Författare Ämne: Hogwarts Express  (läst 6131 gånger)

Utloggad limemil3

• Användare
  • Antal inlägg: 67
Hogwarts Express
« skrivet: ons 07 nov 2012, 20:08:19 »
Hej! Jag är ett fan av Harry Potter och har tidigare kollat på ett exemplar av Märklins Hogwarts Express som dock var väldigt dyr. Eftersom den har slutat att tillverkas har jag inte sett något annat ex av just Märklin och undrar om någon vet var man kan få tag på, iallafall, ett lok?
Mvh EA
Det är de små detaljerna som gör det! ;)

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
SV: Hogwarts Express
« Svar #1 skrivet: ons 07 nov 2012, 20:45:36 »
Eftersom det har gått ur produktion så är det endast möjligt att hitta det antingen hos någon handlare som har kvar en startstats, men då lär du få köpa hela startsatsen och inte bara loket, eller så får du söka begagnat. Kanske på www.ebay.de .
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.657
« Svar #2 skrivet: ons 07 nov 2012, 21:50:33 »
Undrar om jag inte såg ett sådant set hos Hobbycenter i Göteborg. Ring och fråga.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad LeoArietis

• Veteran
« Svar #3 skrivet: ons 07 nov 2012, 22:15:34 »
Artikelnummer 29550. När du säger det så har jag också sett den startsatsen nyligen på hobbycenter.

http://www.hobbycenter.se/

Några ex på ebay, verkar som om den startsatsen har fått ett samlarvärde.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=M%C3%A4rklin+29550&_sacat=0&_odkw=29550&_osacat=0&_from=R40

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.287
« Svar #4 skrivet: tor 08 nov 2012, 08:04:42 »
Finns även ibland på Tradera, även om de inte är så ofta förekommande.

http://www.tradera.com/marklin-tagsats-29550-harry-potter-hogwarths-express--auktion_2945_166799789

Utloggad limemil3

• Användare
« Svar #5 skrivet: tor 08 nov 2012, 17:53:25 »
Tack :D :D :D

Utloggad LeoArietis

• Veteran
« Svar #6 skrivet: tor 08 nov 2012, 21:00:50 »
Tradera-exemplet tycker jag verkar mycket prisvärd (med reservation för att jag inte känner till skicket) med tanke på att den även innehåller två extra rälssatser för +600 kr st. I Harry Potter-grundsatsen ingår väl den stora rälsovalen med två kurvväxlar om jag minns rätt? Däremot vet jag inte vilken typ av köraggregat det är.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad 71

• Veteran
« Svar #7 skrivet: tor 15 nov 2012, 15:03:40 »
Det finns ju Hornbyversionen också även om även den är utgången. Hittas väl lätast på Ebay UK.

http://www.newmodellersshop.co.uk/Model%20Railway/harry_potter.htm

Märklins Harry Potter är väl Hornbys lok o vagnar fast i 3 räls utförande och till ett högre pris?

Stefan

Utloggad fransvan

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #8 skrivet: fre 16 nov 2012, 11:11:36 »
Hej! Jag är ett fan av Harry Potter och har tidigare kollat på ett exemplar av Märklins Hogwarts Express som dock var väldigt dyr. Eftersom den har slutat att tillverkas har jag inte sett något annat ex av just Märklin och undrar om någon vet var man kan få tag på, iallafall, ett lok?
Mvh EA

Jeg har ett lok og 2 vogner til salgs. Send meg e-mail med hvor mye du ønsker å betale.
Kan sende den i Sverige, slik at vi ungår toll.

Mvh, Frans

Utloggad limemil3

• Användare
« Svar #9 skrivet: fre 23 nov 2012, 21:23:17 »
Tillverkar Hornby växelström?

Utloggad 71

• Veteran
« Svar #10 skrivet: fre 23 nov 2012, 21:29:02 »
Tillverkar Hornby växelström?

Nej.Inte under Hornbynamnet, möjligtvis har Rivarossi nått i treräls växelström.

Stefan

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.687
« Svar #11 skrivet: lör 24 nov 2012, 09:05:41 »
Sedan är väl Hornbymodellen i skala 00 (1:76) och inte H0 (1:87) vilket väl gör att Hornbymodellen inte heller är så intressant för alla?
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad 71

• Veteran
« Svar #12 skrivet: lör 24 nov 2012, 10:14:30 »
Sedan är väl Hornbymodellen i skala 00 (1:76) och inte H0 (1:87) vilket väl gör att Hornbymodellen inte heller är så intressant för alla?

Märklins modell är en version av Hornbys (tillverkad av Hornby) och i skala OO....

http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst22135_Harry-Potter-set-is-it-3-rail.aspx

Stefan

Utloggad Coppas

• Stammis
« Svar #13 skrivet: lör 24 nov 2012, 10:24:43 »
Där ser man... då är den väl ändå mer malplacerad och mera något för de närmatst sörjande...  :clown:

Utloggad jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 743
« Svar #14 skrivet: tis 11 dec 2012, 19:06:00 »
Jag har Hornbyvarianten och den ser inte alls tokig ut.. Skala OO eller inte så tycker jag att det ändå ser helt OK ut.

Man får betala mellan 1000-1500 SEK ink frakt från England för ett sådant tågset i fint skick. Mitt var närmast i nyskick. Ett roligt men udda inslag som särskilt glädjer barnen.. :)

Just nu ligger TRix-varianten ute på engelska Ebay, helt nytt ska det vara, något dyrare dock, utgångspris 150£. Det sägs också vara i H0.
http://www.ebay.co.uk/itm/TRIX-21243-HARRY-POTTER-HOGWARTS-EXPRESS-TRAIN-NEW-/181040594006?pt=UK_Trains_Railway_Models&hash=item2a26dc3c56

Här är vad som finns om man söker på "hogwarts" i skala OO:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=hogwarts&_sacat=122601&_odkw=&_osacat=122601&_catref=1
« Senast ändrad: tis 11 dec 2012, 19:16:08 av jean »

Utloggad olyckan

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
« Svar #15 skrivet: mån 17 dec 2012, 15:04:25 »
Lite dyrt. Men om det glädjer barnen så.

Utloggad Mölle-Mats1

• Användare
  • Antal inlägg: 353
« Svar #16 skrivet: lör 19 jan 2013, 20:36:19 »
Det finns även en "Utbyggnadssats" i form av tre vagnar till! Jag hade både grundsatsens tågset + de tre extra vagnarna ett tag, men de är sålda sedan flera år tillbaka tyvärr ...

Also sprach der Messerschmitt

Utloggad Per Lind

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.073
« Svar #17 skrivet: lör 19 jan 2013, 21:40:31 »
00-modeller är, som några skrivit ovan, för stora men om man inte kör dom i samma tåg som andra H0-vagnar så tycker jag att det är en trevlig främmande fågel på banan.
Våra SJ-modeller är ju större än utländska trots att alla är i H0 tack vare vår större lastprofil så det borde inte vara helt fel att köra ett engelskt museitåg på en svensk bana.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad Mölle-Mats1

• Användare
  • Antal inlägg: 353
« Svar #18 skrivet: sön 20 jan 2013, 13:20:51 »
Ett problem som jag fick med de större 00-modellerna av Hogwarth Express var att vagnarna slog i växellyktorna när jag körde med dem på gammal Märklinräls (nu talar vi om "klassiska" 3600-serien med hel mittskena från 50-talet förvisso ...).
Also sprach der Messerschmitt

Utloggad 71

• Veteran
« Svar #19 skrivet: ons 30 jan 2013, 23:17:55 »
Finns ju även från Lione i 0:an

Även Bachmann har haft Hogwarts Express, tveksamt om det var i H0 även om det står så på kartongen.

Stefan

Utloggad limemil3

• Användare
« Svar #20 skrivet: ons 03 jul 2013, 17:18:06 »
Och visst skulle det väl vara väldigt coolt att bygga hela Hogwarts i h0?

Utloggad limemil3

• Användare
« Svar #21 skrivet: ons 03 jul 2013, 20:19:28 »
Det är ju någon klubb i england som har gjort det tror jag.
HO Scale Hogwarts Castle by Clayton Holland

Har ni förresten sett den magnifika modellen i 1:24 som dem använde för flygbilder i Harry Potterfilmerna. Den är verkligen helt fantastisk!

Utloggad Coppas

• Stammis
« Svar #22 skrivet: tor 04 jul 2013, 06:03:22 »
Inte för att vara någon petimäter eller så och Hogwarts Castle finns ju inte i original, men jag blir ändå lite undrande till om modellen (vilket anges i modellbyggarartikeln som det länkas till) verkligen är i skala 1:87…?

Visserligen kan det vara en optisk villa, men de flesta byggnader jag sett i skala 1:87 brukar bli ganska stora. Vet inte om jag tänker rätt här, men bara stadshustornet i Stockholm är 106 m högt i skala 1:1 vilket borde bli c.a. 1,2 m i skala 1:87. En så pass imposant byggnad som ett slott borde nog bli betydligt större och maffigare än det som syns både Youtube-klippen och i stillbilderna i länken.

[ Invalid YouTube link ]

Det är dock en snygg modell av en byggnad, men frågan är som sagt om den verkligen är i skala 1:87 eller om det här bara utgör staffage på ett H0-anlegg vid en utställning? Upphovsmannen verkar själv inte heller nämna skalan i sin förklaring i artikeln. Det enda ställe där H0 nämns är väl i artikelrubriken, men den har ju en annan upphovsman än modellbyggare av slottet.

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.559
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #23 skrivet: tor 04 jul 2013, 07:05:43 »
The Real Life Hogwarts Castle

I denna länk kan vi se slottet i skala 1:24 som ligger till grund för Harry Potter filmerna.
http://twistedsifter.com/2Hogwarts Castle012/05/actual-real-life-hogwarts-castle/

Warner Brothers Studio i Leavesden

Som man då kan försöka en uppfattning så är slottet ca 5meter högt, då med personen som referens.
I skala 1/87 så skulle slottet bli ca 140cm högt därtill kommer bergslandskapet, så slottet på modelljärnvägen är i en helt annan skala skulle jag tro.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad 71

• Veteran
« Svar #24 skrivet: tor 04 jul 2013, 07:45:39 »
Skall man bygga slottet så att det passar till  Hogwarts Express tågen skall man nog bygga det i 00, 1/76. Tror man byggt en modell av slottet i nått gammalt nummer av Model Rail.

Stefan