Författare Ämne: Total nybörjare, räls i N-skala?  (läst 11219 gånger)

maxmekker

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #50 skrivet: tis 02 jul 2019, 13:34:33 »
jag funderar på at gjøra nått som denna

&t=131s

eller denna ( eller nått i mellam dom 2 på storleken)

SÅ da får man fråga en Noob question.  I anyrail. hur kan man først sette storleken på layouten, før man børjar legga til skinnor , og hur får man en ritning med part numbers ?

takk

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.733
    • http://www.mollehem.se
« Svar #51 skrivet: tis 02 jul 2019, 16:16:57 »
I anyrail. hur kan man først sette storleken på layouten, før man børjar legga til skinnor , og hur får man en ritning med part numbers ?

takk

Är det ett rektangulärt bord så kan du nöja dig med att sätta "bredd" och "djup" i fliken "inställningar".
Har din yta andra former så kan du rita upp den med linjer från fliken "Sätt in".

Part numbers (artikelnummer) får du med om du kryssar för det i fliken "Visa".

Kika också på fliken "Fil" under "Information" där du t.ex. kan skriva ut "inköpslistan" på spårbitar :-)

mvh/anders
« Senast ändrad: tis 02 jul 2019, 16:19:34 av andersb »
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

maxmekker

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
« Svar #52 skrivet: lör 13 jul 2019, 10:49:36 »
Skulle man kunne fråga om nån kunne ritat upp , med Fleischman N skala rails + parts number , denna layout i foto's for meg ? Storlek 180x80cm
 Handshake och några plator med Norsk melksjokolad skulle komme den som orkar , sin veg   :)

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 687
« Svar #53 skrivet: fre 09 aug 2019, 17:55:35 »
F,låt! Kan någon och jag menar någon insatt förklara för mig om Pecos code 55 :s förträfflighet. Jag förstår ju att den har en lägre profil som "alla som ser din modell bara kollar på" och "såg direkt att detta är nirvana" som kanske anses som snyggare rent utseendemässigt än alla andra räls. TALA om för mig varför jag ska välja Peco Code 55. Växlarna är ju ett svårt problem (polaritet).Är själva rälsen/rälen mycket bättre än alla andra och flexrälsen flexar mycket bättre? I H0 är ju RP 25 så jävla upphaussat, jag ser då ingen större skillnad, bara krångligare att sätta modeller på rälsen! Inte fan tittar jag på rälsprofilen eller hjulkransar, men allt är ju subjektivt, det vet jag. Handlar det bara om vad som DU som ägare byggare ser? Ingen jävel ser väl/tittar på rälsprofilen om du har/får besökare på din anläggning, eller? Sedan har ju inte Peco räls samma slipers antal som tex den tyska amerikanska och kanske också den svenska, rätta mig om jag har fel. Nå, tala nu om varför Pecos 55:or sopar banan med all annan räls. Inget bråk och tjafs, bara ett sunt svar!

MVH

Miccas

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.311
« Svar #54 skrivet: fre 09 aug 2019, 20:16:32 »
F,låt! Kan någon och jag menar någon insatt förklara för mig om Pecos code 55 :s förträfflighet. Jag förstår ju att den har en lägre profil som "alla som ser din modell bara kollar på" och "såg direkt att detta är nirvana" som kanske anses som snyggare rent utseendemässigt än alla andra räls. TALA om för mig varför jag ska välja Peco Code 55. Växlarna är ju ett svårt problem (polaritet).Är själva rälsen/rälen mycket bättre än alla andra och flexrälsen flexar mycket bättre? I H0 är ju RP 25 så jävla upphaussat, jag ser då ingen större skillnad, bara krångligare att sätta modeller på rälsen! Inte fan tittar jag på rälsprofilen eller hjulkransar, men allt är ju subjektivt, det vet jag. Handlar det bara om vad som DU som ägare byggare ser? Ingen jävel ser väl/tittar på rälsprofilen om du har/får besökare på din anläggning, eller? Sedan har ju inte Peco räls samma slipers antal som tex den tyska amerikanska och kanske också den svenska, rätta mig om jag har fel. Nå, tala nu om varför Pecos 55:or sopar banan med all annan räls. Inget bråk och tjafs, bara ett sunt svar!

MVH
Mycket bra fråga tycker jag !
Själv använder jag Peco Code 80.
Fått flera inlägg där jag ifrågasatts hur det kommer sig att jag inte använde Code 55.
Vet att det skiljer ca 0,2 mm i höjd.
Men mitt val baserar sig på att med Code 80 kan jag, och har gjort, använt ex Minitrix avkopplingsskenor och stoppbockar utan problem.

Min alldeles egen åsikt !  :) :) :)

//Micke
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul och för att jag kan, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
« Svar #55 skrivet: fre 09 aug 2019, 20:38:55 »
Jag använder både Minitrix code 80 (är det väl) på den befintliga provbanan och Peco Cd 55 på den nya hemmabanan och avser återanvända åtminstone avkopplingsskenorna på min dolda "staging yard" på nya banan.

Tänker däremot pensionera insulfrog växlarna och använda "unifrog" växlar på nya banan av den enkla anledningen att t ex mina Du inte trivs med insulfrog och att man slipper bygga om dem till skillnad från rena electrofrog ("bara" att koppla).

Kommer att börja smått och prova mig fram kommande säsong. Förresten är många andra komponenter i Pecos cd 55 program DCC förberedda motsvarande unifrog, t ex trevägsväxen, dubbla korsningsväxeln och spårkrysset, med färdiga kablar för strömmatning. Även dessa ska provas framöver.

Var och en är ju kung i sitt rike så det finns inget universellt svar...
« Senast ändrad: fre 09 aug 2019, 23:01:36 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Miccas

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.311
« Svar #56 skrivet: fre 09 aug 2019, 20:41:52 »
Var och en är ju kung i sitt rike så det finns inget universellt svar...

Exakt !  :cool:

//Micke
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul och för att jag kan, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 372
« Svar #57 skrivet: fre 09 aug 2019, 22:32:13 »
Jag tycker cd55 och snyggare än cd80. Cd 80 tycker jag ser grov och oproportionerlig ut. Och med nya unifrogväxlarna i code 55 är det lättare att bygga.

Så cd55 när utseendet och helheten är viktig. Men sen har jag ett gäng Flm Piccoloräls till provbana och rundbana där utseendet inte är så noga.

Men funktionellt och tekniskt är det ju inte code 55 bättre.