Författare Ämne: Naturlikt landskapande  (läst 126265 gånger)

ArneL

• Användare
  • Antal inlägg: 470
SV: Naturlikt landskapande
« Svar #600 skrivet: tor 05 jul 2018, 22:33:17 »
...
Annars är det området hitom spåret som ska bli klart. Träd borde placeras där men samtidigt vill man ju inte det ska skymma klubbstugan och parkeringen. Får prova mig fram om en kompromiss.
Det görs ju s.k. trädsäkring på många håll längs spåren. Du kanske skulle kunna göra det du med? Lämna stubbar, ris och sönderkörd mark och spara några kala stammar 4-5 cm höga.
/A
/Arne
Stins å Saltskog
MMM, (kör H0)

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 316
« Svar #601 skrivet: tor 05 jul 2018, 23:49:15 »
Bygger mina moduler efter ditt sätt nu.
Dock bygger jag höst så har lite mindre matrial utbud och använda. Polak sitdekor samt heki gräs som man river bort är favoriterna.
Dock svårt och hitta matrial till buskar för höst.

En fråga vad för sågspån har du använt. Har provat två olika men inte blivit helt nöjd. En för fin och en lite för grov

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 992
« Svar #602 skrivet: fre 06 jul 2018, 07:08:50 »
Bygger mina moduler efter ditt sätt nu.
Dock bygger jag höst så har lite mindre matrial utbud och använda. Polak sitdekor samt heki gräs som man river bort är favoriterna.
Dock svårt och hitta matrial till buskar för höst.

En fråga vad för sågspån har du använt. Har provat två olika men inte blivit helt nöjd. En för fin och en lite för grov
Polaks Naturex F som är löv på burk har flera höstfärger.
http://www.polakmodel.cz/de/vyrobky/main/Herbsttone.html
Signalsidan.se som säljer deras produkter har inte hela deras sortiment i lager men har orange 2741 och röd 2751 och tar hem efter önskemål.

Vad gäller sågspån brukar jag ta med mig en plastpåse och på lokala byggvaruhuset krypa under deras såg och förse mig, Det är lite halvgrovt spån från deras sågklinga som sågar vanligt trävirke. Funkar bra som grund då det brunmålats och ser ut som barrskogsmark eller dött torkat gräs beroende på hur mycket man spätt ut bruna färgen. Brukar alltid duscha med blomspruta på decimeterstor yta innan jag med pensel duttar ut färgen. Doppar pensel i vatten innan jag doppar i färg och har blomsprutan i vänster hand. För att få lite variation kan man även lägga i nån annan brun ton.

Arne, jo jag har tänkt något liknande, att det kunde ha avverkats och mindre sly vuxit upp bland ris och stubbar. En fundering är dock om man inte brukar trädsäkra på bägge sidor om spåret då? Alternativet är mindre sly/buskar och något enstaka större träd eller att en liten grupp träd står tätt och bildar en liten ö.
« Senast ändrad: fre 06 jul 2018, 07:11:00 av Gissberg »
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

ArneL

• Användare
  • Antal inlägg: 470
« Svar #603 skrivet: ons 11 jul 2018, 20:49:36 »
Trädsäkring behöver ju inte nödvändigtvis göras på båda sidor om spåret samtidigt. En liten entreprenör kanske bara har resurser att avverka en sida i taget? Det är väl du som ”beställande infrastrukturförvaltare” som väljer hur det ska göras?  ;)
/A
« Senast ändrad: ons 11 jul 2018, 20:51:13 av ArneL »
/Arne
Stins å Saltskog
MMM, (kör H0)

DJ

• Användare
  • Antal inlägg: 229
« Svar #604 skrivet: tor 12 jul 2018, 00:33:56 »
När Trafikverket drar fram I. R. L. och "trädsäkrar" gäller 20 meter från spårmitt, oavsett..
Allt annat är inte förhandlingsbart.
M-räls och 50-talsstuk på det hela. "Det var bättre förr, ju förr desto bättre"...

Gissberg

• Stammis
« Svar #605 skrivet: tor 27 sep 2018, 21:44:36 »

Då ska vi titta in vad som hänt sen sist vid Vättesta orienteringsklubb.

Stugan invigd och serveringen öppnad.

Storförpackningar omålade Preiserfigurer har med lite hjälp på traven fått bli orienterare…

…och samlats för träning…

...eller bara umgås på stugans servering. Caféskylt av pianotråd och utprintat papper.

En klubbflagga som markerar samlingsplatsen har satts upp. Gjord i photoshop, utprintad på papper som limmats på 0,4 mm plaststång. Ryggsäckar dels från Preiser och dels hemsnickrade i lera.

Flaggan ska ju egentligen vara halvt genomskinlig men så tunna papper går inte att printa på, så i stället målade jag baksidan över ljusbord för att det skulle bli spegelvänt.

Anslagstavlan av NorthEasternlister. Papperna små urklippta bitar med lite färg på och små trasiga toapappsflagnor fungerar som bortrivna anslag.

Ingång till omklädningsrummen på baksidan.

Bilar har inhandlats och sprutats dammiga.

Sprutfärg Vallejo Medium grey 70987.

…och därefter försetts med registreringsskyltar.

Ett vägmärke har satts upp. Utprintat på papper fäst på pianotråd.

Skogsdungen har även fått fler träd, och belysningsstolpar från Bo Andersson har kommit upp.

Dessa pryder även bilparkeringen.

Alla väljer dock inte ta bilen… cyklar från Artitec.

Tallen som tidigare stod framför klubbstugan har flyttats över till andra sidan järnvägen.

En stor lind har placerats i dess ställe.

I övrigt bara buskar och mindre träd hitom spåret för att inte skymma aktiviteten.

Tar man en närmare titt kan man se en flock rådjur. Gjorda, liksom fåglarna, av tunn koppartråd och trälim.

Stängslet målat med utspädd svart tuschfärg för att inte bli så iögonfallande. Tråden är tafs vilket består av flera tvinnade trådar.

Man får inte glömma de träd som gått till sista vilan. Gjord av järntråd, lim och sandstruktur.

Sen inväntar vi bara skymningen så ska vi se om det inte går att tända belysningen också.

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 210
    • Turebergs Station
« Svar #606 skrivet: tor 27 sep 2018, 22:20:51 »
Jag är mållös Jan :O, det är så fint så jag sitter bara här helt tyst med gapande mun och njuter av dina bilder.
 :clap: :clap: :clap:
Fantastiskt välgjort in i minsta detalj och en underbar scen i sig.
Jag är själv gammal orienterare och tycker du har fångat det perfekt.
Ser verkligen fram emot lite kvällsbilder. :D
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/

Cosinus

• Användare
  • Antal inlägg: 29
« Svar #607 skrivet: tor 27 sep 2018, 23:03:41 »
Wow, bästa sortens inspiration. Och så mycket på en gång. Det kommer att ta hela helgen att studera alla fantastiska detaljer.
Stort tack för att du delar med dig av dina mästerverk!

Jag är också gammal, eller egentligen vilande, orienterare så det är stor igenkänningsfaktor. Undrar om det är en vanlig kombo med orientering och MJ?

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.972
« Svar #608 skrivet: fre 28 sep 2018, 07:51:44 »
Ja du Gissberg, du har lyft det här skapandet till nya nivåer. Stående ovationer  :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
Torbjörn

P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 866
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #609 skrivet: fre 28 sep 2018, 08:06:10 »
Hej !

Jättefint  :clap:
Smutsfärgen på bilarna gör stor skillnad  :up:

MvH
Pär

BengtN

• Användare
  • Antal inlägg: 30
« Svar #610 skrivet: fre 28 sep 2018, 08:23:29 »
Helt underbart. Det är inte ofta jag kommenterar något på något Forum men jag fick tips om det inlägg från en kompis och kan bara konstatera att du bygger landskap/detaljer som ingen annan.
SUVERÄNT!!

Bengt Nylén
Bengt

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 167
« Svar #611 skrivet: fre 28 sep 2018, 08:51:33 »
Hej Janne !

KANONBRA !!!!

Det syns att du är gammal orienterare !

Tack för att du gav barnen ett stort utrymme !!

Härligt !

Hälsningar
Lennart
 :up:

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 416
    • -
« Svar #612 skrivet: fre 28 sep 2018, 08:55:42 »

MÄSTARKLASS!!!   :clap:

INGEN kan bygga landskap som du!

Dämpade, sammanhållna (matta) färger, bilarna lagom vädrade, "naturlig" befolkning och naturligtvis alla dessa otroligt snygga träd!

Verkligen något att bli inspirerad av!  :up:

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Gissberg

• Stammis
« Svar #613 skrivet: fre 28 sep 2018, 12:19:39 »
Tack, alla! Är visserligen inte gammal orienterare utan följt med då äldsta dottern med familj är orienterare (Finspångs skid- och orienteringsklubb). Till henne får jag däremot rikta ett stort tack för all hjälp med researchen. Är bara vanlig joggare även om jag sprungit med nån gång i orienteringen - då lätta klassen.

T44 - visst är det viktigt att barnen är med, det är synd att Preiser inte har fler barn i sitt sortiment. Det är hela tiden svårt att leta bland figurerna så att dom ska passa in. Trots att jag har flera hundra omålade figurer att plocka bland är det bara några enstaka som funkar att använda. Dom flesta jag använt har jag dessutom fått modifiera på ett eller annat sätt så att gester eller klädsel ska stämma.

Stefan E - träd uppfattar många annars som ett enformigt och tidskrävande arbete att tillverka men jag tycker det är väldigt roligt och skiftande. En björk i parken ser inte likadan ut som björken som trängs i knappa ljuset mitt bland en grupp granar. Träd växer och formas efter det utrymme de har till förfogande, ett utrymme som dessutom ändras hela tiden. Så man bygger inte träd utan trädytor då varje träds utseende påverkas av de runt om.  :)
« Senast ändrad: fre 28 sep 2018, 15:20:13 av Gissberg »

Leofrit

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
« Svar #614 skrivet: fre 28 sep 2018, 15:43:01 »
Hej

och shit vilket vackert handarbete, aldrig sett en mer verklighetstrogen modell,
ändå har jag sett ganska många i mitt arbete.

mvh Björn

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.519
« Svar #615 skrivet: fre 28 sep 2018, 17:17:23 »
Även jag får instämma i hyllningskören :up:  Utöver det skickliga modellbygget så har du verkligen fått till själva kompositionen. Lade speciellt märke till en sådan detalj som hur bilarna står parkerade. Något av det mest naturliga jag sett. Även grusvägen är mycket fin. Har visat dina tidigare landskap för tjejerna på jobbet och dom har varit mycket imponerade :up:

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Gissberg

• Stammis
« Svar #616 skrivet: fre 28 sep 2018, 18:33:14 »
Lade speciellt märke till en sådan detalj som hur bilarna står parkerade. Något av det mest naturliga jag sett. Även grusvägen är mycket fin. Har visat dina tidigare landskap för tjejerna på jobbet och dom har varit mycket imponerade :up:

Stefan

Haha, varje detalj har tydligen sin lilla roll i helheten, inget är för ovidkommande.

Leofrit - Blir själv lite förvånad hur bilder kan luras med att få det att se så verkligt ut. Ser man modulen i verkligheten är allt ändå bara i H0 och man låter inte lura sig. :D
« Senast ändrad: fre 28 sep 2018, 22:12:14 av Gissberg »

Leofrit

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
« Svar #617 skrivet: fre 28 sep 2018, 20:10:24 »
Självklart är det så, man får ju sätta en ram på bilderna,
och som någon sa bilarnas placering med damm och grus, det finns så klart någon närbild där en röd bil står med som avslöjar en del, men bilderna med Mercan i halvbild
och vida bilder på stugan även då med folket kan man verkligen ha med i filmer och lura alla med lite rörelser på kameran.
Än en gång, en eloge till ditt jobb,
Får man fråga, en som inte läst tråden från dag ett, hur lång tid detta bygge har tagit?

Björn

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.103
« Svar #618 skrivet: fre 28 sep 2018, 20:55:20 »
Men jösses, vad skall man säga? Vilken planet kommer du ifrån? ;)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Gissberg

• Stammis
« Svar #619 skrivet: fre 28 sep 2018, 22:11:48 »

Får man fråga, en som inte läst tråden från dag ett, hur lång tid detta bygge har tagit?

Björn
Mycket svår fråga då det inte är en sammanhängande tid. Jag brukar ta bilder under arbetets gång och ser att de första bilderna är från april och det är bygget av klubbhuset. Ibland håller man på några timmar per dag, ibland går det veckor utan bygge, då är det annat kul som tar över. Motigast är ändå plywoodarbetet och rälsläggning, bygget av förvaringslådan osv, då går det på knappt halvfart och det kan bli väldigt glest mellan passen. Husen är annars det mest tidskrävande att göra men själva terrängen går fortare. Visst tar det lång tid, men som vi alla vet, har man roligt går tiden fort och när modulen är färdig är det roligaste över. Men då finns ju möjligheten att börja på en ny…  :)

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 987
« Svar #620 skrivet: lör 29 sep 2018, 09:20:25 »
Jag kan bara hålla med de andra om hur fantastiskt och realistisk
du modellera fram dina projekt.  Det är så himla roligt att se vad du håller på med Gissberg!
Du är mer en konstnär än modellbyggare med tanke på resultatet av det du skapar!
Stort tack för att du delar med dig!
 :up: :up: :up:
Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.783
« Svar #621 skrivet: lör 29 sep 2018, 10:44:31 »
 :up: :up:  Snyggare än någonsin  :up: :up:
Jag gillar hur bilarna smälter in perfekt!

Gissberg

• Stammis
« Svar #622 skrivet: lör 29 sep 2018, 12:42:22 »
Jag kan bara hålla med de andra om hur fantastiskt och realistisk
du modellera fram dina projekt.  Det är så himla roligt att se vad du håller på med Gissberg!
Du är mer en konstnär än modellbyggare med tanke på resultatet av det du skapar!
Stort tack för att du delar med dig!
 :up: :up: :up:
Mvh!

Alf K
Tackar, Alf och Tompa!
Konstnär... i min ungdom kring drygt 20-årsåldern målade jag faktiskt i olja. Hade alltid stafflit med på semestrarna. Men när jag började mitt yrkesverksamma liv (filmtecknare) blev det inte måla av på fritiden. Efter 21 år övergick jag till tecknade serier och har hållit på med det i 25 år nu. Modellandskapsbyggandet som jag började med för 8 år sen är att jobba i 3D och helt andra utmaningar och lika roligt! Men kanske stafflit plockas fram igen...man är ju ändå pensionär samtidigt med hur mycket tid som helst till förfogande...

dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 396
« Svar #623 skrivet: lör 29 sep 2018, 13:41:51 »
Shit! Seriöst? Hur bra byggt är inte detta? Fantastiskt vackert måste jag säga! Som någon skrev så har du verkligen satt en ny standard med denna modul!

Respekt!

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.037
« Svar #624 skrivet: lör 29 sep 2018, 16:56:26 »
Gissberg, du slutar aldrig att förundra oss andra i hur snyggt man kan bygga. Med respekt man ser dina byggen; bugar mig!

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055