inte en aning...!
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #7 skrivet: ons 30 jan 2013, 14:44:34 »
Ursäkta att jag lägger mig i, har ingen aning om just det där med Märklin och återkoppling, men jag tror att MJ-Teknik och Hugo missförstår varandra. MJ-Teknik menar (vad jag tror) att han klipper en skarv i varje ände på ett spår som ska bli ett block. Och jag tror att Hugo uppfattade det som att ALLA skenor ska klippas. Hoppas att jag har fel, men har jag rätt kan det bli katastrof för Hugo.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #8 skrivet: ons 30 jan 2013, 14:55:24 »
Nej - det är inte att klippa i en skarv jag menar...

C-räls - till skillnad från K-räls (undantaget växlar och korsningar) har en elektrisk förbindelse mellan de två rälerna. För att återkoppling via hjulaxlarna ska fungera måste denna elektriska förbindelse brytas (alltså mellan de två rälerna på resp. skena). På varje vanlig C-rälsskena finns 2 st. sådana förbindelser och det är dessa jag avser.

För växlar och korsningar är "operationen" mer komplicerad, och i vissa fall i princip omöjlig (bl.a. 3-vägsväxeln har jag inte lyckats med än och av den anledningen inte byggt in någon sådan - även den korta X-växeln är problematisk).

Där man sedan vill skilja de olika blocken från varandra sätter man för C-rälsen in den vanliga röda plastisoleringen men på kontakten för återledningsrälen istället för mittledaren. Här måste man för K-räls kapa själva rälen (eller sätta in isolerande skarvjärn, men det har jag inte provat). Jag gör en "isolerskarv" genom att på lämpligt ställe kapa rälen och limma in en plastbit (och slipa till) så rälen inte flyttar sig.

Normalt sett behövs inte mer än plastisoleringen för C-rälsen, men ibland kan man få glappkontakt i skenskarven av att räländarna får kontakt och då kan man behöva slipa lite på dem. För C-rälsen brukar jag också låta blocken avgränsas i en vanlig skenskarv istället för att kapa rälen på samma sätt som för K-rälsen - men det går förstås att göra på samma sätt även här...
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad Matajen

• Stammis
  • Antal inlägg: 565
    • Igelviksbanan
« Svar #9 skrivet: ons 30 jan 2013, 16:08:05 »
Jag befinner mig i samma läge som Hugo och har också funderat på vilka räler som ska klippas. Finns det någon nackdel med klippta räler, typ att man får bara halva strömåterledningen?
H0 3R MS2 Epok IV - V svenskt

https://igelviksbanan.wordpress.com

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #10 skrivet: ons 30 jan 2013, 16:32:44 »
Pratar vi C-räls är det inte rälen i sig som klipps upp (såvida man inte vill ha en skarv mellan två block på annan plats än vid en vanlig skenskarv) - utan en förbindelse mellan de båda på undersidan. En nackdel med att klippa dem är förstås att man bara har "0" i den ena rälen - vilket kan påverka återledningen ja. Det löses dock genom montering av en diod från återkopplingsrälen till "0"-rälen - då har full återledning i ena rälen, och som du säger: "halvvågsjordning" i återkopplingsrälen.

Har inte haft några problem utan denna diod, men främst lär det visst vara lok med få axlar som kan få problem (gärna i övervakade växlar) och stanna. Men jag använder ändå numera återkopplingsenheter med sådan diod inmonterad från början.
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.042
« Svar #11 skrivet: ons 30 jan 2013, 17:22:22 »
Känner att förklaringarna kanske är lite röriga. Förtydligar med en bildlänk var man separerar rälerna från varandra:

http://www.tdb.fi/images/track-mod.jpg

Utloggad fernis

• Stammis
  • Antal inlägg: 790
« Svar #12 skrivet: ons 30 jan 2013, 17:35:47 »
Pratar vi C-räls är det inte rälen i sig som klipps upp (såvida man inte vill ha en skarv mellan två block på annan plats än vid en vanlig skenskarv) - utan en förbindelse mellan de båda på undersidan. En nackdel med att klippa dem är förstås att man bara har "0" i den ena rälen - vilket kan påverka återledningen ja. Det löses dock genom montering av en diod från återkopplingsrälen till "0"-rälen - då har full återledning i ena rälen, och som du säger: "halvvågsjordning" i återkopplingsrälen.

Har inte haft några problem utan denna diod, men främst lär det visst vara lok med få axlar som kan få problem (gärna i övervakade växlar) och stanna. Men jag använder ändå numera återkopplingsenheter med sådan diod inmonterad från början.

Förklara gärna lite mera ingående om de S88 moduler som har en diod eller hur man kan lösa detta på  S88 moduler som saknar det.

MVH Anders
Med vänlig hälsning Anders,F

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #13 skrivet: ons 30 jan 2013, 18:34:53 »
Eftersom det inte är mina bilder så länkar jag till en pdf-fil som beskriver det hela - tysk text. Men överst på sidan 2 till höger finns en bild på hur dioden kopplas in. "Masse" är alltså "jord" (eller "0") och "zum Decoder" är "till återkopplingsenheten" (alltså till ingången på S88 eller motsvarande).

Denna diodkoppling låter återledningsström från den isolerade rälen gå över till den andra jordade rälen - utan att aktivera ingången om inget fordon befinner sig på blocksträckan.

De alternativa återkopplingsenheter jag använder är CAN-enheter och kopplas direkt till CS2:s CAN-buss. Men det är naturligtvis inget hinder att själv montera in dylik diod oavsett modell av återkopplingsenhet, bara att koppla enligt ovan nämnda bild.

S88 "original" lär inte finnas med sådan diod monterad (oklart hur de nya kommande återkopplingsenheterna från Märklin är utrustade), men jag tror det finns ytterligare någon variant (har inte letat vidare eftersom jag har det jag behöver).

GleisReporter deLuxe heter den återkopplingsenhet jag använder tillsammans med CS2 - och den är alltså inte en S88-enhet utan går via CAN. Den har "diodtricket" (som det kallas i Tyskland) inbyggt så allt jag behöver göra är att ansluta kabeln från rälen.
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad fernis

• Stammis
« Svar #14 skrivet: ons 30 jan 2013, 19:51:24 »
Jag tror du glömde att länka till pdf filen

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #15 skrivet: ons 30 jan 2013, 20:16:15 »
Helt rätt...  :oops: här är den: Diodtrick
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad hugo

• Användare
« Svar #16 skrivet: ons 30 jan 2013, 22:13:24 »
Men vad silijer tcs olika veriaskoner ifrånvarandra.
Mvh hugo
Hugo

Utloggad fernis

• Stammis
« Svar #17 skrivet: ons 30 jan 2013, 22:24:16 »

Ja som han skriver att ingen kommit på detta tidigare.  :O
Det här måste jag testa på ett block som jag har haft lite problem med.

Ursäkta kapningen av tråden :oops:

Utloggad fernis

• Stammis
« Svar #18 skrivet: ons 30 jan 2013, 22:44:37 »
Om du läser igenom manualen i lugn & ro till Silver & Guld versionerna så står det markerat i den vad som skiljer guld versionen från silver.
Kolla sedan i manualen till brons så ser du snart att den saknar ganska många funktioner & den viktigaste som fick mig att välja silver ,hastighetskalibrering finns inte med i brons.

http://www.freiwald.com/software/Manual.pdf

http://www.freiwald.com/software/Manual.pdf

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #19 skrivet: tor 31 jan 2013, 00:30:49 »

Ja som han skriver att ingen kommit på detta tidigare.  :O
Det här måste jag testa på ett block som jag har haft lite problem med.

Ursäkta kapningen av tråden :oops:

Ja - fast tricket i sig är ju ändå flera år gammalt...
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...