Författare Ämne: Total nybörjare, räls i N-skala?  (läst 11260 gånger)

js

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 26
Total nybörjare, räls i N-skala?
« skrivet: mån 02 apr 2012, 20:00:51 »
Hej!

Jag har noll erfarenhet av modelljärnväg men har länge haft ett latent sug efter att bygga något, så jag tänkte att nu är det dags. Jag läste till mig lite på internet vad för svenskt som finns i N-skalan, och har nu skaffat mig en Fleischmann Du2 + ett par vagnar som passar bra in på vad jag tänker att jag vill bygga.

Då inställer ju sig det första bekymret, vad för rälstyp ska jag bygga med? Det verkar finnas en smula kontaktproblem i N-skalan om jag förstår det rätt? Så jag är intresserad av den räls som anses vara "bäst" (väldigt subjektivt, jag vet) eller driftsäker.

Bertil D.

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 72
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #1 skrivet: tis 03 apr 2012, 00:00:11 »
Jag har kört N-skala sedan 1977, jag använder enbart Arnolds rälssystem sedan 2003. Rälsen är tillverkad av rostfritt stål som är brunoxiderat ( ej lödbar). Skarvjärnen är tillverkade av oxiderad mässing, som kan lödas efter putsning. Om det blir dålig kontakt mellan räls och skarvjärn ( vilket är vanligt hos många rälssystem) så fungerar det bra om man droppar leitsilber i skarvjärnet ex.conrad 530042. DU2 loket har tyvärr inte så bra strömupptagning. Ta strömmatning även från vagnarna via ex. krois strömförande koppel,om man vill uppnå hög driftsäkerhet. Begagnad Arnoldräls finns bla. hos comralle.de .

Hälsningar Bertil D.

Tågson

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 94
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #2 skrivet: tis 03 apr 2012, 06:22:12 »
Hej!
Kul med mer N-skalerallare. Jag har hållit på med N-skala sedan 1992. Jag tror inte att det är så mycket värre med kontaktproblemen i N-skala än andra skalor, i alla fall så har inte jag haft problem. Men vissa (korta) lok med mindra antal axlar kan ha svårt att gå funktionsfritt genom vissa växlar mm Jag torkar av rälsen emellanåt. Det är bättre att hålla rälsen ren o fin än att det fastnar skit på lokhjulen, är min uppfattning. 
När det gäller räls så är det svårt att ge råd, det är så individuellt. Kanske köpa lite begagnad räls av nåt slag för en billig peng, och prova sig fram, kan vara en grej.
Du kommer nog att få många bra råd här, på detta Forumet, det finns massvis med duktiga och trevliga rallare. Det finns även en sida på Facebook för N-rallare om Du vill kika på den: https://www.facebook.com/#!/groups/254912523070/

Lycka till med hobbyn.

Mvh Tågson

ulwen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 984
  • H0 - 3R, N-skala DCC - Allt svenskt
    • Min hemsida
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #3 skrivet: tis 03 apr 2012, 07:28:08 »
Jag har själv använt Peco code 55 och Roco (Fleischmann) motsvarande utan rälsbädd. Funkar bra.
Men precis som sagts innan så är Du-loket ingen höjdare med strömupptagningen. Den stela konstruktionen är svår i N-skala.
Ett bogielok är mycket bättre när det är så lätta lok.


 
H0 - 3R, Digitalt N - Digitalt. Svenska förebilder.

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.362
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #4 skrivet: tis 03 apr 2012, 08:00:48 »
Jag har gjort lite "undersökningar" på detta i min blogg, inte speciellt vetenskapligt men ändå en, vad jag tror, rätt tydlig utpekning av vad som är vanligast bland N-rallare.

Absolut vanligaste rälsen är Peco Cd55, och de som fundara på att byta är också övervägande delen i så fall på väg mot Peco Cd55.

Sen kan jag säga att min erfarenhet är att Fleischmanns räls MED banvall, dvs den gamla "Piccolo-rälsen", är också väldigt vanlig...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

swed-n

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 62
    • www.swed-n.se
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #5 skrivet: tis 03 apr 2012, 08:03:10 »
Hej! Välkommen in i N-världen!  :)

Prova på lite olika begagnad räls är helt klart en bra början men köp inte allt för många begagnade växlar isf (om du inte har möjlighet att prova dem ordentligt först). De pengar man sparar på att köpa en begagnad växel hade man ofta lagt ut flera gånger om den är sliten och dålig då den bara skapar iritation, stopp och i värsta fall urspårningar.
Sen beror det ju lite på vad du tänkt bygga för typ av anläggning. Moduler, liten enklare "rundbana" eller ett stort landskap
etc.
   Min personliga åsikt/erfarenhet är att om ska du bygga något mindre enklare för att köra och experimentera på och kanske kunna ha möjlighet till att förändra och ändra spårplanen innan allt är helt klart och bestämt. Då är Fleischmanns räls och växlar ett bra alternativ. Siktar du på helt "fasta", sedan långt innan, färdigplanerade större landskap eller moduler så är ex Peko code 55 räls ett bra alternativ.
//Fredrik

Kör mestadels svenskt och modernt i N och siktar på Digitalt och FREMO moduler.
Swed-N

jalo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 40
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #6 skrivet: tis 03 apr 2012, 09:46:01 »
Jag sällar mig till dom övriga. VÄLKOMMEN i Gänget! Om du "bara" vill ha en bana som du kan bygga och riva och bygga om så finns det nog bara Fleischmann Picolo eller KATOräls som gäller. Själv skulle jag nog hålla Katorälsen för snäppet bättre. Så småningom vill du säkert bygga en fast anläggning och då är ju PECO det bästa valet som dom andra säger, det är längre bitar som du kan böja och bända själv och det blir MYCKET billigare än korta snuttar. Skall du köra med korta lok eller lok med lite dålig strömupptagning så bör du skaffa växlar med "electrofrog", då har du inga strömavbrott där. Det finns både bra och dåliga lok och vagnar i N, PRECIS som i andra skalor. KATO är i mina ögon N-skalans Rolls Royce på lok. Själv kör jag amerikanskt och då är Kadee det enda tänkbara, både deras koppel och vagnar. Men skaffa dej några böcker i ämnet, dom är nyttiga. Som sagt VÄLKOMMEN! Janne

js

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 26
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #7 skrivet: tis 03 apr 2012, 10:09:50 »
Hej!

Tack för bra svar. När jag läste på mj-wikin så verkar det som om jag ska ha Code 40, kanske tillochmed 30, för att motsvara det jag är ute efter. Finns det någon nackdel med mindre räls? (För som jag förstod det så är code-måttet helt enkelt ett höjdmått?)

Jag har såklart en hel del tankar om vad jag vill bygga upp, men inget konkret på papper. Vad är det lättaste sättet att planera? Det är svårt att rita på papper när man inte vet hur mycket en kurva svänger osv. Finns det något lättanvänt datorprogram?

Kanske en korkad fråga, men är det problemfritt att blanda vagnar av olika fabrikat?

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.574
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #8 skrivet: tis 03 apr 2012, 10:30:30 »
Hej!

Jag har noll erfarenhet av modelljärnväg men har länge haft ett latent sug efter att bygga något, så jag tänkte att nu är det dags. Jag läste till mig lite på internet vad för svenskt som finns i N-skalan, och har nu skaffat mig en Fleischmann Du2 + ett par vagnar som passar bra in på vad jag tänker att jag vill bygga.

Då inställer ju sig det första bekymret, vad för rälstyp ska jag bygga med? Det verkar finnas en smula kontaktproblem i N-skalan om jag förstår det rätt? Så jag är intresserad av den räls som anses vara "bäst" (väldigt subjektivt, jag vet) eller driftsäker.

Arnolds räls passar inte ihop med övriga fabrikat om man inte använder speciella skarvjärn.


Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #9 skrivet: tis 03 apr 2012, 10:52:13 »
Jag började 1992 med min N-skaleanläggning och blandade friskt inledningsvis med olika rälsfabrikat men inget från Arnold.
Till slut på senare år har jag bestämt mig för Peco code 55 och 80 på vissa ställen (tunnlar mm.)

Då uteslutande Peco flexräls.
Man skall dock vara medveten om att Peco  code 55 har en rälsprofil som är lägre än normen för hjulflänsar på äldre lok
och vagnar. Gäller framförallt MiniTrix och Arnold från 80-tal.
Lok och vagnar tenderar att rulla på slipers. Det handlar således om några 10-dels mm.



Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

js

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 26
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #10 skrivet: tis 03 apr 2012, 20:19:11 »
Än en gång tack för mycket bra inlägg. Har spenderat mycket av dagen med att läsa på så gott jag kan, dock är det mycket jag inte förstår än, men men.

Några punkter som jag har förstått att jag måste lära mig är
1. Lära mig att digitalisera lok, sätta i dekoder
2. Lära mig bygga spår, växlar (Peco code55)
3. Lära mig digitalisera spåranläggningen

Jag ser det här som ett väldigt långsiktigt projekt, under våren tänker jag att det blir mest faktainsamlande.

Tågson

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 94
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #11 skrivet: tis 03 apr 2012, 22:12:47 »
Än en gång tack för mycket bra inlägg. Har spenderat mycket av dagen med att läsa på så gott jag kan, dock är det mycket jag inte förstår än, men men.

Några punkter som jag har förstått att jag måste lära mig är
1. Lära mig att digitalisera lok, sätta i dekoder
2. Lära mig bygga spår, växlar (Peco code55)
3. Lära mig digitalisera spåranläggningen

Jag ser det här som ett väldigt långsiktigt projekt, under våren tänker jag att det blir mest faktainsamlande.

"Rom byggdes inte på en dag", heter ett talesätt. Det gäller i MJ-världen också. Man måste jobba långsiktigt och försöka ta till sig lite kunskap både här och där. Jag skulle nästan önska att man började nu, istället för 20 år sedan, med tanke på internet, och alla forum som man kan ställa frågor på, mm mm. Och teknikens utveckling, som digitala tåg! Det är ju superbra tid att börja nu! Du verkar tänka vettigt och har nog en bra balans ser det ut som.

amandus1

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 73
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #12 skrivet: ons 04 apr 2012, 08:25:42 »
Jag anser att Kato Unitrak är dom mest driftsäkra rälsen jag provat, och dom går att göra riktigt snygga med ballastering.

Min anläggning står oanvänd i månader ibland, men aldrig några kontaktproblem. Bara köra igång loken utan några som helst problem.



//Bengt

Tågson

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 94
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #13 skrivet: ons 04 apr 2012, 11:42:22 »
Jag anser att Kato Unitrak är dom mest driftsäkra rälsen jag provat, och dom går att göra riktigt snygga med ballastering.

Min anläggning står oanvänd i månader ibland, men aldrig några kontaktproblem. Bara köra igång loken utan några som helst problem.




Hej!
Är det Din anläggning som visas på bilden?
Hur som helst, det var mycket fint!

amandus1

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 73
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #14 skrivet: ons 04 apr 2012, 12:47:53 »
Nej det är inte min anläggning utan ett exempel på hur fint man kan göra med Kato Unitrak.
//Bengt

JanP

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 631
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #15 skrivet: tor 05 apr 2012, 13:21:25 »
Än en gång tack för mycket bra inlägg. Har spenderat mycket av dagen med att läsa på så gott jag kan, dock är det mycket jag inte förstår än, men men.

Några punkter som jag har förstått att jag måste lära mig är
1. Lära mig att digitalisera lok, sätta i dekoder
2. Lära mig bygga spår, växlar (Peco code55)
3. Lära mig digitalisera spåranläggningen

Jag ser det här som ett väldigt långsiktigt projekt, under våren tänker jag att det blir mest faktainsamlande.
Välkommen! :handshake:
Jag är återfallsrallare efter mer än 30år!

Angående digitalisera lok, har man tur (modernare lok) så finns en sk nem kontakt, då skaffar man en dekoder med flugben (stift) som man trycker i kontakten och voila, så är det klart. Handlaren kan säkert rekomendera ett lämpligt fabrikat av dekoder som passar bra in "utrymmesmässigt till just det loket.
Har man ännu mer "tur" så är loket digitalt vid köpet.
Annars, digitaliseringen av äldre lok och nyare lok utan nem kontakt är enklare än man tror.

Ett bra tips är dock att skaffa en lödstation, köpte en på Jula 600,- spänn
http://www.jula.se/search-result/?q=LÖDSTATION    sedan öva o pröva på små tunna trådar mm. Snabbt ska det gå annars bränner allt ihop... Jag var helt ovan och brände en dekoder för 300,- och det är ju litet onödigt, men sedan tog jag mig tid att öva och fick upp tekniken ganska snabbt.

Till mitt Du2 som jag köpte 1980(!) tog jag hjälp av denna länk:
http://grimstagubben.se/MJ/Lok/SJ-Du2/

Dock har jag använt en dekoder som heter Tran DCX75 (tror jag) som också är alldeles utmärkt!
Vidare så lödade jag inte på den sk blå tåten på den lilla skruven (som ger jord till lamporna, hela chassit) utan jag isolerade "vaggan" som lampan ligger i, lödade en ny tåt i lampans krage/hölje som jag drog upp till kretskortet och tog jord där. I övrigt har jag gjort som det beskrivs. Foto kan ordnas. Orsaken till det hela är att jag fick ett tips om att Du2 loket har ganska kraftiga kugghjul på undersidan som sticker ganska långt ner och kan orsaka kortis vid passager över växlar om de skulle ta i. Jag använder i.of.s. Peco code55 räls och växlar samt några rocco växlar och har aldrig märkt att det tar i dessa, men i allafall...

En annan bra länk där du hittar det mesta är: http://www.1zu160.net/

Eller varför inte under FAQ här på forum (jag var oxå helt novis och började med denna länken): http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=140.0

Lycka till!
 :up:
/Jan
Återfalls rallare i N efter 30år.
Bygger WKJ Wesdala-Knorrtorps Jernvägar

haba

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.778
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #16 skrivet: tor 05 apr 2012, 14:25:26 »

Dock har jag använt en dekoder som heter Tran DCX75 (tror jag) som också är alldeles utmärkt!
Vidare så lödade jag inte på den sk blå tåten på den lilla skruven (som ger jord till lamporna, hela chassit) utan jag isolerade "vaggan" som lampan ligger i, lödade en ny tåt i lampans krage/hölje som jag drog upp till kretskortet och tog jord där. I övrigt har jag gjort som det beskrivs. Foto kan ordnas. Orsaken till det hela är att jag fick ett tips om att Du2 loket har ganska kraftiga kugghjul på undersidan som sticker ganska långt ner och kan orsaka kortis vid passager över växlar om de skulle ta i. Jag använder i.of.s. Peco code55 räls och växlar samt några rocco växlar och har aldrig märkt att det tar i dessa, men i allafall...


Det här är en nybörjartråd, så jag skall lägga mig i lite: Snälla, sluta med att kalla något för "jord" i ett modelljärnvägslok. Det förvillar mer än vad det hjälper. I ett lok finns det:

* Ena rälspolen, i framåtriktnigen höger (röd).
* Andra rälspolen, i framåtriktningen vänster (svart).
* Ena motorpolen, vid färd framåt + (orange).
* Andra motorpolen, vid färd framåt - (svart).

Alla dessa skall vara isolerade från varandra. Ibland är något av dessa förbunden med chassit. Det gör inget, bara det inte är motor OCH räls till chassi, då brinner dekodern.

Sedan har vissa lok och dekodrar dessutom:

* Gemensam pluspol för ljus (blå)
* Negativ pol för ljus framåt (vit)
* Negativ pol för ljus bakåt (gul)
* Fler negativa poler för extrafunktioner (grön, lila, brun, etc)

Gemensam plus får endast användas om inte ljuset är kopplad mot en rälspol (tex genom chassis). Annars också en anledning för tidig dekoderdöd.

(Jag skulle inte heller försöka att isolera chassis mot räls och använda det som gemensam plus. En urspårning där chassis nuddar rälsen och dekodern är död.)

Harald.

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 393
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #17 skrivet: tor 05 apr 2012, 15:13:08 »
Hej js,

Vad gäller din fundering kring datorprogram så finns förstås ett flertal bra program på marknaden.  Själv så har jag bara erfarenhet utav Raily 4 (www.enigon.com).  I detta program kan man ladda in rälselement från de flesta fabrikat som sedan kan användas då man ritar sin spårplan.  Programmet varnar dock inte om eventuella passningsproblem mellan olika rälsfabrikat.  Jag har hållt på och ritat och modifierat på min spårplan under de senaste 7 åren och det är nu under det senaste halvåret som jag "besvärade" mej med att också rita upp spårplanen i 3D.  En nyttig övning eftersom man då även måste tänka på rälslutning och att tillräckligt utrymme finns också i höjdled.  Får att få till min tänkta bana så har jag varit tvungen att använda räls från ett flertal olika fabrikat.  Jag är dock inte rädd för att fila och löda om så krävs.  Fila bör man väl då främst göra i själva rälsbädden för att få till rätt höjd på bägge anslutande rälsbitar i en skarv.  I vissa fall kan det dock vara fördelaktigare att shimma, dvs lägga under tunna underlägg för att få till rätt höjd.  Om man har två rälselement med olika profil så kan det vara svårt att hitta en skarvmuff som passar.  Det kan då vara bättre att tillåta en liten glipa mellan rälerna och för att få en elektrisk anslutning mellan rälerna löda fast tunna kablar under, vilket ju ändå är vad som rekommederas vid digitalisering utav en bana!  Glipan mellan rälerna kan ju sedan täppas igen med plast och/eller epoxy.  Dina förundersökningar/faktainsamlingar vad gäller digitalisering utav en bana kommer säkert att leda dig dit!  Som sagt - Rom byggdes inte på en dag och likaså de flesta modelljärnvägar!

mvh
Peter
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

js

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 26
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #18 skrivet: tor 05 apr 2012, 21:28:24 »
Jag kollade lite på webaffärer efter Peco-räls, code55, långa stycken flexräls, men allt jag hittar är 914mm (eller liknande), altså ganska korta stumpar? Letar jag på helt fel ställe tro? De här flexbitarna ni pratar om, hur långa är det? Hur böjliga?

Tänkte skissa upp en liten spårplan snabbt, kanske någon som utifrån det kan räkna ut vad för rälsbitar jag behöver och hur liten yta jag kan få det på. Tänkte göra en "provbana" på så liten yta som möjligt nämligen, för att trixa och lära mig med.

Även om jag inte kommenterar alla inlägg så läser jag allting och är jättetacksam för alla tips!

ulwen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 984
  • H0 - 3R, N-skala DCC - Allt svenskt
    • Min hemsida
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #19 skrivet: tor 05 apr 2012, 22:15:55 »
Flexräls ligger runt en meter i längd. Kan knappast kalla det "stumpar". En Roco (Fleischmann) standardlängd på en rak skena är 104mm. Roco flex är 730mm.

Peco's med 914mm är bland de längre flexskenorna vad jag vet.

H0 - 3R, Digitalt N - Digitalt. Svenska förebilder.

js

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 26
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #20 skrivet: tor 05 apr 2012, 22:28:52 »
Haha, ja, jag är ju uppenbart dum i huvudet som fick för mig att det var 9.14cm! Ja, då är det ju rejäla bitar såklart.

Hur fästs de i varandra?

haba

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.778
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #21 skrivet: tor 05 apr 2012, 22:41:49 »
Pecos flex har den jämna längden 1 yard.
Harald.

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 393
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #22 skrivet: fre 06 apr 2012, 03:06:47 »
Vet inte hur liten bana du tänkt dej men mindre än denna
kan det väl knappast bli!?  En pytteliten N bana men ändå med en hel del experimenterande.  Man har här använt Peco Code 80 flex räls! Själv så har jag byggt mej en liten test bana med R1 och R2 kurvradier med några växlar just för att kunna testköra loken som jag bygger.  Klarar loken min test bana skall de klara allt annat är min tanke...Använder flexspår på rakorna och  fasta sektioner i kurvorna på denna bana:


Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Göran på Öland

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 149
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #23 skrivet: fre 06 apr 2012, 17:00:30 »
Hej, jag är också nybörjare men har hunnit en liten bit på väg med en anläggning på 1 x 2 m monterad på uppfällbar ram och skiva ovanför en säng. Kör Fleischmann Piccilo och räls med färdig banvall som jag kompletterar med extra fin sand och lite färg, en hel del rak- och kurvbitar har jag kopplat ihop med flexlängder (77 cm) som jag tycker funkar bra. Buskar och träd har jag plockat i naturen och behandlat med Glycerol och färgbad, blir inte så tokigt men kanske inte håller i evighet. Har också köpt en del Faller och Noch-växter. Styr växlar med en körpult och 12 V DC eftersom jag inte klarade av att köra både lok och växla via en MultiMouse. 12 V använder jag också för alla LED:s jag har plockat in i hus och annan belysning. Här har jag hittat en bra LED-tape från LEDTeknik i Borås (www.molectric.com) som man kan klippa i 5 cm bitar och driva direkt me 12 V, perfekt som vagnsbelysning och även i hus. Lyser dom för starkt dämpar man med en spritpenna, andra LED:s har jag kompletterat med erf motstånd.
Jag har följt denna tråd och många andra och är otroligt imponerad över all kunskap, jag har inte en susning om hur man kan montera in en dekoder i ett lok, vågar mej inte på att demontera ett lok ens! Hur man ska lära sej det vet jag inte, kan dock löda hyggligt men det är allt. Kommer att följa ditt bygge med stort intresse, du ställer bra frågor till våra gamla erfarna rallare och får därmed nyttiga svar.

Vänliga hälsningar från Göran på Öland och Glad Påsk!  :beer:





js

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 26
SV: Total nybörjare, räls i N-skala?
« Svar #24 skrivet: fre 06 apr 2012, 17:33:33 »
Fin anläggning Göran!

Jag är ute efter att göra en riktigt liten anläggning att börja med, för att lära mig bygga, växlar (electrofrog verkar krångligt när man bygger digitalt?) osv. Dessutom har jag en riktigt pillig 1.5-åring här hemma så jag behöver nåt som går snabbt att plocka undan. Jag såg ju hur litet man kan göra det i den där cdskivbanan! Mycket imponerande.

Skissade snabbt upp följande i Paint, är en sådan här spårplan möjlig att realisera på liten yta, säg 1mx1.5m? Gärna mindre. Ingen genomarbetad spårplan alls, bara lite slumpmässigt nästan, plus ett inglenook-pussel som jag förstod var en klassiker. Men jag vill ha en del skarpa kurvor, men inte bara.