Författare Ämne: MMM-3R Multigavel provbyggs  (läst 8629 gånger)

Utloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.859
    • Tompas Webbplats
MMM-3R Multigavel provbyggs
« skrivet: lör 22 dec 2012, 09:48:26 »
MMM-3R Multigavel - Ett provbygge
  När det i våras började talas om att köpa hem förfabriserade MMM-gavlar i litet övertal att ha på lager tänkte både jag och Niclas (alias Nohab) "många olika gavlar blir det".
Men Niclas är klurig och kom upp med en idee till på en Multigavel och för några veckor sedan hemkom en hel hög av de nya 3R-Multigavlarna.
Målen med dessa gavlar är att de ska kunna konfigurera för alla de vanligaste varianterna av MMM-3R-moduler.

En och samma 3R-Multigavel möjligör och kan användas för:
 - C eller K räls. C-räls lägs direkt på rälsbäraren och K-räls läggs på 5mm kork
 - Gaveln är utan bearbetning utförd för 480 modulbredd med rak överkant.
 - Gaveln kan kapas till för moduler med bredd 337 eller 280. Ett fräst spår visar var sågningen ska göras.
 - Landskapsprofil i modulgaveln kan sågas till. Ett fräst spår visar var sågningen ska göras.
 - Gavlarna är avkortade 6,5mm på varje sida och modulsargerna skruva utanpå mot gavelns kortsida.
 - Raka moduler är tänkt att utföras med modulsarg av plyfa 7mm eller MDF 6mm
 - Kurvmoduler är tänkt att utföras med modulsarg av plyfa 2x3mm eller plyfa 4+3mm
 - Endast för lågprofilmoduler.

Här visar jag lite bilder på ett pågående bygge med den nya 3R-multigaveln.

MMM-3R Modul med 337 bredd och Multigavel
  Frästa spår visar var kapning skall ske när en modul ska ha mindre bredd än 480.
Här kapar jag för en modulbredd på 337 = nya bredden för dubbelspårsmoduler.

Man ska kapa precis så att inget av det frästa spåret är synligt på gaveln.
Se till att kapa vinkelrätt. Mot gavelns kortsida ska modulsargerna skruvas.
Jag använder en gersåg. Resultatet blir då bra.

Gäller även stagen. Dessa kapas till samma bredd som gavelbredden.

Jag kapar till allt material innan bearbetning påbörjas. Borrar därefter alla hål i stagbitarna.

För att enklare sätta ihop gavlar, sarger och stag gjorde jag en jigg som är vinkelrät och gör att man
kan spänna fast delarna. I jiggen kapar jag ut så att lim och justering enkelt kan göras.

Jiggen hjälper även till att infoga stagen.

Den färdiga ramen håller nu mycket bra vinklar.

Rälsbäraren ska ligga i nivå med gavelns överkant. Rälsbäraren (och även sargerna) är i 7mm plyfa
och får en stödjande list.

De inre stagen närmast gavlarna får ett "tak" av 15x43 planhyvlat. Det är en del av benkonstruktionen
och hindrar benen från att tryckas upp i landskapet.

Rälsbäraren förbereds för ett T-stag

T-staget kan i denna konstruktion inte gå hela vägen utmed rälsbäraren men rälsbäraren
får 4 stödpunkter så jag tänker det kommer fungera.

Två av rälsbärarens stödpunkter ligger på stag-taket och skimsas fram till rätt mått för att sedan bara limmas.

De andra på rälsbärarstöden limmas.

Kollar hela tiden att rälsbäraren är plan.

Och så här ser nu modulen ut.

Konstruktionen känns stabil och har lite lagom flexibiltet kvar.

Utloggad ulf999

• Användare
  • Antal inlägg: 330
    • Golden Valley Route
SV: MMM-3R Multigavel provbyggs
« Svar #1 skrivet: lör 22 dec 2012, 11:57:35 »
Snyggt!  :up:

Utloggad LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.733
« Svar #2 skrivet: lör 22 dec 2012, 14:53:44 »
Snyggt!

Men vart tog landskapsformen vägen?

/Lars

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #3 skrivet: lör 22 dec 2012, 18:31:22 »
...Men vart tog landskapsformen vägen?

Hej Lars
  I gaveln finns frästa spåranvisningar om man vill ha landskapsprofil i gaveln.

Men för denna modul som är tänkt ingå som en del i ett större modulkomplex valde jag att använda möjligheten med rak överkant

Utloggad Kristian

• Användare
  • Antal inlägg: 384
« Svar #4 skrivet: lör 22 dec 2012, 19:09:40 »
Är det nya "söderåsen" som återuppstår i modulform?

/Kristian
Bygger svenskt i H0, epok V-VI
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #5 skrivet: lör 22 dec 2012, 20:02:00 »
Är det nya "söderåsen" som återuppstår i modulform?

Hej Kristian
  Nej, Söderåsen gick under... tror jag.
Nej den här modulen och några till blir ett nytt projekt.   

Utloggad LLJ

• Veteran
« Svar #6 skrivet: lör 22 dec 2012, 20:30:48 »
...Men vart tog landskapsformen vägen?

Hej Lars
  I gaveln finns frästa spåranvisningar om man vill ha landskapsprofil i gaveln.

Men för denna modul som är tänkt ingå som en del i ett större modulkomplex valde jag att använda möjligheten med rak överkant

Ok, det förklarar saken. Såg annars inte vitsen med landskapsformen.

Dubbelspårsmoduler planerade i någon större utsträckning?

Vi får till ganska många meter dubbelspår i Värnamo vid Värnamo Moduldagar den 3-6/1 2013 Spårplan

/Lars

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #7 skrivet: lör 22 dec 2012, 20:44:38 »
...Dubbelspårsmoduler planerade i någon större utsträckning?

Hej Lars
  Vi är 5-6personer som bygger 3R-dubbelspårsmoduler i Stockholm nu så vi är på god väg.

Utloggad LLJ

• Veteran
« Svar #8 skrivet: lör 22 dec 2012, 20:58:41 »
Hur kompatibla är de med dem som vi har i Modul Syd, dvs går det att köra 2R på dem och kan man ansluta moduler som är byggda enligt den gamla dubbelspårsstandarden?

/Lars

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #9 skrivet: lör 22 dec 2012, 21:33:16 »
Hur kompatibla är de med dem som vi har i Modul Syd, dvs går det att köra 2R på dem...

Jag rekommenderar alla att bygga 2R/3R linjemoduler med röd/gul/svart anslutning.
Dom linjemoduler vi just nu bygger på blir de flesta 2R/3R.
Driftsplatser däremot är inte lika självklart att 3Rare vill bygga för att passa 2R.

...och kan man ansluta moduler som är byggda enligt den gamla dubbelspårsstandarden?

Gamla 3R normens dubbelspår har större c-c mått så det går inte att ansluta mot nya dubbelspårsmoduler utan övergångsmodul.

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.283
« Svar #10 skrivet: sön 23 dec 2012, 11:14:37 »
Klurigt tänkt, och kul att det kommer allt fler hjälpmedel för t ex nybörjare som har svårt att komma igång.  :)

...fast det är en sak jag inte förstår, varför inte göra en "rekommenderad" landskapsprofil även för 480-modulerna?
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #11 skrivet: sön 23 dec 2012, 11:32:09 »
...fast det är en sak jag inte förstår, varför inte göra en "rekommenderad" landskapsprofil även för 480-modulerna?

Hej Calle.
  Klart man kan göra landskapsprofilen även för 480. Då får man rita på gaveln enligt normen och såga efter.
Att göra ett frässpår på gaveln för det valdes bort till förmån för att enklare förstå hur gaveln är tänkt att användas.
Vi ville undvika korsande fräsningar hit och dit. Tänkte det kan vara mer förvillande än till hjälp.
Så det var ett medvetet val.

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.283
« Svar #12 skrivet: sön 23 dec 2012, 11:41:42 »

Hej Calle.
  Klart man kan göra landskapsprofilen även för 480. Då får man rita på gaveln enligt normen och såga efter.
Att göra ett frässpår på gaveln för det valdes bort till förmån för att enklare förstå hur gaveln är tänkt att användas.
Vi ville undvika korsande fräsningar hit och dit. Tänkte det kan vara mer förvillande än till hjälp.
Så det var ett medvetet val.

OK, då förstår jag. Bra tänkt.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad LLJ

• Veteran
« Svar #13 skrivet: sön 23 dec 2012, 16:18:37 »
Det verkar som detta prov(?) har fungerat bra.
Funkar dessa gavlar enbart för 3R eller även för 2R?

Hur är tankarna inför framtiden?
Produktion för försäljning (ev enligt förbeställning)?
Fler varianter så som med högre kant på ena sidan (för berg) och lägre på den andra, i stil med FREMO B96?

/Lars

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #14 skrivet: sön 23 dec 2012, 23:10:22 »
Det verkar som detta prov(?) har fungerat bra....

Jag har ännu inte kollat alla mått på gaveln men de vitala måtten är riktiga.
Det kommer byggas ett flertal 480 moduler snart och även kurvor, så det är lite mer kvar att testa.
Hitintills fungerar allt som det ska så det ser lovande ut.

...Funkar dessa gavlar enbart för 3R eller även för 2R?...

Endast 3R, de är gjorda för Märklinräls. C-rälsen bygger 10,3mm och K-rälsen är 5,2 så på 5mm kork bygger den 10,2mm
Peco rälsen är lägre vad jag vet men det kan du Lars säkert bättre än jag.

... Hur är tankarna inför framtiden?
Produktion för försäljning (ev enligt förbeställning)? ...

I beställningen av MMM-gavlar som gjordes i November skickade jag och Niclas in en större beställning på just dessa gavlar.
Målet är att vi ska få fram en gavelvariant som vi kanske kan lagerhålla.
Som det är idag med ett oräkneligt antal varianter med olika spårlägen, olika för K och C-räls går det inte lagerhålla.

...Fler varianter så som med högre kant på ena sidan (för berg) och lägre på den andra, i stil med FREMO B96?

Nej, inga sådana tankar finns.

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #15 skrivet: sön 23 dec 2012, 23:28:21 »
MMM-3R Multigavel - Ett provbygge, en andra modul
  Idag har jag byggt en till modul, en kompis till den första. Även detta bygge fungerade utan problem.

Och att sätta ihopdom fungerade också bra.

Utloggad Mikcke 66

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
« Svar #16 skrivet: ons 26 dec 2012, 19:39:28 »
Hej

Hur fick du tag i dessa ?  Jag är intreserad att komma med och bygga moduler ! Jag har försökt komma i kontackt med mmm
jag mailar på deras adress .Men får inge svar hur går jag vidare ?

Micke 66

« Senast ändrad: ons 26 dec 2012, 22:01:48 av Mikcke 66 »

Utloggad Staffan

• Stammis
  • Antal inlägg: 585
« Svar #17 skrivet: ons 26 dec 2012, 22:53:15 »
2-spåriga 3R-moduler!
Jag planerade att bygga två sådana 45-graderskurvor med 1100 mm radie och 2R-kompatibla med K-räls men intresset verkade så svalt att jag avbröt bygget av dubbelspåret. Den ena modulen hann jag i alla fall göra 337 mm bred, så möjligheten att lägga till ett spår finns kvar. Den andra bidde bara 28 cm bred.

Mina moduler är nog mycket mindre proffsiga än de som han i Rakvattnet bygger, men de fungerar - till och med i kröken.

Staffan

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #18 skrivet: tor 27 dec 2012, 09:20:09 »
..Hur fick du tag i dessa ?  Jag är intreserad att komma med och bygga moduler ! Jag har försökt komma i kontackt med mmm
jag mailar på deras adress .Men får inge svar hur går jag vidare ?

Hej Micke 66
  Jag har PMat dig lite kontaktuppgifter till MMMs kontaktpersonerna för 2R, 3R och USMS
Enklast att komma igång med moduler är att bli medlem, tex i MMM (om du inte redan är det) och vara med och vid en körning.
Du behöver inte ha med egen modul.
Hur du blir medlem i MMM beskrivs på MMMs webbplats, här
http://malarmodulmote.com/?page_id=143

2-spåriga 3R-moduler!
Jag planerade att bygga två sådana 45-graderskurvor med 1100 mm radie och 2R-kompatibla med K-räls men intresset verkade så svalt att jag avbröt bygget av dubbelspåret. Den ena modulen hann jag i alla fall göra 337 mm bred, så möjligheten att lägga till ett spår finns kvar. Den andra bidde bara 28 cm bred.

Hej Staffan
  Jag har sett du anmält dina kurvor till TM13 och det tycker jag är roligt.
Till TM13 försöker vi några 3Rare bygga ett flertal dubbelspåriga moduler med mål att kunna ha mer trafik igång, särskilt under publika körningar.

Utloggad Staffan

• Stammis
  • Antal inlägg: 585
« Svar #19 skrivet: tor 27 dec 2012, 22:46:11 »
Det skulle vara kul om vi fick bygga en större 3R-bana än  förra året på TM. Jag kör normalt 2R men led med 3R-folket som bara hade en liten rak bana utkastad i periferin. Det är mycket mera tilltalande att ha banorna ihop och med en övergångsstation - Vagnsärad - som i Gävle 2011 eller i Habo 2012.

Staffan

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #20 skrivet: mån 21 jan 2013, 20:09:11 »
Spårläggning
  Modulerna får spår. Först en planering så att signaler, spårledningar och el hamnar på tänkta ställen.

och så på med korken

Varje rälsbit har fått anslutningskablage. Det går inte lita på K-rälsen egen elförbindelse, särskilt inte efter att ha målat rälerna.
På modulen med växlarna har jag använt i huvudsak sektionsräls. Mest beroende på att jag tyckte det var enklare få kontroll på
att avbrott för spårledningar och fästen för rälsen i gavlarna mm hamnar på rätt ställe.
Men det blir många kablar att koppla på undersidan

Jag har gjort två jiggar för att sätta rälsen. Släden kan man dra utmed modulen och på så sätt se till
att man får rätt spåravstånd. De röda plastbitarna kommer från Märklins kontakledningsmallsats.

Med ett spår som ligger rakt är det enkelt att skruva fast de andra spåren på rätt avstånd.

Så nu har det blivit två moduler med spår.

Utloggad LLJ

• Veteran
« Svar #21 skrivet: mån 21 jan 2013, 20:47:13 »
Smidigt spårläggning!

En fundering: Någon särskild anledning till att växlarna ligger i "fel" ordning dvs att man inte kan gå från en sidan till den andra?

OT: För övrigt är det en stor publik 3R körning i Norrköping på Arbetslivsmuseet lördag och söndag. Bland de största 3R modulbanor som byggts med MMM moduler.

/Lars

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #22 skrivet: tor 31 jan 2013, 09:41:08 »
... En fundering: Någon särskild anledning till att växlarna ligger i "fel" ordning dvs att man inte kan gå från en sidan till den andra?

Hej Lars,
 Anledningen att växlarna ligger som dom gör är att modulerna utgör den norra delen av en driftsplats med anslutning till dubbelspårslinje med vänstertrafik.
Från sidospåret kan utfart göras mot uppspåret men detta är inte den huvudsakliga in och utfarten som ligger mer söderut.
Trafik på nedspåret kan med det andra växelparet byta spår och då kunna köra nå den riktiga infarten.
I ett annat sammanhang har jag visat denna bild. Nedre delen kanske bättre förklara hur det är tänkt.

Spårläggning, del 2
  Kapar med dremmel och kapskiva bort mittledaren så rälorna friläggs.

Rälerna klipper jag med sedan rälstång så dom sticker ut 0.5-1mm och dremlar med slipskiva så dom går fritt med någon tiondel från kanten.
Valde använda rälstång för grovkapningen av rälen som annars blir väldigt varm av dremling.   
Rälerna filas sedan det sista för hand. Kontrollerar att rälerna inte sticker ut över kanten

Sätter i ett par plastplugg i styrhålen och parar ihop modulerna. Rälslägena får anses godkända.

Provrullar med en vagn

Körströmsel kopplas in.

Skimsen som håller rälsbäraren är medvetet gjorda med mindre bredd än själva rälsbädden
så att kablage kan komma förbi och samtidigt ligga skyddat av rälsbädden

Riggar modulerna för en testkörning. Det var en nyttig övning. Naturligtvis hade det blivit korslutning
på ett ställe där kablage från en räl ned genom kork och rälsbädd hamnat olyckligt och kortslöt mot mittledaren.
Det var lite klurigt att hitta var felet var men efter åtgärd fungerade allts som det skulle och att köra över modulskarven fungerade fint.

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
« Svar #23 skrivet: fre 01 feb 2013, 20:43:20 »
Mer om Elinstallation i modulerna
  I modulen med växlarna blir det mer elinstallation.
I moduländarna är bygghöjden begränsad för att ge plats åt händerna när man ska kunna skruva ihop med andra moduler.
Här skyddas elinstallationen med ett lock för att förhindra att både händer och el skadas vid banbygge.

I nästa modulkavitet har vi t-staget för rälsbäraren som för elen fungerar som en lite vägg att naja fast kablaget mot med bundband.
I denna kavitet görs också inkoppling mot körströmsbussen (gul och svart för 3R).
Hit kommer också de blåa anslutningskablarna. 2R/3R kombi-moduler har röda kablar men detta är en ren 3R modul och dessa blåa kablar är förvisso den andra rälen men i denna modul finns spårledningselektronik. En röd kabel skulle signalera att modulen är 2R/3R kompatibel men så är inte fallet med denna.
Genom att koppla en 2R/3R kombi-modul till denna kan spårledningarna förlängas ut i de intilligande modulerna.
I denna kavitet finns också två kabelvindor som inte är inkopplade. Det är feedback för växelläge som ska koppla in senare.

I mittenkaviteten samlas kablaget för att gå över till elektronikenheten.

Elektronikenheten har en korskopplingsfunktion, signaldekoder, spårledningselektronik och ett anslutningskort för ström och styrning.

Till modulen finns en lite styrbox för att lägga om växlarna. Växarna ställs om parvis.

Elektronikenheten skruvas in i modulen och styrboxen ansluts via RJ45jack och strömmatning till elektroniken med en vanlig 2.1mm DCjack

Växelmotorerna är Veissmann och har inbyggd DCC-dekoder men tillsvidare styrs dom via knappar.

Utloggad Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.150
« Svar #24 skrivet: fre 01 feb 2013, 22:21:53 »
Hej Tompa här sitter man o kikar ja vad ska man säga det finns byggare och så finns det byggare!
Mycket snyggt byggt   :clap: kul att se hur det blir har själv aldrig byggt med k-räls här får man en fin lektion i detta. Detta blir säkert inte långt ifrån hur det skulle kunna vara i skala 1:1 med spårledningar och signaler. Kul att följa  :)
Trevlig helg Ola