Svenskt MJ-forum

Modelljärnvägar => Spårmaterial => Ämnet startat av: musikanten skrivet ons 31 jul 2019, 12:06:41

Titel: Flexräls, hur sammanfoga
Skrivet av: musikanten skrivet ons 31 jul 2019, 12:06:41
Hej!

Jag är en 19-åring som funderar på att börja bygga lite igen, efter ett uppehåll på några år. Min plan är att bygga en spårväg, och därför använda flexräls. Jag har tidigare kört med Märklins C-räls så jag är väldigt ny på det här området.
Vilka verktyg är nödvändiga för att kunna bygga en bana med flexräls?
Kan ju förtydliga att jag nu tänkte gå över till likström.

mvh
Aston :)
Titel: SV: Flexräls, hur sammanfoga
Skrivet av: N_Rallaren skrivet ons 31 jul 2019, 12:46:49
Hej!

Jag är en 19-åring som funderar på att börja bygga lite igen, efter ett uppehåll på några år. Min plan är att bygga en spårväg, och därför använda flexräls. Jag har tidigare kört med Märklins C-räls så jag är väldigt ny på det här området.
Vilka verktyg är nödvändiga för att kunna bygga en bana med flexräls?
Kan ju förtydliga att jag nu tänkte gå över till likström.

mvh
Aston :)

Hej Aston!

Välkommen till forumet.

Flexräls lägger du med ganska enkla medel (linjaler, tyngder vid limning, nålar, latexlim) och sammanfogar med skarvjärn och eventuellt lödning i kurvor.  En tråd om spårvägsräls hittar du här (https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=18369.0). Du kan också söka här på forumet eller titta i Svensk MJ wiki (http://www.svenskmjwiki.se/Huvudsida).

Ett tips: Ju specifikare frågor du ställer, desto större chans att du får bra svar här på forumet.

Lycka till!

//Jonas
Titel: SV: Flexräls, hur sammanfoga
Skrivet av: Arstuga skrivet ons 31 jul 2019, 13:06:59
Kul med återstart. En rälssåg eller en rälsavbitare (inte som en vanlig utan med en rak sida) är ovärderliga när man lägger flexräls. Exempel: https://www.habohobby.se/sv/produkter/verktyg/kapa/ralssag.html https://www.habohobby.se/sv/produkter/verktyg/tanger/xuron-track-cutter-avbitare-for-rals.html Det finns hos fler handlare.

Vid kapningen blir det alltid lite grader på rälerna, mindre av tången än av sågen, så en sats med små nålfilar är också bra att ha. En lödkolv eller lödstation är bra om du behöver löda rälsskarvar, eller inte minst för att löda fast matningstrådar på rälerna. Kör hårt! :up:
Titel: SV: Flexräls, hur sammanfoga
Skrivet av: Jan Frelin skrivet ons 31 jul 2019, 15:10:56
Tips om flexräls:
http://www.svenskmjwiki.se/Flexräls (http://www.svenskmjwiki.se/Flexräls)
Titel: SV: Flexräls, hur sammanfoga
Skrivet av: PeFu skrivet ons 31 jul 2019, 20:24:24
Hej!

Jag är en 19-åring som funderar på att börja bygga lite igen, efter ett uppehåll på några år. Min plan är att bygga en spårväg, och därför använda flexräls. Jag har tidigare kört med Märklins C-räls så jag är väldigt ny på det här området.
Vilka verktyg är nödvändiga för att kunna bygga en bana med flexräls?
Kan ju förtydliga att jag nu tänkte gå över till likström.

mvh
Aston :)

Märklins flexräls (för K-räls) är inte så smidig när det gäller att få till små kurvradier, som är vanliga för spårväg. Föreslår i så fall att du använder vanliga R1-kurvor i stället.
Titel: SV: Flexräls, hur sammanfoga
Skrivet av: musikanten skrivet ons 31 jul 2019, 21:08:07
Tack så mycket för alla svar!

Är det ett måste att löda eller funkar det ändå? Som student är inte min ekonomi den bästa och dessutom är jag inte sådär superhändig med sådana saker.

Återigen ett förtydligande, jag tänker alltså inte fortsätta med växelström utan gå över till likström.
Kan man, med tanke på vad PeFu skrev, kombinera spårvägsräls med flexräls på det sättet att man använder fasta bitar i kurvorna?
Titel: SV: Flexräls, hur sammanfoga
Skrivet av: Mekanoid skrivet ons 31 jul 2019, 22:27:45
Det fungerar bra att använda vanliga skarvjärn, men med tiden kan man få problem med glappkontakt. Så vill du ha en permanent bana med färre kontaktproblem, är det bra att löda. Annars kan du alltid börja med skarvjärn och löda dem när/om det börjar bli för mycket problem.

Det går också bra att kombinera flexräls med fasta bitar. Är de av samma tillverkare och code (rälshöjd) ska det inte vara några problem. Olika tillverkare och samma code bör också fungera.

Jag har t.o.m Peco code 75 flexräls skarvad med Roco code 83 kurvor på mina hemmamoduler. Skarvjärnen är code 75 men går på code 83 med lite våld. Det fungerar bra just nu, men jag räknar med att jag måste löda eller ha tätare strömmatning när jag gör allting mer permanent.

Sen är det förstås alltid bäst att göra ordentligt och helt korrekt från början...  :)
Titel: SV: Flexräls, hur sammanfoga
Skrivet av: Svante Andersson skrivet tor 01 aug 2019, 02:01:12
Ett tips... lita inte på skarvjärn till annat än att hålla ihop spåret mekaniskt. Löda skarvjärn... ja, men enbart för att hålla ihop flexrälslängder i kurvor.

Däremot löder man om möjligt matning till varje längd av flexräls... i extremfall till varje rälsbit i banan. Varför kan man ju undra. Anledning ett: Vid läggning av ballast utsätter man räler och skravjärn för en hel flod av vatten med oxidbildning som resultat. Tänk på att även använt lim kan tränga in i skarvjärnen och orsaka dålig kontakt.
Anledning två: Målning och väderbitning av spår ger även det upphov till inträngande kontaktförstörande substanser i skarvjärnen.

Alltså... för en säkert fungerande bana är lödning och kunskaper om detta ett nästan nödvändigt ont. Och tyvärr gäller allt jag skrivit även för sektionsräls (vanligt spår alltså) för inte ens där är skarvjärnen 100%-igt pålitliga efter ballastläggning och målning/väderbitning.

Lödning av matning gör man på undersidan av rälen...

(https://live.staticflickr.com/65535/48427039576_31377245c7_b.jpg)



SA
Titel: SV: Flexräls, hur sammanfoga
Skrivet av: AlexEhn skrivet tor 01 aug 2019, 09:46:22
Fleischmanns Profi-skarvjärn i H0 är mycket robusta och tillförlitliga.

Snäppfunktionen finns dock inte på flexrälsen om du inte filar lite själv.
Titel: SV: Flexräls, hur sammanfoga
Skrivet av: Eke skrivet sön 04 aug 2019, 00:28:44
Löd kablar på varje enskild skena och låt skarvjärnen enbart vara en mekanisk sammankoppling. Tänk också på att inte skjuta ihop rälsändarna helt mot varandra utan ha gärna 0,5 mm glapp så att det kan röra sig när träet i konstruktionen under spåret rör sig på grund av olika luftfuktighet under året, bäst är att lägga räls på vinterhalvåret när det är torrare klimat.
Det går bra att blanda fast sektionsräls med flexräls.

Vänliga hälsningar
Peter