Svenskt MJ-forum

Modelljärnvägar => N-skala => Ämnet startat av: ub skrivet tor 12 sep 2019, 11:17:21

Titel: Vilket spårsystem?
Skrivet av: ub skrivet tor 12 sep 2019, 11:17:21
Jag pysslar normalt med H0 och större skalor men har även byggt en del i N-skala men då enbart med Pecos spår och växlar.
All min erfarenhet av N-skala är från klubb-bana och från moduler där man kan vräka ut sig hur mycket som helst.

Nu funderar jag på att bygga mig en liten hembana i N-skala och kollar på Fleischmanns och Minitrix spårsystem.
Det verkar som det bara finns mycket skarpa växlar i radie 1 och sedan finns det radie 5 i Fleischmann och radie 4 i Minitrix?
Jag saknar växlar i radie 2 (vanligt i H0-systemen), men det mesta kanske funkar i radie 1 i N?

Undrar också hur det är med långsam körning i dom här växlarna?
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: ub skrivet tor 12 sep 2019, 16:49:59
54 visningar och ingen som vet något om detta?

För att sammanfatta så undrar jag om radie 1 växlar i n-skala fungerar bra med det mesta rullande och om det går att köra långsamt igenom dom?
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: kattjaevel skrivet tor 12 sep 2019, 17:04:16
Jag kör ju inte n-skala men väl z-skala som ju också är 2r. Din frågeställning kan besvaras med det beror på loken. Ju längre lok och ju flera hjul desto bättre. Tyngden har också betydelse.
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: Cosinus skrivet tor 12 sep 2019, 19:52:32
Nu har jag inte erfarenhet av massa olika spårsystem men använder just Fleischmann utan banvall. Jag har en R1-växel från en startsats och den känns väldigt tvär. Den ligger nerpackad i en låda. Mitt intryck  är att R5-växlarna är mediumvarianten. Sedan finns det ännu längre växlar. En fördel med n-skala är ju att man får plats med lite slankare växlar. R5-växlarna är inte många millimeter längre än R1-varianten.

På min anläggning har jag tio R5-växlar. Ungefär hälften har jag köpt fabriksnya och hälften är begagnade med färg- och limrester. Jag har visserligen bara 4-axliga boggilok men de kan krypköra genom alla växlarna så länge de är rimligt rengjorda. En av de tio växlarna behöver dock lite extra kärlek vid rengöring.
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: AlexEhn skrivet tor 12 sep 2019, 20:39:12
54 visningar och ingen som vet något om detta?

För att sammanfatta så undrar jag om radie 1 växlar i n-skala fungerar bra med det mesta rullande och om det går att köra långsamt igenom dom?

Vilken Fleishmannräls är det? Piccolo?

R1 på Piccolokurvorna är väldigt tight, 190 mm i radie. Det flesta lok klarar det precis. Men lite lägre lok som FLM Green Cargo Re har svårt, inne hjul lyfter lite i svängarna.

Växlar finns bara med en radie.
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: Kristian_K skrivet tor 12 sep 2019, 20:44:56
För att sammanfatta så undrar jag om radie 1 växlar i n-skala fungerar bra med det mesta rullande och om det går att köra långsamt igenom dom?
Jag har en minibana där en radie 1-växel från Minitrix ingår. Med rena räler och hjul går det rätt bra att köra långsamt genom den, även med småttingar som Fleischmanns "Svarta Anna" och Br 80. Däremot spårar lok som exempelvis Fleischmanns Br 91 och Arnolds V65 gärna ur i den tvära kurvan.
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: kasoe skrivet fre 13 sep 2019, 10:28:26
Om du vill kunna köra med "det mesta rullande" i N-skala så undvik R1, även på R2 finns modeller som får problem.

Jag har haft en runda med Fleischmann (Piccolo) räls i R2 och där kryper US dieslar, även korta som t.ex. Kato F3, gärna ur i kurvorna, man ser hur loken lyfter lite i svängarna.
Jag hade Fleischmanns 15-gradersväxlar, vet inte vilken radie de har men även där blev det lite problem med F3-loken i kurvspår.
Samma med större ånglok, de funkar inte bra på radier under 25 cm, tror ett "standardmått" för modeller som behöver stora radier är på 11 3/4 eller 12 tum, dvs uppåt 30 cm.

Jag skulle personligen undvikit kortaste växlarna även om jag ville göra en liten bana, för mig begränsar det för mycket då många av mina lok är US-modeller. Jag har satt "min" till 30 cm på vad jag än bygger i N...

Nu vet jag inte hur liten "liten" är när du skissar på din bana, men jag skulle kikat på Katos Unitrack, har en rundbana med det idag (den ersatte Fleischmann rundan) och den är väldigt trevlig tycker jag. Växlarna är långa men deras #4 är bara aningen längre än Fleischmanns 15 graders...

Jag är en av de 54 men tänkte att jag avvaktar lite innan jag skriver om mina erfarenheter och slutsatser i frågan... ;) Hoppas det jag kunde bidra med hjälpte lite...

Hälsar,
Anders Ö
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: ub skrivet fre 13 sep 2019, 10:55:42
Jag kollade lite på Pecos korta växel, den finns ju som electrofrog. I så fall får jag pyssla lite för att få ihop den med tex Fleischmanns spår men det kanske det är värt. Peco växeln borde ha bäst strömförsörjning (om man gör den dcc-vänlig) eller?

Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: LLJ skrivet fre 13 sep 2019, 14:12:16
OT: Både Kato #4 och #6 har ledande hjärtstycke och fungerar bra med DCC.
Peco fungerar också bra men som du skriver kräver lite arbete för att göra DCC-vänlig.

/Lars
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: AlexEhn skrivet fre 13 sep 2019, 14:35:13
Jag kollade lite på Pecos korta växel, den finns ju som electrofrog. I så fall får jag pyssla lite för att få ihop den med tex Fleischmanns spår men det kanske det är värt. Peco växeln borde ha bäst strömförsörjning (om man gör den dcc-vänlig) eller?

Gör det enkelt för dig och välj Peco cd 55 medium med unifrog istället. Då slipper du DDC-säkra och det absolut mesta går fint att köra igenom. Bara obetydligt längre än den korta.
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: ub skrivet fre 13 sep 2019, 17:35:39
Nej, Peco kort är max vad jag kan tänka mig, det är en liten bana jag ska bygga. 305 mm radie måste ju räcka, jag ska inte köra ett enda amerikanskt lok på den här banan, bara europeiska grejer. Är lite sugen på att bygga den i epok 1 eller 2, därför som jag är ute efter bra strömupptagning i växlarna.
Blir nog inte så många växlar och jag har nyligen dcc-säkrat 17 n-växlar från Peco till en modulstation så sånt är inget problem.
Det jag saknar erfarenhet av är små banor i n.
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: SweN skrivet lör 14 sep 2019, 09:27:15
Eichhorn säljer hjärtstycken i metall för att just kunna säkra gången i växlar typ Minitrix.  Har köpt in några stycken men ännu inte byggt om växlarna, men rent tekniskt så borde det förbättra strömupptagningen avsevärt och kanske då främst för lok med kort hjulbas eller få hjul med strömupptagning.  https://www.eichhorn-modellbau.de/de/shop/spur-n/category/53-weichenherzstuecke.html
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: AlexEhn skrivet sön 15 sep 2019, 16:45:21
Jag kollade lite på Pecos korta växel, den finns ju som electrofrog. I så fall får jag pyssla lite för att få ihop den med tex Fleischmanns spår men det kanske det är värt. Peco växeln borde ha bäst strömförsörjning (om man gör den dcc-vänlig) eller?

Gör det enkelt för dig och välj Peco cd 55 medium med unifrog istället. Då slipper du DDC-säkra och det absolut mesta går fint att köra igenom. Bara obetydligt längre än den korta.

Ok, är lite i samma sits, har bara modulbaneerfarenhet. Å andra sidan funkar det oftast med Peco korta på modulbanorna. Det är inte enligt N-Re och långa ånglok och Flm Du2 kan haka upp sig ibland och komplicerade växelgator kan strula.

Jag byggde upp en rundbana med Flm Piccolo och konstaterade att den minsta radien är precis för tight. Mina dubbelvagnar från RockRail/REE models gillar inte dem. Men de vagnarna gillar inte heller vändslingor på ca 300 mm radie på modulbanor heller.


Insåg att vi glömt länka till N-skalerälsens bibel. Trots att Anders och Lars är författarna. ;)

http://www.mj-magasinet.se/pdf/nskalarals.pdf
Titel: SV: Vilket spårsystem?
Skrivet av: LankaN skrivet mån 16 sep 2019, 09:26:01
Efter mer än 40 års N-rallande, har jag nu bytt till Kato. Bättre köregenskaper har jag aldrig stött på tidigare.
dessutom slanka och snygga växlar. Enda minuset är väl banvallen, men som sagt, både lok och vagnar rullar som man önskar!