Nyliga inlägg

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 10
11
HO-skala / SV: Lidels godsvagnar
« Senaste inlägg av BenWah46 skrivet Igår kl. 19:24:50 »
Inte riktigt med på vad du menar!?

Söker man på namnet "Spedition Bode" så får man fram rätt företag.
Detär deras företagsnamn.
Gör man det får man också upp bilder på de trailers och deras utseende.

Tror knappast att något mer bolag har just namnet "Spedition Bode"!?
Tjaa,
https://tsu-bode.de/ = Spedition Jens Bode, "Transport und Speditions Unternehmen Jens Bode". Denna firma annonserar för en H0-modell av sina fullskaliga truckar, beställd från Herpa.

https://spedition-bode.de/de/impressum = "Spedition Bode GmbH & Co KG transport und Logistik".

12
Landskap och hus / SV: Vitlimsgjutning av tak!
« Senaste inlägg av svenskN skrivet Igår kl. 19:23:38 »
Lite bilder!
Blir intressant med lite färg och tillskuret i lagom bitar till tak.
Behöver stadgas upp i vilket fall som helst.

Första "avtäckningsbiten"


Liten jämförelse med original



13
Moduler / SV: Modul som "bisak"
« Senaste inlägg av paj2 skrivet Igår kl. 19:10:34 »
I H0 är annat än 1300 rök-höjd mycket sällsynt. Har aldrig sett det.

Men i N-skala kör vi regelbundet på 1000 mm rök på mässor och visningar för att öka tillgängligheten.


I N-skala förväntas modulägarna ha ben för både 1300 & 1000 mm höjd. Men samma förväntan finns inte för H0-moduler.
Det handlar inte så mycket om att H0-modulrallare är mer trogna eller "sanningsenliga" utan snarare att om att ingen har ben som är anpassade för annan höjd än 1300 mm.

"om att ingen har ben som är anpassade för annan höjd än 1300 mm." ......  Det tolkar jag som "höjdtrogna" H0-rallare.  ;)
14
Moduler / SV: Modul som "bisak"
« Senaste inlägg av AlexEhn skrivet Igår kl. 18:56:41 »
I H0 är annat än 1300 rök-höjd mycket sällsynt. Har aldrig sett det.

Men i N-skala kör vi regelbundet på 1000 mm rök på mässor och visningar för att öka tillgängligheten.


I N-skala förväntas modulägarna ha ben för både 1300 & 1000 mm höjd. Men samma förväntan finns inte för H0-moduler.
Det handlar inte så mycket om att H0-modulrallare är mer trogna eller "sanningsenliga" utan snarare att om att ingen har ben som är anpassade för annan höjd än 1300 mm.
15
Allmänt om MJ / SV: Tyska ellok i DR
« Senaste inlägg av BenWah46 skrivet Igår kl. 18:52:02 »
För december 1942 noteras i Ekevings eminenta epistlar faktiskt något om överföring av 15 tyska lok. Vad slags nämns dock inte.
https://www.ekeving.se/hg/WW2/1942.html
Och på järnvägshistoriskt forum berättas en historia i andra hand med uppgift om att i vart falla en del av lokne  kom med båt till Moss.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=167391
16
N-skala / SV: Ny "ÖBB-Rc" från Fleischmann förväntas under 2020
« Senaste inlägg av AlexEhn skrivet Igår kl. 18:45:43 »
Nu finns loket att beställa!
https://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/sortiment-a-o/fleischmann/fleischmann-n/lok/ellok/ellok-rh-1043-blutorange.html

Jag kommer köpa ett par stycken och måla om. Svart Rc6 går fint trots "ÖBB-skyltar", de syns inte så tydligt i svart färg.
Och dessutom kommer loket med enbenta strömavtagare direkt, så det slipper jag byta.  :D
17
Allmänt om MJ / SV: Tyska ellok i DR
« Senaste inlägg av Turbocab skrivet Igår kl. 18:41:36 »
Kul, tack för länk! Jag tycker ju också detta är spännande. :) Loket har förtäckta framlampor vilket ju var vanligt under kriget. Undra vilka vagnar som hänger bakom godsvagnen. Det luktar ju blandat tåg lång väg.

Om vi skall ägna E91 lite mer tid också....
Jag skall kika lite i nån tidning hemma, men jag vill minnas att det inte förekommer nånting direkt om E91 i DDR-materialet jag har respektive hittat på nätet. Har en "BahnExtra" som just behandlar Elloks in der DDR, den borde komma med lite info kanske. 

För er som är sugna på modeller så har ju Roco en fin E32 vilken kan rekommenderas. Jag har den hemma i Klassiskt Grönt, kommer inte ihåg vilket loknummer dock. Märklins E32 är av klassiskt stuk, ala 80-tal och rätt trevlig men lever ju inte upp till dagens standarder på nåt sätt. Jag har två, en Brun  som "EP2" och en Grön DB.  Den kom på senare år som "Primex" också och även "Märklin Hobby" innan den gick i graven nån gång på 90-talet.

E91 är ju en Märklin-klassiker och även Roco, där Rocos är jättefin också, Märklins lite mer "Rustik". Jag har den i DR-Grått, alltså Epok 2 före kriget, samt grönt och brunt. I DDR-färger så hade den ju vart Mörkgrön och röd, likt E45 och E94 troligen. Jag har aldrig sett nån modell av E91 i DDR utförande, vilket faktiskt också är en indikation - idag är det svårt att hitta versioner för Tyska Modelljärnvägstillverkare då i princip "allt" har gjorts, så hade den funnits realt så hade nog en modell dykt upp nånstans också men jag kan inte komma på nån.

BJ: Ja, det kan dom ju ha gjort såklart? Öster om Oslo - då hamnar man ju i Sverige?  :)
Nån som är bra på sträckorna där?

/Martin, som älskar tyska Ellok vilket kanske framgått....
18
Allmänt om MJ / SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Senaste inlägg av BenWah46 skrivet Igår kl. 18:40:46 »
.........Undrar ifall en Arduino bestyckad kontrollenhet går att reparera om 72 år-?
Åter: anläggningen är ett museiföremål och bör behandlas som sådan med stor respekt för Unos kunnighet.  Ibland gäller KISS
Om vi tittar på andra elektoniska "moderniteter", 1972 var jag på skolresa inför examen, på Siemens i München. Där satt grekiska flickor och sydde ringkärneminnen (man hittade inga tyska som klarade av småpillet) Fyra trådar genom varje ring, 8 ringar för varje byte, skulle köras refresh av minnet med millisekunders intervall.
På 90-talet var jag på Deutsches Museum, där visades både ringkärneminnen och en del andra fornminnen, jag sett på fabriken -72.

Just tekniken med "ferritkärnor" gav ju namnet till hela minnet - kärnminnet - och benämning användes länge som benämning på arbetsminnet, oavsett språk. Kärnminne betyder alltså det bokstavligen snarare än att det är det generella program- och arbetsminnet. Sånt kan man inte få reda på utan kunskap om äldre teknik.

Samma sak med modelljärnvägen. Den är som helhet ett musealt föremål och det är som sådant den är av intresse för museet, att kunna förevisa vad tekniken medgav för lösningar för cirka 70 år sedan. Uppvisningsbanor för modelltågstintresserade med dagens teknik finner man ju regelbundet på andra håll i landet. Det som är värt att begrunda är att delar av den dåtida skapelsen ännu inte överträffats i industriell skala. Närmare bestämt känner jag inte till någon annan som valsat sin egen rälsprofil. Uno Miltons yrke som tandtekniker var ju väl valt för hans hobbyverksamhet.
19
Allmänt om MJ / SV: Tyska ellok i DR
« Senaste inlägg av BJ skrivet Igår kl. 18:38:24 »
Fanns en bild på norska digitalmuseum, tyvärr verkar inte infogning av bilden fungera så jag länkar till den istället:

https://digitaltmuseum.no/011013262990/innleid-tysk-elektrisk-lokomotiv-e-32-33-foran-tog-pa-oslo-o/media?slide=0

Så Tyska ellok i Norge under kriget!
Kan möjlige ha gått i Sverige också?
BJ
20
HO-skala / SV: Lidels godsvagnar
« Senaste inlägg av FONTANA skrivet Igår kl. 17:49:44 »
Lidl har byggt ett jätte lager i Örebro som ska serva hela Mellansverige. Men, det går inga spår dit, allt går med lastbil.

mvh
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 10