Författare Ämne: var ska man börja  (läst 9953 gånger)

tobiic

• Användare
  • Antal inlägg: 123
var ska man börja
« skrivet: mån 26 dec 2011, 17:40:43 »
hej. jag är en kille som tycker det skulle vara kul att börja med modelltåg och banor, var ska man börja? jag vet inte riktigt vad jag vill ha för bana inte för stor nu i början men heller inte för liten, ni får gärna komma med förslag med spårplaner. Vad ska man börja med för tåg? gillar ånglok och diesel lok men det  är ganska dyrt. vet ni var man kan få tag i bra saker till ett bra pris? jag vet heller inte vilken tidsålder jag vill ha. hur bygger man en bana själv hemma?

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 841
SV: var ska man börja
« Svar #1 skrivet: mån 26 dec 2011, 19:09:39 »
Det bästa att börja med innan man riktigt vet vad man vill ha eller få ut av modelljärnvägshobby är nog att lusläsa igenom detta forum. Här finns enormt mycket kunskap och tips att hämta. Själv började jag för drygt ett år sen och läste igenom tråd efter tråd. Nu är jag fast.
Här finns ju trådar som behandlar allt - spårplaner och tusen olika sätt att bygga upp banor med landskap. Och allt har ett gemensamt, det är så himla kul!
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

ulwen

• Stammis
  • Antal inlägg: 959
  • H0 Märklin CS2 Rocrail, N-skala DCC - Allt svenskt
    • Min hemsida
« Svar #2 skrivet: mån 26 dec 2011, 19:44:39 »
Att försöka få en bild av modellhobbyn genom att läsa forumet rekommenderar jag inte. Det blir bara förvirring eftersom det är så många smaker och idéer som florerar.

Rekommenderar dig att t ex skaffa boken "Modelljärnväg från grunden" av Håkan Davidsson. Kolla på biblioteket annars.

Forumen är toppen när man kommit in en bit i hobbyn och förstår "fikonspråken".
H0 - 3R Digitalt N - Digitalt. Svenska förebilder.

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.711
« Svar #3 skrivet: mån 26 dec 2011, 23:20:43 »
Rekommenderar att INTE lägga några pengar på "Modelljärnväg från grunden" av Håkan Davidsson. Redan på sida 36 var jag uppe i ett tvåsiffrigt antal sak- och konceptfel och gav upp det som hopplöst. Däremot är Modelljärnvägsmagasinet en bra tidning.

Kan du Engelska eller Tyska?

Harald.

tobiic

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 26 dec 2011, 23:41:41 »
engelska kan jag.  jag har ett tåg hemma som jag fått av  min far, det är ett el lok från rocko.

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.134
« Svar #5 skrivet: tis 27 dec 2011, 08:35:24 »
Det första du bör bestämma dig för är om du vill köra svenskt, amerikanskt eller ha något annat land som förebild. Sedan sa du ånglok och diesel vilket bör betyda någonstans runt 50-talet. När jag började tyckte jag inte att det gjorde något att blanda olika länder, det var ju modeller i rörelse som var det viktiga. Numera har jag renodlat mitt samlande och sålt av allt som inte stämde och det givetvis med förlust.

Om du vill känna dig för med det Rocolok du redan har så handlar det om 2-räls och likström antar jag. Loket finns ju redan i din ägo så det får bli ditt första lok som du sedan kan ställa åt sidan när du har kommit fram till hur fortsättningen ska se ut. Skaffa några begagnade vagnar och lite räls och känn dig för, bygg upp en enkel oval med några sidospår. Koppel går att byta på de flesta fabrikat så att du får enhetligt. Märklinvagnar går inte att köra på 2R utan att byta axlar, däremot går 2R-vagnar att köra på Märklinräls.

Börja gärna med fasta rälsbitar så att du kan variera spårplanen, tids nog kommer du att veta hur du vill ha det och kanske gå över till flexräls.

Analogt eller digitalt? Det är lätt att känna sig osäker inför den digitala tekniken, men man vänjer sig ganska snart och det ger hela upplevelsen nya dimensioner.

Börja med begagnat, skulle du ångra dina köp får du som regel lika mycket tillbaka när du säljer sakerna igen. Tradera har allt du kan önska dig och lite till inom både lok och vagnar, räls och byggnader, färdigbyggda eller i byggsats.

Skalan tycks ju vara given om du vill börja med det lok du har, annars finns det för- och nackdelar hos alla skalor. Ju större skala du väljer desto säkrare blir gången då tyngden överbryggar dålig kontakt med rälsen. Å andra sidan, ju mindre skala du väljer desto mer får du plats med på liten yta. H0 (utläses h-noll eller halvnollan) är den vanligaste skalan med N-skalan på andra plats i popularitet.

Till sist vill jag säga att du kommer att ändra inställning många gånger under tiden du lär dig vad du vill ha ut av hobbyn, det är något som jag tror att de flesta håller med om. Man upptäcker hela tiden saker som man inte har tänkt på tidigare och så vill man börja om med ett bättre mål i sikte. Det kallas utveckling och leder alltid till att man fastnar djupare och att man ställer högre krav både på sig själv och materialet. Som en av forumets deltagare så insiktsfullt hävdar: En modelljärnväg blir aldrig färdig och tur är väl det.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

haba

• Veteran
« Svar #6 skrivet: tis 27 dec 2011, 09:34:59 »
På engelska finns det från England:
 Tidningen Railway Modeller. Den handlar endast om brittiska järnvägar. Kanske lite smalt.
 Tidningen Continental Modeller. "Kontinenten" är då alla andra järnvägar, så den tidningen är bred och ger en bra översikt.

På engelska finns det från USA:
 Hur mycket som helst ;-)

Det största förlaget heter Kalmbach och har ett antal MJ tidningar, störst är Model Railroader.

Men det finns andra, tex Railroad Model Craftsman.

De har sina tidningar som kommer ut en gång i månaden men ibland så kommer de ut med specialnummer som tex handlar om hur man planerer en ny modelljärnväg. Model Railroader verkar vilja ha pengar för allt på sin hemsida, men Railroad Model Craftsman har även lite gratis. Kolla till exempel på http://rrmodelcraftsman.com/hazardcounty/ Det är visserligen mycket amerikanskt, men det visar ju att det inte är så svårt att komma igång, eller hur?

Vi vet ju inte var du bor, men kanske du kan hitta en annan modelljärnvägare eller förening i närheten där du kan få "komma igång" litteratur?

Harald.

tobiic

• Användare
« Svar #7 skrivet: tis 27 dec 2011, 09:40:38 »
Jag vill köra digitalt jag har lite vagnar redan och har testat cirklar och andra små banor, jag ska leta upp någon av tidningarna så får jag se vad det är.

haba

• Veteran
« Svar #8 skrivet: tis 27 dec 2011, 10:32:21 »
En länk till: http://www.nmra.org/beginner/
Harald.

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.312
« Svar #9 skrivet: tis 27 dec 2011, 10:47:55 »
På engelska finns det från England:
 Tidningen Railway Modeller. Den handlar endast om brittiska järnvägar. Kanske lite smalt.
 Tidningen Continental Modeller. "Kontinenten" är då alla andra järnvägar, så den tidningen är bred och ger en bra översikt.

På engelska finns det från USA:
 Hur mycket som helst ;-)

Det största förlaget heter Kalmbach och har ett antal MJ tidningar, störst är Model Railroader.

Men det finns andra, tex Railroad Model Craftsman.

De har sina tidningar som kommer ut en gång i månaden men ibland så kommer de ut med specialnummer som tex handlar om hur man planerer en ny modelljärnväg. Model Railroader verkar vilja ha pengar för allt på sin hemsida, men Railroad Model Craftsman har även lite gratis. Kolla till exempel på http://rrmodelcraftsman.com/hazardcounty/ Det är visserligen mycket amerikanskt, men det visar ju att det inte är så svårt att komma igång, eller hur?

Vi vet ju inte var du bor, men kanske du kan hitta en annan modelljärnvägare eller förening i närheten där du kan få "komma igång" litteratur?

Harald.

Engelska Model Rail är en mycket bra tidning, inriktad mot engelskt mj även om man varje år brukar ha nått nummer med continental/amerikskanskt mj. Tidningen är i mitt tycke mycket bra utformad.

http://www.greatmagazines.co.uk/railways/model-rail-magazine.html

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

mangeP

• Användare
  • Antal inlägg: 362
« Svar #10 skrivet: mån 02 jan 2012, 10:29:53 »
Rekommenderar att INTE lägga några pengar på "Modelljärnväg från grunden" av Håkan Davidsson. Redan på sida 36 var jag uppe i ett tvåsiffrigt antal sak- och konceptfel och gav upp det som hopplöst. Däremot är Modelljärnvägsmagasinet en bra tidning.

Kan du Engelska eller Tyska?

Harald.

Här måste nog jag säga emot.

Jag köpte denna bok och tycker den är alldeles utmärkt läsning för att få tips när man är nybörjare i hobbyn.

Jag kan tillägga att jag inte ens läst kapitlen som går igenom förebilder eftersom det inte intresserar mig det minsta.

Så om man läser boken för att få byggtips och inspiration och samtidigt hänger här på forumet och läser/ställer frågor så är denna bok mycket bra att börja med.

Men detta är MITT tycke, och som vi ser ovan så är det andra som tycker annorlunda!  :D
HADE en liten anläggning i skala N.
Min tråd på svensktmjforum.

tobiic

• Användare
« Svar #11 skrivet: mån 02 jan 2012, 21:54:05 »
jag köpte modell järnväg från grunden och tycker den är jätte bra jag är halv vägs in i boken och fattar allt :)