Svenskt MJ-forum

Förebilder => Om våra järnvägsförebilder => Ämnet startat av: svenskN skrivet mån 09 dec 2019, 13:42:01

Titel: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet mån 09 dec 2019, 13:42:01
Hej!
Söker efter ritning och bilder på nämnda vagn.
Har kikat runt lite och hittar lite grann och närliggande ritningar men inte just denna.
Har väl inget större hopp om att få tag på just rätt ritning men kanske någon sitter på bra bilder!
Allt är välkommet men en ritning och bilder från ovan vore guld värt :)
Tror att litterat idag är Lgjns för att inte missanågot.

Tack på förhand om någon nu besitter något i sin ägo.
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: d680ae skrivet mån 09 dec 2019, 15:20:49
Hej!
Söker efter ritning och bilder på nämnda vagn.
...
Allt är välkommet men en ritning och bilder från ovan vore guld värt :)
...

En liten mjukstart så här kanske?

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjns74x_4430216-5_TopV_P6219748_04.jpg)
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet mån 09 dec 2019, 16:26:02
Åhh,perfekt!!!
Riktigt stort tack :hug:
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: Lenke skrivet mån 09 dec 2019, 21:15:41
Här är en enkel ritning. Kan den vara till nytta kanske.

Lennart.
http://www.greencargo.com/sv/godsvagnshandboken/intermodala-vagnar/l-vagnar/lgjns/
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet mån 09 dec 2019, 22:30:05
Tack Lennart!

Nu måste jag dumförklara mig själv!
Har varit inne och kikat massa gånger på denna men fått för mig att ritningen är för en mycket lik vagn som fanns innan.
Laddade ned lastschema och där är ritningen nästan ännu tydligare och med en del mått.

Nåväl,ibland är man inte med i matchen!

Hursomhelst,om någon har ytterligare fina och skarpa bilder från fler vinklar så blir jag ytterligare lycklig :)

Har vagnar på väg hem som ska kikas igenom för att bli denna vagn.
Känns som den är riktigt lik men visst finns det avvikelser.
Har tänkt att fixa lite för att få den ytterligare närmare med några detaljer,ommålning och nya dekaler.
Tackar därför alla som bidragit hittills.
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: kasoe skrivet tis 10 dec 2019, 10:18:35
Nu måste jag dumförklara mig själv!
Har varit inne och kikat massa gånger på denna men fått för mig att ritningen är för en mycket lik vagn som fanns innan.
Laddade ned lastschema och där är ritningen nästan ännu tydligare och med en del mått.

Lasta inte dig själv för hårt, jag har kikat på olika "ritningar" på i tryckt och web-format och när SJ/GC förmedlar information om vad deras vagnar klarar så är inte själva ritningen huvudsaken utan all "data" kopplad till vagnstypen. Så ritningen kan föreställa en vagn av liknande sort som finns eller har funnits. Det är inte så strikt kopplat mot exakt den vagnen som det talas om på "databladet" i övrigt...

Det är den slutsats jag har dragit, har jag fel är vi nog lika korkade båda... ;) Bilder är bra... :)

/Anders Ö
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: BJ skrivet tis 10 dec 2019, 10:49:01
Det finns en möjligen bättre ritning här: Det är förövrigt Anders som är pappa till den.
Se sida 56 i denna pdf fil.
http://www.mrw1.se/pdf_filer/SJ_Godsvagnar_1991.pdf
BJ
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: d680ae skrivet tis 10 dec 2019, 12:16:01
En översiktlig men något summarisk beskrivning av litterorna Lgjs/Lgjns finns på Svensk MJ-Wiki. (http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_Lgjs). Containertrafikens utveckling under 1970-talet påkallade en rätt skyndsam anskaffning av ändamålsenliga vagnar. Dittills gjorda satsningar hade rätt mycket karaktären av försöksvis utveckling och "fattigmans" primitiva anpassningar. Anskaffningsperioden sammanföll också med andra rätt stora förnyelsesatsningar på SJ vagnpark (jfr. H-vagnar i st. f. G dito, Kbps i st. div äldre O-vagnar). De 50 första Lgjs-vagnarna beställdes och levererades från den tyska tillverkaren och av SJ tidigare anlitade samarbetspartnern Talbot i Aachen. Vagnarna återfinns i SJ särtryck som typ 741 med l.ö.b. 14,8 m. Utseendemässigt hittar man en del detaljer som tydligt skvallrar om deras heltyska ursprung. 

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjs741_4404043-1_23633_23.jpg)

Den här vagnen rullar också på en typ av hjulpar som den bör ha fått sig undersatt i Tyskland (DB typ 80). Eftersom den knappast gick i utlandstrafik (utbyteskod 20) bör det ha varit de hjul den levererades med. Annars noterar man som kännetecken t.ex. de pyramidformade förstärkningsplåtarna i långbalken ovanför fjäderbockarna och den rikliga utrustningen med containerfästen (totalt 20 st).

I nästa anskaffning hade man tagit hänsyn till behovet av längre vagnar för att klara 715-containrar. Ritningsunderlaget kom fortfarande från Talbot, men nu gick beställningarna till svenska AGEVE på 195 vagnar typ 745.

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjs745_4404195-9_22817_03.jpg)

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjs745_4404241-1_22812_03.jpg)

Vagnarna blev därmed 17,1 m ö.b. och fick axelavståndet förlängt till 10 m. Det långa axelavståndet ansågs kräva en del extra modifieringar i löpverket för att medge större förmåga att följa spåret genom snedställning av axlarna. Avståndet mellan lagergaffelhalvorna ökades något. Det ledde i sin tur till att en axelbox med bredare styrflänsar mot lagergaffelns slitskenor infördes (SKF/SJ box  typ 75).

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjs745_4404246-0_23636_03.jpg)

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjs745_4404246-0_23635_23.jpg)

Man kan också notera att förstärkningarna i långbalken ovanför fjäderbockarna återgått till mer traditionellt svenskt utförande med vertikala plåtfjädarar mellan långbalksflänsarna. För typ 745 gällde också en betydande inbesparing av containerfästen (12 st). Här rullar vagnen på hjulpar typ 57 avsedd för 22,5 tons axellast, vilket också bekräftas av det nationella tilläggsrastret för tillåten last på SJ. Litteraändringen till Lgjns kom några år senare vid uppgraderineg av UIC-littereringen till nästa generation.

För de följande 5 beställningarna på tillsammans 515 "långa"vagnar typ 746 hade bestyckningen av containerfästen utökats med 4 till. Tillkommande var de båda paren i vagnändarna just innanför rangerkrokarna. Så småningom byggdes alla vagnar typ 745 om till samma bestyckning som 746. Ombyggnaden tycks ha omgetts av visst vankelmod om hur den skulle påverka vagnarnas märkning och redovisning.

Den sista av 70-talstyperna (791) uppstod när AGEVE också fick en beställning av 50 ytterligare "korta" vagnar med l.ö.b. 14,8 m.

Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet tis 10 dec 2019, 12:47:43
Fantastisk massa info :)
Trodde nog att jag skulle behöva leta en hel del men detta är en otroligt bra start.
Tack till er alla otroligt hjälpsamma.  :up: :handshake:
Vagnen jag ska försöka fixa lite med är Liliputs tyska Lgj 571.
Finns vissa kännetecken som syns tydligare än andra och har tänkt mig en vagn som försöksexemplar.
Den är,vad jag kan se, en rätt bra början för en Lgjs 746/Lgjns.
Frågan är bara vilka saker som är "värda" att ändra på för att få den ännu bättre.

Kommer fundera över detta och ta upp det här för att höra vad ni har för åsikter.
Sedan gör jag alltid en bedömning utifrån åsikter,egna kunskaper och tillkortakommanden m.m. om vad jag vill åstadkomma.

Jag vet att det finns en och annan som undrar varför man frågar saker men ändå gör på sitt eget sätt.
Detta är för mig ett sätt att få så mycket kunskap som möjligt innan för att veta vad jag kan vänta mig och förbereda mig på vad som kan gå fel om jag ändå väljer en krånglig väg.
Ibland kan det vara att fundera på om det finns något sätt att kringgå problemet med något arbetssätt eller liknande. :)
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: Jan Frelin skrivet tis 10 dec 2019, 21:02:02
Det finns en ritning i MJ-magasinet nr 9/2012, oklart vilken vafriant.
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet ons 11 dec 2019, 09:42:02
Okej,tack! :)
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: d680ae skrivet ons 11 dec 2019, 12:27:24
Det finns en ritning i MJ-magasinet nr 9/2012, oklart vilken vafriant.

Det är i grunden samma måttskiss som i Green Cargo "godsvagnshandbok" som Lenke gav länk till tidigare i ämnet (https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22568.msg226818#msg226818). Den är avsedd att används som illustration till en tabell med mått på alla typerna av Lgjs (1970-tals), och utan tabell säger den just ingenting.  Jag tror man saklöst kan hoppa över denna ritningsreferens och i stället kika på länken som BJ tillhandahållit (https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22568.msg226831#msg226831).
Artikeln den återfinns i, synaren av Märklin's artikel 47723, är lite otydlig om vad de ingående vagnarna egentligen föreställer. Helt klart är dock att vagnarna inte särskilt väl motsvarar den Lgns typ 930 som går i fliscontainetrafiken åt Korsnäs AB. Märklin har synbarligen utgått från någon utländsk Lgjs/Lgjns som målats och märkts som en svensk dito för att mest likna antingen SJ typer 741 eller 791.

Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: Arstuga skrivet ons 11 dec 2019, 16:24:55
Det stämmer att det var lite oklart. Christer Andersson skrev därför en uppföljande, utvecklande artikel i MJM nr 10 om vagnarna, dock utan ritning.

Det finns en ritning i MJ-magasinet nr 9/2012, oklart vilken vafriant.

Det är i grunden samma måttskiss som i Green Cargo "godsvagnshandbok" som Lenke gav länk till tidigare i ämnet (https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22568.msg226818#msg226818). Den är avsedd att används som illustration till en tabell med mått på alla typerna av Lgjs (1970-tals), och utan tabell säger den just ingenting.  Jag tror man saklöst kan hoppa över denna ritningsreferens och i stället kika på länken som BJ tillhandahållit (https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22568.msg226831#msg226831).
Artikeln den återfinns i, synaren av Märklin's artikel 47723, är lite otydlig om vad de ingående vagnarna egentligen föreställer. Helt klart är dock att vagnarna inte särskilt väl motsvarar den Lgns typ 930 som går i fliscontainetrafiken åt Korsnäs AB. Märklin har synbarligen utgått från någon utländsk Lgjs/Lgjns som målats och märkts som en svensk dito för att mest likna antingen SJ typer 741 eller 791.
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet ons 11 dec 2019, 17:58:06
Efter att fått hjälp med ritning så ligger fokus mer på bilder.
Gärna närbilder på t.ex märkning,texter m.m detaljer.
Ju fler desto bättre och det är som sagt Lgjs 746/Lgjns som är det som känns relevant.
Många bilder är alltid bra och sedan får man se vad som kan göras med lite enklare ingrepp!

Har redan några detaljer jag tänker försöka testa om de blir bra.
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: d680ae skrivet ons 11 dec 2019, 21:58:36
Det stämmer att det var lite oklart. Christer Andersson skrev därför en uppföljande, utvecklande artikel i MJM nr 10 om vagnarna, dock utan ritning.

...

På det sättet blev i alla fall de komplicerade förvecklingarna om typer och förebilder väl utklarade. Dessutom smög sig ju också in lite mer infomation om combitrafikens doldisar, 1980-talsgenerationen av Lgjns. De var ju inte så få och obetydliga att de bara måste negligeras. Svensk MJ-Wiki (http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_Lgjs) t.ex. vet inte mer om dem än som varianter på litterabetecknigen med sina nationella underlittera. Det är inte ofta man ser att någon annan heller intresserat sig för dem.
En annan grupp av containervagnar som är svårt att få grepp på är den rikhaltiga floran av Lgs/Lgns, i vissa fall till betydande antal. Fler av dem skulle nog kunna bli tacksamma föremål för konverteringar i likhet med vad Christer Andersson beskriver i artikeln. Den som har stora överskott av t.ex. Lima's Gbs skulle kanske kunna såga ihop ett antal Lgns typ 881/882.
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet ons 11 dec 2019, 23:02:35
Har kikat på fler varianter men det är lite av en snårskog för mig.
Dessutom ska man hitta bra vagnar att göra om.
Växer ingen snårskog av det i N-skalan 😇
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: d680ae skrivet tor 12 dec 2019, 01:36:11
Ett litet bildsvep på lite av varje

Några exempel på laster. Vanliga ISO-containrar har inte alltid och över allt dominerat lastbilden. Hur är det med tillgången på växelflak i modell?

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjns745_4430100-1_PA051619_03.jpg)

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjns74x_4430600-0_P7161936_03.jpg)

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjns745_4430007-8_P8142333_03.jpg)

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjns745_4430007-8_HeadSt_P8142350_03.jpg)

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjns746_4430088-8_Inscr_P7086532_03.jpg)

Man behöver ju inte alltid utnyttja hela lastkapaciteten.


(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjns74x_4430369-2_IdSign_P7161959_03.jpg)

Vagnsunderredet är ganska välfyllt av bromsutrustning. Lgjs är lite mer än vanligt tungt utrustad med bromskapacitet. Om "vanliga" tvåaxliga vagnar i normalfallet klarar sig med enkel uppsättning bromscylinder, lastväxel eller lastbromsautomat och en bromsregulator är det inte ovanligt att boggivagnar har dubbla uppsättningar, en för var boggi. Men här har man dubbel uppsättning, en för var axel. Luftbehållaren brukar vanligen inte vara av sådana dimensioner att den syns särskilt väl från sidan om den t.ex. är på 75 liter. Men Lgjs har naturligtvis dubbel storlek även på den. Och med sina 150 liter blir den ett rätt påtagligt hinder för fri genomsikt.

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjns74x_4430216-5_RunG_P6219744_03.jpg)

På de tidigare bilderna kunde man se den avvikande modellen av lagerbox som användes till Lgjs. De överväganden om behovet av avvikande dimensioner kom att omprövas och ledde till att man kunde använda samma rekommenderade hjultyper som till andra vagnar för 22,5 tons axellast. Det medförde säkert en besparing att kunna avveckla aktiv och reservstock av en udda lagerboxtyp. Nästa besparingstecken i löpverket utgörs av märkningen här om att man rekommenderas använda hjulpar 47HX. Hjulpar 47H var ursprungligen dimensionerat för 20 tons axellast men klassades så småningom om för 22,5 tons axellast vilket markerades av X-et för att därmed kunna användas i stället för hjulpar 57.
Det är rätt sällan man ser att modellmakare har uppfattat att även bromsblock och bromsblockskor finns i olika utföranden och beaktar det som sig bör. Den här typen av bromsblockhållare för två stycken 250 mm bromsblock är numera vanlig, i synnerhet på fordon för tunga laster och hög utbromsningsgrad, och utmärker sig tydligt för hur mycket längre båge på hjulets periferi som omsluts av bromsblock än när man bara bromsar med enkla 320 mm block.

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/K_L_O/Lgjs746_4404421-3_C51826_03.jpg)



Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet tor 12 dec 2019, 09:18:35
Växelflak finns i ett par varianter.
Underbart med alla bilder och din kunskap!
Vad det gäller detaljer som bromsblock,lagerboxar m.m så är det något som går de flesta förbi i skala N.
Redan de alltför jättegrova hjulen gör att det blir kompromisser och inte alltid ser helt bra ut,likadant är det med koppel i denna skala.
Kommer inrikta mig i första hand på de saker som verkligen syns.
T.ex ligger det över bufferbalken en plåt som är snedställd i ytterändarna.
Den ger en form som jag tycker märks och den finns inte på modellen.
Även buffertbalkens utformning kommer jag kika på.
Den "saknar" vissa former och drag som jag tror utmärker sig.
Vissa ytor av vagnsändarna är också helt täckta på modellen där det på den riktiga vagnen är öppet.
Detta har nog med kortkopplens funktion att göra.
Har förvisso filat bort sådant på andra modeller där kopplet funkat ändå men tror att tillverkarna ser funktion före utseende i det fallet.
Vad som sedan ens är möjligt/rimligt är en annan femma :)
Jagvär dock evigt tacksam för alla fakta/bilder som delgivits  :up:
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/30/sgnsenast.jpg)
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet tor 12 dec 2019, 21:18:35
Och då har vagnarna ramlat in genom dörren här hemma :)
Några bilder på offret som ska opereras framöver 😳😲🥺
Har redan tankar men nämn gärna vad ni tycker skulle vara det som gör den mer lik svenska Lgjns.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/30/Polish_20191212_211057842.jpg)


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/30/Polish_20191212_211457526.jpg)
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: AlexEhn skrivet lör 14 dec 2019, 15:02:34
Spännande! Är också mycket intresserad av detta.

Vilka vagnar är det du har köpt?
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: BJ skrivet lör 14 dec 2019, 17:29:34
Och då har vagnarna ramlat in genom dörren här hemma :)
Några bilder på offret som ska opereras framöver 😳😲🥺
Har redan tankar men nämn gärna vad ni tycker skulle vara det som gör den mer lik svenska Lgjns.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/30/Polish_20191212_211057842.jpg)


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/30/Polish_20191212_211457526.jpg)

Det man först reagerar för är spänstaget som på modellen är för kort och märkningsskyltar som skall delas på en hel del.
Så ett nytt spänstag med nya skyltar och du är hemma i N-skalan.
BJ
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet sön 15 dec 2019, 14:49:40
Spännande! Är också mycket intresserad av detta.

Vilka vagnar är det du har köpt?

Det är Liliputs.
Artikelnummer 265221.
Inte de allra billigaste om man dessutom ska ha dem som slaktoffer  :???:

Har kikat på dem tidigare men då låg priset på dem på alltför högt.
Tveksam om man kan hitta dessa begagnade ännu!
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746. Fråga om stötdämpning, randigt område
Skrivet av: LeoArietis skrivet sön 15 dec 2019, 14:51:39
På dessa vagnar verkar det finnas eller ha funnits en slags rangeringsdämpare bakom buffertbalken.

Hur funkar den lite mer i detalj?

Hur påverkas tåget av den här stötdämparen när man kör 20-40 sådana här vagnar och bromsar?

Hoppas att frågan är okej även om den ligger lite utanför trådens start. Om inte så får admin gärna flytta posten till våra järnvägsförebilder.
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet sön 15 dec 2019, 15:32:08
Kommer flytta denna ombyggnadsdel vidare till denna tråd :
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22592.0 (https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22592.0)

"Det man först reagerar för är spänstaget som på modellen är för kort och märkningsskyltar som skall delas på en hel del.
Så ett nytt spänstag med nya skyltar och du är hemma i N-skalan.
BJ"

Spännstaget har jag själv inte tänkt på!

Ser helt klart vad du menar.


Blir kanske stora kapen och helt nytt spännstag då det också sitter några vertikala stag som måste fixas,hmm!

Kanske ska flytta denna tråd vidare till byggloggen istället!.
Bra om den här tråden får innehålla info om förebilden och mindre om mitt N-skalebygge!

@ LeoArietis

Tycker du lagt frågan helt rätt!
Det här ligger ju under rubriken för förebilder och jag höll precis på att försöka flytta byggfrågorna vidare till min nystartade tråd i byggforumet.  :)
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746. Fråga om stötdämpning, randigt område
Skrivet av: d680ae skrivet sön 15 dec 2019, 15:46:30
På dessa vagnar verkar det finnas eller ha funnits en slags rangeringsdämpare bakom buffertbalken.

Hur funkar den lite mer i detalj?

Hur påverkas tåget av den här stötdämparen när man kör 20-40 sådana här vagnar och bromsar?

Hoppas att frågan är okej även om den ligger lite utanför trådens start. Om inte så får admin gärna flytta posten till våra järnvägsförebilder.

Den långslagiga stötdämpningsfunktionen uppnås genom att den genomgående glidbalken liggande mellan vagnunderredets långbalkar och  som i sina båda ändar avslutas med buffertbalkarna, innehåller en stötdämpare med ca  2,5 m inbyggnadslängd. Den består av både en skruvfjäder och en hydraulisk dämpkolv. Vagnens underrede är alltså rörligt förbundet med glidbalken varvid rörelsen dämpas av stötdämparen och ultimat begränsas med särskilda anslag. Slaglängden var ursprungligen satt till 760 mm men kom senare av SJ att begränsas till 500 mm. Containerfästena är naturligtvis fast förbundna med vagnsunderredet men rörligt med glidbalken och dess buffertbalkar. I tåget tillför därför stötdämpningen ingen extra elasticitet i drag- och stötinrättningarna. Men eftersom stora delar tåglastens massa är fjädrande förbunden med drag- och stötinrättningarna kan det ju finnas utrymme för annorlunda svängningsfenomen. Om dessa har jag dock ingen infomation.
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: d680ae skrivet tis 07 jan 2020, 22:28:56
...
Gärna närbilder på t.ex märkning,texter m.m detaljer.
...

Märkning
Just den här vagnindividen borde egentligen inte få agera förebild för regelrätt märkning, men så här går det inte sällan när originalmärkningen fått vara med genom ett flertal underhållsintervall. Under resornas gång har fler olika fenomen sakta men säkert bidragit till degenereringen intill en nivå som gränsar till regelvidrig oläsbarhet. Ur vagnägar- och trafikutövarperspektiv har märkningen gärna framhållits som viktig. Genomslaget av den inställningen hos underhållsorganisationer har inte alltid "hängt med". Ambitionsnivån beträffande förståelse för och efterlevnad av underhållsinstruktioner har på senare år märkbart präglats av lägre prioritering av märkningen än önskvärt.

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/Details/Lgjns745_4430007-8_InscrPlate1_P8142336_03.jpg)

Delar av märkningen förefaller kunna vara densamma som vid leverans, medan andra delar uppenbart ändrats, kompletterats eller eliminerats. Regelrätt och snyggt är det knappast och läsbarheten vid andra belysningsförhållanden än fullt vitt dagsljus verkar tvivelaktiga. Man kan t.ex. notera att vagnen vid leverans helt enligt "normal" svensk och framför allt utländsk praxis fått bromsgrupp omställbar mellan Gods- och Persontågsläge. Det något primitivt utsuddade G:et tillkom som en följd av att GC ändrade sina regler om val av bromsgrupp så att behovet av G-läge bortföll. Vissa av deras vagnar fick därmed väljaren på styrventilen spärrad i P-läge.

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/Details/Lgjns745_4430007-8_InscrPlate2_P8142348_03.jpg)

Vill man märka vagnen som vid leverans eller efter en storrevision med fullödig uppdatering av märkningen behövs kanske ytterligare  underlag.

Det som syns mellan och bakom märkskyltarna, bromsutsrustningen vågar jag nog inte ge mig längre in i då det lätt kan bli i mastigaste laget för många forumföljare att ta till sig.
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: svenskN skrivet ons 08 jan 2020, 01:30:42
Helt underbart!

Personligen ser jag hellre mer info så får man själv sovra vilka fakta som behövs :)
Jag gillar verkligen dina utlägg och kikar på vad som är möjligt på modellen och vad som möjligtvis blir för tidsödande och krångligt för att vara värt att efterlikna.
Dina fakta har för mig varit ovärderliga och guld värda.
Bara så du vet!
Att jag sedan bygger och funderar i omgångar är tyvärr så jag funkar.
För att komma vidare måste jag ibland varva med något annat byggprojekt!

För tillfället är spännstagen i fokus och viktökning av vagnen.
Sedan blir det nog huvudbehållare och plåten över buffertbalken.
Har också hört mig för om dekaler.
Bilderna ovan är kanon.
Jag gillar att det ser lite använt och nedskitat ut.
Lite mer av bruksskick eller vad man ska kalla det?
Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: d680ae skrivet sön 15 mar 2020, 16:39:25
Spar de bortkapade stänkskydden till ett framtida bygge av en Lgjs 741 :)

Har inte lyckats hitta några bilder som jag säkert vet är Lgjs 791 och där man kan se stänkskydden. Men de bör varit platta pga att platta är mycket billigare att tillverka så de rundade borde försvunnit snabbt ur tillverkningen.

Lgjs 791 skall enligt dess ritngsförteckning (4MG-23223-19) ha samma gnistskyddsplåtar (3MG-24966) som "storebröderna" 745/746.
Att typ 741 hade annorlunda gnistskydd än senare typer berodde antagligen på det faktum att de var konstruerade och tillverkade i Tyskland och därmed anpassade till den marknad som dominerades av DB. Det fanns ju även andra tydliga tecken på att de svensktillverkade anpassades till kostnadsmedvetenhet och lokala förutsättningar hos svenska verkstäder liksom kundens kravbild.

... Men de skulle kunna vara korta norska vagnar istället för Lgjs 791 eller någon av vagnarna som TGOJ ägt och som eventuellt skilljer sig från de vagnar SJ ägde.
...
Korta norska vagnar kan jag inte hitta bilder på ...
...

Ägde NSB/Cargo Net några "korta" Lgjs resp. TGOJ några Lgjs alls?


Titel: SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
Skrivet av: rasmusdotse skrivet mån 16 mar 2020, 04:03:15
Strålande, då har vi ett säkert klargörande av att Lgjs 791 har platta gnistskyddsplåtar/stänkskydd. Då återstår egentligen bara frågan om de horisontella stödplåtarna som sitter mellan de fällbara containertapparna i vagnens ändar är lika korta på SJs Lgjs 791 som på Lgjs 741 och då bara sitter mellan de 3 ensamma tapparna. Eller om de sträcker sig förbi hjulet ända fram till första dubbelparet av fällbara containertappar. Som de gör på mina egna bilder av korta Lgjs-vagnar av sjuttiotalsmodell, varav en TGOJ-blå, och på Netrails TGOJ-blå korta Lgjns 791. Eller om de ens finns, de skulle ju kunna vara såns där små triangelplåtar som verkar vara på Lgjns745/746.

Citera
Ägde NSB/Cargo Net några "korta" Lgjs resp. TGOJ några Lgjs alls?

Om NSB/Cargo Net haft korta Lgjs är en mycket intressant fråga jag inte hittat något svar på. Det kan vara så att de inte haft det.

Vad gäller TGOJ så har jag en minnesbild av att nån gång för länge sedan ha läst att TGOJ köpte in egna både korta och långa Lgjs ungefär samtidigt med SJ på 70-talet. Jag hittar dock ingen sådan referens när jag söker. Det kan ha rört sig om samköp och då är de troligen identiska. Men det kan också varit en separat beställning med särdrag mot SJs versioner.

Jag fotograferade i somras en GC Lgjns av typen 746/746 men vars litteraskylt säger att den är 42-74-4430431-0  S-GC Lgjns T41 Vad T41 är för modelltyp har jag ingen aning om? Är det kanske en f.d. TGOJ vagn eller en vagn man tagit över från Cargo Net i samband med uppdelningen av den gemensamma kombivagnparken? Litteraskylten ser dessutom ut att vara helt i original utan ändrade uppgifter.

I somras fotograferade jag även en GC Lgjns 745/746 med nummer 42-74-4430351-0 vars litteraskylt säger att den är en S-GC Lgjns 791 dock 17.1 m lång. Den ser uppenbart ut som en gammal skylt som tagits till vara och fått vissa uppgifter övermålade med nya vita tecken ett klenare typsnitt än originalet.