Svenskt MJ-forum
Modelljärnvägar => Moduler => Ämnet startat av: andreasevo skrivet tis 28 mar 2017, 17:14:38
-
Efter har byggt första (pite älv) så ska jag nu bygga flera, roligare och bygga efter en förebild,
ska försöka bygga flera olika så man kan växla lite,
Först är det en vanlig Linje modul om kommer bli ca 4m lång, denna kommer får brimalms SJ spårsystem 1934 och typiskt inlandsbane landskap, skog och myr,
Sen en station efter riktigt förebild, denna kommer få Tillig spår
-
Hej låter kul!
Det blir säker bra moduler med tanke på hur
fin och bra Pite älvsbro blev!
Lycka till och återkom gärna med bilder mm!
:) :) :)
-
Då har jag byggt lite på min nästa modul.
Brimalms räls som fått fästplattor och slippers vädrade.
Banvallen har fått 3 olika lager grus på sig samt lite turf. Så imorgon blir det och göra grunden till gräset och ev om det hinner torka första lagret med flock
(http://i63.tinypic.com/2hd0000.jpg)
(http://i67.tinypic.com/334s1l1.jpg)
-
Liten uppdatering hur det ligger till
Projekt 1
Börjat på andra delen. Håller på med brimalm rälsen.
Väntar på buskmatrial som är beställt.
Semaforen har kommit på plats
(http://i64.tinypic.com/28qya35.jpg)
Projekt 2
Station sektionerna är klara och målade. 3 har fått ben och kork på sig. Har alla växlar samt en hel del delar hemma till att.
Vänta på en Kurvmodul i byggsats från Tyskland.
(http://i64.tinypic.com/2vjbn5z.jpg)
Projekt 3, 4, 5
Planering har fått hem broar dock var 2 fel men som tur var det dom billiga hack-brucken som var fel och inte dom dyra. Till stenbron finns det jag tro det ska gå bygga med hemma.
Projekt 6
Ramar byggt.
Projekt 7 Pite-älv 2.0
Kurvmodul är bestäld från Tyskland och bör komma in denna veckan
Projekt 8
Kurvmodul beställd från Tyskland.
Kul och ha några olika och jobba på.
-
Första delen av Kitajaur.
Återstår en del småfix i på första modulen (ska bli två)
Väntar på lite träd och se hur dom blir. Sen ska det hem ytterligare en omgång test träd sen ska dom gå i produktion som nordiska träd som jag ska sälja.
(http://i63.tinypic.com/2s8fyfp.jpg)
-
....... Väntar på lite träd och se hur dom blir........
Ska du ha träd på den här modulen öht?
Perfekt hedlandskap annars :up:
Å vad bra det ser ut med samma grusning från "hjässa till fot" på banvallen, Supersnyggt! :clap:
/Mats
-
Ja det ska vara lite träd som det är i verkligheten.
Jo banvallen har jag fått till och då har jag inte ens målat den.
Är ett lager av en färg och sen brytit av med en annan färg i toppen (tränat öga ser att)
Sen ett lager grovballast på toppen men ytterst lite.
-
Då så har vi kommit en lite bit till, gjorde lite special buskar på denna sektionen
(http://oi66.tinypic.com/vrrjls.jpg)
Sen har jag även fått första bilderna på prototyp träd, grannarna vill jag ändra lite på i topparna då jag tycker dom ser lite för avklippta ut, björken har jag även fått med ett gäng färger prover för och se vilken färg som är mest lämpad för att. Kommer bli olika storlekar på träden med
Detta kommer följa med upp till timmelen ihop med Buskar, och landskapsmatta/plattor(flockad) som säljs på löpmeter, kul och samtidigt vara lite kreativ med sin hobby,
(http://i67.tinypic.com/oh39ua.jpg)
-
Tackar för bilderna!
Det ser riktigt fint ut på modulerna
och snygga träd också!
:up:
Mvh
Alf K
-
...
Å vad bra det ser ut med samma grusning från "hjässa till fot" på banvallen, Supersnyggt! :clap:
/Mats
Instämmer. Det leder lätt till återfall av den idylliska känsla som vanligen inställde sig vid besök i spårmiljön längs Inlandsbanan mellan Moskosel och Jokkmokk. Spår som kostats på minimalt med enbart grusballast, klena räler spikade utan underläggsplattor och i stället kompletterade med klossning. Vad som slår mig vid jämförelse med mina bilder från 1970-talet är hur fria från ogräs och växtlighet runt och mellan rälerna spåret var på den tiden. Trots det sparsamma underhållet, den glesa trafiken och grusballasten upplevde man vanligen inte någon påträngande invasion av växtlighet i tågspår. Modulerna ovan verkar därmed höra till en betydligt modernare tid.
-
...
Å vad bra det ser ut med samma grusning från "hjässa till fot" på banvallen, Supersnyggt! :clap:
/Mats
Instämmer. Det leder lätt till återfall av den idylliska känsla som vanligen inställde sig vid besök i spårmiljön längs Inlandsbanan mellan Moskosel och Jokkmokk. Spår som kostats på minimalt med enbart grusballast, klena räler spikade utan underläggsplattor och i stället kompletterade med klossning. Vad som slår mig vid jämförelse med mina bilder från 1970-talet är hur fria från ogräs och växtlighet runt och mellan rälerna spåret var på den tiden. Trots det sparsamma underhållet, den glesa trafiken och grusballasten upplevde man vanligen inte någon påträngande invasion av växtlighet i tågspår. Modulerna ovan verkar därmed höra till en betydligt modernare tid.
Ja precis är väl mer tiden sent 80tal till nutid det ska föreställa.
Många som bygger använder ju för grovt köpe grus/ballast.
Detta är med köpe grus men grusvägs grus istället
-
...
Ja precis är väl mer tiden sent 80tal till nutid det ska föreställa.
Många som bygger använder ju för grovt köpe grus/ballast.
Detta är med köpe grus men grusvägs grus istället
.
När rustades denna mycket lite trafikerade sträcka upp så att den tålde lokaxeltryck från T44?
I H0-spår som inte är ballasterat med makadam är det nog rätt svårt att undvika kompromisser med partikelstorleken oavsett om man nyttjar egenexploaterat eller köpesgrus. Verklighetens grusballast av den kvalitet som t.ex. Inlandsbanan med flera norrländska linjer byggdes och underhölls med bör ha haft en genomsnittlig kornstorlek som i modell hamnar kusligt nära finmalet mjöl. Kompromisser härvidlag får man nog lov att acceptera, men ju mindre dess bättre.
-
Jag använder osiktad chamotte och är rätt nöjd med det. För grov ballast förstör intrycket av grusbanvall tyvärr.
-
Jag använder osiktad chamotte och är rätt nöjd med det.
...
Vilken kvalitet av chamotte rekommenderas då? Finns det närmare specat vad den består av? Lermaterialets järn- och kalkhalt alt. färg. Malning till vilket partikelstorleksintervall?
Att den är osiktad (oskiktad?) innebär väl att partiklar kan variera åtskilligt i storlek. Det är sannolikt ingen nackdel för att representera osiktat naturgrus, bara storleksintervallet inte är för stort. Det är ju inte så vanligt att man hittar kattskallar i ballastgruset.
-
Jag trampade iväg och köpte en säck vit chamotte på Kreatima för ett tag sen. Jag kan kolla på säcken i morgon. Jag färgar den med vattenfärger efter ballastering.
-
Varit lite produktiv idag och fått ihop en del moduler (5 st) den sjätte hade jag klar sen innan,
Skönt och ha allt träfärdigt iallafall, nu börjar det roliga,
Åkte Inlandsvägen upp förra veckan så dokumenterade en hel del då
Vindel Älven
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/vindel1.jpg)
Pakkojokk
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/pakkojokk1.jpg)
Polcirkeln
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/polcirkel1.jpg)
Sen har det även kommit hem buskar och gräsmattor,
-
...
Åkte Inlandsvägen upp förra veckan så dokumenterade en hel del då
Vindel Älven
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/vindel1.jpg)
Eftersom motivvalet för Piteälvbron inkluderar kombinerad trafik får man väl utgå från att Vindelälvbron blir i det modernare utförandet utan biltrafik efter omläggningen av väg 343 i mitten på 1970-talet. Både den och Pakkojokk-bron bjuder på en del trevliga utmaningar i form av byggnadsverk i natursten. Vindelälvbrons bank mellan brospannen är åtminstone på östra sidan helt belagd med sten, dock inte huggen. Pakkojokk-bron är dessutom placerad i en småskaligt naturskön miljö där sommarens normalvattenföring blottar stora partier med spruckna, slipade och spårade stenhällar runt vattenfåran i forsen.
-
Ja precis det blir hur det såg ut i sommar nu.
Roligt och bygga efter förebild tycker jag.
Naturstenen har jag kommit på att använda noch plattor i skala 1. Enkelt och effektivt sätt och få naturtrogen sten
-
var så sugen på och prova landskapstekniken jag ska använda på Sorsele Statioen så jag provade och göra lite, (ballast klart enbart på höger sida)
det får allt duga till mig, signalen in är klar med fick ju bygga om en del där
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/sorsele1.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/sorsele2.jpg)
-
Vindel Älven
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/vindel1.jpg)
Spännande.
(http://www.smok.nu/bilder/4256.jpg)
-
Flotte moduler.
Har du en byggebeskrivning på hvordan du bygger selve modulkassene? Hvilken tykkelse plywood bruker du?
-
Flotte moduler.
Har du en byggebeskrivning på hvordan du bygger selve modulkassene? Hvilken tykkelse plywood bruker du?
Jag köper dom i kit från Tyskland.
-
Jag håller med föregående talare! Läste först flotte moduler, klart som fan på älva!
Men ser nu att modulerna är noggrant och vackert gjorda. Säker på hopsättning där! Var är källan till dessa moduler då?
-
Jag håller med föregående talare! Läste först flotte moduler, klart som fan på älva!
Men ser nu att modulerna är noggrant och vackert gjorda. Säker på hopsättning där! Var är källan till dessa moduler då?
http://www.williwinsen.de
Man får Maila om man vill ha kit och inte gavla. Mina är dock speciell och sen har jag gjort sågat dom ännu mer.
-
Byta träden mot produktionen träden när dom kommer (så tallarna blir högre då dessa saknade bit och montera dom med)
Träd ska ditt på insidan
Lite mer buskar på det gröna där spåret är överväxt samt en trä övergången. En stig ska göras med
Skyltar får vi ta längre fram sen.
Sen är det bara 6 meter station och göra i samma utförande på naturen. Men detta gick ju gå ihop på en vanlig arbetsvecka med lite pyssel på kvällarna
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1503247615154.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1503247624248.jpg)
-
Det här blir riktigt snyggt! Jag väntar med spänning på att se mer av bromodulerna. :-)
-
Lite små jobb gjort på bromodulerna, omålning samt vädring av broarna, sen även vädring av rälsen, detta måste göras innan man limma fast alls då det blir lite problematiskt på bron.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/b1,1.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/b2,1.jpg)
-
Snyggt och intressant att följa!
Ser fram emot fortsättningen.
:clap:
-
Ja då har det byggts lite till.
Har även ett bygge i klubblokalen i växjö jag håller på med
Här är ena sidan fått lite ballast med förstärkning i vallen som det är i verkligheten, en del buskage,
även i diket har det blivit lite vatten,
plattorna i järnvägs över gången är rispade och målat från vanlig väggspackel
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/5.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/4.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/3.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/2.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/1.jpg)
-
Snyggt! :clap:
Kommer du lägga plattor mellan rälsen också? Det är jag nyfiken på hur du gör i så fall, jag skall göra det på min kommande modell och vill gärna ha tips.
-
Snyggt! :clap:
Kommer du lägga plattor mellan rälsen också? Det är jag nyfiken på hur du gör i så fall, jag skall göra det på min kommande modell och vill gärna ha tips.
Ja det ska jag göra.
Ska klura ut hur bara.
Ev 3d skrivaren
-
Tack för fina bilder, jag blir lite nyfiken på buskarna längs spåret?
Vad är det för material du använder? :up:
Mvh.Dani
-
Tack för fina bilder, jag blir lite nyfiken på buskarna längs spåret?
Vad är det för material du använder? :up:
Mvh.Dani
hade lite färdiga gräsplattor hemma med buskar i så jag ryckte bort buskarna och använde det
-
Finns urspårningsskyddet på bron att köpa färdigt?
Varma mj-hälsn Stefan
-
Finns urspårningsskyddet på bron att köpa färdigt?
Varma mj-hälsn Stefan
Nej det har jag gjort själv med räls
-
Ja då har det byggts lite till.
...
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/5.jpg)
...
Är vägkilen som sträcker sig fram mot brofästet resterna av den gamla väguppfarten på banvallen från tiden när även Vindelälvbron var kombinerad järnvägs- och landsvägsbro? Används den än idag till något?
-
Ja precis.
Nej den är inget mer än ett ställe man kunde pakera på.
Vet inte vilket år den nya vägbron togs i bruk.
-
(http://jvgfoto.se/foto/00018858qs.jpg)
SA
-
(http://jvgfoto.se/foto/00018858qs.jpg)
SA
Ja det där inte inlandsbanans bro iallafall
-
Nu kommer det nog att bli en diskution här... ;)
Varma mj-hälsn Stefan
-
Nu kommer det nog att bli en diskution här... ;)
Varma mj-hälsn Stefan
ja han är välkommen det ser ut så här http://jvgfoto.se/banor/inlandsbanan/ostersund-gallivare/storuman-sorsele/vindelalven/
-
...
Vet inte vilket år den nya vägbron togs i bruk.
Sista dokumenterade bilresan över järnvägsbron gjorde jag sommaren 1974 och den första dokumenterade på¨nya vägbron sommaren 1976.
-
...
Vet inte vilket år den nya vägbron togs i bruk.
Sista dokumenterade bilresan över järnvägsbron gjorde jag sommaren 1974 och den första dokumenterade på¨nya vägbron sommaren 1976.
så mellan 74-76 kan man säga att det var då
-
(http://jvgfoto.se/foto/00018858qs.jpg)
SA
Ja det där inte inlandsbanans bro iallafall
Jo, Inlandsbanan är det, men inte över Vindelälven. En bra bit söderut fanns en annan järnvägsbro som också varit upplåten för vägtrafik. Den korsade Ångermanälven vid Meselefors (http://jvgfoto.se/banor/inlandsbanan/ostersund-gallivare/hoting-vilhelmina/meselebron-over-angermanalven/).
-
Jag lade in bilden på bron för att visa hur en typisk bro på inlandsbanan ser ut... skiljer sig tyvärr ganska mycket från den brotyp (Hack?) som du har använt.
Ännu mera tyvärr är att det inte finns några färdiga modellbroar i denna stil att tillgå som färdigmodell...
SA
-
...
Ännu mera tyvärr är att det inte finns några färdiga modellbroar i denna stil att tillgå som färdigmodell...
SA
Finns det ens som byggsatser?
Samtidigt har jag blivit fundersam över var Hack kan ha hittat förebilder till de broar som använts för andreasevo:s moduler. De ser förvånansvärt klena ut i balkdimensioner. Offrades verkligen så mycket stål i "onödan" i SJ:s broar på 1920-/30-talen? Eller har Hack fuskat och lånat bromodeller från andra användningsområden med lägre bärighetskrav?
Eftersom modellbyggande av järnväg närmast lagbundet är förenat med kompromisser måste kanske också vissa offer i förebildsenlighet hos enstaka element gillas för att i stället bibehålla fokus på rimlig trovärdighet i helhetsintrycken.
Inlandsbanans dragning i relativt fjällnära områden gör att den tvingats korsa rätt många ansenliga vattendrag. Alla de stora Norrlandsälvarna inklusive många av deras mer betydande biflöden som inte hunnit rinna in i huvudådern bidrar alla till ett intryck av att banan är rätt brotät. Brobeståndet är inte överdrivet spretigt i stilvalet och uppvisar några bromodeller som känns väldigt typiska, men inte typiska bara för Inlandsbanan. De finns representerade även på andra håll i landet. Till de jag upplever som typiska för många svenska järnvägsbroar hör inte bara Meseleforsbrons huvudspann, utan även de båda Sandselebroarna och Piteälvbron. Men det finns ju också flera exempel på rätt udda, eller åtminstone mindre typiska broar längs Inlandsbanan.
Några bromodeller med tydligt ursprung i några typiskt svenska järnvägsbroar skulle säkert kunna få utbrett användningsområde på MJ-anläggningar runt om i landet. Tyvärr har jag ett intryck av att förekomsten av MJ-anläggningar som hämtar förebilder från Norrlands inland, dess förhärskande naturtyper och ymniga förekomst av broar, är rätt ovanlig.
Så man kan ju inte vara otacksam för de hedervärda insatser som görs med dessa motivval.
-
... De ser förvånansvärt klena ut i balkdimensioner. ...
Det skulle kanske vara en av få gånger som något underdimensionerats i modell, det brukar allt för ofta bli åt andra hållet.
Själv uppvuxen längs tvärbanan Storuman-Hällnäs kan jag bara säga att broarna på den banan är byggda enligt samma koncept som inlandsbanan. I alla fall de broar jag sett.
-
...
Själv uppvuxen längs tvärbanan Storuman-Hällnäs kan jag bara säga att broarna på den banan är byggda enligt samma koncept som inlandsbanan. I alla fall de broar jag sett.
Ja, om man tar fram några av de större som t.ex. över Umeälven i Lycksele och Vindelälven vid Åmsele noterar man antagligen att de stora huvudspannen båda uppvisar rätt stora likheter med Inlandsbanans bro över Juktån i Lomselenäs där designen också är igenkännbar i bron över Vindelälven i Sandsele. De något mindre sidospannen liknar i stället dito i Sandsele och exemplet från Meselefors. Åldersskillnaden mellan dessa brobyggen är inte överväldigande stor. Jämför man i stället med de ursprungliga större fackverksbroarna på t.ex. SbÖN som ju är/var bra mycket äldre finns naturligtvis inte riktigt samma likheter.
Vill man fördjupa sig ytterligare i Svante Anderssons försök till pedagogiskt påpekande om "typiskt" utseende är det naturligtvis så att deras nitade utförande medför en del karaktäristiska inslag som saknas i bromodellerna från Hack. De senare verkar snarare vara designade för att se ut som om de svetsats, vilket kanske inte känns riktigt övertygande.
-
...
Själv uppvuxen längs tvärbanan Storuman-Hällnäs kan jag bara säga att broarna på den banan är byggda enligt samma koncept som inlandsbanan. I alla fall de broar jag sett.
Ja, om man tar fram några av de större som t.ex. över Umeälven i Lycksele och Vindelälven vid Åmsele noterar man antagligen att de stora huvudspannen båda uppvisar rätt stora likheter med Inlandsbanans bro över Juktån i Lomselenäs där designen också är igenkännbar i bron över Vindelälven i Sandsele. De något mindre sidospannen liknar i stället dito i Sandsele och exemplet från Meselefors. Åldersskillnaden mellan dessa brobyggen är inte överväldigande stor. Jämför man i stället med de ursprungliga större fackverksbroarna på t.ex. SbÖN som ju är/var bra mycket äldre finns naturligtvis inte riktigt samma likheter.
Vill man fördjupa sig ytterligare i Svante Anderssons försök till pedagogiskt påpekande om "typiskt" utseende är det naturligtvis så att deras nitade utförande medför en del karaktäristiska inslag som saknas i bromodellerna från Hack. De senare verkar snarare vara designade för att se ut som om de svetsats, vilket kanske inte känns riktigt övertygande.
Problemet är att det finns inget annat på maknaden och köpa om man inte vill göra något själv och sitta och mskera varje nit för sig.
En plastbro ser ju inte speciellt snygg ut utan allt för överdimensionerad ut.
-
Modulen blir verkligen supersnygg!
-
Några nya bilder, mitt stensättningen är lite målningsjobb och ballast kvar, vatten och lite små jobb så är det nog klart sen
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/1,1.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/4,1_(2).jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/2,1.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/4,1_(1).jpg)
-
Fantastiskt fint. Åkte inlandsbanan från Östersund till Gällivare 2006 och det var en otroligt trevlig upplevelse.
-
Mycket snyggt.
Hur gjorde du stensättningen runt brofästet?
Jag ska precis göra något liknande kring bron på Tibro.
Mvh UB
-
Mycket snyggt.
Hur gjorde du stensättningen runt brofästet?
Jag ska precis göra något liknande kring bron på Tibro.
Mvh UB
Det är både färdiga plattor och lera
-
Börjat bygga en lite Station/HPL den är bara 3,60 lång och det är mkt jobb kvar på den, denna tänkte jag bygga med en del detaljer då det är roligt och pyssla med,
lägger upp några bilder på hur långt jag kommit, än är mkt mkt kvar
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/alv1.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/alv3.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/alv2.jpg)
-
Oh va snyggt! Riktigt imponerande bygge!
D.
-
Ser ju otroligt fint ut! :)
-
Börjat bygga en lite Station/HPL den är bara 3,60 lång och det är mkt jobb kvar på den, denna tänkte jag bygga med en del detaljer då det är roligt och pyssla med,
lägger upp några bilder på hur långt jag kommit, än är mkt mkt kvar
Fantastiskt fina moduler! Färger och texturer förtjänar i mina ögon extra beröm.
Måste fråga; växelkloten på de senare två bilderna, skall det föreställa platser där det tidigare legat (numera rivna) växlar? Om så är ju det bara ännu en härlig detalj som visar på en tydlig tanke bakom arbetet. Läckert i vilket fall!
Hälsningar,
Andreas
-
Börjat bygga en lite Station/HPL den är bara 3,60 lång och det är mkt jobb kvar på den, denna tänkte jag bygga med en del detaljer då det är roligt och pyssla med,
lägger upp några bilder på hur långt jag kommit, än är mkt mkt kvar
Fantastiskt fina moduler! Färger och texturer förtjänar i mina ögon extra beröm.
Måste fråga; växelkloten på de senare två bilderna, skall det föreställa platser där det tidigare legat (numera rivna) växlar? Om så är ju det bara ännu en härlig detalj som visar på en tydlig tanke bakom arbetet. Läckert i vilket fall!
Hälsningar,
Andreas
Nej det ska det inte göra utan spårspärrar. Vi ska försöka etsa fram själva spärren.
Tack så mkt. Håller nu på och gör lite detaljer till telefon/elledningar som finns där
-
Ser riktigt bra ut, även jag tänkte på kloten men såg ditt svar ovan så nu är det frågetecknet riktat :up:
Varma mj-hälsn Stefan
-
Nej det ska det inte göra utan spårspärrar. Vi ska försöka etsa fram själva spärren.
Ah, se där! Inget fel på den detaljen heller, tvärtom! :up: Samtidigt måste jag då följa upp med en följdfråga, vad är motivet till spärrarna, vad fyller de för funktion på den aktuella sträckan?
Ser fram emot fortsatta uppdateringar, givet nuvarande "skick" och vad du åstadkommit med andra moduler är jag övertygad om att det kommer bli flott. Vågar man hoppas på en samlingsbild framöver, där de olika modulerna presenteras som en sammansatt enhet?
-
Börjat på träden på ena sektionen.
Behöver mer buska i skogen har jag märkt. Men annas känns den som det blir ett någolunda okej bygge.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1520535815699.jpg)
-
"Men annas känns den som det blir ett någolunda okej bygge."
Nja, det kan jag inte hålla med om. Jag måste nog påstå att det ser ut o bli ett fantastiskt fint bygge! :D
Håller ju själv på med mina första moduler (mitt första bygge någonsin) och får ju mera driv att köra på med mitt bygge när jag ser detta fina resultat från dig. Mycket inspirerande!! :D :up:
-
Nu är träden klara på ena sidan.
Tips till er som bygger blanda Björk. Tall. Gran
Effekten av att blir väldigt bra och är träd för långa så klipp av dom. Då blir det en annan form mkt effektivt.
Här ser man att det behövs små buskar inne i tallskogen bla.
Runt byggnaden har det kommit upp lite gräs. Byggnaden är än så länge bara halv färdig.
Här är der IBAB Vildmarks tåg som kommit in.
Nja det beror på vilket mål man ha med bygget. Detta bli lite mer detaljer än Pite älv hade.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1520596752547.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1520596758625.jpg)
-
27 tallar. 27 granar. 90 björkar senare så ser den ut så här. Nu återstår buskar. Detaljer. Huset. Allt el jobb. Samt småfixande.
Till dom som frågat. Jo jag bygger moduler åt andra om frågan skulle komma.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1521314299220.jpg)
-
Ser ju redigt härligt ut! :D
Och när man nu kikat på den ett tag. Sicken sommarlängtan jag precis fick. :lol:
Kan knappt vänta tills jag börjat få landskap på mina moduler. Sakta men säkert, saaakta men säkert. ;)
-
Så ser sista delen ut när stolpar och tråd är uppe.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1521400447489.jpg)
-
Ser riktigt fint ur :up:
Varma mj-hälsn Stefan
-
Buskar på plats på ena delen andra delen håller jag på med
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/bild2_(2).jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/bild2_(1).jpg)
-
Få se om jag lägger ut mer bilder på moduler här.
Finns tyvärr någon person som gör forumet till negativt
-
Hej jag vill verkligen se fler bilder från dina fantastiska fina moduler om nu det finns negativa personer på forumet så skit i dom och visa vad duktig du är på att bygga moduler
mvh TNR
-
andreasevo fortsätt med dina inlägg , för det du gör och visar är riktigt bra! :up: :up: :up:
/Dani
-
Jag uppskattar verkligen dina bilder o hoppas inte att du slutar med dom. :up:
Varma mj-hälsn Stefan
-
Jag håller med , snälla fortsätt med inlägg och bilder.
Motljusbilden i tidigare inlägg tyckte jag hade väldigt mycket "vara på platsen känsla".
Jag gör :up: för både inlandsbanan och piteälvbron.
-
Hej jag vill verkligen se fler bilder från dina fantastiska fina moduler om nu det finns negativa personer på forumet så skit i dom och visa vad duktig du är på att bygga moduler
mvh TNR
Jo men var ända inlägg är vissa forum riddare inne och kommentera i och förstör diskutionen och folk vågar i skriv tex
-
Mycket fina bilder och moduler!
-
Hej jag vill verkligen se fler bilder från dina fantastiska fina moduler om nu det finns negativa personer på forumet så skit i dom och visa vad duktig du är på att bygga moduler
mvh TNR
Jo men var ända inlägg är vissa forum riddare inne och kommentera i och förstör diskutionen och folk vågar i skriv tex
Anmäl till moderator
-
Dina inlägg tillhör guldkornen på forumet. För mig som är i färd med att bygga landskap på hemmabanan är de otroligt inspirerande. Låt inte lågvattenmärkena avskräcka dig!
//Jonas
-
Dina inlägg tillhör guldkornen på forumet. För mig som är i färd med att bygga landskap på hemmabanan är de otroligt inspirerande. Låt inte lågvattenmärkena avskräcka dig!
//Jonas
Instämmer i hyllningskören och verkar ha missat lågvattenmärke i denna tråd till guldkorn!
Fortsätt skäm bort oss med dina fina bilder och tips snälla!
-
Ja, dina moduler är otroligt fina, så dela gärna av dig av kunskap, kommentarer och fler bilder, precis som du gjort hittills!
Detta ger så mycket inspiration och ideér till mitt projekt och skulle tro att även andra inspireras, så låt dig inte motas ner av nån enstöring. Av alla uppmanande positiva kommentarer så är det ju många som uppskattar det du skapar, vi står bakom dig! :) :heart:
-
Håller med ser jag att din tråd är uppdaterad kollar jag .Väldigt fina byggen
-
Det som byggs på nu är följande
Vindel älven kommer flytta in till klubblokalen i Växjö där det sista kommer göra klart. (Vatten. Stensättning en sida. Balladt mitten. Målning modulram)
"4 modulen"
Två ramar är träfärdiga av 4. Ska fyllas med cellskivor innan något annat kan på börjas.
Ska byggas i höst utförande.
"Beredskaps modulen"
En enkel modul med ett dubbelt beredskapsskjul från KMJK
Tanken från början var vinter men sen hittades ett foto på nätet som är taget två dagar efter jag är född så lutar åt att det blir sommar nu.
Resterande moduler som är påbörjade ligger undan plockade. Någon är mkt jobb kvar på och någon lite.
Dom färdiga modulerna ligger inpackade hemma. Få se om dom kommer ut på någon träff. Man har ju begränsat med utrymme när man åker så därför väljer man något som är nybyggt.
Enda bilder idag är på detta. men är inte mkt och vissa heller.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1526499794726.jpg)
-
...
"Beredskaps modulen"
En enkel modul med ett dubbelt beredskapsskjul från KMJK
Tanken från början var vinter men sen hittades ett foto på nätet som är taget två dagar efter jag är född så lutar åt att det blir sommar nu.
...
Enda bilder idag är på detta. men är inte mkt och vissa heller.
...
Nej, säg inte det! Ett beredskapslokhus av standard Västanfors-modell i skala 1:87 är inte vardagsmat. Har den avbildade modellen någon specifik förebild? Det fanns ju rätt gott om dem i olika storlekskombinationer längs Inlandsbanan. När de ställdes upp var de förutom just storleken och bestyckning med gavelportar i ena eller båda ändarna, rätt lika. Den visade modellen sticker ut lite genom färgsättningen av stålprofilerna i sektionsramverken.
-
...
"Beredskaps modulen"
En enkel modul med ett dubbelt beredskapsskjul från KMJK
Tanken från början var vinter men sen hittades ett foto på nätet som är taget två dagar efter jag är född så lutar åt att det blir sommar nu.
...
Enda bilder idag är på detta. men är inte mkt och vissa heller.
...
Nej, säg inte det! Ett beredskapslokhus av standard Västanfors-modell i skala 1:87 är inte vardagsmat. Har den avbildade modellen någon specifik förebild? Det fanns ju rätt gott om dem i olika storlekskombinationer längs Inlandsbanan. När de ställdes upp var de förutom just storleken och bestyckning med gavelportar i ena eller båda ändarna, rätt lika. Den visade modellen sticker ut lite genom färgsättningen av stålprofilerna i sektionsramverken.
Ja men den kommer blir förkortad för att den ska få plats på en modul,
-
... Ett beredskapslokhus av standard Västanfors-modell i skala 1:87 är inte vardagsmat. Har den avbildade modellen någon specifik förebild? ...
Ja men den kommer blir förkortad för att den ska få plats på en modul,
Längs Inlandsbanan fanns rätt gott om användbart spårutrymme för att ställa lokhus på. Det utnyttjades när plåtlokhusen tillkom till att ställa up rätt långa hus på resp. plats. Det således lättare att hitta långa förebilder än korta av den husmodellen. När lokhusuppställningar påbörjades gjordes det med trälokhus av en modell från Götene Träindustrier. Dessa var vanligen av betydligt beskedligare storlek. Ofta rymde desa bara ett, i vissa fall två stora tenderlok. Men den hustypen var inte så vanligt förekommande på IB. Direkt ur bakhuvudet kommer jag bara ihåg ett hus i Åskott strax norr om Östersund av den typen. Det är ändå inget dåligt alternativ att storleksanpassa ett plåtlokhus till förutsättningarna på en modul. Husen var konstruerade för att kunna byggas i valfri storlek och gör sig säkert bra även i mindre storlekar än t.ex. Ravenjaur som var ett av banans längre.
(http://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/Environment/Buildings/Ravenjaur_Pm_08526_03.jpg)
-
... Ett beredskapslokhus av standard Västanfors-modell i skala 1:87 är inte vardagsmat. Har den avbildade modellen någon specifik förebild? ...
Ja men den kommer blir förkortad för att den ska få plats på en modul,
Längs Inlandsbanan fanns rätt gott om användbart spårutrymme för att ställa lokhus på. Det utnyttjades när plåtlokhusen tillkom till att ställa up rätt långa hus på resp. plats. Det således lättare att hitta långa förebilder än korta av den husmodellen. När lokhusuppställningar påbörjades gjordes det med trälokhus av en modell från Götene Träindustrier. Dessa var vanligen av betydligt beskedligare storlek. Ofta rymde desa bara ett, i vissa fall två stora tenderlok. Men den hustypen var inte så vanligt förekommande på IB. Direkt ur bakhuvudet kommer jag bara ihåg ett hus i Åskott strax norr om Östersund av den typen. Det är ändå inget dåligt alternativ att storleksanpassa ett plåtlokhus till förutsättningarna på en modul. Husen var konstruerade för att kunna byggas i valfri storlek och gör sig säkert bra även i mindre storlekar än t.ex. Ravenjaur som var ett av banans längre.
(http://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/Environment/Buildings/Ravenjaur_Pm_08526_03.jpg)
det är Ravenjaur i förminskad typ,
Naturn runt att med myr och ett fårtal träd gör att väldigt inlandsbane like ut
-
En bild jag tog för ett tag sen.
Dock 7 vagnar max man körde var 6 i samma tåg. För annas lär någon påpeka det allt för snabbt här inne.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1526663749254.jpg)
-
Snyggt! Ser riktigt imponerande!
-
VAAA! Y1 med personvagnar? Vilken fina bilder landskap och bron och natur? Trevligt bilden också.
-
VAAA! Y1 med personvagnar? Vilken fina bilder landskap och bron och natur? Trevligt bilden också.
Nej inga personvagnar utan bra Y1/YF1 allt
-
Byggt på en av mina nya 5 modulsektion.
Ska bli höst på denna modulen.
Prova gissberg teknik denna gången. Rätt kul teknik men bitvis svårt och få tag på höstmatrial i sverige.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/received_10156465641088664.jpeg)
-
Modul 1 av 5 har man kommit en bit på. Modul 2-5 är träfärdiga iallafall.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/received_10156507340458664.jpeg)
-
Modul 1 fick en extra modul kallad modul 1B.
Kvar är montera glaset i rutorna i huset.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1534082160355.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1534082164404.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1534082170194.jpg)
-
Tack, fick verkligen känslan av att vara vid en jämtländsk timmerterminal. :up:
-
Tack, fick verkligen känslan av att vara vid en jämtländsk timmerterminal. :up:
Haha du känner igen vilken av dom det är?
-
Nej, det klarar jag inte.
-
Nej, det klarar jag inte.
Är ju en av terminalerna i jämtland
-
Hösten är i antågande även på inlandsbanan
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1535478716615.jpg)
-
Byggt lite på terminalen. Blivit lite timmerrester
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1536601526605.jpg)
-
Fantastiskt fina moduler, och broarna är så otroligt fint utförda! :up:
Tack för mycket härlig inspiration! :)
// Jonas
-
Bara hänt lite sen sist.
Beror ju på hur man ser på lite men i mina ögon är det lite.
Sväng1 är nästan klar. Saknas någon gran men det är beställt. Den raka modulen saknar med några granar.
Totalt har jag nu med dom nya modulerna som kommer ca 35 meter linjer moduler.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/received_1990477177657553.jpeg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/received_283120809000810.jpeg)
-
Dessa moduler fanns hemma vid inventering
3,5m Piteälv 2 raka plus en 30 graders sväng
2,4m Vindelälven 2 raka
1,1m Sorsele sväng 30 grader
6m sorsele station
5,7m Hoting lastplats 2 raka 3 svängar
2m kitajaur 2 raka
3,6m Älvho 2 raka 1 7,5 graders sväng
1m Ravenjaur 1 raka
3,3m Pakkoselet 1 raka 1 30 sväng
1.2m G1 Y
1.2m G2 (dubbelspår) 30 graders
0.4m H1 10 graders
0.4m H2 10 graders
0.4m H3 10 graders
1m Anna
1m Storstupet
6m Andra
-
En av mina Yf1 är ute och åker på Vindelälv modulen.
Denna och 2 andra har jag i klubblokalen så byggs lite där. Vattnet har fått 1 lager ska bli 3 totalt. Sen fattas en del detaljer
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1543509014827.jpg)
-
Jäklar så snyggt!! :D :D
Lennart.
-
Vilka underbara moduler du har.
-
Byggt lite på denna under julen. Är en del jobb kvar.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1546208202660.jpg)
Sen en liten film klipp från dom modulerna som står på klubben. Bla vindel-älven.
https://m.facebook.com/groups/119099578150334?view=permalink&id=2309699519090318 (https://m.facebook.com/groups/119099578150334?view=permalink&id=2309699519090318)
-
Intressant man MÅSTE vara inloggad på f______k för att se filmen.
Kommer nog aldrig att skapa konto där.
-
Eftersom alla andra bygger stationer så har jag med börjat med en ny. Linjemoduler behövs ju inte så mkt mer
Blir inte så jätte stor bara runt 5.5m
"Lådorna" är 3 klara. Allt är laserskuret från harald i tyskland.
Ska vara enkelt och få upp och 100% passform direkt.
-
Kanske påväg hem till östersund
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1562337362850.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1562337367720.jpg)
-
Så här blev Vndel älv modulen. Är lite till och fixa på norra änden.
Den står i växjö rallarnas modulbana nu
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1564799261110.jpg)
-
Vilket supersnyggt bygge! :up: :up: :up:
-
Så här blev Vndel älv modulen. ...
...
Ett mycket realistisk och intressant återgivning av ett stycke svensk inlandsnatur och bana. Man återfinner också vid närmare granskning rätt oväntade detaljer. Man kan ju fundera på vad det är för långskaftad uppochnervänd metkrok som står vid spåret mitt mellan broarna. Eftersom mina egna upplevelser av området härrör från tiden när broarna också utgjorde landsvägsförbindelse över älven så ingår då en hel del särskilda installationer för vägtrafiken. Särskilt lägger man naturligtvis märke till plankning av körbana, inte bara över broarna, utan också av sträckan mellan dem, likaså bro/vägräcken. Då besöken ägde rum sommartid har inte belysningsinstallationerna någon framträdande roll. Men visst sitter det några armaturer även på brobågarna och så, mitt på sträckan mellan dem står också "metkroken". En ensam gatljusstolpe med armatur av enkelt slag men troligen fullt fungerande.
På modulbilderna är det naturligtvis helt rimligt att alla spår av vägtrafikinstallationerna är borta, men desto mer överraskande att gatljusstolpen ändå finns kvar, även om den numera är avväpnad sin belysningsfunktion.
Ett trevligt återseende av en bekant miljö liksom ett mycket läckert modellhantverk.
-
Så här blev Vndel älv modulen. ...
...
Ett mycket realistisk och intressant återgivning av ett stycke svensk inlandsnatur och bana. Man återfinner också vid närmare granskning rätt oväntade detaljer. Man kan ju fundera på vad det är för långskaftad uppochnervänd metkrok som står vid spåret mitt mellan broarna. Eftersom mina egna upplevelser av området härrör från tiden när broarna också utgjorde landsvägsförbindelse över älven så ingår då en hel del särskilda installationer för vägtrafiken. Särskilt lägger man naturligtvis märke till plankning av körbana, inte bara över broarna, utan också av sträckan mellan dem, likaså bro/vägräcken. Då besöken ägde rum sommartid har inte belysningsinstallationerna någon framträdande roll. Men visst sitter det några armaturer även på brobågarna och så, mitt på sträckan mellan dem står också "metkroken". En ensam gatljusstolpe med armatur av enkelt slag men troligen fullt fungerande.
På modulbilderna är det naturligtvis helt rimligt att alla spår av vägtrafikinstallationerna är borta, men desto mer överraskande att gatljusstolpen ändå finns kvar, även om den numera är avväpnad sin belysningsfunktion.
Ett trevligt återseende av en bekant miljö liksom ett mycket läckert modellhantverk.
Gamla uppfarten mot bron på södra sidan är med på modulen och grushögen som hindra trafiken med om man kolla noga så det har jag inte glömt bort
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1564951504221.jpg)
-
Imponerande detaljer. Ger väl dessutom intressant liv till modulbanan med tanke på att modulerna med Piteälvsbron är gestaltade med fungerande vägtrafik. :up: :up:
-
Mycket snyggt!! :clap: :clap:
Jag åkte buss över den kombinerade järnvägs/biltrafikbron i Oxberg efter cykelvasan i lördags och då kom jag att tänka på dina moduler. :)
Lennart.
-
Då har vi börjat bygga en ny station. Totalt 6 moduler lång (den ena är dock en lite 10 graders sväng)
Allt laser skuret från tyskland.
-
Spännande, bra med en rejäl station. Har du någon spårplan?
-
Ser fram mot att se hur bygget fortskrider!
-
Spännande, bra med en rejäl station. Har du någon spårplan?
Spårplanen är ju enkelt. Efter förbilden...
-
Vilken station har du som förebild?
Lennart.
-
Få har vi kommit en lite bit. 2 av 6 sektioner har fått räls på sig.
Blir och jobba sig vidare men ändå skönt att man kan börja med landskapet på en av dom iallafall.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/received_2321566918156738.jpeg)
-
Lite till.
Målat räls och prova en ny teknik med målning av banvallen innan grusningen.
Kanske är denna modul lite grön innan helgen är slut
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1573170392783.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1573170385934.jpg)
-
Lite landskapspyssel
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1574444836837.jpg)
-
Lite pyssel
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1574800252015.jpg)
-
Blev riktigt snyggt när buskar och ris kom till! :up:
-
Blev riktigt snyggt när buskar och ris kom till! :up:
Tack ja enda var att det blev en så skarp kant mot stora kolhögen så det får man lösa med något.
-
Blev riktigt snyggt när buskar och ris kom till! :up:
Tack ja enda var att det blev en så skarp kant mot stora kolhögen så det får man lösa med något.
Förslagsvis, klipp till centimeter - halvcentimeterkorta fibrer alternativt 6 mm statiskt gräs och strö ut. Några små stänk spraylim rakt uppifrån (så det inte blåses iväg), Noch har ju bra spraylim, och därefter strö fin turf.
-
Inte mkt uppdateringar här.
Modulerna kanske dyker upp någonstans framöver.
Bygget har fått en egen sida
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1581512355741.jpg)
-
Var finns byggets egna sida? Länk?
-
En modul till klar till staionen. Ska bli 6 moduler totalt.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1587330210517.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1587330206310.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1587330408763.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1587330411953.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1587330416107.jpg)
-
Vilken härlig natur, så svenskt det kan bli! :up:
-
Prova lite gräs på bangården så det ser igenväxt ut.
Mer uppdateringarna finns på bygget sida.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1598014490145.jpg)
-
Den där sista bilden påminner väldigt mycket om norra infarten till Svegs station, sett från vägbron. Speciellt vegetationen. Snyggt! :up:
-
Du måste ha gröna fingrar för att få till sådan fin växtlighet :). Jättefina moduler du får till :up: :up:
-
Modul 6 klar.
Spårläggning klar på nummer 5
Bara 4 och 3 som ska få spår. 3 är påbörjad med och det är som tur är bara en växel kvar och lägga på dessa.
Även en bil har fått lite dekaler.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1602021506678.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1602022258419.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1602021494374.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1602022266912.jpg)
-
Mycket snyggt! :clap:
Är det vattentornet vid Emådalen?
Lennart.
-
Modul 5 klar.
Bara 4 och 3 kvar nu :lol: men 3 har vi bara spårläggningen kvar på. Landskapet kom visst på först ;)
Byggets gång går följa på sidan.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1603387965784.jpg)
-
Egen tillverkning av skyltar. På dekalpapper och skyltar utskrivna med plotter maskin
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1604608983540.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1604608964498.jpg)
-
Ja det var riktigt snygga skyltar, proffsigt gjort!
-
Spår klart igenom iallafall.
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1608450306115.jpg)
Ska man gods vid magasinet eller ska det vara öde :wacko:
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1608450237612.jpg)
-
Jag röstar för synligt gods, upplever det som mer livaktigt. Det kommer snart ett tåg.
-
Kanske mer beroende på vilket decennium man avser avbilda.
-
Snabbt karantän bygge. Av saker som låg hemma.
Blev en fremo 10 graders
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1609685822906.jpg)
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/553/FB_IMG_1609685816464.jpg)