Författare Ämne: Naturlikt landskapande  (läst 132341 gånger)

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 351
SV: Naturlikt landskapande
« Svar #650 skrivet: mån 29 okt 2018, 18:15:31 »
Lim, strömaterial, underlag, och tillvägagångssätt har visat av denna firma på Intermodellbau i Dortmund de två senaste åren. De korta gröna stråna köpte jag för att prova på granar. Limmet är mycket tunnare och mer färglöst än andra spraylim, det går utmärkt att spraya på tidigare lager av stågräs, strax efter att man lagt på föregående lager.
Mannen pratade så god tyska, att jag första gången inte reagerade på att han var fransman.

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.013
« Svar #651 skrivet: mån 29 okt 2018, 20:36:36 »

Det finns ett annat företag som har adressen www.microrama.eu och därifrån går det att beställa limmet som är i en aerosolförpackning. Det är inte så dumt faktiskt och att få det levererat till Sverige var inget problem alls eftersom det går med lastbil och inte flyg.
Återigen, fantastiskt vackert modellbygge!
Göran T
Är ju ännu så länge i starten av att grassmastra men ser mer användning av pumpvarianten just för att man får mer oregelbundet sprut. Men intressant ändå veta att det går att få tag i drivgassprayen ifall det blir behov eller om jag vill testa. Vi ses i Älvsjö!  :beer:
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.147
« Svar #652 skrivet: tis 30 okt 2018, 13:18:18 »
Här har man knappt hunnit smälta intrycken av orienteringsklubben, så kommer nästa modul som en trevlig överraskning! En tråkig arbetsdag utan något att göra blev plötsligt mycket bättre.  :)

ja här fortskrider arbetet och en bok är faktiskt på gång, men blir inte klar till denna vinter.

Den boken ser vi fram emot!

https://www.war-world.co.uk/

www.microrama.eu

Kathy Millat visat i en av sina många instruktionsvideor

De länkarna/hänvisningen tackar jag för. :up:
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.029
« Svar #653 skrivet: tis 30 okt 2018, 16:04:45 »
Gratulerar till en fin start på modulen. Sågspån finns ju i olika finhet. Har du tagit från ett snickeri eller?
Torbjörn

Gissberg

• Stammis
« Svar #654 skrivet: tis 30 okt 2018, 17:09:19 »
Gratulerar till en fin start på modulen. Sågspån finns ju i olika finhet. Har du tagit från ett snickeri eller?
Brukar krypa under sågen med en liten hink eller plastpåse på vårt lokala byggvaruhus XL-Bygg. :)

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 283
« Svar #655 skrivet: tis 30 okt 2018, 20:05:00 »

Det finns ett annat företag som har adressen www.microrama.eu och därifrån går det att beställa limmet som är i en aerosolförpackning. Det är inte så dumt faktiskt och att få det levererat till Sverige var inget problem alls eftersom det går med lastbil och inte flyg.
Göran T
Är ju ännu så länge i starten av att grassmastra men ser mer användning av pumpvarianten just för att man får mer oregelbundet sprut. Men intressant ändå veta att det går att få tag i drivgassprayen ifall det blir behov eller om jag vill testa. Vi ses i Älvsjö!  :beer:

Ska bli trevligt att få ta del av dina byggtips under Älvsjömässan. Hoppas att det finns sittplatser och en tv skärm så man kan slå sig ner och spendera ett par timmar med att ta del av dina råd.

Gissberg

• Stammis
« Svar #656 skrivet: tis 30 okt 2018, 20:28:56 »

Göran T

Ska bli trevligt att få ta del av dina byggtips under Älvsjömässan. Hoppas att det finns sittplatser och en tv skärm så man kan slå sig ner och spendera ett par timmar med att ta del av dina råd.
Haha, nja den enda sittplats jag vet är den klappstol jag ska ta med mej, man kan behöva vila benen stundtals där.
« Senast ändrad: lör 17 nov 2018, 10:12:02 av Gissberg »

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 199
« Svar #657 skrivet: lör 15 dec 2018, 18:34:34 »
Hej Alla !

Jag har köpt en Liten grassmaster "Precision" och den funkar bra.

Jag undrar hur gör ni för att finfördela strån när ni laddar Grassmaster.

Dom strån jag fått är ihopklumpade i plastpåsen.

Har någon något tips?

Hälsningar
Lennart
 :disapprove:

Gissberg

• Stammis
« Svar #658 skrivet: lör 15 dec 2018, 18:58:31 »
Det är inte så mycket som ryms i den lilla behållaren, men jag tar en nypa gräs och gnuggar mot andra handens tumnagel så lossnar det och trillar ned.
Av alla Polaks gräspåsar jag handlat så har det varit några enstaka där det klumpat ihop sig och det har varit av 4,5 mm.

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 199
« Svar #659 skrivet: lör 15 dec 2018, 19:10:45 »
Hej Janne!

Tack för snabbt och bra svar !

Jag gnuggar på !

Hälsningar
Lennart
 :)

Gissberg

• Stammis
« Svar #660 skrivet: tis 05 feb 2019, 15:32:14 »

Fortsättningsmodulen till modul Klubbstugan är färdig.

På en grusplan har ett utegym färdigställts.

Ställningarna gjorda av North Easternlister samt på sina ställen rundstav av plast.

Det var knepigt hitta lämpliga figurer att använda. Samtliga är från Preisers omålade storpack. Med en del filande, skalpellerande (nytt ord?) och vitlimsstrykningar passades figurerna in i miljön. Killen som lyfter stock var egentligen en byggnadsarbetare i arbetskläder och hjälm.

Flickan som hänger i armarna var ursprungligen en kvinna i klänning som hänger tvätt osv. Kepsar har ordnats med en liten skärm av papper och limmats fast. Håret har då filats ned och målats till en mössa.

Instruktionsskyltarna är pappersbitar som jag satte lite streck och färg på samt fäste i en pianotråd.

Bordet gjort av plast och pianotråd liksom stolen. Här delas ut kartor inför träningen.

Spårtavlan är North Easternlister som målats och vädrats på samma sätt som klubbhusterrassen.

Spårtexterna på tavlan var för smått att skrivas med pensel men så fick jag tips om vit Gelly rollpenna med fin spets, vilket införskaffades. De små färgade fyrkanterna var fasligt små att klippa till.

Motionsspåret har fått belysning från Bo Andersson.

Och inte bara orienterare är ute och rör på sig…

…ett helt stavgångargäng hittade jag bland Preisers storpack.

Dock klippte jag bort ursprungliga plaststavarna och ersatte dem med smäckrare pianotråd.

Mycket sly, buskar och ogräs har tillkommit.

Ån är i det närmaste igenväxt.

Pölen gjordes innan grönskan. Men efter att all grönska var färdig avslutade jag med att pensla ut ännu ett lager vatten för att snygga till längs kanterna samt på grund av att ytan blivit matt av spraylim som stänkt i fel riktningar när sly, ris och buskar tillverkats.

Gräset närmast vattnet 6mm och längre upp på land 2mm och 4,5 mm.

Buskar, ris och ogräs är gjort med Woolyfiber som är ett brungrått fiber, grövre än WS Polyfiber och egentligen till för blomdekorationer. Hittade det på nätet. Jag klipper det i småbitar och strör ut, limsprayar och strör turf eller löv.

Kombinerar jag det med gräs får jag en naturlig ängsmark där gränserna mellan gräsmatta, ris och buskar suddas ut.

Träbocken av North Easternlister och orienteringsskärmen är papper som målats och vikts. En ”osynlig”grönmålad tunn pianotråd nedstucken i marken håller den ”hängande” i luften.

Slyträden görs av flera träd med bara en till två utstickande grenar och sätts sedan ihop som en bukett och blir tillsammans ett träd.

Där jag har träd, buskar eller ris har jag också högre gräs och på öppnare ytor har jag kortare och blandar upp med beige gräs.

När jag limsprayar fibern för att bilda ris stänker det ut på gräset. Turf jag strör på fibern hamnar ju även på gräset och blir då ogräs. Går alltid över med dammsugaren efteråt. Underlaget är ju sågspån som målats brunt och syns igenom bland gräset som jord.

På skuggiga platser, som under träd får det växa frodigt medan öppna platser, som grusplanen där solen legat på, låter jag gräset få gulna.

Med en egentillverkad pensel bestående av ett fåtal penselstrån har jag i gruset duttat ut limfläckar så det blivit prickigt /spräckligt och sedan med minigrassapplikatorn strött först beige 2mm gräs och när det torkat satt fläckvis lim och ljusgrönt 2mm gräs.

Tjockare träd är gjorda på stomme av 1mm järntråd och klädda med DasProntolera som kammats med liten stålborste.

För att få struktur i björkens bark har jag med pensel kletat på lite spackel. Sedan målat med Ivory white och varmgrå.

I skogen mycket ris och buskar av Woolyfiber och turf eller löv.

Gamla plankor och annat bråte har städats åt sidan.

Finns även en strömbrytare kopplad till två stycken 1,5 volts batterier att användas vid skymning.

Lämnar så Klubbstugan för att ta itu med nästa modulprojekt…
« Senast ändrad: sön 10 feb 2019, 07:54:39 av Gissberg »

Con

• Användare
  • Antal inlägg: 27
« Svar #661 skrivet: tis 05 feb 2019, 15:44:34 »
Jag slutar aldrig att häpna över dina moduler. Helt makalöst!

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.892
« Svar #662 skrivet: tis 05 feb 2019, 17:01:46 »
Finns inte ord för att beskriva det Du byggt.
Tack för att Du delar med Dig.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.896
« Svar #663 skrivet: tis 05 feb 2019, 20:41:05 »
Helt magiskt bra! Jag tycker du har överträffat dig själv.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.137
« Svar #664 skrivet: tis 05 feb 2019, 20:49:24 »
Men jösses, varje gång man trodde man sett den perfekta modulen kommer du med en ny som överträffar allt.
Säger som de andra, man e mållös!
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Gissberg

• Stammis
« Svar #665 skrivet: tis 05 feb 2019, 21:52:22 »
Tackar, tackar! Lite nytändning blev det med en grassmaster som jag var nöjd med. Min tidigare stora Noch tyckte jag blev för stor och klumpig, gick inte att precisionsströ med.

olleF

• Stammis
  • Antal inlägg: 638
    • http://frykmo.se/mj
« Svar #666 skrivet: tis 05 feb 2019, 23:03:46 »
 :up: :up: :up:
Det kommer nog en sommar i år också, trots det aktuella vädret, och den sommaren blir förhoppningsvis lika grön och luftig som i dina scenarior.
Underbar sommarkänsla.
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 771
« Svar #667 skrivet: tis 05 feb 2019, 23:36:31 »
Men jösses, varje gång man trodde man sett den perfekta modulen kommer du med en ny som överträffar allt.

Håller med till 100%.
Kan det bli bättre? Troligen inte.
BJ

P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 902
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #668 skrivet: tis 05 feb 2019, 23:49:05 »
Hej !

Jätte, jätte fint  :clap:

Tänkte försöka göra några ekar i n-skala, ska se om jag kan låna tipset med Daspronto lera och stålborste ...
det blev verkligen bra  :up:

Är vattnet Woodland Scenics Realistic Water ?

MvH
Pär

Gissberg

• Stammis
« Svar #669 skrivet: ons 06 feb 2019, 06:18:07 »
Hej !

Jätte, jätte fint  :clap:

Tänkte försöka göra några ekar i n-skala, ska se om jag kan låna tipset med Daspronto lera och stålborste ...
det blev verkligen bra  :up:

Är vattnet Woodland Scenics Realistic Water ?

MvH
Pär
Ja, det är WS Realistic Water. Det är ju både gift- och luktfritt och jag hade kvar i flaskan sen min första modul Fågeldammen från 2011. För den lilla pölen på denna modul häller jag upp några centiliter i en liten plastburk. Rör försiktigt i (för att inte få bubblor) mindre än en droppe av umbra och gråsvart.  Häller ut det i gropen som är brunmålad sågspån och låter det torka ett dygn. Mängden är inte mer än att djupet blir några mm. Den släta ytan har efter det torkat blivit vågigt guppig och sjunkit ihop något. Upprepar detta flertal gånger för att bygga upp ett djup. Eftersom det sjunker ihop när det torkar ser det ut som det klättrat upp för strandkanten. Därför häller jag sista omgångarna bara ut lite "vatten" i mitten av pölen och penslar ut det fram till strandkanten men inte så det nuddar den. Ytspänningen gör att ytvattnet sluttar ned mot strandkanten men när det torkar har ytvattnet sjunkit och ligger vågrätt mot stranden och klättringen eliminerats. Och har den inte det helt, penslar jag ut lite till.

Här gjorde jag ekar för länge sen:
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=8409.0

sture

• Användare
  • Antal inlägg: 456
    • http://www.bylen.se/
« Svar #670 skrivet: ons 06 feb 2019, 06:44:05 »
Formidabelt! :up: :up:
Du är en  mästare, Janne!
Har aldrig sett på maken. Och då inte bara själva det "naturlika" utan även arrangerandet av figurerna och de olika aktiviteterna.
Det här måste vara internationell toppklass.
Sture

Gissberg

• Stammis
« Svar #671 skrivet: ons 06 feb 2019, 07:29:41 »
Formidabelt! :up: :up:
Du är en  mästare, Janne!
Har aldrig sett på maken. Och då inte bara själva det "naturlika" utan även arrangerandet av figurerna och de olika aktiviteterna.
Det här måste vara internationell toppklass.
Ja, naturbiten är mycket enklare få till än figurerna som man inte har alls samma kontroll över. Ett ständigt letande att hitta gubbe som kan modifieras, och det är inte lätt agera kirurg med acceptabelt resultat heller. Men utmaningar i sig är en härlig drivfjäder.  :D

Håller med till 100%.
Kan det bli bättre? Troligen inte.
BJ
Tack BJ, och det får nog bli en paus till nästa modul!
Det kommer nog en sommar i år också, trots det aktuella vädret, och den sommaren blir förhoppningsvis lika grön och luftig som i dina scenarior.
Underbar sommarkänsla.
Ja, får vi en bit av förra sommaren i år är jag mer än nöjd, att bara gå ut i naturen och insupa dess fantastiska rikedom! Och vilken inspiration den ger inför vinterhalvårets byggande.

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.026
« Svar #672 skrivet: ons 06 feb 2019, 08:44:12 »
Jag är stum och mållös och beundrar din hantverksskicklighet Gissberg!
Man blir så glad när man ser resultatet av det du gör och väldigt fina
bilder med. Miljöerna du gör blir så levande med dessa figurer, buskar, träd mm.

Tack så hemskt mycket för att du delar med dig av din kunskap och alla dessa
fantastiska bilder!

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Gissberg

• Stammis
« Svar #673 skrivet: ons 06 feb 2019, 08:55:01 »
Jag är stum och mållös och beundrar din hantverksskicklighet Gissberg!
Man blir så glad när man ser resultatet av det du gör och väldigt fina
bilder med. Miljöerna du gör blir så levande med dessa figurer, buskar, träd mm.

Tack så hemskt mycket för att du delar med dig av din kunskap och alla dessa
fantastiska bilder!

Mvh!

Alf K
Stort tack! Bilder blir mer realistiska än att se modullandskapet i verkligheten. På bild luras man tro skalan är större än vad den är!  :D
« Senast ändrad: ons 06 feb 2019, 20:42:31 av Gissberg »