Författare Ämne: Fleischmannsamlare i H0! - Se hit!  (läst 13576 gånger)

Utloggad Pennstativ

• Stammis
  • Antal inlägg: 764
Fleischmannsamlare i H0! - Se hit!
« skrivet: tor 24 maj 2012, 08:12:35 »
Hej Du som samlar gammalt Fleischmann!

Saknar en plats för detta givna forumssämne! Fleischmann var jättestort i Sverige på den gamla goda (läs analoga) tiden! Själv har jag samlat på mig så mycket genom åren att jag sålde av det mesta utom de riktiga rariteterna under 2011. Min tanke med denna tråd är att vi Fleischmannsamlare kan dela renoveringstips och annat. Själv har jag samlat på mig en hel del av både kunskaper och dokumentation och står gärna till tjänst med tips och råd där så är möjligt!

Starten på detta ämne börjar med lite historia:
 Fleischmann började med H0 år 1952! Då gav man enl. katalogen ut 3 olika lok:
Nr 1320: ett 3-axligt litet ånglok.
Nr 1335: Ett ellok modell E44.
Nr 1360: ett större ånglok med tender.

Under de första tillverkningsmånaderna under 1952 var loken utrustade med en släpsko för varje räl! Dessa utgjorde strömupptagare och hjulen "fick ledigt". Redan samma år togs dessa släpskor bort, och därefter blev det den konventionella strömupptagningen via hjulen. Ett annat kännetecken på de allra första loken var bruksanvisningen. Den var en enkel s.k. "stencil" av ett maskinskrivet blad. Om Du har ett av dessa lok med tillhörande maskinskrivna bruksanvisning och originalkartong i gott skick så är det bara att gratulera då de har ett inte obetydligt ekonomiskt värde och är väldigt sällsynta! Jag har själv sökt dessa 3 lok under många år, och har nu hittat ett av dem i fullständigt komplett skick! Dock är det använt, och en och annan liten skavank förekommer. trots detta är det i ovanligt bra skick. Det faktum att jag införlivade detta i min samling gjorde att en massa rullande material från övriga 50-talet snabbt "bleknade" och såldes. Numera samlar jag bara på rullande material med den första typen av automatkoppel (fjädrande hakkoppel i plåt), och därmed endast material från 52-53.

Fleischmann hade under 1952 ingen etablerad export av sina H0-tåg! Dock kom ett antal till Sverige genom att en för mig okänd butik i Stockholm köpte ett antal lok och satser från butik i Tyskland.

Här kommer några aptitretande bilder på min lilla raritet:

Till saken hör detta loks väg in i min samling:
Som tidigare nämnts importerades det av en för mig okänd butik i Stockholm direkt från butik i Tyskland under sommaren/hösten 1952. I Stockholmsbutiken köptes det av pappan till förre ägaren som julklapp till sonen. Han i sin tur var mycket rädd om både loket och de vagnar som han, då som 12-åring fick i julklapp. Efter 58 år lade han sedan ut loket och en massa annat från samma år på Blocket! Jag såg annonsen då den legat ute i mer än en månad med en mycket otydlig bild på en bana upplagd på ett golv. Ringde upp och berättade att jag samlar på gammalt Fleischmann. Han berättade då om hur han fått detta i sin barndom, och redan då började jag ana vad det handlade om och slog till direkt! Döm om min förvåning när jag öppnade kartongen och hittade det som syns på bilderna ovan! Ingen gladare än jag, och Nej! Det är inte till salu!!!  :D. Kom igen nu! Ta fram dina gamla Fleischmann H0-grejer och haka på denna tråd så kör vi i gång!
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Utloggad PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 459
SV: Fleischmannsamlare i H0! - Se hit!
« Svar #1 skrivet: fre 25 maj 2012, 19:41:25 »
Jag köpte ett BR 80 omkring 1952. Med släpskor som slets ut med tiden. Byggde sedan om loket till ett tenderlok med tvåaxlig tender som hjälpte till att ta upp spänning. Jag har kvar loket, som nu är återuppbyggt till BR 80. Men tyvärr mycket nedslitet. Kvaliteten på dessa första HO-lok var inte så hög. Jag har också en SHELL tankvagn och en G-vagn från den tiden. Men med utbytta koppel och hjul. Samt några, nu brunmålade, tvåaxliga personvagnar.
PLj
PLj

Utloggad Pennstativ

• Stammis
« Svar #2 skrivet: fre 25 maj 2012, 23:17:39 »
Jag köpte ett BR 80 omkring 1952. Med släpskor som slets ut med tiden. Byggde sedan om loket till ett tenderlok med tvåaxlig tender som hjälpte till att ta upp spänning. Jag har kvar loket, som nu är återuppbyggt till BR 80. Men tyvärr mycket nedslitet. Kvaliteten på dessa första HO-lok var inte så hög. Jag har också en SHELL tankvagn och en G-vagn från den tiden. Men med utbytta koppel och hjul. Samt några, nu brunmålade, tvåaxliga personvagnar.
PLj

Vad kul! Min första fråga är om du själv har ägt det hela tiden?
Ett tips kan ju vara att renovera loket genom att få tag på delar från friskare lok från samma år. Här följer en länk där du kan läsa om varianterna av Br80 (Art nr 1320): Gå ned i loklistan och sök upp nr 1320. Då får du upp en lista som beskriver de olika varianterna av loken etc: http://www.sammlertreff.de/katalog/index.html .

Jag har ett Br80 i variant 1320-1b. Således samma modell men utan släpskor. I övrigt överensstämmer kåpan och hjulkonstruktionen (Plastekrar). Det enda egentliga problemet med loket är dels att hjulringarna släppt från plastekrarna p.g.a. plastens tendens att krympa. Detta kräver limning i fixtur för återställning. Ett annat bekymmer är den s.k. "zinkpesten" som främst drabbat cylindrarna. Även detta går att åtgärda genom byte av delen mot en från ett något nyare lok då den är likadan så när på att glidhålen för koppelstängerna är monterade i borrade hål på cylindrarna. Således får man borra upp den nya delen och montera dessa hylsor i den. Kåpan är fin men det finns en del mindre färgsläpp lite här och där. Detta blir naturligtvis inte alls detsamma som ett lok i version 1320-1a i orört skick, men det blir en enhet som i allt väsentligt stämmer överens med originalet vilket är målet. Omlackering blir det aldrig tal om då detta enl. min mening är att "kliva över gränsen). Så orört som möjligt men ändå nödvändigt reparerat är grejen för mig. Det ultimata målet är naturligtvis att hitta det där undanställda och endast provkörda loket från 1952 - men även de har ofta drabbats av just problemen med lossnade hjulbanor samt oxidation på cylinderdelen. Endast lok som legat i perfekta förhållanden (mörkt och torrt) har klarat sig.

Ibland dyker 1320-1a upp på E-bay, men ofta i väldigt dåligt skick till väldigt högt pris.

Om Du planerar en renovering och behöver någon särskild del (kanske bättre kåpa). så hör av Dig!

SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Utloggad Mässingsrallare

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #3 skrivet: lör 26 maj 2012, 22:02:37 »
Intressant med lite historia. Jag är inte alls kunnig själv men har lärt mig lite nu. Köpte ett liknande 1335 på tradera för några dar sen. Jag är inte någon egentlig samlare men tycker det är skojigt att köpa de lok som jag drömde om som barn. har katalogen och prislistan kvar sen 1967. Det är bra med denna tråd så kan vi skriva lite om gamla grejor. Har som sagt börjat bygg upp enligt gammal modell. Dock skall jag testa ett egenkonstruerat köraggregat när jag får i hop det. jag har testat en prototyp och den funkade riktigt bra. Det är en kombination av pulsat och analog styrning.  Jag har ju haft lite problem med vissa av de äldre loken att få dom att gå bra på lågfart.

Utloggad Pennstativ

• Stammis
« Svar #4 skrivet: lör 26 maj 2012, 22:29:36 »
Kul att Du gillar tråden. Som samlare av gammalt Fleischmann så hör ju inte riktigt det digitala hemma hos oss, och därmed blir det analogt. Ett ordentligt lyft i krypkörningen får man med denna transformator som finns att hitta på Tradera för ca 100,00-150,00. Finessen är att den ger halvvågslikriktad likspänning i lägre farter.

SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Utloggad Fraz

• Användare
  • Antal inlägg: 159
    • http://fagera.wordpress.com
« Svar #5 skrivet: sön 27 maj 2012, 21:43:29 »
Jag fick mitt Baureihe 80  (1320) i julklapp 1952. Det hade då först skådats på Sankt Eriksmässan samma år tillsammans med de två andra loken i serien. Jag minns särskilt hur presentatören nästan oavbrutet måste torka ren mässingsrälsen. Orsaken blev jag själv varse. Alla hjul hade slirskydd av gummi och de två släpskorna var naturligtvis otillräckliga och måste för att överhuvud taget fungera hållas noga rena. Loket köpte min pappa hos (TfA:s) Hobbytjänst på Olofsgatan av "Casey Jones" Nordstrand. Han (min pappa) ville förbarma sig då han såg mina stora ansträngningar att få till ett scratch-byggt D-lok, enligt samme Nordstrands beskrivning i sin bok ”Modelljärnvägen”. Till slut kom dock D-loket, även om det var ganska fult, att gå bättre än Fleischmann-loket. Detta har väl nu ringa samlarvärde eftersom jag så småningom skaffade andra hjul och gjorde strömavtagning från dem, tog bort kopplen, satte dit trådbygel mellan buffertarna, senare i-koppel i stället, målade över allt inkl hjulen med svart matt färg, skrev FMJ på sidorna och siffran 2 på skorstenen. Det var ju FMJ:s andra lok.
Loket existerar fortfarande men ett eller två kugghjul är nedslitna. Originalkartongen bör finnas kvar i någon byrålåda.
Även om detta är nostalgia hör det väl inte hemma i en samlartråd, men jag fick lita skrivklåda när jag läste de andra inläggen.
Försöker bifoga några ålderstigna bilder från dåtida modellbyggarmöda.

« Senast ändrad: mån 28 maj 2012, 10:15:34 av Fraz »

Utloggad Pennstativ

• Stammis
« Svar #6 skrivet: sön 27 maj 2012, 21:51:54 »
Fraz! tack för ett härligt inlägg med fina bilder! Om du vill köra med loket igen så meddela mig vilka kugghjul du behöver! Jag har en hel del grejer liggande, och vi kanske kan byta originalkartong mot ett bra kugghjul+motor (drivpaketet)?
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Utloggad Fraz

• Användare
« Svar #7 skrivet: mån 28 maj 2012, 00:37:16 »
Tack för uppskattningen! Jag ska se om jag kan leta fram kartongen vid tillfälle. Det är inte säkert att jag lyckas, men hoppas kan man.
Under tiden kan du titta här, om du inte gjort det förr. www.fagera.wordpress.com
Tyvärr lär du inte hitta Fleischmannloket där, ens på de äldsta bilderna. Men det är en tillfällighet, det hängde med rätt länge och syns i AoH nr 2 1993 om du råkar ha det tidskriftsnumret. En en olägenhet var och är förstås den alltför stora skalan, som F-nn dröjde med att rätta till. Men om jag minns rätt ("rätta mig om...") så kom de så småningom med en BR 80 i korrekta 1:87 (?).

Utloggad Pennstativ

• Stammis
« Svar #8 skrivet: mån 28 maj 2012, 01:06:05 »
Tack för uppskattningen! Jag ska se om jag kan leta fram kartongen vid tillfälle. Det är inte säkert att jag lyckas, men hoppas kan man.
Under tiden kan du titta här, om du inte gjort det förr. www.fagera.wordpress.com
Tyvärr lär du inte hitta Fleischmannloket där, ens på de äldsta bilderna. Men det är en tillfällighet, det hängde med rätt länge och syns i AoH nr 2 1993 om du råkar ha det tidskriftsnumret. En en olägenhet var och är förstås den alltför stora skalan, som F-nn dröjde med att rätta till. Men om jag minns rätt ("rätta mig om...") så kom de så småningom med en BR 80 i korrekta 1:87 (?).

Jajamänn! Art. nr 4029!. med trafon ovan så är det en riktig liten glidare på spåret!
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Utloggad Fraz

• Användare
« Svar #9 skrivet: mån 28 maj 2012, 10:21:16 »
Rättelse (nyss införd ovan): (TfA:s) Hobbytjänst låg inte på Holländargatan utan på parallellgatan Olofsgatan. Nr 7 var det. Där ligger idag den italienska restaurangen Kol & Koks som vi ibland besöker.

Utloggad Fraz

• Användare
« Svar #10 skrivet: mån 28 maj 2012, 10:38:44 »
Heureka! Jag har hittat kartongen som är i gott skick. Finns du i Stockholmstrakten? I så fall kunde vi träffas.
De kugghjul som är nedslitna är det lilla på motoraxeln och som det verkar också det lilla som förmedlar rörelsen mellan första och andra axeln. Komplett drivning som du antyder låter förstås också bra.

Utloggad Pennstativ

• Stammis
« Svar #11 skrivet: mån 28 maj 2012, 19:19:33 »
Heureka! Jag har hittat kartongen som är i gott skick. Finns du i Stockholmstrakten? I så fall kunde vi träffas.
De kugghjul som är nedslitna är det lilla på motoraxeln och som det verkar också det lilla som förmedlar rörelsen mellan första och andra axeln. Komplett drivning som du antyder låter förstås också bra.

...och här är drivningen! Här kommer bilder på mitt lilla demontage:

..Först av allt det där med olika hjultyp. Observera att man under de första åren hade koppelstängerna iskruvade i en isolerad hylsa i hjulet och att även hjulet var isolerat från axeln. På detta sätt slapp man problemen med att isolera koppelstängerna. Dessa hade således med sig motsatt pol ända in i skruven som håller dem. Även dessa plasthylsor krymper/spricker/lossnar men går att byta ut.

Över till själva demontaget av motorn:
Fraz! Kolla nu så att allting stämmer så kommer den med posten! (Tyckte först att kuggarna på hjulet närmast motorn såg slitet ut, men tittar man noga ser man att kuggarna är av lite annan typ än mässingshjulet). Allt är provkört och går som klockan fast även moturs!

Hör avDig när du kollat det hela!
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Utloggad Pennstativ

• Stammis
« Svar #12 skrivet: mån 28 maj 2012, 19:33:11 »
Rättelse gällande hjulen i texten ovav - Lösningen ovan är en av alla varianter som förekom redan under den första tiden. Här följer ordningen:
1. Plastnav/Plastekrar på båda sidor med hjulring av stål. Samma pol i alla koppelstänger som i chassiet.
2. Stålhjul med isoleringshylsa mot ena axeln samt isoleringshylsa mot koppelstängerna på ena sidan. Samma pol i alla koppelstänger som ichassiet.
3. Stålhjul med isolerad axel på ena sidan samt isolerade koppelstänger. Endast ena sidans koppestänger samma pos som chassiet medan den andra sidan har moptsatt pol.

P.S. Motorn ovan är från version 1320-2a från 1952. Har ett 1320-1c som är under renovering. mer finns här:
www.effert.de
Någon som vet om det fanns fler varianter å hjulkonstruktioner?

SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Utloggad Fraz

• Användare
« Svar #13 skrivet: mån 04 jun 2012, 11:04:29 »
Efter mycket trevlig internkommunikation med Pennstativ vill jag gärna delge andra resultatet. Kanske kan det vara till någon nytta eller åtminstone nöje för någon.
När jag tog isär loket som varit hyllvärmare i 15 år eller så, så visade det sig att felet inte berodde på kugghjulen, när allt kom omkring. Loket gick inte att rulla fast jag tagit ur motorn, och så småningom hittad jag att ena tvärstycket kärvade svårt på gejdern. Det räckte inte med smörjning utan jag fick dessutom fila gejdern några bråkdelar tunnare innan tvärstycket kunde glida som det ska. Kanske loket varit i golvet någon gång så det blivit en svag deformation; ingenting som syntes dock. Därefter går gamla drivningen ungefär lika bra som ersättaren som jag fick. Men som det var redan från början så för mekanismen mycket oväsen jämfört med snäckväxlar eller moderna kugg-dito. Även om det inte var det avgörande felet just nu så är minsta kugghjulet svårt slitet, så det kan vara en tidsfråga hur länge det håller.
Kartongen visade sig genom Pennstativs stora sakkunskap var relativt unik, då endast den allra första leveransen var klädd med blått papper som på bilden. Nedan en bild på denna samt några av loket. På en av dem ser man den strömavtagning från första och tredje axeln som jag monterade, eftersom släpkontakterna var alldeles otillräckliga för god gång. Men för samlare är dessa tydligen desto värdefullare :).
Cylindrarna är drabbade av zinkpesten som man kan se.

Utloggad Fraz

• Användare
« Svar #14 skrivet: mån 04 jun 2012, 11:12:13 »
Och så detta med bildstorleken som jag borde kunna vid det här laget. Men det finns ju "linjal" nedtill....

Utloggad Pennstativ

• Stammis
« Svar #15 skrivet: mån 04 jun 2012, 16:12:44 »
 Gällande loket 1320, dess cylindrar, slid och zinkpest.

I det gjutna stycke (vi kan kalla det "cylinderblocket") som utgör cylindrar på båda sidor i den äldsta versionen av 1320 så utgörs glidlagringen a inpressade lösa hylsor i cylinderblocket. På något nyare 1320 så finns inga lösa hylsor, utan glidytan utgörs av godset direkt. Om man vill rädda ett lok som detta, och inte tappa i synligt utförande alls, så gör som följer:

1. Skaffa ett gammalt, gärna kasserat lok 1320, (från t.ex. 1954-1957) ta bort cylinderblocket ur detta och kontrollera passningen i ditt lok. Normalt passar det direkt!
2. Ta bort de små hylsorna (8 st) ur ditt lok på bilderna.
3. Mät hylsornas diameter och borra upp hål för de gamla hylsorna i det införskaffade cylinderblocket. Limma fast de demonterade hylsorna i blocket med en liten droppe CA-lim.
4. Montera det nu fräscha cylinderblocket på den gamla klenoden igen, och njut av resultatet. Klart!

SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Utloggad Fraz

• Användare
« Svar #16 skrivet: mån 04 jun 2012, 18:07:25 »
Mmm. får se hur det blir med det. Kanske meckar jag med något annat i stället. Men tydligen bör jag i så fall avvakta med att limma in hylsorna i det gamla blocket, det lär leda till svårigheter att genomföra en sådan renovering som du föreslår. Visserligen finns det medel som löser cyanolitlim rätt bra. Kan också tänka mig att behålla de gamla cylindrarna så länge det går som "samtalsämne i hobbyrummet". Verkar å andra sidan klokt att flytt loket till torrare plats än detta källarrum.
Trist fenomen. http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_pest
Här ser man en Märklinvagn där t o m hjulen är drabbade.

Utloggad Pennstativ

• Stammis
« Svar #17 skrivet: tis 05 jun 2012, 00:12:35 »
 För att fördjupa sig lite ytterligare - Oxidation (rost) av denna typ är en reaktion orsakad genom att en galvanisk (el-)ström uppstått i materialet. För att oxidation skall kunna ske krävs material med varierande elektrodpotential samt en "elektrolyt" som ger elektronerna möjlighet att vandra (ledning). I dessa gamla legeringar har vi värsta tänkbara scenario, nämligen bly och zink! Gott om zink men blandat med lite bly. Bra för lokvikten men en katastrof ur korrosionssynpunkt. Bara ägna en tanke åt vad vi har i ett bilbatteri just i syfte att skapa en spänning om 2.0 volt per cell, jo bly och zink! Skillnaden i elektrodpotential mellan bly och zink är ganka exakt 2,0 Volt (vid belastning). Elektrolyten i batteriet utgörs av bl.a. utspädd svavelsyra, och vi återställer batteriets zink- och blyplattor genom laddning från bilens generator varvid metallerna "hittar hem" igen. I våra gamla kära tåg så är det fukten och luftens syre som tillsammans med föroreningar i ytan på- och i gjutgodset som utgör elektrolyten. Zinken i det nu aktuella materialet fungerar m.a.o. oavsiktligt som en s.k. "offeranod" och skyddar faktiskt loket i övrigt mot korrosion. Det bästa är dock att hålla loket i en så torr miljö som möjligt. Därigenom får inte elektronerna någon elektrolyt att vandra i, och det hela klarar sig betydligt längre.

För bästa lagring krävs helst en syrefri och torr miljö. Detta kan med gott resultat åstadkomma som följer:

1. Välj en dag med låg utomhustemperatur (gärna minusgrader) och klarblå himmel.
2. Ta med en 3-liters plastpåse samt loket och ge dig ut i friska luften.
3. Se till att loket är helt torrt, och inte belagt med kondens. Använd tunna torra handskar.
4. Öppna nu påsen, fyll den med "torr utomhusluft"  och lägg in loket.
5. Förslut påsen så att den blir helt tät.
6. Ta in det hela inomhus igen. Just när du kommer in igen så kan det bildas lite kondens utanpå påsen. Detta är helt o.k. och det försvinner när påsen och loket blivit lite varmare. Inuti kommer det dock att förbli helt torrt.
7. Då påsen och loken ser helt torra ut så placeras påsen/loket i originalkartongen varefter det hela lagras i rumstemperatur.

På detta sätt uppnår vi två viktiga saker för minsta möjliga korrosionsangrepp:
A: Vi får luft runt loket med mycket låg daggpunkt och därmed litet vatteninnehåll. Detta i kombination med rumstemperatur ger en torr miljö då allt vatten intar gasform och ej bildar droppar (inte ens mikroskopiska) .
B: Vi tillför inget nytt syre till loket! Vid oxidation krävs syre. Utan syre ingen oxidation (såvida inte syre produceras ur objektet, vilket inte sker med bly/zink). Således -
 Om ett korrosionsangrepp skulle inledas i påsen, så kommer detta automatiskt att avstanna! Syre förbrukas nänligen vid oxidation, och när syret i påsen tar slut så är det hela över! Det är bl.a. av denna anledning som även lok i full skala (våra gamla beredskapslok) plastades in vid avställningen för längsta möjliga lagring. Man kan naturligtvis gå längre även med ett modellok, och även likt fullskalans lagring av gamla lok dränka loket i en syrefri olja, men det blir onödigt kladdigt och kan dessutom påverka färgen till det sämre. Man måste ju kunna ta fram loket och köra lite ibland, och då tycker jag att det räcker med att få in det i en ny plastpåse igen, utan att behöva både avfetta och inolja det hela igen. Nån måtta får det va ;).

SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Utloggad Fraz

• Användare
« Svar #18 skrivet: tis 05 jun 2012, 09:03:34 »
Måste härmed skriva ett särskilt inlägg om hur kul det här har varit, och vilka imponerande kunskaper du har om allt som är viktigt!

Utloggad Pennstativ

• Stammis
« Svar #19 skrivet: tor 07 jun 2012, 16:31:19 »
Måste härmed skriva ett särskilt inlägg om hur kul det här har varit, och vilka imponerande kunskaper du har om allt som är viktigt!

Att mina kunskaper råkade ha god effekt på ditt lok är en slump då jag dels samlar gammalt Fleischmann, och dessutom har läst en hel del korrosionslära i anledning av mitt yrke. Kombinationen var perfekt för detta "fall", och kunskaperna kom till användning. Således var studietiden inte bortkastad ens när det gäller MJ-hobbyn. Dock lär det vara förhållandevis unikt att kombinera korrosionslära med MJ :-).
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Inloggad alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.102
  • alsum
« Svar #20 skrivet: lör 14 jul 2012, 17:27:42 »

Norrlandsplog satt in på loket. Fleischmann Da lok. Lite trevligt och ser ut så här.

Blanka drivhjul. Jo haft svarva lite på drivhjul och ganska
djupt och kraftigt smuts och ca:0,3 mm. bort samt fläns-
hjul 19,5 mm.. Kanske bruinerad hjul? eller svart?
Inte samlare själv.

Trevligt sällskap lok
« Senast ändrad: lör 14 jul 2012, 18:02:44 av Alf Sundvall »

Inloggad alsum

• Veteran
  • alsum
roligt och skämt modell
« Svar #21 skrivet: lör 14 jul 2012, 20:04:45 »

Bröderna Da
« Senast ändrad: sön 15 jul 2012, 07:41:18 av Alf Sundvall »

Utloggad Pennstativ

• Stammis
SV: roligt och skämt modell
« Svar #22 skrivet: mån 16 jul 2012, 20:23:11 »

Bröderna Da

Hej Alf!

Visst är Du samlare! Du har ju tre stycken DA  ;). Kul med modifieringar av detta slag. Med enkla medel så lyfter utseendet.
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Inloggad alsum

• Veteran
  • alsum
« Svar #23 skrivet: sön 29 jul 2012, 19:41:36 »
Ju inte roligt att ha samlare lok o. vagnar. Varför? Jo alla pratade varandra eller diskutera. Jag hann inte se vad dom pratade om priser på samlare. Därför Dövhet själv.  :handshake:

Utloggad Pennstativ

• Stammis
« Svar #24 skrivet: mån 19 nov 2012, 01:05:50 »
Det verkar vara dags att sätta lite fart i denna tråd. Vintern, och därmed årets MJ-tid är i antågande. Något nytt om gammalt på Fleischmannfronten? Någon som har foton eller annat intressant till denna tråd?

Själv håller jag på att bli galen över svårigheterna med att få fast plastdelarna i hop med stålringarna på min pågående renovering av ett Fleischmann Br80 i varianten 1320/2a från 1952. Här är länk till förekommande varianter av 1320: http://www.effert.de/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=70.

Problemet är att "rigga" det hela vid limning så att axel och hjluringen blir centrerade. Någon som har en bra idé till detta?? Eller kanske rent av hela hjul av denna variant liggande till ingen nytta?

Tacksam för alla förslag!
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69