Svenskt MJ-forum

Förebilder => Spårvagns och lokaltrafikförebilder => Ämnet startat av: Erstfeld69 skrivet ons 22 jul 2020, 20:31:24

Titel: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Erstfeld69 skrivet ons 22 jul 2020, 20:31:24
Jag förmodar att transformatorn fraktats ner med London and North East Railways från Skottland till den kungliga huvudstaden, där omlastning skett. Busshistoriskt är det lätt att datera bilderna, 1925-1926 fick de första heltäckta dubbeldäckarna tillstånd att trafikera och 1928 var sagan all för massiva bussdäck.

Framför Towern, det antas att  edinburghfirman Bruce Pebbles tog omvägar på grund av reklamfotograferingen:
http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_cars_vans_lorries_-_bruce_peebles_transformer_london_tower_of_london_1024.htm#picture (http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_cars_vans_lorries_-_bruce_peebles_transformer_london_tower_of_london_1024.htm#picture)

Ekipaget framifrån, dragbilen är faktiskt en fransktillverkad Latil:
http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_cars_vans_lorries_-_bruce_peebles_transformer_london_where_1_1024.htm#picture (http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_cars_vans_lorries_-_bruce_peebles_transformer_london_where_1_1024.htm#picture)
Något modernare var de pjäsdragare av samma fabrikat, som det finländska luftvärnet använder under fortsättningskrigets dagar. Åtminstone ett exemplar finns bevarat.
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Svante Andersson skrivet tor 23 jul 2020, 14:45:44
Jag förmodar att transformatorn fraktats ner med London and North East Railways från Skottland till den kungliga huvudstaden, där omlastning skett.

Kan ju lika gärna ha varit sjötransport även om firmans fabrik inte låg direkt vid vattnet.

(http://www.edinphoto.org.uk/0_a/0_around_edinburgh_-_granton_harbour_middle_pier_bruce_peebles_load.jpg)

SA
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Erstfeld69 skrivet tor 23 jul 2020, 15:37:46

Kan ju lika gärna ha varit sjötransport även om firmans fabrik inte låg direkt vid vattnet.

SA

Jag antog att den kommit med järnväg då det står LNER på den primitiva trailern, som säkert ursprungligen varit avsedd att dras med lokomobil.
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: BenWah46 skrivet tor 23 jul 2020, 23:17:08
Det kan vara fördelaktigt med sjötransport av stora objekt när tågen är smala och broarna trånga.
Båtarna har  en oerhörd lastförmåga.
Se bara på Slussenbron. Synd att inte Mälarvarvet fick bygga den.
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Erstfeld69 skrivet fre 24 jul 2020, 06:49:12
Det visade sej att LNER hade en del fartyg till sitt förfogande också https://www.lner.info/ships/index.php (https://www.lner.info/ships/index.php)
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: gromitt skrivet fre 24 jul 2020, 23:18:33
Inte LNER men väl BR från 1962 och i Wales.



Titel: Mer hjul (fler)...
Skrivet av: Svante Andersson skrivet sön 26 jul 2020, 02:16:14
Tunga transporter både irl och i modell är en av de tunga (fniss) grenarna i mitt hobbyutövande... här har ni några exemplar i H0-skala. För min del behövs det minst 8 axlar för att det verkligen ska räknas som tungtransport på järnvägen. Här är exempel på vagnar med 8, 10, 14, 18, 20, 24 och 32 axlar.

(https://live.staticflickr.com/65535/50153082646_57ff9496d9_k.jpg)

SA
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Boris skrivet fre 31 jul 2020, 21:47:05



Ekipaget framifrån, dragbilen är faktiskt en fransktillverkad Latil:
http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_cars_vans_lorries_-_bruce_peebles_transformer_london_where_1_1024.htm#picture (http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_cars_vans_lorries_-_bruce_peebles_transformer_london_where_1_1024.htm#picture)


Noterade till min förtjusning att föraren hade vit skjorta, väst … och fluga! Det ser man nog aldrig på nutida lastbilsförare.
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Erstfeld69 skrivet lör 01 aug 2020, 07:19:41
Noterade till min förtjusning att föraren hade vit skjorta, väst … och fluga! Det ser man nog aldrig på nutida lastbilsförare.

Såsom jag antydde är det sannolikt frågan om PR fotografering för Bruce Pebbles.
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Svante Andersson skrivet lör 01 aug 2020, 14:23:16

Noterade till min förtjusning att föraren hade vit skjorta, väst … och fluga! Det ser man nog aldrig på nutida lastbilsförare.

Ungefär så nära man kan komma i dagens läge...



SA
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Boris skrivet lör 01 aug 2020, 22:47:25

Noterade till min förtjusning att föraren hade vit skjorta, väst … och fluga! Det ser man nog aldrig på nutida lastbilsförare.

Ungefär så nära man kan komma i dagens läge...



SA

Japp, slips. Men kepsen drar ner helhetsintrycket.

Mr du sett någon lika proper i Sverige?
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Svante Andersson skrivet sön 02 aug 2020, 01:20:35
Välklädd i Sverige är väl skitig reklam T-shirt, trasiga jeans och träskor... på vintern förstärkt med raggsockor och norrlandskavaj!

SA
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: sintra skrivet sön 02 aug 2020, 07:06:19
Jo, klädmodet förändras.
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: 71 skrivet sön 02 aug 2020, 09:44:50
Titta på mannen på släpet, typisk brittisk arbetarklass klädsel :)
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Grävarn skrivet sön 02 aug 2020, 12:43:59
Fast i Sverige har dom som jobbar på vägen dvs vägarbete krav att bära varselkläder o dem får inte exempelvis inte vara söndriga, ja jag vet att det här kanske var lite utanför ämnet man tyckte att det ändå var ok att påtala.... :emm:

Varma mj-hälsn Stefan
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Coppas skrivet sön 02 aug 2020, 19:21:14
Fast somligt ändras ju oxå över tid. Förr hade även t.ex. ambulanspersonal skjorta och slips, men i takt med att kraven och behoven ändrats så har ju även kläderna gjort det. Säkerhetskrav och ett allmänt ökat säkerhetsmedvetande har inom Europa medfört att varselklädsel enligt EN ISO 20471:2013 (tidigare EN 471:2003) används/krävs i många sammanhang.

En sak som dock slår mig (och jag har inga belägg för att det stämmer) som lite udda är att i USA verkar det fortfarande i många fall vara så att man även i denna typ av arbete, liksom t.ex. banarbetare m.fl. grupper, verkar få hålla sig med egna arbetskläder. Man får typ en varselväst och en hjälm, men i övrigt verkar det vara mycket blåjeans, huvtröjor osv.
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: Boris skrivet fre 07 aug 2020, 20:51:40

En sak som dock slår mig (och jag har inga belägg för att det stämmer) som lite udda är att i USA verkar det fortfarande i många fall vara så att man även i denna typ av arbete, liksom t.ex. banarbetare m.fl. grupper, verkar få hålla sig med egna arbetskläder. Man får typ en varselväst och en hjälm, men i övrigt verkar det vara mycket blåjeans, huvtröjor osv.

Jag har väl inte heller direkt någon källa på det, men visst är det så. Och jag skulle tro att det inte bara är i USA det är så. Kanske arbetskläder generellt till och med, att bara skydds- och varselkläder tillhandahålls.
Titel: SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
Skrivet av: T 44 skrivet lör 08 aug 2020, 09:52:17
Hej Svante !

Vilken härlig samling med tungtransporter !

Mycket intressant tråd !
Bra inlägg !

Hälsningar
Lennart
 :up: