Författare Ämne: vilket märke  (läst 11561 gånger)

tobiic

• Användare
  • Antal inlägg: 123
vilket märke
« skrivet: mån 26 dec 2011, 17:42:41 »
vilket märke är bäst? är nybörjare som vill börja. märklin har jag hört är bra. vad är det för skillnad på märkena.

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.505
  • Lindome
SV: vilket märke
« Svar #1 skrivet: mån 26 dec 2011, 18:10:50 »
Ja Märklin är det märket som har 3 st skenor dvs 2 st räler ytterst samt i mitten så är det piggar för även där finns det ström som behövs för att driva loken, dom övriga märkena har 2 st skenor o klarar sig bra på det o dessutom så liknar deras system verkligheten mer. Märklin är det största märket om man bortser från att Roco numera har gått ihop med Fleischmann vilka båda är 2 rälssystem men Roco har en del 3 rälslok att erbjuda 3 rälssystemet. Så om jag ska rekommendera dig något märke så tycker jag att du ska välja Fleischmann och skala H0 dvs 1:87 då kan du para ihop flera olika märken inom 2rälssystemet ex Roco Trix Brawa Fleischmann mm Lycka till med dina val och välkommen till det här forumet.  :D

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.712
« Svar #2 skrivet: mån 26 dec 2011, 23:14:06 »
När ni berättar vilket märke på modelltåg är bäst kan ni berätta för mig även vllket bilmärke som är bäst, så slipper jag undra i framtiden.

Harald.

tobiic

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 26 dec 2011, 23:39:35 »
tack för svaret jag har inte riktigt bestämt mig men ska kolla vidare. :)

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.140
« Svar #4 skrivet: tis 27 dec 2011, 09:01:32 »
Det är omöjligt att säga vilket märke som är bäst, alla har sina egna synpunkter på vad som är bra. Det man kan säga är att som med allt annat så får man vad man betalar för. Dock kan jag säga, utan att sticka ut hakan för mycket, att Lima är ett lågprismärke och att Roco är ett högprismärke. Märklin kostar också en hel del. Brimalm, Jeco och de övriga märkena bland högadeln lämnar jag därhän som orealistiska för en nybörjare.

Vill man ha mjuk gång med mycket goda lågfartsegenskaper så bör man välja fabrikat som har 5-poliga motorer som Roco och de allra flesta amerikanska märkena. Om inget har hänt sedan jag hade Märklin i min ungdom så har de fortfarande 3-poliga motorer liksom Lima.

Generellt sett kan man säga att amerikanska modeller håller hög klass och låga priser. Athearn, Life-Like och andra billigare märken har motorer som drar mycket ström vilket kan vara en nackdel om man vill digitalisera i framtiden. Spectrum, Genesis, Proto 2000 och BLI har alla förnämliga motorer och utsökt detaljering. Tyvärr blir de också känsligare för yttre påverkan på grund av just detaljerna.

Märklinförespråkarna har i princip rätt när de hävdar att deras lok aldrig har dålig kontakt med rälsen vilket ofta drabbar 2R-loken. Tacka för det, de har ju en extra skena som tar upp ström. Med 2R är det mer noga med hygienen och rengöring av rälsen med jämna mellanrum. Ofta löser man detta med "släpor" av exempelvis masonit som monteras under en vagn och får gå i ständig trafik. Tyvärr låter det lite mer om Märklinlok, dels på grund av deras rakskurna metalldrev och dels på grund av släpskon. En fördel till med Märklin är att det inte är några problem med vändslingor. Fast å andra sidan går det enkelt att lösa om man kör 2R digitalt.

Så som du kanske börjar förstå kan man inte säga vilket märke som är bäst, man kan bara hävda vad man själv tycker bäst om. Det jag rekommenderar är att du gör ett besök hos någon klubbana nära dig. Vem vet, du kanske tycker bättre om deras stora bana än att ha en liten egen?
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.140
« Svar #5 skrivet: tis 27 dec 2011, 09:20:31 »
Citera
När ni berättar vilket märke på modelltåg är bäst kan ni berätta för mig även vllket bilmärke som är bäst, så slipper jag undra i framtiden.

Harald.

Det var ju enklare, Subaru förståss!  ;)
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

ulwen

• Stammis
  • Antal inlägg: 959
  • H0 Märklin CS2 Rocrail, N-skala DCC - Allt svenskt
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: tis 27 dec 2011, 09:31:32 »
Jo det har hänt massor hos Märklin också. Motorerna är moderna flerpoliga numera med lika bra gångegenskaper.

Sen behöver man inte köpa Märklin bara. Som 3-rälsare finns det massor annat att välja ur. Jeco, Rocco och kanske Heljan bl a.
Men det är som med det mesta här i livet. Allt är inte guld o gröna skogar. Jag kör både på 2-r och 3-r, DCC och Motorola/mfx (inte på samma anläggning), både H0 och N. Det finns inget som är "bäst". Det är bitar som ska passa samman i olika sammanhang och kompromisser är det gott om. Jag har favoriter i alla skalor och system. Sen har jag skitmodeller som får stå inom glas o ram bara.
Har både köpt och sålt modeller med tveksam teknisk funktionalitet inom alla skalor och tillverkare.

Det är bara att prova sig fram, läsa på forumen om hur bra en viss modell fungerar osv.
H0 - 3R Digitalt N - Digitalt. Svenska förebilder.

tobiic

• Användare
« Svar #7 skrivet: tis 27 dec 2011, 09:46:04 »
jag vet hur min bana ska se ut men finns det något bra gratis program som man kan ladda ner där det finns färdiga rälsbitar så man kan pussla ihop banan på datorn och se hur mycket räls som behövs?

ulwen

• Stammis
  • Antal inlägg: 959
  • H0 Märklin CS2 Rocrail, N-skala DCC - Allt svenskt
    • Min hemsida
« Svar #8 skrivet: tis 27 dec 2011, 09:55:26 »
H0 - 3R Digitalt N - Digitalt. Svenska förebilder.

ROKA

• Användare
  • Antal inlägg: 68
« Svar #9 skrivet: tis 27 dec 2011, 10:25:39 »
Hej

Prova AnyRail, fungerar utmärkt för mig  :)
ROKA

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.505
  • Lindome
« Svar #10 skrivet: tis 27 dec 2011, 20:45:26 »

Harald.
Det var ju just därför som jag skrev "så om jag ska rekommendera dig något märke" och inte DU SKA VÄLJA som jag valde att frågeställaren kunde välja själv. Jag har aldrig skrivit något om vilket märke som e BÄST vad fick du det ifrån?????? :(

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

bqg

• Användare
  • Antal inlägg: 184
« Svar #11 skrivet: mån 02 jan 2012, 08:54:01 »
En anden tilgang kunne være, hvad har dine venner?
Det er sjovt at have sine egne tog med, og køre på vennens bane.

Hvad bruger nærmeste mj-klub. Hvis du har interesse i det.
Kik dig omkring, inden du beslutter dig for det ene eller det andet.
Hvor meget plads har du til bane.
En lille oval bane i H0 er efter min mening ikke så spændende som en bane i N, på samme plads.

Når du har besluttet dig, er en billig måde at komme i gang, at købe et startsæt.
Der får man som regel meget for pengene, skinner, lokomotiv og vogne, har selv købt flere Märklin startsæt ca. ½ pris, hvis man skal købe af delene hver for sig.
Hans Kurt

tobiic

• Användare
« Svar #12 skrivet: mån 02 jan 2012, 21:54:54 »
jag har inga vänner som håller på med det. :)

Pennstativ

• Stammis
  • Antal inlägg: 764
« Svar #13 skrivet: tor 05 jan 2012, 18:15:57 »
Det är mycket man skall ta hänsyn till i valet av fabrikat. Den första frågan jag tycket att Du bör ställa Dig själv är vad som är viktigast: Skalariktighet eller trafik?

Mitt förslag:
 Gäller det att få så stor realism som möjligt så får det bli 2-R då man slipper synliga punktkontakter. Här finns även code 55 och små hjulflänsar och en massa annat "finlir" som definitivt kan äventyra säker och avbrottsfri trafik om man inte är extremt noggrann med spårläge och andra detaljer.

Gäller det att driva säker tågtrafik så gäller code 100. Rejäla hjulflänsar och rejäla koppel! 2-R eller 3-R spelar då mindre roll.

Gäller det en kompromiss så föreslår jag 2-R. Detta ger störst möjliga utbud av fabrikat och modeller med säker gång, och realismen i själva spåret (T.ex. Peco flexräls) blir helt ok! 

Sedan kommer ju frågan om digitalt eller analog körning??? Till stora delar en ren kostnadsfråga! En enkel trafo med halvvågslikriktning (t.ex. Fleischmann 6735) ger ett stort antal lok mycket fina gångegenskaper i hela fartregistret. Ännu bättre är t.ex. ett köraggregat typ "Clipper" där halvvågslikriktningen kan kopplas ur för de lok som går bättre på helvågslikriktad ström. Då trafik är det viktiga ger en analog bana körmöjligheter som är helt ok. för en hemmabana särskilt då man betänker kostnadsaspekterna.

Kör man 2-R likström analogt så är utbudet enormt!

Ett exempel är Bruno Kock och hans "Yxkrokens Järnväg". Byggd 1963! Fleischmanns mässingsräls av tidig typ. Läs mer om länkar etc i denna tråd: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=5710.0

Denna anläggning blev riksbekant för just säker trafik under decennier. Att bygga en liknande i dag ger sannolikt mest valuta för pengarna då det mesta kan hittas billigt på t.ex. Tradera.

Min slutsats blir kort och gott - Valet mellan trafik/realism och stor/liten plånbok avgör!

SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Micke C

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.408
« Svar #14 skrivet: tor 05 jan 2012, 21:08:27 »
...

Gäller det att driva säker tågtrafik så gäller code 100. Rejäla hjulflänsar och rejäla koppel! 2-R eller 3-R spelar då mindre roll.

...

Påståendet platsar helt under rubriken fördomar... Det går alldeles utmärkt att köra säker trafik i N-skala på code 40... Sedan måste man var lite noggrannare vid bygget givetvis.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Skärgårdsbo

• Stammis
  • Antal inlägg: 685
« Svar #15 skrivet: tor 05 jan 2012, 22:00:27 »
Jag häller på att bygga min N-skalebana med Peco code 55, har hittills lagt ca 50 meter och 25 växlar och det hela fungerar ypperligt bra. Dock har jag varit noga med att löda in många strömmatningar och det tror jag är ganska viktigt. Jag kör även ganska ofta ett långt godståg där samtliga vagnar har Nochs rengöringssläpor runt på hela banan. Jag upplever inga som helst problem med räls eller strömupptagning.

S-Bo

tobiic

• Användare
« Svar #16 skrivet: fre 06 jan 2012, 00:20:32 »
ok men jag tror nog jag ska ha skala H0

Pennstativ

• Stammis
  • Antal inlägg: 764
« Svar #17 skrivet: sön 08 jan 2012, 12:32:36 »
ok men jag tror nog jag ska ha skala H0
Hej igen!

När jag skrev mitt inlägg ovan så utgick jag från skala H0  :)
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

tobiic

• Användare
« Svar #18 skrivet: sön 08 jan 2012, 16:41:13 »
jaha okej:) tror jag ska ha ett jeco lok dcc men vet inte riktigt vad jag ska ha för räls.. ni få gärna komma med förslag, får gärna vara med banvall som märklins spår. :)