Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Min bygglogg / SV: Rö Station 1980 H0n3
« Senaste inlägg av robbox skrivet sön 31 maj 2020, 11:54:26 »
Här provas beninfästningarna på modulen. Så modulen står på fyra ben och själva benet hålls på plats av en skruv på insidan. Exempel på skruven kommer att visas senare. Skruven har en liten plastdel där skallen finns normalt som gör det lätt att skruva fast den.


92
Min bygglogg / SV: Rö Station 1980 H0n3
« Senaste inlägg av robbox skrivet sön 31 maj 2020, 11:53:40 »
Här är skruven på plats. Nedförsänkta och sedan kommer jag troligtvis lägga på plastiskt trä  för att dölja skruvarna för att få helt plana och fina sidor. Vi får se hur bra det blir.


93
Min bygglogg / SV: Rö Station 1980 H0n3
« Senaste inlägg av robbox skrivet sön 31 maj 2020, 11:52:50 »
Här skruvas det i skruvar som håller benen på plats tillsammans med limmet på plats.


94
Min bygglogg / SV: Rö Station 1980 H0n3
« Senaste inlägg av robbox skrivet sön 31 maj 2020, 11:52:03 »
På bilden nedan ser man en infästning till benen som är limmade samt markering var skruven skall hamna. Modulen kommer att stå på fyra ben eller om den står i kedja minst 2 ben behöver användas.
Själva infästningen vart inte riktigt helt plan. Fick inte riktigt till med passformen helt korrekt. Så det vart att planslipa lite för att få det helt plant och snyggt.


95
Om våra järnvägsförebilder / SV: Hur rangerade man på små stationer förr
« Senaste inlägg av d680ae skrivet sön 31 maj 2020, 11:26:33 »
...
Hur kommunikationen skedde mellan utgångs-, mellan-, och slutstationerna, vet jag inte. Möjligen med fax, när den kom, senare med mail. Järnvägen hade ju, egen lansdsomfattande internpost. Möjligen kan den ha använts, också i detta fall.

Det var ju inte bara en egen internpost med landsomfattning SJ höll sig med. Man byggde ju också egna terminalnät, först för fjärrskrift (Telex) genom vilket mycket kommunikation, i synnerhet formulärstyrt informationsutbyte med stordatorstödet utväxlades, senare också via bilskärmsterminaler.
96
Om våra järnvägsförebilder / SV: Hur rangerade man på små stationer förr
« Senaste inlägg av HJP skrivet sön 31 maj 2020, 11:12:27 »
Följdfrågor till HJP — hur dokumenterades att nya vagnar kopplades in i ett tåg Eller växlades ut ur tåget (som i din norrköpingsbeskrivning)?
Det sattes ju en destinationslapp på vagnen (kallades lappen vagnskort?) men hur meddelades nya eller avkopplade vagnar till lokföraren? Längden på tåget ändrades antagligen liksom vikten och evt bromstalet.
Och vilken förhandsinformation fick mottagarstationen om vilka vagnar som man skulle få?

Anders L
****
På den lilla blanketten "Uppgift till föraren", anges tåglängd och bromsuppgifter, och sth för långsammaste fordon. Den har plats för två separata uppgifter. Antingen var  uppgiften från Norrköping redan ifylld vid utgångsstationen, eller lokföraren fick en ny uppgift i Norrköping.
Hur kommunikationen skedde mellan utgångs-, mellan-, och slutstationerna, vet jag inte. Möjligen med fax, när den kom, senare med mail. Järnvägen hade ju, egen lansdsomfattande internpost. Möjligen kan den ha använts, också i detta fall. Senare hade SJ även ett internt epostsystem. Möjligen kan det ha använts.
97
Om våra järnvägsförebilder / SV: Sett i Sala
« Senaste inlägg av LarsRobert skrivet sön 31 maj 2020, 11:04:26 »
Den här kanske för enkel? Usel bild för att försvåra lite.

98
Om våra järnvägsförebilder / SV: Hur rangerade man på små stationer förr
« Senaste inlägg av d680ae skrivet sön 31 maj 2020, 10:57:47 »
Följdfrågor till HJP — hur dokumenterades att nya vagnar kopplades in i ett tåg Eller växlades ut ur tåget (som i din norrköpingsbeskrivning)?
Det sattes ju en destinationslapp på vagnen (kallades lappen vagnskort?) men hur meddelades nya eller avkopplade vagnar till lokföraren? Längden på tåget ändrades antagligen liksom vikten och evt bromstalet.
Och vilken förhandsinformation fick mottagarstationen om vilka vagnar som man skulle få?

Anders L

Om man utgår från regelsituationen hos SJ under 1960-talet och framåt kan man börja med att studera SäO (utg 11, 1959-05-31) och dess § 45 som handlar om tågs iordningsställande, vari det framgår vad, hur och av vem ändrade uppgifter om bl.a. tågvikt och bromsvikt skall meddelas föraren.
Övriga regler om hur godstransport är organiserad, genomförs och kommuniceras framgår då av SJ regelbok "Godstransportföreskrifter (Gtf)", SJF 620 (utg 4, 1962-07-01). En diger lunta som på närmare 500 sidor reglerar bl.a. "Adressering av vagn" (avd I:E, kap 6.), "Transportplaner, godstågens indelning, transportuppgifter m m" (avd I:F, kap 1.), "Befordringsklasser för godsvagnar ... sammanväxling av godsvagnsförande tåg m.m." (avd I:F, kap 3) och "Platsbegäran och anmälningar" (avd I:F, kap 4). Jag tror att dessa ger rimligt relevanta svar på frågorna ovan.
Dessa föreskrifter har naturligtis uppdaterats vartefter teknisk och organisatorisk utveckling har gett anledning och förändrat förutsättningar. Men gruntanken i hur styrning och informationsutbyte är upplagt torde vara rätt lika än idag.
99
Om våra järnvägsförebilder / SV: Hur rangerade man på små stationer förr
« Senaste inlägg av Coppas skrivet sön 31 maj 2020, 10:29:01 »
Fast just invid Spånga station tillbringande jag som grabb en hel del tid, i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet, med att se på växlingsrörelser med T21. I alla fall tog det ett tag innan T44 tog över helt. Tyvärr måste jag ha missat V3... flyttade till Spånga först 1976.
100
Om våra järnvägsförebilder / SV: Hur rangerade man på små stationer förr
« Senaste inlägg av d680ae skrivet lör 30 maj 2020, 23:22:53 »
...
Jag har sett växling i Spånga och till Lunda industri frekvent gå med Öd-lok som omväxling till V3 på 1960-talet.

... och då kunde det se ut så här ...



På väg tillbaka in i Spånga från Lunda på gamla SLJ-linjen.
Mer normal dragkraft var som sagt än så länge V3, men på 1970-talet blev de i stället ersatta av T44.
Sidor: 1 ... 8 9 [10]