Svenskt MJ-forum

Modelljärnvägar => Fordon => Ämnet startat av: Railroader skrivet fre 26 jul 2019, 13:52:15

Titel: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: Railroader skrivet fre 26 jul 2019, 13:52:15
Jag har en Scania från Brekina och upplever den som liten i storlek jämfört med andra. Jag ser att VK-modelle nu också har Scanior. Är det någon som har koll på hur de förhåller sig till varandra i storlek?
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: BA41842 skrivet ons 31 jul 2019, 10:30:44
Lastbilarna var ju mindre förr. Här är några mått på en L75 omräknade till 1:87: bredd över stänkskärmarna: 26,2; höjd (olastad bil): 28,7; längd (kofångare till hyttens bakkant): 33,3; bredd på huvens front: 10,3; bredd på hyttens front: 18,0. Alla mått i mm. Det är bara att mäta och kontrollera!

Mats
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: Railroader skrivet ons 31 jul 2019, 22:51:52
Frågan gällde nu inte skalenligheten. Att Brekinas Scanior är små vet jag. Min fråga gällde hur VK modellers Scanior förhåller sig skalamässigt gentemot Brekinas. Jag vill liksom inte köpa en bara för att kunna mäta.
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: BA41842 skrivet tor 01 aug 2019, 09:20:04
OK, då är jag med!  För att undvika fler missförstånd: vad talar vi om för Scania? Frambyggd eller torpedbyggd? Brekina och VK Modelle har ju bägge sorterna.


Mats
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: alsum skrivet tor 01 aug 2019, 09:51:25
Inte lätt att hitta rätt modeller. Beror på modell fabrik gör rätt modeller. Inte roligt för butiken kontrollera om rätt måttet. Inte lätt för butiken. När man beställa modeller och kontrollera, om inte rätt så skicka tillbaka till butiker. Svårt att veta om köpa modeller och rätt mått.
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: Svante Andersson skrivet tor 01 aug 2019, 14:35:14
För att förenkla det hela... frågeställningen lär gälla VK-Modelles "nya" Scania torpedbygge. Och denna är övertagen från Epoche som vad jag vet ingen har klagat på när det gäller skalenlighet.

SA
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: BA41842 skrivet fre 02 aug 2019, 09:28:46
I väntan på en Epoche/VK-Scania att jämföra med kan jag meddela att Brekinas 110:a tycks vara aningens för stor. Samma sak för deras LB 76:a. Det rör sig om ca 1 mm beroende på var man mäter. Helt OK för en storseriemodell enligt min mening.

Mats
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: Svante Andersson skrivet fre 02 aug 2019, 14:35:41
Bilder på VK-Modelles Scania LS kommer senare idag i ett forum nära dig...
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: Railroader skrivet fre 02 aug 2019, 22:27:08
Svante har rätt, det är Scaniorna med torpedhytt jag frågar kring. Jag blir förbryllad när jag läser att Brekinas hytt är något för stor. Den är väldigt liten om man sätter ihop den med en påbyggnad av andra fabrikat, Herpa t.ex. Det jag är intresserad av att veta är om VK-modelles hytt är liten, som Brekinas, eller om den mer matchar andra tillverkares fordon.
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: Svante Andersson skrivet lör 03 aug 2019, 05:21:11
Både Brekinas och VK-Modelles bilar är i H0-skala.

Här har du båda bredvid varandra...
(https://live.staticflickr.com/65535/48442604411_0c4c30e688_b.jpg)

Efter 1980 blev hytterna större... den oranga bärgningsbilen är första bilen i Scanias GPRT-linje.
(https://live.staticflickr.com/65535/48442747657_e364ede94f_b.jpg)

Mina modeller från VK-Modelle är byggsatsen som tyvärr är utrustad med de patetiska hjulen som hänger med från Epoche-Modeller. Men som tur var köpte jag några av de löst tillgängliga satserna med de nya Trilexhjulen. Och det är vad som sitter på min modell. Skulle vilja påstå att det är de bästa Trilexfälgarna till dags dato... synd bara på det mystiska gjutfelet på tre ställen i fälgens kant. :down:
(https://live.staticflickr.com/65535/48441698116_bca26e5675_b.jpg)

Och ja... stödaxeln är upplyft. Finns läge för den både uppe och nere. Dessutom är hjulnaven olika för den drivna axeln och för stödaxeln... när såg ni det senast från våra modelltillverkare?  :up:


SA
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: BA41842 skrivet mån 05 aug 2019, 11:38:32
Bra och klargörande bilder!

Angående Trilex-fälgar så är dina "gjutfel" bara lite klumpiga avbildningar av de tre skarvarna på en riktig Trilex-fälg. Som kan ses på bilden (Från Wikipedia) på en demonterad fälg består en sådan fälg av ett mittstycke som håller den av tre segment bestående ytterkransen. Jag antar att namnet Trilex kommer av de tre delarna?

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4339/Trilex-Rim_2.jpg)


Mats
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: BA41842 skrivet mån 05 aug 2019, 13:03:16
Och här en liten bild på en gubbe som håller på att montera en Trilex-fälg på ett däck. Man ser tydligt de tre delarna som själva fälgen består av. Mittdelen låter man alltså sitta kvar på axeln. Det finurliga med Trilex-fälgar är alltså att man kan byta däcka var som helst.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/4339/trilex-3.jpg)

Mats
Titel: SV: Storlekar på H0-fordon
Skrivet av: Micke Schuer skrivet mån 30 sep 2019, 22:11:48
Intressant om modellastbilar från Scania.
Den blå har ju som någon noterade Trilex-fälgar. Ett fälgmärke från Schweiz som togs fram av två anledningar, dels för att man lätt skulle kunna byta däck ensam utan speciellt jobbiga verktyg och dels för att ge bättre bromskylning.

Dessa fälgar blev vanliga i just Schweiz där det är backigt i 20 och 22,5 tums dimension. Där var det bromskylning som var målet. I Mellanöstern gick det även stora mängder Trilex ända tills för 10-15 år sedan och då var man ute efter båda fördelarna. Däcksbyte ute i öknen av en eller två man samt bättre bromskylning. Där var det dock vanligare med 12.00R24, dvs betydligt större fälgdiameter.

Den blå bilen verkar ha fått just 24" hjul där däcken verkar vara felmärkta?

Riktigt coolt med "rätt" hjulnav på stödaxeln, liknar ju Scanianav! Det har jag aldrig sett tidigare, dessutom verkar bakfjädringssystemet se väldigt trovärdigt ut! Så ser ju Scanias bladfjädrade 6x2 ut än idag! Det glädjer mig verkligen!
Hjälpram till vändskivan med, även det roligt att se. Jag skulle nog lackat den i samma färg som chassiramen.