Svenskt MJ-forum

Nyheter => Allmänna MJ-nyheter => Ämnet startat av: HNoll skrivet ons 31 maj 2017, 15:49:48

Titel: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: HNoll skrivet ons 31 maj 2017, 15:49:48
Hallå  :)

Här kommer en bättre presentation av HNoll och HNoll´s första projekt med avsikt att nå ut till alla som inte följer specifika trådar på forumet.
HNoll "är" Rickard (Modelltågsmässan) från Göteborg med ett brinnande intresse för modelltåg och riktiga tåg.
Många av er har träffat mig tidigare och kommer göra det i fortsättningen också. Jag kommer snurra runt på diverse mässor framöver.
HNoll bedrivs vid sidan om ordinarie arbete på bekostnad av fritid och jag vill tro/hoppas att jag kommer lösa detta tids och energimässigt.

Första modellen är en serie av modeller av den svenska personvagnen av 80-tals typ.
HNoll kommer om inget oförutsett inträffar tillverka samtliga vagnar i serien.

Vagnarna tillverkas i Kina och jag kommer göra sitt bästa för att HNoll´s första modell skall bli problemfri. Företaget jag jobbar med har många års erfarenhet av modelltillverkning.

Modellerna är likt andra modeller från andra tillverkare färdigmodeller som bara är att ställa på spåret.
Det som jag vill tro skiljer HNoll åt från andra är att jag och tillverkaren/designern försökt få med lite mer detaljer än vad som är brukligt.
En del underredsdetaljer har lagts till samt kommer inredning att så långt det går utifrån det underlag man tagit del av vara förebildsenlig.
Sovvagnar har kupé med bäddar och sittvagnar har stolar.

Vagnarna kommer också som tillbehör (Säljes separat) få en anpassad vagnsbelysning som skall vara enkel att montera. Jag har ännu inte kunnat testa denna, men tanken är att ljuslisten skall kunna serva slutbelysning i båda ändar utan ingrepp eftermontage. Man behöver montera ett strömupptagnings bleck som ingår i belysningspaketet samt löda på 2 kablar på ström-blecken.

Priset på vagnarna är högre än vad som är brukligt bland andra tillverkare. Jag har satt ett pris på 995:-.
Alla tillverkare, alla handlare vi pratat med har sagt att det inte går att få någon ekonomi i dessa vagnar då de är så olika från modell till modell samt att marknaden är för liten för svenska modeller. Med detta i åtanke och de mängder verktyg och underlagsarbete som görs anser jag att det är här vi behöver ligga för att det skall vara värt mödan.

Redan i ett tidigt stadium bestämdes att man skulle göra en så korrekt och fin modell man bara kan. Inga kompromisser på utförande om det inte är motiverat eller kan falla inom rimlig acceptans. Inte heller vill jag köpa en lagerlokal och lägga modellerna på hyllan. Vi kommer att jobba stenhårt mot våra återförsäljare för att kunna göra så korrekta volymer av vagnarna som det bara går. Målsättningen är att vagnarna skall ta slut.

Hemsida: www.hnoll.se

Jag hoppas att mottagandet blir mycket bra och att insatsen uppskattas.
Mvh Rickard

Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: qrt skrivet ons 31 maj 2017, 16:17:37
Några snabba reflektioner på detta dårå:

Dagens standard för mig, i personvagnar vid uppvisningstrafik, är idag följande:

- Resenärer.   Alltså bör det vara enkelt att öppna och sätta dit valfritt antal resenärer utan risk för skador  på vagnen.
Det kanske till och med finns kundunderlag för vagnar redan utrustade med resenärer.

- Rätt typ av belysning: lysdioder som simulerar den typ av lysrörsljus eller gasljus eller vad det nu var i dessa vagnar.

- Separat tändbara lampor i olika områden av vagnen. Styrbara via dekoder. Särskilt i sovvagnar och andra med kupéer samt toaletter.
Två enkla exempel är Mätrix respektive ESUs partyvagnar vilka har takljus, barljus och  toalettljus. Även ESUs mätvagn är bra utrustad ljusmässigt.

- Kunna tända/släcka vagnar och slutljus individuellt i tågsättet.

- Avbrottsfritt ljus såväl vid färd som vid stillastående.  Powerpack samt elektriskt ledande koppel men ändå strömupptagning på varje vagn ger sådan säkerhet.
(Om jag minns rätt så finns det till och satser med med simulering av fadande ljus vid stillastående, som så många lokaltrafiksresenärer upplevde förr.)

/Curt
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: qrt skrivet ons 31 maj 2017, 16:49:47
Första modellen (Det kan bli fler) är en serie av modeller av den svenska personvagnen av 80 tals typ.
Vi startar med Liggvagn BC4 som är tänkt att levereras i höst. Om mottagandet är gott startar vi omgående med de båda sovvagnarna som efterföljs av restaurangvagnarna. Tidsmässigt levereras sovvagnarna 2018 och i bästa fall dyker även restaurangvagnarna upp sent 2018.

Modellerna är likt andra modeller från andra tillverkare färdigmodeller som bara är att ställa på spåret.
En del underredsdetaljer har vi lagt till
"Bara är att ställa på spåret" innebär för mig:

- Axlar och hjul som är raka och inte wobblar. Självklart med rätt s.k. back to back mått så vagnen inte spårar ur.

- Koppelfickor enligt NEM som ALLA gängse kortkoppel går att snäppas in i utan behov av förbearbetning av ficka eller koppel. (tillfilning, rensning av grader m.m.)
Om nu det anses för svårt, samma utförande inom en serie så att jag åtminstone kan använda samma koppeltyp på alla vagnar i ett tåg.
Förra månaden tvingades jag använda tre olika fabrikat. På vagnar från en och samma firma. Avsedda att köras tillsammans.
Med följd att vagnarna ej var omflyttbara!


- Koppelfickor och medlevererade koppel som går att hantera utan att man riskerar skada vagnens fina utrustningsdetaljer.

- Eventuella kortkopplingskulisser som håller för ett 11 vagnars tåg samt inte hänger sig på grund av dålig montering eller grader i godset.

- Bromsbackar och annat utstickande under vagnen som sitter fast och inte ramlar av eller plötsligt snurrar runt med hjulen och tvärnitar vagnen.

- hjul och underredesdetaljer som inte är så speciella att underredet tar i syllarna eller ballast eller växeldelar.

- Att separata fabriksmonterade utrustningsdetaljer inte ramlar av när vagnen körs eller sätts på/tas av spåret.

Ovanstående är för mig grundläggande för att en vagn ska vara "ready to run".

Det har brustit på dessa punkter i ett och ofta flera avseenden hos nästan alla nyutkomna vagnar som jag har köpt det senaste året.  Ingen större skillnad mellan stor eller småserietillverkare.

/Curt
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: T 44 skrivet ons 31 maj 2017, 18:27:40
Hej HNoll !!

Verkligen en BRA nyhet att ni kör igång !

Det är bara att önska lycka till och priset på fina vagnar har jag inget problem med !

Hälsningar
Lennart
 :)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LLJ skrivet ons 31 maj 2017, 20:00:13
Kan bara hålla med qrt och hans punkter.

När det gäller koppelficka enligt NEM innebär det även en stabil kortkoppelkuliss på rätt höjd. Det är det få tillverkare som har idag.
Jag försöker inte såga en modell innan den har kommit ut, utan hoppas att ni kan få med detta och skapa en bättre modell.

/Lars
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Anton Torstensson skrivet ons 31 maj 2017, 21:55:54
Superkul detta!

Kan bara önska er stort lycka till!!

Mvh Anton
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: PerH skrivet ons 31 maj 2017, 22:31:13
Ser mycket fram emot era vagnar och kommer garanterat köpa några.
Tycker likt Anton att det är jättekul att ni försöker och önskar er självklart lycka till!
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Turbocab skrivet tor 01 jun 2017, 10:52:03
Härligt, jag kommer köpa restaurangvagnarna när dom kommer, vilket jag hoppas dom gör!

När det gäller utförande, kvalitet mm så får dom gärna vara i stil med Rocos vagnar, det räcker för mig. QRTs krav på belysning är ju bra, men det finns väl knappt inte en enda fabrikstillverkad vagn med den nivån idag? Där tycker jag inte ni skall lägga för mkt energi, låt köparna mickla med belysning. Det finns ju mängder av kit idag som har allt som beskrivits, men vill alla betala för den funktionaliteten från början? Det tror inte jag. Bara det är lätt installera och finns plats under taket så räcker det väl. Och nån form av strömupptagning bör kanske förberedas?

Priset är ju helt okey för en liten serie av dessa sjukt efterlängtade vagnar som ingen stor tillverkare vågar sig på.

HOppas ni får ordning på kvaliteten, kineserna lär behöva en koll då och då. Känns ju viktigt att det är bra plast, så vagnarna kan stå i vitrin några år utan att vika sig på mitten. (Jag har några Kinesiska Liliput vagnar som böjde sig på mitten, hahaha)

Kör på! :)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: qrt skrivet tor 01 jun 2017, 13:42:34
När det gäller utförande, kvalitet mm så får dom gärna vara i stil med Rocos vagnar, det räcker för mig. ....låt köparna mickla med belysning. Det finns ju mängder av kit idag som har allt som beskrivits.....Bara det är lätt installera och finns plats under taket så räcker det väl. Och nån form av strömupptagning bör kanske förberedas? .....Kör på! :)
Jag håller helt med. Min uppräkning motsäger inte detta.
Jag önskar lättillgänglighet, tillräcklig plats även för en dekoder  och väldigt gärna förberedd strömupptagning.
Helst så att installationer kan utföras av köpare "med tummen mitt i handen," inte bara av elektronikingenjörer med örnblick och superstabila händer.

Det är inte omöjligt. Det är redan gjort av andra.

/Curt
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Turbocab skrivet tor 01 jun 2017, 19:37:30
Ang BlueX så hörde jag idag av min handlare att det blir färgmatchat, i mesta möjliga mån, mot Rocos Vagnar. Jag antar det gäller hela serien för övrigt, vi har ju alla Rocos vagnar så om det blir stora skillnader i färg så kommer det ju synas. Dock så har ju även verklighetens vagnar lite olika nyans, men det blir mer synligt på modelljärnvägen.

Jo det får såklart gärna vara tillgängligt. Rocos fina 8punkts upptagning är ju suverän tycker jag, och kunde kopieras kanske, även om det kanske är mindre behov av den idag med Kondingar för konstantbelysning mm. Hoppas dom kan hitta nån bra avvägning mot kvalitet, funktion, tillgänglighet mm. Jag gissar att det nog är svårare än man kan tro!

Om dom nya blir "för bra" i detaljerna, så kanske det finns behov av uppgraderings-kit till Roco vagnarna....  :D Om det är samma fabrik som ACME etc använder så lär det blir mkt fina vagnar!
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet tor 01 jun 2017, 19:49:45
Lycka till, och jag vill också köpa någon vagn eller två av varje vagnstyp i någon modern färg, under förutsättning att de är körbara på 3R-C-räls med hjulbyte.

Jag hoppas att vagnarna klarar av 360 mm radie precis lika bra som Roco A7/B7 eller NMJ:s SJ 60-talsvagnar, så ni får med 3-rälsarna på tåget då vi förmodligen ändå utgör en hygglig andel av marknaden och ni tänker en långsiktig affärsidé. Många av Jecos lok för 3R tar slut före 2R. Vagnar är betydligt lättare att anpassa till 3R jämfört med lok.

Hoppas framöver givetvis på en B7F eller liknande med bagagedörren och ytterligare någon sovvagn och restaurangvagn.  :beer:
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LLJ skrivet tor 01 jun 2017, 20:14:33
Jag hoppas att vagnarna klarar av 360 mm radie precis lika bra som Roco A7/B7 eller NMJ:s SJ 60-talsvagnar, så ni får med 3-rälsarna på tåget då vi förmodligen ändå utgör en hygglig andel av marknaden och ni tänker en långsiktig affärsidé. Många av Jecos lok för 3R tar slut före 2R. Vagnar är betydligt lättare att anpassa till 3R jämfört med lok.

Att klara så snäva radier som 360 mm innebär nog att man får kompromissa när det gäller detaljer på underredet. Hellre en större min-radie och fler detaljer.
Att Jeco:s 3R modeller tar slut före 2R beror nog helt enkelt på att denna serie är mindre. Det finns också flera exempel där 3R varianten har varit helt misslyckad.

/Lars
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet tor 01 jun 2017, 23:04:37
Hallå :)

Rocos vagnar har en skum färg. Vi har försökt reda ut huruvida Rocos vagnar är lackade eller enbart färgad plast. Vagnarna ser lite döda ut i färgen. (Knepigt uttryck) Vi vill ju göra våra vagnar så fina det bara går och att färgmatcha är något vi kommer göra så länge det inte blir för dåligt resultat.

Även om vår vagn har samma mått på chassit är det väldigt många detaljer som är ändrade åt det mer korrekta hållet. Dock tror jag inte detta kommer vara till någon nackdel. Värre hade det varit om det hade varit åt andra hållet.

Gällande svängradie har vi gjort en kompromiss. Tågvärmedosor och kablar finns inte med då dessa ovillkorligen hade satt käppar i hjulen för koppelrörelse även på betydligt mindre kurvor.
Så svängradie skall nog räcka till och bli över för de som kör Märklin. Och om inget dumt inträffar så skall handlarna förses med Märklinhjul för utbyte i butik.
Våra vagnar levereras som en likströmsprodukt.

Har man lim och en pinsett så skall det inte vara problem att sätta i gubbar och gummor. Vagnen går att ta isär, men inga garantier finns efter isärtagning kring sprucken plast. Dock är inte kupén sluten. Belysning lyser i hela kupén. Ljuslist levereras med dekoder på ljusskenan och med kondensator. Lysrörständning och val av vilken ände slutljus skall blinka. Ljuslist är ett tillbehör som säljes separat. Kommer inte vara tillgängligt i början.

Hoppas jag har gett svar på era frågor.
Mvh Rickard

Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: gromitt skrivet tor 01 jun 2017, 23:36:47

Rocos vagnar har en skum färg. Vi har försökt reda ut huruvida Rocos vagnar är lackade eller enbart färgad plast. Vagnarna ser lite döda ut i färgen. (Knepigt uttryck) Vi vill ju göra våra vagnar så fina det bara går och att färgmatcha är något vi kommer göra så länge det inte blir för dåligt resultat.


Rocos vagnar är lackerade, i alla fall de senaste svarta och blå/röda jag har köpt. Och det vore dumt att färgmatcha era vagnar med något annat än mot de vagnar som redan finns tycker jag.

/stefan
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Bobban skrivet lör 03 jun 2017, 09:23:02
Spännande! Såg nyhetsbrevet nyss i mailkorgen och sedan det här inlägget, och jag kommer beställa SSRT vagnarna helt klart.

Önskar även jag lycka till med ert projekt och hoppas på efterföljare av både vagnar och annat!
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet fre 16 jun 2017, 21:35:29
Hallå och god kväll :)
Här kommer en liten uppdatering med bild på ett av verktygen under tillverkning samt lite detaljbilder på den 3D printade WL6an.
Mvh Rickard

(På bild 3 så sitter AC aggregatet på fel plats. Skall mer åt vänster. Likaså sitter detaljen till höger om Ac Aggregatet ytterst lite fel. På ritningarna gör de inte det. Man kan fråga sig hur och varför det blivit så här på 3D printen. Man måste vara på sin vakt så det inte blir fel på slutprodukten.)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/20170613155633_(5).jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/20170616_204219.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/20170616_204134.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/20170616_204144.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/20170616_204157.jpg)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: A.Matör skrivet lör 17 jun 2017, 06:29:25
Visst är den blåfärgen bara ett test?
(jag jämför med http://www.jarnvag.net/vagnguide/wl6 (http://www.jarnvag.net/vagnguide/wl6) )

Förövrigt gör jag  :up: att du kämpar på!
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet lör 17 jun 2017, 07:17:16
Visst är den blåfärgen bara ett test?
(jag jämför med http://www.jarnvag.net/vagnguide/wl6 (http://www.jarnvag.net/vagnguide/wl6) )

Förövrigt gör jag  :up: att du kämpar på!
Absolut... En Tamiya blå rätt ur färgstället som såg så nära ut det bara kunde. Vi får se hur det blir när vi fått koll på detts.
Mvh Rickard
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: J-J skrivet sön 18 jun 2017, 18:28:10
Såg denna sida först nu.
Ser fram emot dessa vagnar! :D
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: d680ae skrivet fre 23 jun 2017, 12:10:12
Visst är den blåfärgen bara ett test?
...
Absolut... En Tamiya blå rätt ur färgstället som såg så nära ut det bara kunde. Vi får se hur det blir när vi fått koll på detts.
Mvh Rickard

Den nya blå profilfärgen som "Stickan" införde åt SJ användes inte bara på passvagnar. Även godsvagnar drogs med i den nya profilhysterin. På vagnar som levererades under 1990-talet specades följande färger:

Grå NCS 3703-B65G används: Huvarnas täckplåtar invändigt
Blå NCS 4328-R89B används: Huvarnas alla täckplåtar utvändigt, utom de nedersta.
Röd NCS 2172-Y94R används: Huvarnas nedersta smala täckplåtar utvändigt.
Röd NCS 1080-R används: Spärrhandtag gavlar, bromsens omställningshandtag
Gul NCS 0060-Y10R används: Handtag gavlar, lyftplattor, spännspakar, färjeöglor, rangerkrokar ...
Grå NCS 4502-B används: Handtag huvar, rörstativ huvar, gavlarnas in- och utsidor, buffertbalkar, spännstag ...
Vit NCS 0005-R80B används: All märkning där ej annat anges, skyltkanter och bokstäver vid G-P resp Ö-S.

Åtminstone den blåa färgen torde väl överensstämma med karossfärgen på 80-talsvagnarna.

Exempel på hur det så småningom kunde se ut inklusive ett sortiment av nedsmutsnings-/vädringsnivåer som inspiration. På passvagnar var det kanske lite lindrigare beträffande nedsmutsningen medan blekning och urfrätning av oxalsyrebehandlingen vid tvätt ersatte.

(http://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/Details/Kis950_3364034-9_Inscr_P3309034_03.jpg)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet sön 29 okt 2017, 21:08:06
Hej. :)

På grund av omständigheter i den process som pågår i framtagandet av våra vagnar måste vi tyvärr meddela att det blir en försening av leverans av vår första vagn. Leverans var tänkt innan 2017 var slut men får flyttas till 2018 istället
Våra vagnar tas fram i samarbete med ett företag i Kina som ritar våra vagnar och köper in verktygstillverkning från annan part.
Under sommaren 2017 fick vi vår första prototyp från det verktyg som skall stå som grund för tillverkning av vagn Bc4.
I ett första skede såg allt förhållandevis bra ut, men allt eftersom vi granskade vagnens utförande och konstruktiva kvalité insåg vi att arbetet måste stoppas. Det visade det sig att vi inte nått fram till den nivå vi önskar.

Samtidigt blir vi kontaktade av en person som sätter oss i kontakt med en annan tillverkare. Vi gör ett besök hos denna tillverkare som ger oss mer insikt i tillverkningsprocessen och därtill en ovärderlig och viktig kunskap som vi tar med oss vidare i framtida projekt. Mötet får oss att avsluta arbetet med vår dåvarande tillverkare per omgående. Vi startar ett samarbete med vår nya kontakt och våra verktyg flyttas till vår nya fabrik.
Den processen som pågått i ca 3 månader nu är att våra vagnars ritningar förbättras och anpassas för utbytbara delar i verktygen. Vår nya tillverkare/designer har bred kunskap i det han gör och är framför allt engagerad. De kompromisser vi tidigare tvingats göra rättas nu till och slutprodukten kommer att återspeglas som det var tänkt från början.

I praktiken innebär detta att vissa förutsättningar ändras.
Vi kommer att kunna leverera alla sovvagnarna i tät följd när det blir dags för leverans samt kommer vi lägga till en vagn som vi tidigare sagt att vi inte skall göra. AFM7 har lagts till vilken borde göra många glada.
Vi hoppas att ni uppskattar denna information och ser fram i mot våra vagnar, dock med en liten försening.
Mvh.

Foto: Staffan Sävenfjord (Visas med tillstånd från fotografen)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/UA7.AFM7.Uppsala.1988.S_Savenfjord.1.jpg)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: PerH skrivet sön 29 okt 2017, 21:43:39
Har man lim och en pinsett så skall det inte vara problem att sätta i gubbar och gummor. Vagnen går att ta isär, men inga garantier finns efter isärtagning kring sprucken plast. Dock är inte kupén sluten. Belysning lyser i hela kupén. Ljuslist levereras med dekoder på ljusskenan och med kondensator. Lysrörständning och val av vilken ände slutljus skall blinka. Ljuslist är ett tillbehör som säljes separat.
Ser verkligen fram emot era vagnar och har inget emot att vänta ytterligare, den som väntar på något gott.
Däremot reagerade jag på en sak du skrev innan som jag fetmarkerat här uppe. Så om man köper ett av era tillbehör så kan man inte montera det utan att garantin upphör?
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet sön 29 okt 2017, 22:03:37
Har man lim och en pinsett så skall det inte vara problem att sätta i gubbar och gummor. Vagnen går att ta isär, men inga garantier finns efter isärtagning kring sprucken plast. Dock är inte kupén sluten. Belysning lyser i hela kupén. Ljuslist levereras med dekoder på ljusskenan och med kondensator. Lysrörständning och val av vilken ände slutljus skall blinka. Ljuslist är ett tillbehör som säljes separat.
Ser verkligen fram emot era vagnar och har inget emot att vänta ytterligare, den som väntar på något gott.
Däremot reagerade jag på en sak du skrev innan som jag fetmarkerat här uppe. Så om man köper ett av era tillbehör så kan man inte montera det utan att garantin upphör?

Hallå  :)
Garantin finns där alltid. Kanske inte var jättetydlig. För att förtydliga. Om skador uppstår på vagnen i samband med montering av extra utrustning oavsett tillverkare eller ändamål som inte kan härledas till konstruktionsmässiga brister kan vi inte stå till svars för detta. Självklart skall det gå att montera belysning utan att garantin upphör.
Hoppas det var ett förtydligande svar.
Mvh Rickard
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: PerH skrivet mån 30 okt 2017, 08:06:56
Har man lim och en pinsett så skall det inte vara problem att sätta i gubbar och gummor. Vagnen går att ta isär, men inga garantier finns efter isärtagning kring sprucken plast. Dock är inte kupén sluten. Belysning lyser i hela kupén. Ljuslist levereras med dekoder på ljusskenan och med kondensator. Lysrörständning och val av vilken ände slutljus skall blinka. Ljuslist är ett tillbehör som säljes separat.
Ser verkligen fram emot era vagnar och har inget emot att vänta ytterligare, den som väntar på något gott.
Däremot reagerade jag på en sak du skrev innan som jag fetmarkerat här uppe. Så om man köper ett av era tillbehör så kan man inte montera det utan att garantin upphör?

Hallå  :)
Garantin finns där alltid. Kanske inte var jättetydlig. För att förtydliga. Om skador uppstår på vagnen i samband med montering av extra utrustning oavsett tillverkare eller ändamål som inte kan härledas till konstruktionsmässiga brister kan vi inte stå till svars för detta. Självklart skall det gå att montera belysning utan att garantin upphör.
Hoppas det var ett förtydligande svar.
Mvh Rickard
Loud and clear. :)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: gäddmannen skrivet lör 17 feb 2018, 07:53:28
Hoppas att ni gör dessa vagnar så att de funkar även för oss 3R rallare (utbyteshjul med rätt profil)
Att välja bort kompabiliteten för R1 kurvor är förståeligt
Märklins standardväxlar (C-räls) har R2 i kurvspåret
Så minsta radie borde då vara R2
Vi är ju faktiskt en hel del som kör 3R så det skulle bli en merförsäljning om inte annat
MEN se för guds skull till att provköra ordentligt på en "riktig" bana
Med vänlig hälsning
Peter Stålblad
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: gäddmannen skrivet lör 17 feb 2018, 07:59:39
Jag hoppas att vagnarna klarar av 360 mm radie precis lika bra som Roco A7/B7 eller NMJ:s SJ 60-talsvagnar, så ni får med 3-rälsarna på tåget då vi förmodligen ändå utgör en hygglig andel av marknaden och ni tänker en långsiktig affärsidé. Många av Jecos lok för 3R tar slut före 2R. Vagnar är betydligt lättare att anpassa till 3R jämfört med lok.

Att klara så snäva radier som 360 mm innebär nog att man får kompromissa när det gäller detaljer på underredet. Hellre en större min-radie och fler detaljer.
Att Jeco:s 3R modeller tar slut före 2R beror nog helt enkelt på att denna serie är mindre. Det finns också flera exempel där 3R varianten har varit helt misslyckad.

/Lars

Kanske är det så att det görs mindre serier men faktum kvarstår att de brukar ta slut rätt fort
och att Märklin faktiskt är europas enskillt största tillverkare av mj (med säte i europa)
Det är väldigt många som kör 3R i Sverige (hemma iaf)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet lör 17 feb 2018, 09:33:30
Hej :)

Jag kör själv 100% likströmsmaterial om nu inte Trix räknas som Märklin. Oavsett eget val så tar jag hänsyn och visar respekt för allas val av spårsystem. Självklart har vi tagit med Märklins kurvgeometri i våra planeringar. Vill dock påpeka att vi är en tillverkare av likströmsprodukter och det som står högst på vår lista är utförande på detaljer och helhetsutförande. Hos vår första fabrik och mellanhand fungerade det inte till 100%. Vi nådde inte ända fram vare sig det gällde konstruktiva kvalité eller funktion i Märklins kurvor. Vi tror nu att vi nått ända fram hos vår nya leverantör. Dock har vi inte hunnit prova förändringarna ännu även om det ser ut att fungera på pappret. Målet är dock 360mm med kortkoppel. Dock får man eventuellt demontera fotsteg samt tågvärmedosor/sladdar då dessa är monterade nästintill som på förebilden. En positiv överraskning är den släpsko som kommer finnas tillgänglig för montering utan modifiering för de som vill montera elektrisk extrautrustning.

Gällande volymer. Vi kommer alltid kunna tillverka mer modeller när dem tar slut. Vi kommer dock inte tillverka någon överproduktion som kräver en lagerlokal eller utförsäljning.

Mvh Rickard
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/Svensk_Mj_1.jpg)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Daidalos skrivet fre 23 feb 2018, 18:48:49

Enligt min åsikt Rickard, gör du/ni helt rätt!

Exempelvis Roco har ju gjort stora serier av flera svenska fordon med både vettig förebildsriktighet och detaljkvalitet samt gångegenskaper, för både 2r/3r och/eller snäva radier.

Det ni försöker göra stöttar jag fullt ut, att med förebildsriktighet som första proritet försöka få till stånd gångegenskaper och kvalitet som inte kräver "klubb-/modulstandard" i radier etc. Att ni försöker ta höjd (både bildligt och bokstavligt  ;) ) för 3r är bara än bättre. Att dessutom försöka möta önskemål om snäva radier är naturligtvis bara att applådera så länge det inte driver er (för långt) bort från huvudinriktningen.

Själv kan jag bara konstatera att jag börjar bli lite trött på likställandet mellan 3r och 360mm i radie. JAG ser gärna mer förebildsriktiga modeller som funkar på 3r, även om de kräver lite mer än 360mm i kurvradie. Trots allt borde det väl ändå gå att få in något lite extra i intervallet mellan 360mm och 1000mm+, även om man kör med "piggar" mellan rälerna ?

Hälsningar,
Andreas - som kör 3r på hemmabana men värderar detaljrikedom framför snävradie
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LYR skrivet sön 25 feb 2018, 23:33:10
(http://forumbilder.se/H603R/a7-b7-roco-provgjutning-1986.jpg) (http://forumbilder.se/H603R/a7-b7-roco-provgjutning-1986)
Intressant - här visar jag en provgjutning på Rocos 80-talsvagn A7/B7 från 1986,
som vi fick  se då vi arbetade med tidskriften järnvägar!
De små fotstegen för rangeringpersonalen på gavlarna, togs senare bort vid den slutgiltiga
produktionen eftersom de hindrade koppelrörelsen vid snäva kurvor.
/LYR
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet tis 12 jun 2018, 21:01:54
Hej hej :)

Arbetet går framåt. Förhoppningsvis har vi prototyper på BC4, WL4 och WL6 hemma om någon vecka.
Dock är det alltid någonting man upptäcker i sista stund. Jag har noterat att boxen för Transformatorsäkringar kan ha sett olika ut beroende på när vagnen var i trafik. Jag kan inte hur jag än försöker hitta bilder på tidiga utföranden (Leveransutföranden).Jag har sett bruna vagnar men också blå vagnar där man inte kan se hur det ser ut. Även röda restaurangvagnar där den äldre boxen fortfarande används har jag bilder på.

Helthetsintrycket är i mina ögon riktigt bra men frågan är hur man går vidare.
Finns det någon på forumet som kan hjälpa till tro?
Mvh Rickard


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/20161008_171212.jpg)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet tis 12 jun 2018, 22:52:29
Har boxen för transformatorsäkringar bytts ut vid revisioner eller reparationer på individerna, eller är det även olika för olika "årsmodeller" och littera av vagnarna? Byggdes alla vagnar vid samma verkstad?

Det "tråkiga" svaret kanske är att man helt enkelt bara måste bestämma sig för att avbilda en viss individ som den såg ut just vid fototillfället?

Inte minst inom bilindustrin så kan ju vissa komponenter skilja sig även för samma årmodell på en bil. Järnvägsfordon byggs i ännu mindre serier, ofta under lite längre tid och därför hinner verkstadens underleverantörer byta modell på sina komponenter, eller att man helt enkelt bytt leverantör eller komponent av något skäl. Skälet till komponentbyte kan ju även vara att slutkunden har synpunkter efter de första leveranserna.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Arstuga skrivet ons 13 jun 2018, 09:09:33
Printa några olika varianter och skicka med, så får köparna själva välja vilken typ dom vill ha. ;)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet tis 23 apr 2019, 20:11:29
Är det ingen som vill lägga upp lite bilder för det har väl skett en första leverans nu?
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: BJ skrivet ons 24 apr 2019, 01:03:50
Enligt bekant på MRW så fick Hobbycenter in en laddning vagnar för ca 2 veckor sedan.
De var mycket snygga enligt honom.
Tyvärr inte sett vagnarna själv och har väntat på att någon skulle lägga ut en bild här. Knepigt att det är total tystnad om saken.
BJ
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: AlexEhn skrivet ons 24 apr 2019, 08:53:17
Har också varit på Hobbycenter och synat vagnarna. Min slutsats är att 995 kr för en vagn är mycket pengar, MEN att vagnarna har såpass hög kvalité och detaljrikedom att det är prisvärt.

Jag har inget behov av sovvagnar i H0, men jag måste köpa några för de är så otroligt fina. Ska bara bestämma vilken färg jag vill ha.  :D :cool: :O
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Turbocab skrivet ons 24 apr 2019, 17:22:43
Jag såg dom idag på Hobbis, dom svarta finns till salu. Herregud vad fina. Galet detaljerade, med etsade fotsteg, inredning mm. Tydligen är britsarna fällbara så man kan välja ha dagläge eller sovläge. Hjulen är metall-lagrade för strömupptagning, och tunga och fina. Mao, det är samma fina upphängning som Roco hade en gång.

Dom blå fanns som prototyper och är ju så mkt snyggare, allt fint krimskrams försvinner ju lite i den vidrigt fula svarta vagnskorgen. (Nej, vi behöver ingen ny diskussion om SJs färger nu  :oops:).

Mkt pengar för en vagn är det ju, men det är nog att betrakta som "High end" detta och då kostar det. Utan att ha känt på dom eller kört dom så skulle jag säga att kostnaden väl uppvägs av det mkt fina utförandet som väl ingen annan tillverkare har idag. Ni som känner till LS models och ACME vet ju hur en Chinese-made "high end" vagn kan kännas men detta är ju då ÄNNU ett steg uppåt, då varken LS eller ACME kan stoltsera med metall-upphängda hjul mm. Dom har väl inte fjäderbuffertar heller, eller det kanske dom har?

När man dessutom väger in att detta enbart är säljbart på den lilla svenska marknaden och kanske lite i Norge så är ju diskussionen över.... :)

Jag väntar personligen på dom fina restaurangvagnarna, det kommer kostar mig 4000 spänn att få dom jag vill ha. Men undrar om inte jag behöver ett sovtåg också... Ser ju det blandade Norrlandståget titt som tätt på stambanan hemma, vore ju nice.....  :D
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Skarvjärnet skrivet ons 24 apr 2019, 20:07:33
Nu har man fått hem en laddning till ett tåg 1/2 Sthlm-Malmö. Ja, dom är ju svarta och dom ser man väl oftast där eller mot Åre/Duved. Tyvärr (om man får uttrycka sig så) så står det Luleå på dörrskyltarna, men det gör det å andra sidan klart och tydligt. Det är en kanonfinish på dessa skapelser som trots SJ's dystra framtoning i svart, är riktigt läckra. Och som försvar till dörrskyltarna kanske jag ska medge att det allt som oftast går någon eller några svarta vagnar även dit, inkastade bland dom grå.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3837/WL4-2.jpg)
Här en detaljstudie på en WL4. Trevligt med mycket detaljer, inredning, riktiga gummivulstar, och en försvarlig vikt som inger förtroende.


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3837/BC4.jpg)
En liggvagn litt BC4 med ett lika delikat utförande och trevlig inredning.


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3837/WL6.jpg)
WL6 med sina större fönster medger en tydlig inblick i den trevliga inredningen.


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3837/Sovtrippel.jpg)
En trevlig trippel som väntar på att sättas i trafik mot Luleå.


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3837/WL4-1.jpg)
Här kan man se den trevliga övergången och gummivulsten på WL4:an. Även fjädrande buffertar erbjuds vilket känns exklusivt. Trevligt med etsade fotsteg och dom fyra rören uppe vid vulsten. Jag vet inte vad dom har för verklig funktion men dom bör nämnas då dom ingår i en förstklassig Svensk satsning som är av spitzenkvalität. Mycket roligt!! :clap:
Vill passa på och tacka Rickard95 för att ha dragit detta i land och det med bravur! Betyg 5 av 5!
Priset då? Som nämnts tidigare så skulle jag vilja påstå att detta lyft i vagnparken är värt varenda krona. Grattis svenskrallare! :beer:
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet ons 24 apr 2019, 20:24:25
Köpte hem en WL4.
Detaljeringsgraden har nått en ny nivå!

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL4-sida.jpg)


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL4-under.jpg)


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL4-gavel.jpg)


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL4-gavel2.jpg)


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL4-1.jpg)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Skarvjärnet skrivet ons 24 apr 2019, 20:32:46
Har just blivit uppmärksammad på en skada på takåsen på WL4:an som jag inte själv sett i min upphetsning. Det framgår tydligt på en av bilderna och tillhör alltså inte modellens ypperliga utförande i övrigt utan skall reklameras. Tack Rickard 95 för ditt påpassliga och framförallt snabba upplysning. (via privat medd.)

Tack även till LeoArietis för kompletterande bilder i lite andra färgtemperaturer. Vi är nog många som är mycket nöjda med denna fina satsning och som sagt knappt kan vänta på de trevliga restaurangvagnarna. :up: :up:
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet ons 24 apr 2019, 21:35:28

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL4-equipment.jpg)

Notera så väl dörrhandtag i korridoren, som de fina detaljerna och trycket på all utrustning som är under vagnen. Tyvärr gör blixtbelysning inte riktigt rättvisa åt färgerna, och det är svårt att fotografera svarta föremål.

Jag ser fram emot leveranserna av de andra färgerna, och kanske så småningom även fler varianter av 80-talare. 
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet ons 24 apr 2019, 22:52:20
Hallå :)
Vagnarna har i denna veckan nått fram till Mj Hobby Experten, Trainshop och Tåg & Hobby i Luleå. Habo Hobby får sina vagnar i morgon. Hobby Center fick sina vagnar tidigare då jag bor i staden.
Hade lite problem att hitta en fraktpartner, men det har löst sig nu och alla leveranser till butikerna kommer hanteras snabbare i framtiden.

Tackar för alla lovord hittills och vill samtidigt understryka att målsättningen har varit att leverera korrekt detaljerade vagnar utifrån modell/littera samt i alla olika målningsvarianter inom rimlig tid. Varje vagn skall bära sin egen kostnad samt de "INTE" så självbärande vagnars kostnader. Priserna kan komma att justeras uppåt på vagnar som behöver tillskott för att bära sig eller neråt där volymerna ser bättre ut. Framtiden ser ljus ut för dem som har udda vagnar på önskelistan. Kontor, konferens och familjevagnar är 3 bra exempel och fler specialvagnar kommer dyka upp allt eftersom chassin finns tillgängliga. Bilder och tekniskt material som färgkoder och utformning på inredning är saker ni kan bidra med.
Fler projekt och samarbeten är påbörjade så det kommer fler modeller från HNoll i framtiden.

En annan sak att tänka på är att jag bortsett från min hjälpande hand i Danmark är helt själv i detta projekt. Det tar väldigt mycket tid från mig och min familjs fritid och det kräver att jag jobbar heltid på mitt ordinarie jobb för att hålla räkningarna i schack. Tack och lov är det lugnt på mailen. Facebook används flitigt och hemsidan uppdateras regelbundet när det finns relevant info. Just nu är det också hektiskt med Modelltågsmässan i Göteborg/Mölndal. Jag ser och läser alla mail men svarar bara på det mest akuta.
Mvh Rickard
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/20190406_192752.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/20190406_192412.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/20190406_193137.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/20190322_130830.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/WL6.3.jpg)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: dennisb skrivet tor 25 apr 2019, 10:19:46
Oj, vilka fina vagnar!  :up: Blir nog att skaffa någon bara för. Kör ju helst tyskt EPIII själv men detta måste man ju uppmuntra!

D.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: ford1929 skrivet tor 25 apr 2019, 18:00:37
Snygga vagnar :up: :up:...får väl åka förbi Tåg o Hobby och kika närmare på dessa vagnar....bor ju i Luleå själv...sen att det står Luleå på vagnar blir ju bara bättre
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Jona skrivet tor 25 apr 2019, 18:20:03

Jag väntar personligen på dom fina restaurangvagnarna, det kommer kostar mig 4000 spänn att få dom jag vill ha. Men undrar om inte jag behöver ett sovtåg också... Ser ju det blandade Norrlandståget titt som tätt på stambanan hemma, vore ju nice.....  :D

Jag har beställt 7 vagnar hittills.
2 svarta som är under leverans och 5 SSRT av olika typer. Blir bra för mig som bor i Norrland och få ett vackert Nattåg.
Ser sedan framemot och komplettera med Bf4 + R4 och S12 mm..

R12 som är sextiotal kanske man inte kan få från Hnoll däremot, framtiden får utvisa.

/Jona
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: 71 skrivet lör 27 apr 2019, 19:46:46
Såg vagnarna hos Hobbycenter och kan bara säga, Rickard. den här satsningen kan du vara stolt över! :up:

Stefan
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: jorwes skrivet lör 27 apr 2019, 19:55:28
Rickard, mycket snygga vagnar!

Vet du redan nu när i tiden (ungefär) den aviserade belysningen till vagnarna kommer?

Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet lör 27 apr 2019, 21:19:41
Rickard, mycket snygga vagnar!

Vet du redan nu när i tiden (ungefär) den aviserade belysningen till vagnarna kommer?

Inte en aning faktiskt. Det får bli när ekonomin är stabil. Fokus nu ligger på att få in pengar så verktygen till Restaurangvagnarna kan påbörjas.
Även A7, A8, B7, B8, A11, B11 skulle må bra av att få komma igång. Men det skall så klart bli en belysning. Jag tar inte illa upp ifall någon provar sig fram med annan lösning :)

Såg vagnarna hos Hobbycenter och kan bara säga, Rickard. den här satsningen kan du vara stolt över! :up:

Stefan
Tack Stefan. Jag börjar bli stolt. :up:

Mvh Rickard
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Grävarn skrivet sön 28 apr 2019, 09:15:38
Richard ska du inte avisera mj-mässan i Mölndal här på forumet lite mer, kommer du att sälja några av dina nya vagnar där?

Varma mj-hälsn Stefan
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: BJ skrivet sön 28 apr 2019, 09:36:49
Såg vagnarna hos Hobbycenter och kan bara säga, Rickard. den här satsningen kan du vara stolt över! :up:

Stefan

Samma här. Anders på Hobbycenter tog fram en vagn så den gick att studera och klämma på. Dessa vagnar slår allt jag sett tidigare!
Riktigt förvånad över hur snyggt detaljerade och välbyggda modellerna ser ut att vara. Helt enkelt mycket fina modeller.
Hoppas på att de säljer så bra så att det kommer några rödbruna varianter också.

Nu får Roco skärpa sig och ta fram lite passande dragkraft som kan matcha dessa snygga vagnar. Uppdaterad  Rc 6 skulle sitta fint.
BJ 
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Stefan E skrivet sön 28 apr 2019, 10:24:26

Otroligt fina vagnar!

Tyvärr (eller kanske tack o lov....) för moderna för mig, men kommer du med bruna -60talare så lovar jag att köpa ett gäng, trots att jag inte kör Svenskt.

Priset för de här vagnarna är helt OK, inte billiga, men klart prisvärda för det här utförandet.

Jag önskar dig lycka till, o hoppas du får sälja ordentligt med vagnar nu, är själv sugen på ett par blå trots att de är för moderna.

Stefan E  :beer:
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: ub skrivet sön 28 apr 2019, 10:32:52
Hur tar man sig enklast in i vagnen?
Är det snäppfästen i taket som på Rocs vagnar?
Vill kolla in inredningen närmare och hitta en lösning när det gäller belysning.
Det skulle också vara bra att veta om vagnen på något sett är förberedd för belysning, lämpliga hål för ledningar etc.

Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet sön 28 apr 2019, 15:53:21
Hur tar man sig enklast in i vagnen?
Är det snäppfästen i taket som på Rocs vagnar?
Vill kolla in inredningen närmare och hitta en lösning när det gäller belysning.
Det skulle också vara bra att veta om vagnen på något sett är förberedd för belysning, lämpliga hål för ledningar etc.

För att ta sig in i vagnen gör man som med ett vanlig lok likt Roco´s Rc. Bänder ut sidorna i mitten och lyfter uppåt. Det kan gå trögt. Tummarna på taket och sedan får man försöka få in lite hud mellan kåpan och chassiet och försöka föra ner chassiet. Undvik alla försök med fingrar på underredsdetaljer.

Under kåpan finner du 1 bleck i vardera ände. Plus och minus. Löd på 2 kablar och ljust skall det bli.

Mvh Rickard
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: jorwes skrivet sön 28 apr 2019, 16:02:15
Hur tar man sig enklast in i vagnen?
Är det snäppfästen i taket som på Rocs vagnar?
Vill kolla in inredningen närmare och hitta en lösning när det gäller belysning.
Det skulle också vara bra att veta om vagnen på något sett är förberedd för belysning, lämpliga hål för ledningar etc.

För att ta sig in i vagnen gör man som med ett vanlig lok likt Roco´s Rc. Bänder ut sidorna i mitten och lyfter uppåt. Det kan gå trögt. Tummarna på taket och sedan får man försöka få in lite hud mellan kåpan och chassiet och försöka föra ner chassiet. Undvik alla försök med fingrar på underredsdetaljer.

Under kåpan finner du 1 bleck i vardera ände. Plus och minus. Löd på 2 kablar och ljust skall det bli.

Mvh Rickard

Är det även förberett för slutljus?

Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet sön 28 apr 2019, 19:56:11

Är det även förberett för slutljus?
Tyvärr nådde vi inte ända fram på den punkten. Vi får se framöver om jag kan lösa en konstruktion som funkar bra där. Tyvärr har dom monterat en detalj framför slutljusen som tillhörde den första konstruktionen med avtagbart tak. Vet inte hur hårt denna detalj sitter eller om man kan borra ett hål i den och stoppa i en diod. Som alltid är det något som inte är helt 100%.

Mvh Rickard
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet sön 28 apr 2019, 23:57:53
En subjektiv fråga, men vilken ombyggnadsvariant på 80-talare-restaurangvagn är den senaste i trafik eller är mest trolig att fortsätta vara i trafik?

Just restaurangvagnarna verkar ju ha blivit ombyggda många gånger. Vad är skälet till att varianterna verkar ha kortare livslängd än t.ex. de vanliga sitt- eller sovvagnarna?

Rickard, lycka till med fortsatta leveranser och beställningar och försök att inte slita ut dig. :)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Dan H skrivet tis 30 apr 2019, 09:50:25

Inte en aning faktiskt. Det får bli när ekonomin är stabil. Fokus nu ligger på att få in pengar så verktygen till Restaurangvagnarna kan påbörjas.
Även A7, A8, B7, B8, A11, B11 skulle må bra av att få komma igång. Men det skall så klart bli en belysning. Jag tar inte illa upp ifall någon provar sig fram med annan lösning :)


Otroligt snygga vagnar! Men jag väntar nog och hoppas senare kunna sätta ihop ett "dalatåg" med A11, B7 och B11, helst ihop med en BFS9 (som kommer göras matt i lacken!). Sedan hoppas jag någon gör en matchande svart RC6:a också!  :)
/Dan i Hedemora
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: ub skrivet ons 01 maj 2019, 10:12:52
Det var ganska lätt att få av vagnskorgen, jag lättade lite på kåpan och stoppade in ett fyra trälister och då var det enkelt att dra isär det hela.

Det gråa golvet verkar vara av metall.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/131/IMG_0054.JPG)

Här syns blecket som man kan löda dit kabel till belysningen på.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/131/IMG_0055.JPG)

Här är den grå grejen som Rickard skrev om, jag kände på dom och dom verkar vara rejält limmade men det går att lätta lite på den nedre delen så att man kan se baksidan av den röda linsen. Borde gå att bearbeta den grå grejen med handverktyg för att få bort tillräckligt mycket för att frilägga linsen, tror jag.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/131/IMG_0056.JPG)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: lgrfbs skrivet tor 02 maj 2019, 04:47:17
Jag skulle nog lagt 0402 SMD LED med kabel under de grå plastbitarna.
Exempel:
https://www.ebay.com/itm/0402-SMD-LED-pre-wired-Pre-soldered-micro-litz-lead-20cm-3V-9V-12V-15V-Model/131914628328?var=431255335989&hash=item1eb6b97ce8:m:mJ0zQleBVYRRgJGBM4si0XA
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: hanlof skrivet lör 04 maj 2019, 14:02:09
Hej, var på Modelltågsmässan i Göteborg idag, mycket trevligt och lokalerna i Mölndal (första gången mässan var i dom lokalerna) var väldigt ändamålsenliga och också fräscha, rymliga. Hoppas man fortsätter där.

Passade då på att på mässan köpa en blå liggvagn, BC4. Har egentligen inte plats för fler personvagnar på anläggningen :) ...men kunde inte motstå denna. Otroligt läcker vagn, känns verkligen som högsta mj- klass. Dessutom är den tyngre än Rocos 80-talare och även NMJs personvagnar och ligger fint i spåret. Man behöver heller inte fippla med att limma fast räcken som på Rocos 80-talare :up:.

Mvh hanlof
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Skarvjärnet skrivet tis 07 maj 2019, 07:06:55
Nu har jag gått liiite längre med att undersöka den gråa prylen i vagnsgaveln. Jag har valt att testa en vagnsbelysning i liggvagnen då den har störst fönsterytor och då skulle man genast få enkel bekräftelse på hur man lyckas...krasst tänkt :)


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3837/Gavel_1.jpg)
Här ser man att jag lyckats "sabba" ett av mina smycken till vagnar och kunde då konstatera att den gråa prylen är en ljusledare ner till slutljusen. Om det är en kommande ljuslist som är coustom-made för just denna vagnserie återstår att se. Men glappet/öppningen i den grå listen är uppåt takåsen och är inte helt enkel att se obortplockad.


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3837/Gavel_3.jpg)
Här kan man se vad som finns bakom den grå listen och där framträder ju tydligt slutljusens linser/baksidor.
Frågan är nu bara om man ska göra mer åverkan och montera i slutljusen i hålen, eller nyttja ljusledaren (den grå listen). :emm:


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3837/Gavel_2.jpg)
Så vi får väl se vad en måttligt händig gubbe med familj som tar tid lyckas med. Ljuslisten hade jag nästan bara tänkt mig fästa i taket med smältlimpluppar.. Vad tror allsvetande massan?
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: lgrfbs skrivet tis 07 maj 2019, 11:36:28
Mina 2 ören sätter jag på: böj till benen på de röda lysdioderna du har på bilden och använd ljusprismorna i den grå biten för att leverera ljuset ut genom vagnskorgen.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Jona skrivet tis 07 maj 2019, 21:33:36
HEJ

Ett litet tips och råd till er alla som köpt Hnolls vagnar och använder Roco kortkoppel Artikel 42071 så kom ihåg och skära bort några millimeter från frigolitlådan gavel i jämnhöjd med kopplet.
Detta då kopplet annars inte ryms i lådan och kopplet, och sedermera nem-fästet riskerar därför och böjas sönder.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/mj/20190507_212008.jpg)

Exempelbild med mobilen, här efter jag karvar några millimeter i gaveln på lådan...

/Jona
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet ons 08 maj 2019, 21:07:42
HNoll BC4 i svart.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-BC4-1.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-BC4-2.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-BC4-3.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-BC4+WL4.jpg)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: jorwes skrivet ons 08 maj 2019, 21:34:40
HNoll BC4 i svart.

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-BC4-1.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-BC4-2.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-BC4-3.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-BC4+WL4.jpg)

LeArietis, har du kopplat ihop vagnarna eller "bara" ställt dem mot varandra? För det är ju imponerande tajt mellan bälgarna om det nu är ett koppel emellan och isåfall hur funkar det i kurvorna på din C räls?

 
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet ons 08 maj 2019, 22:24:06
Vagnarna är kopplade med rocos kortkoppel. Det blir någon millimeter avstånd när vagnarna dras på rakspår. Det ser bra ut. På bilden har vagnarna nog bromsat ihop. Det funkar bra i kurvor som jag testat. Kortkoppelkulisserna trycker isär vagnarna i kurva. Dock har jag inte testat s-kurva på 360 mm, utan bara med snäppet större, 437.5 mm, radie. De verkar gå fint genom kurvväxlarna i R1. Jag har enbart testat på C-räls och där ska ju S-kurva i R1 (360 mm radie) normalt sett aldrig behövas.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Jona skrivet ons 08 maj 2019, 22:31:22
Vagnarna är kopplade med rocos kortkoppel.

Kom då ihåg min lilla varning om att kopplet inte ryms i lådan, så man måste gröpa ut lite av frigoliten i lådans gavel så du inte skadar koppel eller koppelfäste på sikt... När du lägger tillbaka vagnarna i originallådan vill säga.

Även jag tycker dom går mycket fint och håller sig hyfsat tätt i kurvorna, men då kör ju jag med rocoline med banvall och minsta radie r5.

Jag är helnöjd med mina vagnar jag hittills fått och kan knappt vänta mig till r4, s12, b2 och b9 med flera går och beställa.

/Jona
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet tis 14 maj 2019, 20:26:19
SSRT-målning
HNoll WL6

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL6-SSRT-2.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL6-SSRT-3.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL6-SSRT-1.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL6-SSRT-4.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL6-SSRT-end.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL6-SSRT-foot.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL6-SSRT-innerdoor.jpg)

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL6-SSRT-under.jpg)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: d680ae skrivet tis 14 maj 2019, 21:39:50
SSRT-målning
HNoll WL6
...
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL6-SSRT-4.jpg)
..,

Imponerande detaljeringsgrad, men samtidigt upphov till vissa kval. Skall man verkligen kunna ta i tåg en vagn som ständigt tjuvbromsar? Men det kanske ändå inte gör så mycket eftersom den inte har några bromsskivor och ok med belägg.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Jona skrivet tis 14 maj 2019, 21:55:23
(http://www.jonaryd.rondelen.se/mj/DSC_8576_190514.jpg)

Imponerande detaljeringsgrad, men samtidigt upphov till vissa kval. Skall man verkligen kunna ta i tåg en vagn som ständigt tjuvbromsar? Men det kanske ändå inte gör så mycket eftersom den inte har några bromsskivor och ok med belägg.



HEJ Mina likströmsversioner av motsvarande vagnar har hjulaxlar med bromstrummor och alla detaljer...

/J
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: d680ae skrivet tis 14 maj 2019, 22:47:48
(http://www.jonaryd.rondelen.se/mj/DSC_8576_190514.jpg)

Imponerande detaljeringsgrad, men samtidigt upphov till vissa kval. Skall man verkligen kunna ta i tåg en vagn som ständigt tjuvbromsar? Men det kanske ändå inte gör så mycket eftersom den inte har några bromsskivor och ok med belägg.



HEJ Mina likströmsversioner av motsvarande vagnar har hjulaxlar med bromstrummor och alla detaljer...

/J

Ser man på...! Är bromsskivorna del av någon sorts hylsa som är anbringad på ett normalt 2-rälshjulpar, och något som 3-rälskunderna blir "blåsta" på vid utbytet till sina oisolerade hjulpar? Synd i så fall, för de i verkligheten oftast något blänkande bromsskivorna borde vara del av synintrycket även av en skivbromsad modellvagn.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: PerH skrivet tis 14 maj 2019, 23:35:16
Är bromsskivorna del av någon sorts hylsa som är anbringad på ett normalt 2-rälshjulpar, och något som 3-rälskunderna blir "blåsta" på vid utbytet till sina oisolerade hjulpar? Synd i så fall, för de i verkligheten oftast något blänkande bromsskivorna borde vara del av synintrycket även av en skivbromsad modellvagn.
Enligt tillverkarens egna hemsida:
Framöver kommer vi inte ta fram särskilda vagnar med AC hjul från fabrik. Det har visat sig för övermäktigt/tidskrävande vid hantering av order samt har det kommit synpunkter på utförandet av hjulen. Vi kommer istället förse våra butiker med AC hjul där kunden själv får välja om våra hjul eller andras hjul passar bäst för den Märklinräls som brukas.

Kan inte tolka det annorlunda än att dom tillverkar DC-modeller och att man erbjuds AC-hjul som komplement. Att dom då inte är lika detaljerade är väl en ganska rimlig sak och inget om att ”blåsa”?
Köper 2R folket en Märklinvagn får man ju byta hjul och då är det andra än orginal. Ser faktiskt inget konstigt i det alls, missar jag något?
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: d680ae skrivet tis 14 maj 2019, 23:51:26
... erbjuds AC-hjul som komplement. Att dom då inte är lika detaljerade är väl en ganska rimlig sak och inget om att ”blåsa”?
... missar jag något?

Ja! Att inte övertolka "blåsta". Ett vanligt forumfenomen när man väljer att läsa inlägg så som fa'n läser bibeln.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet ons 15 maj 2019, 21:00:20
Jag tycker det är bra att 3R-axlarna är anpassade för just 3R vad gäller back-to-back-mått, flänsar och att de verkligen leder ström mellan hjulen. Jag är helt nöjd med den anpassningen. Många som kör 3-räls använder spårledning för att detektera upptaget spår. En vagn med isolerade hjulaxlar blir då bli "osynlig". HNolls vagnar för 3R leder även diagonalt genom boggin vilket är bra för driftsäkerheten för den som använder spårledning.

I valet mellan körbarhet och förebildstrogenhet på en detalj som är svår att notera så tror jag att de flesta som köper 3R sätter stort värde på just körbarhet. HNoll har lyckats väl i sin avvägning av förebildstrogenhet och att samtidigt göra en modell körbar på C-räls, och samtidigt tillfredsställa 2R-rallarna och rent av vitrinrallarna då modellerna har en gottepåse med småsaker för vitrinmodellen.

Bild på gottepåsens innehåll.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL4-godis.jpg)

Vagnarna kommer i en stadig kartong.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/203/HNoll-WL4-box2.jpg)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: d680ae skrivet ons 15 maj 2019, 22:27:23
...
I valet mellan körbarhet och förebildstrogenhet ...
...

Finns det något allvarligt tekniskt hinder mot att förse även 3R-hjulparen med bromsskiveimitationen, även om det skulle innebära att man måste göra det själv?
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: H-nollan skrivet tis 21 maj 2019, 12:43:19
Hej på er

En liten undring från en som inte kan detta.
Fanns det inga bruna sovvagnar som 80-talsmodell?
Konstaterar att de finns som svarta, SSRT och blå/svart/grå men inte som bruna. Gick 60-talsversionerna kvar i sovvagnsutförande? Bruna liggvagnar av 80-talsmodell finns ju.
Ni proffs brukar ju kunna ge klarhet i detta?!

//H-nollan
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Spirit skrivet tis 21 maj 2019, 15:22:48
Nu har jag impulsköpt några svarta vagnar trots att det är helt fel epok för mig. Bara för att de är så snygga, får väl bli vitrinen för dem. :D Riktigt bra jobbat Rickard! :up: Till och med börjat måla upp ett svart Rc bara för detta.

Ja, när kommer det bruna vagnar, helst utan pilar? Och var är mina restaurangvagnar? En svart måste jag ju ha nu på grund av ovan impulsköp, och ett par bruna. ;)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet tis 21 maj 2019, 16:32:41
Hej på er

En liten undring från en som inte kan detta.
Fanns det inga bruna sovvagnar som 80-talsmodell?
Konstaterar att de finns som svarta, SSRT och blå/svart/grå men inte som bruna. Gick 60-talsversionerna kvar i sovvagnsutförande? Bruna liggvagnar av 80-talsmodell finns ju.
Ni proffs brukar ju kunna ge klarhet i detta?!

//H-nollan

Nix :)
Då Sovvagnarna WL4 och WL6 kom var det redan 90-tal och då var det blått som gällde.
Bc4 fanns som brun 80-tals liggvagn. Bilderna nedan visar prover i tidigt stadie. Håller på att få till rätt brun på vagnarna. Därav försening.
Mvh Rickard

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/Michael_S.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/383/20181003_161235.jpg)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Skarvjärnet skrivet tis 21 maj 2019, 19:06:44
Hmm..
Måste tillstå att i mina ögon har du fått till rätt bruna nyans. :up: :up:
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet tis 21 maj 2019, 19:21:51
Hej på er

En liten undring från en som inte kan detta.
Fanns det inga bruna sovvagnar som 80-talsmodell?
Konstaterar att de finns som svarta, SSRT och blå/svart/grå men inte som bruna. Gick 60-talsversionerna kvar i sovvagnsutförande? Bruna liggvagnar av 80-talsmodell finns ju.
Ni proffs brukar ju kunna ge klarhet i detta?!

//H-nollan
Du har redan fått svar av Rickard. Vad gäller äldre vagnar så borde det rimligen ha funnits många kvar i brunt allt ifrån 40-talare till 60-talsvagnar. Någon med SLMP från 1985-95 som vill kolla? Det går ju även att få viss hjälp av
http://www.jarnvag.net/vagnguide/wl2 (http://www.jarnvag.net/vagnguide/wl2)

När jag kollar i SLMP från 2009 så bör det funnits 40-tals-liggvagnar, BC2*. * = underlittera.

BC4, byggdes 1985-86 i 31 exemplar. Idag har SJ 11 st och SSRT 20.

WL1 (60-talare) byggdes om 1996-97, och blev då blå, ursprungligt antal var 25 men 23 är i aktiv trafik.
WL5* (50-talare), 20 st byggda som ursprunligt littera WL3, men bara 10 kvar i tjänst 2009, idag inte längre i tjänst (i Sverige?), ombyggda 88-90 så de i mitt tycke ser väldigt 60-tals-aktiga ut.

Det bör väl ha funnits några typer av äldre vagnar förutom dessa under 80-talet. T.ex. WL2 och WL7. WL2 har ju Lima tillverkat, men jag har inte närmare studerat hur den ser ut. Den kanske är värd en helt egen tråd?

Sammanfattningsvis så moderniseras flera sov och liggvagnar av äldre typer under 80-90-talet och de blir då blå, och vissa skrotas ut.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet tis 21 maj 2019, 20:24:31
Hmm..
Måste tillstå att i mina ögon har du fått till rätt bruna nyans. :up: :up:
Nja.
Bilderna i förra inlägget är tagna i starkt solljus. Vagnarna är för mörka inomhus. Men de ser onekligen väldigt bra ut utomhus.
Mvh Rickard
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: H-nollan skrivet ons 22 maj 2019, 12:43:23
Tack för bra svar.
Då var det som jag trodde.

Vagnarna är så fina så det blir nog några. Både bruna och svart/blå/grå.
Restaurangvagnarna lär nog gå åt de också.
Väntar med spänning.  :up:

//H-nollan


Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Lenke skrivet mån 27 maj 2019, 15:33:11
Nu har även jag blivit med sovvagn. Tänkte först inte köpt någon, men efter att ha sett vagnarna på mj-mässan i Mölndal så kunde jag inte låta bli. Det blev en SSRT WL 6. När jag packade upp den fick jag samma känsla som jag fick på -80 talet när Roco kom med sina vagnar och man jämförde dom med Limas's vagnar.

Jösses vilken detaljering! Allt verkar ju genomtänkt in i minsta detalj. Nu väcks ju ha-begäret om ett komplett natt-tåg i samlingarna.
Visst är dom dyrare än Roco´s dito. Men sett till detaljering och utförande så betalar jag gärna 400:- mer per vagn än vad Roco kostar.

Nu väntar jag med spänning på svarta A7, B7 och en blå BFS9. Gärna med Kalmar på dest.skyltarna.  :)

Lennart.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: d680ae skrivet mån 27 maj 2019, 16:25:06
....
WL5* (50-talare), 20 st byggda som ursprunligt littera WL3, men bara 10 kvar i tjänst 2009, idag inte längre i tjänst (i Sverige?), ombyggda 88-90 så de i mitt tycke ser väldigt 60-tals-aktiga ut.

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/SteelBodyCoaches/WL3_4603_C50511_02.jpg)


(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/SteelBodyCoaches/WL5R_4596_C50512_02.jpg)

SP 1982 listar av äldre sovvagnstyper WL2 = 37 st, WL9 = 13 st, WL10 = 2 st, WL11 = 4st, WL12 = 9 st och WL14 = 11 st.
Under 1980-talet fortgick fortfarande en hel del permissions, in- och utryckningsresande till garnisonen i Boden vilket förde en del sovvagnar av lätt antikverad karaktär till Luleå.

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/SteelBodyCoaches/WL12_3292_D15019_02.jpg)

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/SteelBodyCoaches/WL12S_2897_D15023_02.jpg)

(https://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/SteelBodyCoaches/WL14_2961_D15020_02.jpg)

I SP 1989 är alla dessa (utom WL2) borta.

Citat från: LeoArietis
Det bör väl ha funnits några typer av äldre vagnar förutom dessa under 80-talet. T.ex. WL2 och WL7. WL2 har ju Lima tillverkat, men jag har inte närmare studerat hur den ser ut. Den kanske är värd en helt egen tråd?

Sammanfattningsvis så moderniseras flera sov och liggvagnar av äldre typer under 80-90-talet och de blir då blå, och vissa skrotas ut.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Jona skrivet lör 08 jun 2019, 23:28:27
HEJ

På Hnoll hemsida ser man ju framtida modeller, som exempel ett paket med Bluextåg = vagnar plus lok.
Nu ska jag inte direkt köpa just detta paket, men blev ändå nyfiken.

Vem tillverkar loket till detta paket....? Gör Hnoll det, eller har du fått Roco med på tåget och dom gör en upplaga till?
Om ja på det sistnämnda, har du lyckats övertala Roco och kanske göra fler Svarta och SSRT färgade Rc6 också.
Skulle behövt några fler...

Sedan undrar jag hur det går med resterande vagnar från SSRT, Bc4 och Wl4, har du fått mer info om dessa ännu?

PS skriver mina frågor här, istället för att maila dessa, detta då jag tror kanske det är fler som har samma fråga och är nyfiken och då kan alla dessa få svaret här samtidigt...

Smidigt tänkte jag!
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet sön 09 jun 2019, 10:12:26
HEJ

På Hnoll hemsida ser man ju framtida modeller, som exempel ett paket med Bluextåg = vagnar plus lok.
Nu ska jag inte direkt köpa just detta paket, men blev ändå nyfiken.

Vem tillverkar loket till detta paket....? Gör Hnoll det, eller har du fått Roco med på tåget och dom gör en upplaga till?
Om ja på det sistnämnda, har du lyckats övertala Roco och kanske göra fler Svarta och SSRT färgade Rc6 också.
Skulle behövt några fler...
Det är väl jag som gått ett steg för långt i min tro kring hur det projektet skall sluta. Jag känner till 2 personer som teoretiskt sett skulle kunna påverka Roco åt det håll jag önskar. Om det blir så får framtiden utvisa. Problemet som hörsägen låter säga är att Roco är under strikta tyglar när det gäller den svenska marknaden. Man tillverkar inte gärna något som inte är garanterad vinst. Hjulen rullar långsamt då det är ekonomi inblandat. Som det ser ut nu verkar man vilja ta hem pengarna på det nya chassit/kåpan på Rc2-4. Jag tror inte det kommit ett enda Rc5-6 sedan det nya Rc2-4 chassit släpptes.
Framtiden får utvisa hur det blir. Inter City setet går ju att lösa med samtliga versioner av orangea Rc lok. Jag hoppas inte Roco gör fler Rc5-6 med gamla kåpan. Det hade varit ett riktigt nerköp. Jag är övertygad om att Roco hade velat haft både svarta/SSRT/Blåa Rc6or klara till mina vagnar. Hade sålt riktigt bra tror jag. Jag hade köpt 1 av varje direkt och jag känner många som hade gjort det samma. Jag skall jobba vidare på detta nu när mina vagnar äntligen är ute i handeln. Känns som att jag har lite mer kött på benen vid kontakt nu. Tidigare kontakt hade varit lönlöst tror jag.


Sedan undrar jag hur det går med resterande vagnar från SSRT, Bc4 och Wl4, har du fått mer info om dessa ännu?

PS skriver mina frågor här, istället för att maila dessa, detta då jag tror kanske det är fler som har samma fråga och är nyfiken och då kan alla dessa få svaret här samtidigt...

Smidigt tänkte jag!

Mycket bra att ta den frågan här :up:
Jag försöker informera regelbundet men trots detta får jag via facebook och mailen frågor där svaren finns på hemsidan. Frågor om exakta leveranstider går ju inte att säga. Det är för många faktorer som påverkar.
SSRT vagnarna är på gång. De dyker upp i slutet på Juni med leverans någon gång i Juli.
Efterfrågan på dessa är stor. De är redan fullbokade via handlarna och då troligtvis slutsålda efter första utskicket. Detta gäller även de bruna Bc4.
Mvh Rickard

(Edit: Skall väl tilläggas att jag inte reserverar eller säljer vagnar själv. Allt går ut via handlare. Vill man boka en vagn gör man det hos sin handlare.)
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: A4 4468 The Mallard skrivet lör 15 jun 2019, 21:59:20
Har köpt en blå/svart BC4 från Luleå och är mycket nöjd med den. Det hade dock varit bra om det i förpackningen hade funnits en beskrivning  av hur innehållet i godispåsen skall monteras, hur man öppnar vagnen och att den är förberedd för montering av innerbelysning. Detta skall ses som en konstruktiv och vänlig kommentar och inte som klagomål.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: PerHa skrivet tor 20 jun 2019, 17:59:10
Hej.

Skarvjärnet, jag är lite nyfiken på hur du lyckades med slutbelysningen o den grå ljusledaren?
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Skarvjärnet skrivet tor 20 jun 2019, 21:31:19
Jodå.. Det har jag ju alldeles glömt av att berätta.

Monteringen skedde på enklast möjliga vis och jag valde Bc4:an bara pga stora fönsterytor så att man kunde få ett synligt resultat.
Det föll sig så att den Viessman ljusramp jag hade på lager, hade ungefär samma antal ljuspunkter som antalet kupéer i vagnen, vilket gjorde att jag kunde tända och släcka parvis med kupéer.

Rampen monterade jag helt enkelt med två smältlimkluttar i taket på vagnen, efter att jag måttat in att belysningspunkterna hamnar något sånär ovanför kupéerna.

Slutbelysningen kan jag inte påstå att jag är särskilt nöjd med.. Jag monterade ju isär den "grå prylen" i ena änden med lite milt våld, och upptäckte då att detta var en ljusledare gömd inuti. Antagligen pga att rött ljus inte ska slinka ut i vestibulen vs toaletten. I takåsen finns en öppning i ljusledaren som verkar förberedd för en dedikerad vagnsbelysning. Vi lär väl vänta och se, och med tanke på vagnens övriga finish så förvånar det mig om det skulle bli sämre än vad jag åstadkommit ;)
Ja, slutbelysningen valde jag mellan att slakta linserna i vagnskorgen eller att nyttja ljusledarna, och jag valde det senare pga av rädsla att fördärva vagnens utseende (vilket jag misstänker att jag kunnat åstadkomma).
Jag tänkte att några bilder kunde förkovra berättelsen en smula..

(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3837/Bc4_3.jpg)


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3837/Bc4_2.jpg)


(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3837/Bc4_1.jpg)

Nu har jag inte visat alla kombinationer av ljus men som jag förstår det så finns 8 kanaler (valmöjligheter) + att man kan ställa in blinkfrekvenser och på hederligt vis med potentiometer ställa in ljusstyrkan på belysningen (typ master). Nu tror jag den är inställd på max eller nära det iaf för att se tydligt.
Ingen bild på slutbelysningen då den blev misslyckad ur ljusstyrkesynpunkt.. Kanske i ett mycket mörkt rum..

Så blev det alltså.. :D
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: A4 4468 The Mallard skrivet sön 28 jul 2019, 23:02:35
När man ska intallera ljus i sov- och liggvagnar vill man ha ljus i gången, toaletterna, men inte i alla kupéer. Hur löser ni det? Mörk tejp på vissa fönster?
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Jona skrivet sön 15 sep 2019, 12:05:53
HEJ

Jag har en fråga, jag har 9 stycken vagnar från hnoll, 2 Bc4, wl4 och Wl6 i SSRT färgsättning och 1 av varje i svart.
Just mina SSRT Wl4 (gäller 2 vagnar) har ett fel i boggin som ingen av dom andra vagnarna har, inte ens min svarta Wl4.

(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Hnoll_Wl4_Boggie_190914.jpg)

Se bilden, röda pilarna, det sitter 4 stycken plastfästen med ett hål i nära hjulen, ett per hjul.
Fyller dessa någon funktion på modellen?

Frågar för dom tar emot hjulen när vagnen står på spår, och gör att 2 stycken rc6 lok från roco i mult behövs för att kunna dra 2 stycken wl4 i tåget.
Har jag en rc6 och en wl4 slirar rc6-loket på plant spår och orkar knappt dra vagnen.

Alla andra vagnar tillsammans orkar däremot en rc6 dra.

Om jag satte 1 vagn av annan typ, tex en wl6 ssrt Hnoll på ett spår, och en Wl4 ssrt Hnoll på det parallella spåret, la handen på taket på båda vagnarna och gav den en lätt knuff rullade den andra vagnen en hel vagnsläng när wl4 bara rullade 5 centimeter av samma kraft...

Har nu och även låtit en kamrat syna vagnen och inser att dessa plastflärpar tar emot hjulen och därför fungerar som broms och vagnen därför är omöjlig och rulla.

Nu undrar jag, kan jag skära bort dessa utan att tappa någon funktion, eller bör jag fila dom lite försiktigt för att öka avstånd mellan plastflärp och hjul...?

PS ställer frågan här på forumet då Hnoll inte har någon kontaktinformation på sin hemsida mer.
Står bara beklagar detta, försök hitta vad du letar på hemsidan istället!

MVh Jona
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: Rickard95 skrivet sön 15 sep 2019, 13:01:05
Hej :)
Plastöglorna fyller ingen funktion. Dessa var avsedda för bromsblock på senare vagnar men i vissa fall så tar hjulen i dessa.
Min rekommendation är att på samtliga vagnar av modell WL4 och WL6 ta en vass brytbladskniv och skära bort dessa öglor.
Skär försiktigt då plasten är mjuk och det är väldigt lite material som skall bort.
Ett hett tips är att skruva loss boggin först med en stjärnskruvmejsel. Vagnarna kommer rulla lättare efter detta ingrepp.


PS ställer frågan här på forumet då Hnoll inte har någon kontaktinformation på sin hemsida mer.
Står bara beklagar detta, försök hitta vad du letar på hemsidan istället!

MVh Jona
Borde ha funkat att klicka på brevet men det gjorde det inte. Skall kika på detta med en gång.
(Nu funkar det att skicka meddelanden via brevet.)
Mvh Rickard
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet sön 15 dec 2019, 15:54:14
Fick en liten blänkare om att Hobbycenter i Göteborg fått in en ny omgång Hnoll sovvagnar i flera olika varianter.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: LeoArietis skrivet sön 15 dec 2019, 16:06:15
...
I valet mellan körbarhet och förebildstrogenhet ...
...

Finns det något allvarligt tekniskt hinder mot att förse även 3R-hjulparen med bromsskiveimitationen, även om det skulle innebära att man måste göra det själv?
Just dessa 2R-hjul med bromsskivor verkar rulla bra även på c-räls så vitt jag kan bedöma, även om det nog är på håret att de kan hugga i korsningsspetsarna pga 2R något större mått mellan innerkant på flänsarna. Jag har inte märkt att hjulen med bromsskivor skulle haka i något i C-rälsen, så enda kruxet är då att få tag i den delen och få på den på en 3R-axel och att sedan pressa ihop allt till rätt back-to-back-mått och då vill det väl till att plastdetaljen är tillräckligt kort.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar, snart dags för restaurang, bistro?
Skrivet av: LeoArietis skrivet mån 30 dec 2019, 20:23:38
En subjektiv fråga, men vilken ombyggnadsvariant på 80-talare-restaurangvagn är den senaste i trafik eller är mest trolig att fortsätta vara i trafik?

Just restaurangvagnarna verkar ju ha blivit ombyggda många gånger. Vad är skälet till att varianterna verkar ha kortare livslängd än t.ex. de vanliga sitt- eller sovvagnarna?

Rickard, lycka till med fortsatta leveranser och beställningar och försök att inte slita ut dig. :)
Noterar att den här frågan inte alls är diskuterad. Vad bör man tänka på när man sätter ihop ett nattåg eller tåg med 80-talare och tillhörande restaurang, bistro, eller rent av biovagn? Finns flera forumrävar här som jag tror har bra tankar kring detta. Både vad gäller hur verkligheten såg ut och hur en fiktiv MJ-verklighet lämpligen kan se ut.

Ett helt annat sidospår är jag inte har sett en enda tråd eller bild på stummi-forum angående Hnoll vilket jag tycker är förskräckligt synd med tanke på att varje extra vagn som kan säljas på kontinenten hjälper ju till att hålla igång den här lovvärda satsningen från Hnoll.
Titel: SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
Skrivet av: A4 4468 The Mallard skrivet lör 18 jan 2020, 23:44:35
Mitt tåg med vagnar från Hnoll (även NMJ, Roco och Lima) har följande sammansättning:

Jag vet att tågen normalt var längre. Tanken är att avbilda tänkbara tåg fram till 1999, dvs innan Tågkompaniet tog över.

Alt 1: Rc6 1323 (blå)+F33+WL4+WL6+BC4+B7+B5+S11

Alt 2: Rc6 1408 (blå)+F33+WL4+WL6+BC4+R2+B7+B5+AB3+S11

Alt 3: Rc6 1388 (orange)+F33+WL4+WL6+BC4+R2+B5+B7
 
B7 var väl inte så vanliga i tågen, det skulle varit B2, men jag har ingen B2.

Normalt gick WL4 i tågen till Stockholm och S11 i tågen till Göteborg, men jag är kung i mitt 1:87 rike och kan göra som jag vill!

Ett riktigt bra exempel på det sistnämnda är den här sammansättningen:

Rc6 1412 (grå)+WL4+WL6+BC4+BFS9+B9+B9+AB9.