Svenskt MJ-forum

Modelljärnvägar => N-skala => Ämnet startat av: Rickard95 skrivet tor 05 sep 2019, 22:38:33

Titel: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Rickard95 skrivet tor 05 sep 2019, 22:38:33
Hallå :)
Jag har fått frågan att se över möjligheten att ta fram Svenska modeller i N-skalan. Jag har sonderat terrängen och kan tyvärr inte se en röd tråd i de svar jag fått på en del frågeställningar som dykt upp. En sådan fråga är just hur stor del av de Mj-rallare i Sverige det är som kör N-skala. Det blir svårt att få ett rättvisande svar via en fråga på ett forum. Men i brist på andra möjligheter att göra en sådan undersökning får vi börja här.

Självklart kan tråden användas för att diskutera vilka modeller man gillar och önskar men även tekniska frågor.
Är ljud viktigt eller är det mer viktigt med ett driftsäkert lok o.s.v...
Mvh Rickard

Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: ub skrivet fre 06 sep 2019, 09:34:31
Jag saknar alternativet, kör annan skala men köper modeller i nskala.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Spirit skrivet fre 06 sep 2019, 10:48:58
Kikar på möjligheten att även köra N, men har inte skaffat något rullande ännu.

När du säger modeller, menar du alltså även lok? I så fall tycker i alla fall jag att ljud är viktigt.

Sedan är det väl så i N-skalan, att vill man köra svenskt så är ju inte utbudet så stort. I H0 fungerar det ju att exempelvis enbart tillverka vagnar, finns ju alltid någon annan som gjort lämpliga lok. Men i svensk N-skala tror jag man åker på att skapa tågsätt för att det ska bli intressant. Med tex tyska modeller är det nog inga problem.

Jag skulle tillägga också att jag önskar svenska förebilder men hade nästan tänkt köra tyskt ändå. Orsaken är ju just utbudet. Jag undrar om det inte finns en hel del N-rallare som gärna skulle köra svenskt, men som valt att inte göra det på grund av den anledningen...?
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Rickard95 skrivet fre 06 sep 2019, 11:12:25
Jag saknar alternativet, kör annan skala men köper modeller i nskala.
Har ändrat frågeställningen så även de som samlar på N-skalan kan klicka i de redan tillgängliga alternativen.
Mvh Rickard
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: AlfTm36 skrivet fre 06 sep 2019, 12:34:02
Jag har inte kommit så långt att jag kör ännu med US N  skala.
Bara ett lite industrispår på gång som aldrig verkar komma igång!

Mvh

Alf K
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: SweN skrivet fre 06 sep 2019, 14:07:15
Jag är inbiten N-rallare sedan urminnes...men sedan 80-talet så är fokus helt på svensk N-skala, detta tills för något år sedan då jag också började intressera mej för förebild från Ontario, tex Ontario Northland, Algoma Central, samt short line bolaget Genessee & Wyoming's bolag Huron Central och Ottawa Valley.

Svenska byggsatser har tagits fram från tex N-Modell, Frykmodell och Möllehems GP mfl med fina modeller av diesellok, ellok, motorvagnar och person-och godsvagnar.  Ånglok däremot är något man tydligen får bygga själv!  :)

Är främst intresserad utav modeller från 1950 till 2000 eller så, där nästan allt är av intresse!
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Spirit skrivet fre 06 sep 2019, 14:19:07
Svenska byggsatser har tagits fram från tex N-Modell, Frykmodell och Möllehems GP mfl med fina modeller av diesellok, ellok, motorvagnar och person-och godsvagnar.  Ånglok däremot är något man tydligen får bygga själv!  :)

Jo, de är fina, men du sade det just... byggsatser! Färdigmodeller finns det nästan ingenting av. Jag tror absolut det finns efterfrågan på svenska sådana. Själv har jag ingen lust att pilla med alltför många byggen, i synnerhet inte i N-skalan. Tycker det är rätt kämpigt redan i H0 att få till ljus och ljud och detaljer på ett bra sätt.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: kasoe skrivet fre 06 sep 2019, 16:23:28
Citera
Färdigmodeller finns det nästan ingenting av.

Det är ju inte så att det inte har gjorts försök, N-modell försökte få intresse för ett svenskmålat MY något efter att Katos hade tagit slut, minns inte exakt.
Man var tvungen att få ihop 300 modeller, vi satte en gräns på 150 förbokningar för att köra igång har jag för mig, kom inte ens i närhheten av den siffran.

Lite senare så fanns en chans att sälja en Vectron målad som Snälltåget, samma där, det krävdes 300 modeller, vi satte en förbokningsgräns på 50 modeller för att köra serien. Samma igen, inte ens i närheten, tror vi precis nådde 25 bokningar, det var inte över 30...

Samma när Arnold kom med sin V5 på 80/90-talet. Man gjorde 300 modeller, 150 sålde då ganska snabbt (Då var Fleischmanns Rc och Du2 helt nya,en rejäl "boom" för N-skalan) medan resterande 150 inte sålde alls utan låg och samlade damm...

Jag kan, efter flera försök, med fog påstå att Nej, det finns ingen efterfrågan på svenska modeller i N-skala i landet som bär framtagning av en serietillverkad modell. Svensk N-skala är enligt min uppfattning "byggsatser".

Det har gjorts flera försöka genom tiderna, de flesta har det inte blivit något av. T.ex. så gjorde en större fabrikant en förfrågan på att ta fram Oms vagnar i N-skala som en stor serie, det blev inget. De hade minantal 3000 st och som sagt, det kom inte igång, vi beställde 300 st tror jag... Det var kanske alla bokningar som kom in...

Jag önskar Rickard95 lycka till, men du måste nog hitta ett sätt att leta intresserade även utanför forumen... Har tyvärr inga förslag där... ;)

/Anders Ö - N-modell...
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Rickard95 skrivet fre 06 sep 2019, 21:34:39
Hallå :)
Tack Anders för din input. Mycket värdefull information för mig i ditt inlägg.

Vi behöver egentligen inte blanda in vad som funnits eller inte i byggsatsväg. Det är ointressant då vi inte pratar samma kvalité och utförande. Det jag tittar på är om det med lönsamhet går att tillverka Digitala färdigmodeller, fabriksmålade med ljusväxling rött/vitt med kondensator för driftsäkerhet.
Svenska lok är små jämfört med Amerikanska eller Tyska förebilder. Jag tror det blir svårt att klämma in ljud, men självklart kan man kika på vad som kan funka även på den punkten. Flera olika driftsnummer på loken för Trafikspel är också med i tankarna och så även 3-5 målningsalternativ.
En fråga som är aktuell är om man som N-skala rallare skulle köpa mer än ett lok av samma modell om det finns flera driftnummer och målnings alternativ?

Mvh Rickard
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: SweN skrivet fre 06 sep 2019, 21:48:41
Efter att börja intressera sig för nordamerikanskt och då främst Ontarianskt så blev det snabbt aktuellt precis det du nämner med flera driftsnummer och eller olika färgsättning av samma modell.  För mej så har det blivit viktigt och istället för att köpa en modell och en dubblett så kanske man istället köper en hel serie på tex 6-10 vagnar!  Eller 2-3st X2000!  :)
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Spirit skrivet fre 06 sep 2019, 23:10:29
Hallå :)
Tack Anders för din input. Mycket värdefull information för mig i ditt inlägg.

Vi behöver egentligen inte blanda in vad som funnits eller inte i byggsatsväg. Det är ointressant då vi inte pratar samma kvalité och utförande. Det jag tittar på är om det med lönsamhet går att tillverka Digitala färdigmodeller, fabriksmålade med ljusväxling rött/vitt med kondensator för driftsäkerhet.
Svenska lok är små jämfört med Amerikanska eller Tyska förebilder. Jag tror det blir svårt att klämma in ljud, men självklart kan man kika på vad som kan funka även på den punkten. Flera olika driftsnummer på loken för Trafikspel är också med i tankarna och så även 3-5 målningsalternativ.
En fråga som är aktuell är om man som N-skala rallare skulle köpa mer än ett lok av samma modell om det finns flera driftnummer och målnings alternativ?

Mvh Rickard

Om det är som Anders säger så ser det inte så rackarns bra ut marknadsmässigt. Jag vet nu inte om du kikar på svenskt, men i så fall så ser jag inget annat än Rc som skulle kunna ge bra omsättning med diverse olika målningar och driftsnummer. Dessa behöver i så fall kompletteras med passande vagnar i en rad utföranden för att få ruljans. Känns inte väldigt positivt att få vinstmarginal så här långt...
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: trumpetaren skrivet lör 07 sep 2019, 00:17:25
Det finns ju en annan aspekt, och det är alla presumtiva mj-rallare där ute (fåtöljrallare eller som idag rallar andra skalor) som kanske skulle ta steget till N-skalan om bara utbudet vore lite bättre. Jag tror att det finns åtskilliga inom hobbyn som sneglar på vår skala men som tvekar inför de vanligaste invändningarna: "det finns ju så lite svenskt" och "tågen stannar ofta".

Ett X2-set, en T44, 80-talsvagnar eller ett snyggt ånglok kanske är det som skulle få många att ta steget. Färdigmodeller av modern standard och bra gångegenskaper, tunga lok som drar ordentligt och inte hackar ( självklarheter idag, men inte för dem som tror att det är Lima S1 som fortfarande sätter standarden).

Samtidigt måste ju folk förstå att n-skalan har sina egna fördelar och kvaliteter, man kan inte utgå från att det ska vara "H0 i miniformat". Superdetaljering och ljud är enligt min mening inte prio 1 för standard N-skala, "värstingbyggarna" kommer ändå att kunna fixa till det i efterhand.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: kasoe skrivet lör 07 sep 2019, 08:38:08
Citera
Det finns ju en annan aspekt, och det är alla presumtiva mj-rallare där ute (fåtöljrallare eller som idag rallar andra skalor) som kanske skulle ta steget till N-skalan om bara utbudet vore lite bättre.

Det är en skön tanke, ungefär som att "om alla röstar fram goda ledare i världen skulle alla problem lösas snabbt"... Det vet vi att det inte funkar, inte så 100% blir nöjda... ;)

En teori vi jobbade med, när det gäller lok, är att få fram ett lok som kan sälja till "alla", dvs stämmer ganska bra med de lok som redan finns, Rc, Du, My och några till och dessutom kan locka var och en att köpa flera modeller, 2-3 stycken. Och som jag ser det finns bara ett sådant lok, T44... Vill man så kan man också kika på T43, tror det är en hel del möjligt gemensamma delar i båda dessa, man kan ha samma eller liknande driv t.ex. "bara" göra olika kåpor.

Så, det blir min definitiva rekommendation om du funderar på ett lok.

Ska man röra sig lite utanför "lok" så är den modell (byggsats, om det tillåts en jämförelse... ;) ) som sålt absolut bäst, för Nmodell och även "en annan N tillverkare jag känner till" rälsbussar Y6. Där finns en kombo i att man kan göra Y6 och Y7 och kanske X16 (säljer nog rätt mediokert, man köper nog en X16 men många Y6 som utövare) och vill man kan man på samma driv/underreden också få till X21, där finns då också flera målningar. Och som det inte vore nog, i N-skalan kan man på samma driv troligen också bygga X9.
En hel bukett "typiskt svenska" motorvagnar på väldigt många gemensamma delar... Och Y6 säljer, är det någon modell som även icke N-rallare kan tänka sig att köpa tror jag Y6 ligger bra till...

Om N-modell hade lyckats bättre med sina satsningar, då var dessa två ovan våra stora tankeprojekt som med stor sannolikhet hade blivit av. Ett av dom hade vi redan investerat till och jag har en gjuten metallkåpa liggande, ett prov som var på håret att bli realiserat... ;)

Hälsar,
Anders Ö igen.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: kasoe skrivet lör 07 sep 2019, 08:52:05
Citera
Om det är som Anders säger så ser det inte så rackarns bra ut marknadsmässigt. Jag vet nu inte om du kikar på svenskt, men i så fall så ser jag inget annat än Rc som skulle kunna ge bra omsättning med diverse olika målningar och driftsnummer. Dessa behöver i så fall kompletteras med passande vagnar i en rad utföranden för att få ruljans. Känns inte väldigt positivt att få vinstmarginal så här långt...

Det är inte "om", jag kan med bestämdhet säga att det är så det ser ut, även om det är en ny generation N-rallare igång just nu.

Nmodell startade som resultat av precis en sådan här forumtråd, "Det vore väl rätt enkelt att göra modeller i N-skala, någon borde...". Det ganska omedelbara resultatet var att vi importerade Togdillens "Y6" kåpa och att vi (Magnus) såg till att Modellproduktion tog fram T44. Modellproduktions T44 hade inte sett dagens ljus om inte Magnus personligen hade gått in och beställt tillräckligt antal lok för att modellen skulle tas fram, så egentligen är det hans förtjänst och inte Nmodells.

Det som krävs är sådana initiativ tror jag, Magnus köpte ur egen ficka 15 byggsatser till T44.

Ska det bli av något så MÅSTE man som fabrikant eller säljare få in tillräckligt med förbokningar...

Man bör också räkna "break-even" på låga serier, jag vet inte hur många du ser du kan tillverka men räds inte att dra upp priserna, min gissning är att break-even bör nås inom något år om investeringen ska hålla. Sen kanske man kan stå ut med att "vinsten" i projektet (dvs de pengar som ska bekosta nästa projekt) kommer under följande år i småskvättar.

Rent krasst, man får använda lite annorlunda marknadsekonomiska principer när man räknar på sådant här... ;)

Och en sak till jag har lärt mig, en som möjligen nära kostade mig min mentala hälsa, är: Forma din affärsidé och håll dig till den... Jag vill inte skrämma bort dig från N-skalan, tvärt om, det vore OERHÖRT kul om det blev ett rejält lyft för N! Men som sagt, den är väldigt liten.

När jag idag jobbar med något som kan släppas som en "Nmodell-produkt" (vilket faktiskt händer) så räknar jag med att det finns ca 300 personer som kör svenskt, och av dessa når jag ca 150 st och av dessa så är det kanske hälften som köper modellerna... Det är resultatet av flera års jobbande med N-skala...

Om vi (tänkte främst på Rickard, men jag kan snacka med vem som helst... ;) ) råkar träffas någon dag så kan vi säkert diskutera detta i några timmar, vore rätt kul, jag kan bjussa på kaffe i så fall... ;)
Jag tror jag kliver av forumdiskussionen om detta här och nu, jag börjar känna mig lite som en upphakad grammofonskiva med detta... :D

Hälsar,
Anders Ö
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Spirit skrivet lör 07 sep 2019, 10:45:49
...massor av intressanta saker...

Rationella resonemang, kombinerat med stora kunskaper om hur marknaden ser ut! Ökar i alla fall min insikt. Mycket intressant!  :up:

Affärsidén är alltid A och O, det är direkt ohälsosamt att försöka få till en vinstdrivande verksamhet baserat på idealistiska tankar. Exempelvis att folk plötsligt skulle ändra beteende på grund av den produkt man säljer. För nej, det händer förstås inte. Ungefär samma tankefälla som att grunda sin verksamhet på att man kan sälja någonting mycket billigare än andra... den affärsidén är om möjligt ännu sämre! Men det vete tusan hur många gånger jag har hört att någon vill försöka sig på just det...  :emm:

Hur som helst, jag hoppas det kan bli något av detta.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: AlexEhn skrivet lör 07 sep 2019, 15:07:28
Den modell jag tror har störst chans att sälja volym i n-skala i Sverige nu är Ucs, kupolvgnar.

Den har funnits under lång tid, många olika målningar, och som MJ-rallare behöver men ett par tio stycken.

Det finns överhuvudtaget ingen motsvarande modell i N-skala.

Exempelvis ett tre-pack med cementa-målning och tre olika driftsnummer, 1000-1500 kr
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: AlexEhn skrivet lör 07 sep 2019, 15:09:54
Själv kör jag modernt & västsvenskt.

Vilket inte nödvändigtvis behöver vara ”svenskt” utan kan mycket väl vara europeiskt som rullar här.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: PerH skrivet lör 07 sep 2019, 15:48:07
Är inte en fördel med just N-skalan att, man så mycket enklare kan köra långa tåg? Om man för H0 kör 3-4 moderna personvagnar i snitt så kör man kanske 6-7 i Nskala. Det ger ju i sig själv ett större kundunderlag. Så lite förenklat kanske man kan säga att kunderna är klart färre men de kunderna har större behov.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: N_Rallaren skrivet lör 07 sep 2019, 15:58:44
Med tanke på att majoriteten här på forumet utgörs av icke-inloggade gäster (just nu går det 3 gäster per inloggad medlem) så kanske det är svårt att få en rättvisande bild...
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Skärgårdsbo skrivet lör 07 sep 2019, 19:15:16
Hej,
Högt på min önskelista står ett knippe T44, en modell jag verkligen vill ha!

S-Bo
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Cosinus skrivet lör 07 sep 2019, 20:35:49
Intressant tråd det här. Jag började själv med N-skala för drygt två år sedan och bygger och kör med svensk förebild. När jag började gick det att få tag på både RC-lok och bruna personvagnar hos flera handlare och det var en förutsättning för att jag skulle våga satsa på N-skalan. Det blir en hög tröskel om man ska bygga sina första fordon själv. Samtidigt var jag fullt medveten om att jag skulle behöva bygga egna modeller om jag ville fortsätta köra svenskt. Utmaningen med att bygga själv var till och med ett argument när jag valde skala. Hade jag valt H0 hade jag lätt kunnat köpa ”alldeles för många” svenska lok och vagnar vilket hade blivit dyrt i längden. ;)

Sedan starten har jag testat att bygga några vagnar och försvenskat ett lok genom ommålning. Nu börjar jag snart känna mig redo att prova på att bygga ett fordon med drivning.

Även om jag vill bygga själv skulle jag som etablerad N-rallare vara redo att betala ganska mycket för en fin färdigmodell. Jag tror dock att det är svårt att locka in nya svenska N-rallare med en dyr modell. Ett lok som blir mycket dyrare än några tusen känns ju inte riktigt som en instegsmodell.

Några personliga drömmodeller som jag skulle beställa direkt om de dök upp som färdigmodeller är Ra, T43/T44, Z65, Y1 och personvagnar av 80-talsmodell. En del av dessa finns eller har funnits som byggsatser men det är ju som sagt en annan sak.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: ub skrivet mån 09 sep 2019, 09:01:04
Om man kan hitta ett bra sätt att marknadsföra och sälja modeller i Tyskland och USA så kanske man säljer lika många svenska modeller där som här.
Jag har fått intrycket att N-skalan är större i USA och Tyskland än i Sverige.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Sunesson skrivet mån 09 sep 2019, 18:43:00
Jag har både tyskt och svenskt och danskt. MY-loken är mina favoriter, Green Cargo tankvagnar gillar jag, och även RE-loken.
Är dock ingen samlare, jag kör med mina grejer därför har jag inte så mycket.
På en vagn i N-skalan spelar det ingen större roll vad det är för land, tycker jag.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Rickard95 skrivet mån 09 sep 2019, 23:18:01
Hej :)

Jag skall väl försöka vara så uppriktig jag kan. Självklart vet jag att de siffror som omröstningen på forumet visar inte kan återspegla rätt antal N-skala rallare i Sverige. Men det skapar ändå ett intresse och diskussion.
Anders (Kasoe) värdefulla erfarenhet och input i tråden är information som jag tar med mig i eventuella beslut i frågan. Stort tack Anders.

Generellt kan det ses som korkat att tala/prata om de modeller man kan tänkas vilja sätta i produktion med hänsyn till konkurrens. Men i detta fallet med de siffror jag räknat på kan jag inte se någon annan aktör som överhuvud taget skulle ge sig in i ett så riskfyllt projekt. Jag skall vara helt ärlig och säga att intresset är ljummet för min del också. Men som alltid är det svårt att låta bli. Man vill så gärna ställa upp för de personer som delar mitt hobbyintresse och som alltid ställer upp och är kamratliga på alla de träffar vi träffas på.

I första hand tittade jag på T43 och T44. Samma hjulbas vilket då borde räcka med 1 driv. 3 målningar på T43, Tricolor, orange och banverket.
På T44 finns där ju 3 (5) målningar, Orange, blå och Green Cargo. Green cargo dekal kan appliceras på de orangea och blå loken också.
Loken kan delas upp i 2-4 driftnummer per färgval bortsett från Banverket T43. Upplagan begränsas till totalt 1000 lok. 500st T43 och 500st T44.
Där uppstår dock ett problem. Priset per lok till kund. 3995:- är ett minimum. Är man beredda att betala det?

Ett andra lok är hela Rc loks serien. Vi pratar utbytbara verktyg för att kunna göra alla versioner Från Rc1-6 inkl. Rm.
Alla målningar och flera driftnummer per färg. SJ orange, SJ blå, SJ Svart, SSRT, Greencargo, Tågab, Hectorrail m.m... Hur ser intresset ut här.
Diskutera gärna priser och intresse men håll er till modellerna ovan. Kommer aldrig någonsin tillverka ett ånglok :O

Mvh Rickard
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: AlexEhn skrivet tis 10 sep 2019, 09:24:18
... Jag skall vara helt ärlig och säga att intresset är ljummet för min del också. Men som alltid är det svårt att låta bli. Man vill så gärna ställa upp för de personer som delar mitt hobbyintresse och som alltid ställer upp och är kamratliga på alla de träffar vi träffas på.

I första hand tittade jag på T43 och T44. Samma hjulbas vilket då borde räcka med 1 driv. 3 målningar på T43, Tricolor, orange och banverket.
På T44 finns där ju 3 (5) målningar, Orange, blå och Green Cargo. Green cargo dekal kan appliceras på de orangea och blå loken också.
Loken kan delas upp i 2-4 driftnummer per färgval bortsett från Banverket T43. Upplagan begränsas till totalt 1000 lok. 500st T43 och 500st T44.
Där uppstår dock ett problem. Priset per lok till kund. 3995:- är ett minimum. Är man beredda att betala det?
...

4000 kr är mycket, men det kan vara säljbart om det är ljud i och kvalite som är bättre än det som idag finns på marknaden. (Som HNolls vagnar jämfört med Roco).

Men... det blir jäkligt många lok som ska säljas. Hoppas att marknaden finns till den volymen.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Rickard95 skrivet tis 10 sep 2019, 16:31:20
4000 kr är mycket, men det kan vara säljbart om det är ljud i och kvalite som är bättre än det som idag finns på marknaden. (Som HNolls vagnar jämfört med Roco).

Men... det blir jäkligt många lok som ska säljas. Hoppas att marknaden finns till den volymen.

Hej Alexander :)
Vill man ha ljud i tillkommer minst 500:-.

Bättre än det som idag finns på marknaden??? Gladbyggen? Varken T44 eller T43 finns väl som färdigmodell med riktiga tryck? Det är väl byggsatser som finns? Om man inte kan bygga och måla själv så blir väl dessa byggsatser minst lika dyra om inte någon sysslar med välgörenhet.
Jag tänker att man tillverkar de mest gångbara färgerna och gör olika driftnummer, säg 50st av varje nummer. Jag vet inte hur viktigt detta är för N-skala rallare men nog är det användbart vid trafikspel.

Rc loken är begränsade till den kåpa som finns idag som alla inte är helt nöjda med. Här finns ju utrymme för en hel del modeller och målningar.
Såg på www.nskalan.se att där fanns en hel del kul. Riktigt snygga jobb på de loken. Målningen är utav mycket hög klass. Priser såg jag ej och man dras med att man kan se dekalernas kanter. Men åter igen. Riktig snygga byggen. Någon som vet vad Rc loken kostar där?

Priset återspeglas av antalet tillverkade lok. Man kan inte tillverka mera för att få ner priset. Osålda lok kostar mer än volymen.
Det blir en engångsserie som skall räknas hem på minst 70% sålda lok. Skulle det bli ett överskott kan man använda det till att göra fler modeller.

Mvh Rickard
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: kasoe skrivet tis 10 sep 2019, 18:56:57
Citera
Rc loken är begränsade till den kåpa som finns idag som alla inte är helt nöjda med.
Stämmer nog, man kan också notera som "vän av ordning" att Rc-loken från Fleischmann är lite för långa (om jag minns rätt).
Det blir en intressant avvägning om man ska göra ett Rc som är "exakt" i skala eller som är lika långt som "alla andra"...
Jag skulle slå ett slag för "exakt skala", men man måste då vara med på att det blir en skillnad som kanske stör lite.

Citera
Någon som vet vad Rc loken kostar där?
Inte en aning, men jag har för mig att vi (Nmodell) tog ca 2.500 - 2.700:- för omlackade storserielok. Vår bedömning när det begav sig var att det går inte att gå över 3.000:- om man vill hålla uppe volymerna.
Lite olika beroende på antal färger och hur komplicerade dekalerna var. Målningen skedde för det mesta av "konsult" men med gott resultat. Har tyvärr inga bilder, mina lok är stulna... :(
När detta gjordes kostade ett Rc-lok från Fleischmann mellan 1.700 och 1.900:-, dvs målningen lade på ca 6-700:- (det var rakt av merkostnaden, vi hade ingen vinst på målningsjobbet).

Citera
Det blir en engångsserie som skall räknas hem på minst 70% sålda lok.
Du får självklart göra dina egna riskbedömningar... Men i mina ögon är det väldigt högt... jättehögt...
Arnolds V5 tillverkades i 300 ex, 150 såldes ganska direkt, resterande 150 fanns i princip kvar orörda efter 3 år och fick reas ut (uppgifter jag fått direkt från de som gjorde projektet... )
Att sälja 350 lok inom ett år... Tuff plan, jag tror inte marknaden har ändrats så mycket utan det är väldigt optimistiskt, tyvärr...

Som jag tror jag skrev innan, inga av våra försök till RTR projekt (om än på mindre populära lok) har fått in mer än 50 förbokningar, det indikerar enligt de tumregler som jag har lärt mig (som visat sig stämma ganska bra) att totalt skulle man ha sålt ca 150 modeller inom ett år. Resten blir liggande som bundet kapital. Försöker vara realist och inte så mycket olyckskorp, det är där någonstans jag tror du kommer hamna... Noteras kan att inget av våra projekt har blivit av, vi har inte ansett risken i dom vara rimlig...

Har du pengar över och vill testa eller utmana svenska N-rallare, kör på!
Men är det pengar du behöver till nya projekt som ska investeras, tänk igen... Mitt råd...

Hälsar,
Anders Ö
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Rickard95 skrivet tis 10 sep 2019, 20:05:11
Hej Anders :)
Jag har väl lite andra tankar kring de projekt jag sitter med. Sett till HNoll så har fokus varit att göra många målningar och vagnsnummer.
Den gamla trenden med 1 nummer i stor upplaga tillhör det förflutna. Man måste tänka i nya banor för att råda bot på lagerhylla döden :dead:
Det finns alltid dom som skall ha allt och lite där får man nog hoppas att det smittar av sig på N-skala utövare. Jag har flera kunder som köpt alla vagnar från sovvagnsserien och de väntar ivrigt på fler nummer och de andra vagnstyperna. Men absolut viktigast är ju att göra rätt modell och rätt målning. Det är inte heller fel att våga ta betalt. Jag kan hålla med om att 4000:- för ett N-skala lok är bra i överkant. Men åter igen. Vilket företag i den hårt ekonomiskt drabbade Mj branschen skulle tillverka ett helt nytt lok med den dystra prognosen vi har i denna tråd?

Med informationen som framkommit i denna tråden återspeglas ju inte N-skalan som en skala med många utövare men dom som finns där är ju väldigt aktiva. Jag har inte fått kläm på hur N-skala rallarna tänker kring modellerna. Just att man valt N-skalan hänger i många fall ihop med att man får plats med fler och längre tåg på bekostnad av detaljnivån. Man accepterar gladmålningar (Med gladmålning avses en icke svensk modell målad i svenska färger.) och hemmabyggen och frågan är ju vart brytgränsen går för huruvida man väljer att köpa nya fabrikstillverkade modeller eller håller till godo med sitt gladbygge.

Mvh Rickard
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Fredrik skrivet tis 10 sep 2019, 20:11:52
Jag skulle nog kunna tänka mig både ett och två ex. av såväl T44 som Rc (fler av Rc) - och helst med ljud då.  :up: Det svåra blir ju om flera lok ska betalas inom en kort tidsperiod...  :emm: Skulle mycket väl kunna tänka mig ett ånglok också!  ;)

Egentligen vill jag ju ha H0 - men har inte plats för det just nu. Så tyvärr har mina önskade inköp av HNoll vagnar än så länge inte blivit av...  :( Betyder dock inte att jag inte "villhöver" några!  ;)
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: N_Rallaren skrivet tis 10 sep 2019, 20:45:51
Jag hade gärna sett en T43/44 men projektet har ju ett exklusivt pris och samtidigt en förhoppning om en stor volym/kundgrupp. Jag tror att 4000 förmodligen laborerar med maxgräns för många och förmodligen gör flerköp till ett motsvarande större beslut.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Spirit skrivet tis 10 sep 2019, 21:19:20
4000 är ett pris jag skulle kunna betala för ett färdigt lok av hög klass, och jag misstänker att det är precis vad du avser att prestera. Kanske jag tom skulle kunna lägga på 500 för ljud.

Däremot har jag, liksom många andra, en viss benägenhet att köpa fler än ett lok när något nytt kommer. :D Och då är jag rätt säker på min vilja att "ta två" kommer att minska betydligt när priset ligger på den nivån. Jag tror att även den aspekten ska tas i beaktande när man funderar över pris vs volym. Att de som gärna skulle köpa fler, köper något färre.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Cosinus skrivet tis 10 sep 2019, 22:25:02
T43 och T44 är nog helt rätt modeller att satsa på. Jag tycker att 4000 kr låter fullt rimligt för en fabrikstillverkad digital T43 eller T44. Jag skulle beställa en direkt och sedan överväga att beställa en alternativ målning.  Som N-rallare med strikt svensk förebild är det normalt sett kämpigt att göra av med årets fordonsbudget.😉 Sen kan jag omöjligt sia om hur många andra som tycker likadant men som jämförelse går begagnade analoga rc-lok för en bra bit över 2000 kr på Tradera just nu. Å andra sidan handlar det ju inte om så stora volymer där.

Mitt val av N-skala handlar inte så mycket om möjligheten till många och långa tåg utan mer om att kunna skapa en realistisk helhet  med ”tåg i landskap”.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: AlexEhn skrivet ons 11 sep 2019, 00:37:19

Bättre än det som idag finns på marknaden??? Gladbyggen? Varken T44 eller T43 finns väl som färdigmodell med riktiga tryck? Det är väl byggsatser som finns? Om man inte kan bygga och måla själv så blir väl dessa byggsatser minst lika dyra om inte någon sysslar med välgörenhet.

Nja, menade "högre kvalitet än vad ett lok med ljud från Fleishmann för 2700 kr har".


Jag tänker att man tillverkar de mest gångbara färgerna och gör olika driftnummer, säg 50st av varje nummer. Jag vet inte hur viktigt detta är för N-skala rallare men nog är det användbart vid trafikspel.

Ja, du har rätt i sak. Driftsnummer i N-skala är ruggigt svårt att läsa pga väldigt smått. Vanligen brukar trafiksplen, eller trafikspelarna snarare, nöja sig med att, om inte vagnen går att identifiera baserat på bilden på vagnskortet, så tas den vagn av rätt typ som är lämpligast/enklast/närmast.


Rc loken är begränsade till den kåpa som finns idag som alla inte är helt nöjda med. Här finns ju utrymme för en hel del modeller och målningar.
Såg på www.nskalan.se att där fanns en hel del kul. Riktigt snygga jobb på de loken. Målningen är utav mycket hög klass. Priser såg jag ej och man dras med att man kan se dekalernas kanter. Men åter igen. Riktig snygga byggen. Någon som vet vad Rc loken kostar där?

Vet inte vad Reine tog för sina lok. Går inte att köpa längre då han har avslutat den verksamheten. Dekalerna kom oftast från Swed-N / Fredrik W om jag förstått det rätt.

Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: AlexEhn skrivet ons 11 sep 2019, 00:55:27

Med informationen som framkommit i denna tråden återspeglas ju inte N-skalan som en skala med många utövare men dom som finns där är ju väldigt aktiva. Jag har inte fått kläm på hur N-skala rallarna tänker kring modellerna. Just att man valt N-skalan hänger i många fall ihop med att man får plats med fler och längre tåg på bekostnad av detaljnivån. Man accepterar gladmålningar (Med gladmålning avses en icke svensk modell målad i svenska färger.) och hemmabyggen och frågan är ju vart brytgränsen går för huruvida man väljer att köpa nya fabrikstillverkade modeller eller håller till godo med sitt gladbygge.

Mvh Rickard

Jag ser väldigt lite gladmålningar i N-skala enligt den definitionen. Tror inte att det är fler N-skalerallare som accepterar gladmålningar än vad det är H0-rallare som accepterar detsamma. Dock finns det nog många som nöjer sig med sina egna prestationer med de byggsatser som finns.

De som kan acceptera gladmålningar (icke svensk modell målad i svenska färger) gissar jag inte är samma kundgrupp som de som skulle vara beredda att köpa ett svenskt fabrikslok för 4000 kr.


Jag antar att du med gladbyggen inte syftar på byggen av byggsatser från exempelvis Frykmodell, MGP, N-modell, Modellproduktion eller Entec.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: AlexEhn skrivet ons 11 sep 2019, 00:58:46
Med informationen som framkommit i denna tråden återspeglas ju inte N-skalan som en skala med många utövare men dom som finns där är ju väldigt aktiva.


Tror "mörkertalet" är relativt stort, alltså de som rallar själva i källaren utan att hänga på forum.

Men det har nog Anders rätt bra koll på.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: AlexEhn skrivet ons 11 sep 2019, 08:17:18
Och jag ber om ursäkt om jag framstår som negativ och sur. Det är jag verkligen inte, precis tvärtom!

Är bara så försiktig och mån om att alla initiativ som främjar N-skala verkligen lyckas, vi behöver all framgång vi kan få.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: kasoe skrivet ons 11 sep 2019, 08:38:30
Citera
Vilket företag i den hårt ekonomiskt drabbade Mj branschen skulle tillverka ett helt nytt lok med den dystra prognosen vi har i denna tråd?

Deta är ju knäckfrågan, jag kämpade i över 10 år, sitter back med ca 500.000:- och en "nära väggen upplevelse" med kraschat privatliv på projektet leka hobbyaffär, då har jag ändå försökt på allvar att uppnå precis det som du syftar på. Kan säga att det var det inte värt.
Man blir ivrigt påhejad i trådar som denna och det är värt det, men ekonomiskt är det att likna vid självmord. Som jag har sagt innan, om än med andra ord, vore det möjligt att göra vinst på Rc-loket, hur kommer det sig i så fall att Fleischmann inte släpper modeller vartannat eller vart tredje år? Jag vet (inte ens anar, jag VET) varför...

När det gäller N-skalan är det INTE en fråga om att våga ta betalt, man MÅSTE ta betalt om man ens ska ha en chans. Jag tror priset du indikerar är rätt, helt rimligt. Däremot så tror jag också att priset tyvärr gör att många backar på att köpa fler än en, kanske två, modeller...

Och jag vill ännu en gång poängtera att varken pessimistisk eller dyster, jag berättar EXAKT hur jag efter många års jobb med N-skalan har format min bild av den marknad som finns. Det är helt enkelt så här det ser ut. Att tro att det skulle ha ändrats i positiv riktning under de senaste ca 5-7 åren då det inte har funnits så många lok tillgängliga i annat än korta perioder är lite naivt tycker jag. När Nmodell drog igång så fanns både Rc och Du2 i princip som lagervara hos Fleischmann, det gav en bra grund för svenskt rallande. Idag är det annorlunda...

Sen tror jag du har missat att Svensk N-skala idag är INTE "Gladmålningar", de förkommer säkert men det gör de nog i H0 också. Antaler möjliga modeller av hög kvalitet (om än avhängigt byggarens kunnande) som går att få fram är större än någonsin. MGP, Frykmo och Nmodell har lyft nivån, jag vill ändå tro det, men även andra som bygger/gjuter kåpor och gör målningar och dekaler har bidragit till detta (ingen nämnd ingen glömd).
Dina "fördomar" ;) om N-skala lyser även igenom med "1 drifts nummer", det stämmer inte heller, N-skalerallare är nog lika måna om det som H0. Ett bra säljande dekalark var det som man kunde märka om Du2 till andra nummer, ett litet enkelt ark som sålde massor. Så även här är N-skalerallarna i stort sett på samma nivå som sina H0 kollegor.
Möjligen kan man som N-rallare acceptera anpassningar i längd för att kunna använda befintliga drivningar, jag hoppas det i alla fall... (Har en sak på gång som förutsätter detta... ;) )

Jag vill påstå att, trots brister på tillgängligt material, så är Svensk N-skala idag "på riktigt" och inget annat...

Jag tror stenhårt på ditt upplägg, "exakta" T44/T43 till ett pris på 4 000:- vore helt fantiastiskt, men jag tror inte du säljer 70% av de 500 loken inom rimlig framtid.
Jag ger dig (och alla andra) ganska rakt av Nmodells innersta företagshemligheter, den "data" vi har lyckats få fram genom 10+ års arbete med N-skala, gar vad du vill med det.
Mina orsaker till öppenheten är ren omtanke, ingen i MJ-sverige tjänar på dåliga projekt, och jag är ännu helt övertygad om att en dag kommer det kanske att gå, men jag tror inte det är "just nu".

Själv jobbar jag vidare med småprojekten som kanske ger 30 sålda modeller i lugnt tempo, jag tror ännu att de har störst chans att bli lyckade även ekonomiskt, och då i avseendet att de går runt inom rimlig tid med "normala" företagsekonimiska principer.


Du får göra vad du vill med den inforamtion jag ger här. Nmodell har erbjudit flera olika målningar av Rc och en mängd andra modeller genom åren. En lyckad serie var när vi sålde ca 30 lok, jag tror aldrig vi var över 50 st och emellanåt var vi nere på ett tiotal. Det är målningar av Rc i flera varianter, Hector Rail 142, X420, TMY och andra projekt, även byggen, som vi körde när det begav sig. Jag har själv byggt 15-20 st T44 och ett trettiotal Y6 när jag hade tid till det. Vi har köpt, målat/byggt och sålt massor med lok genom åren...

Jag ska inte påstå att jag har "koll" på exakt hur det är, jag kan bara dela mina egna erfarenheter efter många år med att försöka få fram precis det du är ute efter. Nmodells drömprojekt var hela tiden att få fram "Svenska storserie modeller i N-skala", det skulle göras genom att "skapa en marknad" med ommålningar och byggsatser som ökade nivån på "svensk N-skala". Vi och våra kollegor tror jag lyckades, men när ingen(!!!) jag känner till har sålt fler än 100 modeller av annat än Y6, Tja, då är i alla fall min slutsats klar...

Har inte mycket mer att säga om detta, kan vända och vrida på det några gånger till, men slutsatsen är ändå samma. Jag ska inte hindra någon att försöka, snarare tvärt om, så länge det inte är mina pengar... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: AlexEhn skrivet ons 11 sep 2019, 15:47:52
En färdig fabriksbyggd Y6'a (med syskon) skulle kunna bli en storsäljare också.
Just nu är det inte helt enkelt att få tar på driv/chassin till byggsatserna, och inte heller byggsatserna växer på träd.
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Fredrik skrivet ons 11 sep 2019, 16:42:12
Det absolut svåraste för mig som kund - är att jag ofta vill köpa mer än jag kan lova (förbinda) mig att göra.

Jag vill, med all säkerhet, ha tre T44:or, en T43:a, Rc av både blå, svart, grön och orange färg, samt något ånglok. Men kommer alla T-loken t.ex. samtidigt - så kan jag ju inte garantera nu, att jag kan köpa fyra den dag de kommer...

Så mycket kan hända under tiden... Även om jag idag faktiskt kanske har pengarna till det så är de kanske inte kvar då. Just nu, ligger jag nämligen och är väldigt glad att jag inte beställt något för leverans resten av året, då jag helt plötsligt råkade ut för en olycka i jobbet och därmed nu ligger med gipsad arm i fem veckor till. Om jag är tillbaka i arbete före jul så har det gått extremt bra - men hade jag haft ett beställt lok på ingående hade det blivit problem. Än värre med fyra! Jag kanske inte hade kunnat lösa det inom det närmsta halvåret nu...
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: Sunesson skrivet tor 12 sep 2019, 06:53:30
Det vore väl fantastiskt om du började ta fram fina lok i N-skalan, och ja, svenska lok är väl attraktivt för många givetvis. Även om en dansk diesel skulle sitta fint, MY är mina favoriter.
Men jag tänker på en annan sak; Om du (Hnoll alltså) kommer att ta fram lok, hur ser det ut på service-sidan, eller som det heter, "eftermarknaden"?

Jag tänker då närmast på ev reklamationer, reparationer, reservdelsbehov mm som ju alltid kan uppstå. Man vill ju kunna få hjälp vid något problem. Hnoll-vagnarna är fantastiskt fina och är ju en succe :clap: men trots allt så har dom inte mycket som kan krångla, jämfört med ett lok.

Där är jag lite nyfiken, och inte bara nyfiken, för mig är det viktigt att veta att hjälp finns att få om problem uppstår. Den vetskapen kan innebära skillnaden mellan att köpa eller inte för min del.
Som jag känner dig så är jag övertygad att om du tänkt igenom det mesta, och jag frågar inte av misstro eller tillit till dig, utan jag frågar för min egen osäkerhet.

Lycka till framledes med vad det nu blir :up:
Titel: SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
Skrivet av: SweN skrivet fre 13 sep 2019, 16:25:59
Om man tar hänsyn till utländska marknader som ev. skull vara intresserade utav svenska lok, vilka skulle de då vara?

För Rc loken kanske: Norge, Österrike, USA, Iran (!) där man då kan ta fram varianter på kåpor och märkning mm.

För T44: Norge, Israel ?

T43: Ett lok finns i alla fall i Quebec!

Men om man kikar på populära svenska modeller i HO som säljs så verkar Dm3 vara gångbar tex i Tyskland.

X2000: Kina och USA

Sedan finns det en del Y1'or som exporterats begagnade till olika länder.