Författare Ämne: Jeco T43, ljud och oljud...  (läst 2246 gånger)

Dan.

• Användare
  • Antal inlägg: 186
Jeco T43, ljud och oljud...
« skrivet: fre 22 jun 2012, 19:24:55 »
Glad midsommar på er alla!
Sitter och "småväxlar" såhär efter sillen med min nya Jeco Tågab T43 107. Jag startade med att i sakta mak köra in loket åt båda hållen. Sedan justerade jag ljudnivån, acceleration samt inbromsning.
Men...
Det gnisslar om loket när man kör, och det verkar komma från hjulen/boggien.
Mina frågor nu blir om det är någon annan som har råkat ut för detsamma, och vad man kan göra för att få det att sluta? Hur öppnar man boggien t.ex.?
När det sedan gäller ljud så står det på MJ-hobbyexpertens hemsida att:
"Dekoder - ESU version 4,0 Sound
Cirka 15 funktioner.
Hel/halvljus"
Jag lyckas bara få till motorljud till/från, lång resp. kort tyfon, koppel på och koppel av. Hur får man fram övriga 9 ljud? Vad jag saknar är främst bromsgnissel.
Sedan står det ju "hel/halvljus", men det gör det inte på mitt lok. Jag har inte labbat med några inställningar, men på min Jeco Du fick jag till detta med "rule 17". Måste man göra här också tro? Får ta kontakt med MJ-hobbyexperten till veckan känns det som :???:
Skickar med en bild från em-växlingen här i Björnsäter :beer:

Dan.

Kristian

• Användare
  • Antal inlägg: 382
SV: Jeco T43, ljud och oljud...
« Svar #1 skrivet: lör 23 jun 2012, 11:56:21 »
Hej! Gnisslet har du säkert i axeltapparnas lagringar, det är metall mot metall här. Jag smorde mitt lok med ytterst små droppar olja , och gnisslet försvann. Troligtvis gick det ganska tungt innan smörjningen för loket gick mindre ansträngt efter smörjningen. Vad gäller ljudet så har jag inte ljud på mina lok utan kjolar, men väl ett ur första serien med kjolar. De ljudfunktioner du räknar upp överensstämmer med detta.Ett mail till leverantören kan nog räta ut frågetecknen här, min gissning är att det inte finns fler funktioner, utan att man kopierat texten från Rc-loken som har runt 15 funktioner. Det här med rule 17 och att ljuset går ner på halvljus när loket stannar är ju helt och hållet en amerikansk företelse och har ingen som helst motsvarighet på svenska lok, så det är inget jag skanar på mitt lok. Att däremot kunna växla mellan hel och halvhjus själv hade ju varit en trevlig funktion!

/Kristian
Bygger svenskt i H0, epok V-VI
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #2 skrivet: lör 23 jun 2012, 15:32:29 »
Gnisslar det på raksträckor eller bara i kurvor? Vissa dekodrar har hjulgnissel inlagt när loket kör genom skarpa kurvor.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Dan.

• Användare
« Svar #3 skrivet: lör 23 jun 2012, 20:58:07 »
Hej igen!
Gnisslet ligger i hjulens upphängning, för det gnisslar om man för hand flyttar loket fram och tillbaka så mycket som krävs för att ta upp glappet i växellådan (d.v.s. inte får hjulen att kana). Nu har jag inget lämpligt att smörja med här, men när jag har smort så återkommer jag med en rapport.
När det gäller "rule 17" så trivs jag med den funktionen på min Du, men möjligheten att själv kunna bestämma ljusbild är naturligtvis det bästa. Tänk om man kunde slå på/av "rule 17" med en funktionstangent, det vore mumma det!  :clap: Som en parentes så har jag på en Lima T43, med Roco chassie, använt funktionsutgångarna så att jag manuellt kan bestämma var det skall lysa rött och vitt. Detta gör att man t.ex. kan ha vitt  i båda riktningarna och rött i A-änden, vilket underlättar om man t.ex. vill träna på handsignaler som används i skala 1:1!  :up:

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.321
« Svar #4 skrivet: lör 23 jun 2012, 22:38:32 »
På ESU V4-dekodrar går det att programmera riktigt hel/halv-ljus utan att använda någon (felaktig) "rule 17"-funktion.

/stefan

Dan.

• Användare
« Svar #5 skrivet: sön 24 jun 2012, 11:04:15 »
Det låter intressant Stefan!
Du har inga tips på hur man får till detta? :???:

Dan.

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.321
« Svar #6 skrivet: sön 24 jun 2012, 14:21:01 »
Det låter intressant Stefan!
Du har inga tips på hur man får till detta? :???:

Dan.

Det är ganska enkelt i ESU Lokprogrammer men inte lika enkelt med CV-programmering, jag tror inte ens att alla CV är dokumenterade.

/stefan

larslars

• Användare
  • Antal inlägg: 238
« Svar #7 skrivet: sön 24 jun 2012, 17:30:09 »
Hej

Vad är "rule 17" för något?  :???:

Larslars
"Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna."

plf66

• Användare
  • Antal inlägg: 71
    • Teknikarv
« Svar #8 skrivet: sön 24 jun 2012, 19:36:38 »
Första träff på google:
http://www.dccwiki.com/Rule_17

Dan.

• Användare
SV: Jeco T43, ljud och oljud... Ett ljud mindre!
« Svar #9 skrivet: sön 24 jun 2012, 22:32:28 »
Hej på er!
Nu har jag smort axellagringen på mitt lok, och det blev tyst direkt! :up:
Jag bifogar en bild på vart jag smorde. Naturligtvis på alla åtta lagren!

Dan.

Magnus P3

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.208
« Svar #10 skrivet: tis 26 jun 2012, 23:02:19 »
Pluspoäng för din tydliga illustration,  :up:
H0 2R DCC