Författare Ämne: Tyresö Vindsbana  (läst 191854 gånger)

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1650 skrivet: lör 11 nov 2017, 20:35:46 »
Hur går det med digitaliseringarna av de analoga loken?
Sådär just nu, fokuserat på spårläggningen.

//Micke
Jag tänkte mer på de lok so m är inlämnade redan?
Bara ett som finns nere på Habo.
Nix, inte hört något om det Ajax, sen kan jag väl erkänna att jag glömt bort det också efter ca ett år, men ska kolla.
Anders, som var min kontakt därnere har tydligen slutat, så vi får se hur det gått.

//Micke
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1651 skrivet: lör 11 nov 2017, 23:29:55 »
Här byggs det, övre är klart.
Det är bara dom där växelmotorerna som ska monteras.  :cool:

//Micke


Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1652 skrivet: sön 12 nov 2017, 17:23:06 »
Dagens arbete har bestått av att förlänga kablar på växelmotorerna samt monterat dom.

//Micke




Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1653 skrivet: sön 12 nov 2017, 17:25:27 »
Även denna har monterats !
Hört rykten, inget bekräftat, att den kan fungera med annat än Julmust... ;)

//Micke


Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1654 skrivet: sön 12 nov 2017, 17:30:03 »
Seriös fråga nu, hur ser denna grusning och val av grus ut ?
Lägger ut samma fråga i andra trådar också med anledning av att jag är jäkligt nyfiken.
Själv är jag nöjd, men vill gärna ha feedback då jag aldrig gjort detta förut.

//Micke

« Senast ändrad: sön 12 nov 2017, 17:37:13 av Miccas »
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Dani

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.055
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1655 skrivet: sön 12 nov 2017, 20:41:22 »
Hej Miccas,

Själv hade jag valt mindre storlek på sanden, färgen är ok ..


H0/2R- ECoS 2/ECoSDetector/SwitchPilot /TC

Stefan E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 367
    • -
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1656 skrivet: sön 12 nov 2017, 20:50:37 »
Seriös fråga nu, hur ser denna grusning och val av grus ut ?
Lägger ut samma fråga i andra trådar också med anledning av att jag är jäkligt nyfiken.
Själv är jag nöjd, men vill gärna ha feedback då jag aldrig gjort detta förut.

//Micke



Färgen är helt OK, men det skulle se bättre ut med lite mindre kornstorlek på ballasten.

Gillar din bana skarpt!   :beer:

Stefan E   :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.680
  • Lindome
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1657 skrivet: sön 12 nov 2017, 21:31:28 »
Jag tycker oxå att storleken på kornen borde varit mindre. Vad beträffar din julmust hållare så den med rätt så stor sannolikhet även användbar till andra drycker  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

berserken

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 67
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1658 skrivet: sön 12 nov 2017, 21:38:35 »
Tycker även färgen på ballasten skulle varit enfärgad vilken färg kan nog kvitta men förmodar man hämtar stenen från samma stenbrott o färgen är väl mer lokalt

Ajax

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 212
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1659 skrivet: tor 16 nov 2017, 20:36:26 »
Seriös fråga nu, hur ser denna grusning och val av grus ut ?
Lägger ut samma fråga i andra trådar också med anledning av att jag är jäkligt nyfiken.
Själv är jag nöjd, men vill gärna ha feedback då jag aldrig gjort detta förut.

//Micke



Ser inte bra ut, tänk dig detta i vekligheten.

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1660 skrivet: fre 17 nov 2017, 23:25:15 »
Ikväll hittade jag detta, ett datum på när jag packade ihop sist.  :cool:

//Micke


Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1661 skrivet: sön 19 nov 2017, 17:58:29 »
Det här inlägget har jag även lagt in under rubriken Digitalt/Elektronik, så ni vet !


Nu har jag kommit på lösningen tror jag, det är jorden på växelmotorn som ska in i kontaktskenan och strömkabeln ska läggas efter den 'lilla snutten'.
Då reagerar växelmotorn som den ska, MEN, med för lite ström så den inte orkar lägga om växeln...
På bilden provar jag med en gammal växel där jag även tagit bort fjädern, jag har också fyllt ut hålet vid piggen med krympslang, men med tyvärr samma resultat.
Så nu kommer nästa fråga, hur gör jag nu ?
Vad jag tror är att jag behöver någon form av 'förstärkare' som kopplas in, innan växelmotorn, rätta mig gärna om jag har fel.
OM det är så, vad behöver jag då i så fall ? (gärna svar med länk)

Kanske helt ute och cyklar... :oops:

Tack på förhand !

//Micke


Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1662 skrivet: sön 26 nov 2017, 16:47:28 »
Nu har jag, tack vare BenWah46 fått det att fungera med mina kontaktskenor.
Tjusningen med den här hobbyn, även andra naturligtvis, är att lösa dom idéer man får, för det mesta fungerar det.  :cool:

//Micke


Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1663 skrivet: tis 28 nov 2017, 18:10:27 »
Är det någon som vet var man kan få tag i signaler som BARA har röd och grön lampa ?
Har en äldre (70-tal) från Brawa, men skulle vilja ha fler.

Tack på förhand !

//Micke
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 546
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1664 skrivet: tis 28 nov 2017, 18:42:09 »
Är det någon som vet var man kan få tag i signaler som BARA har röd och grön lampa ?
Har en äldre (70-tal) från Brawa, men skulle vilja ha fler.

Tack på förhand !

//Micke

Möllehem har tvåskenssignaler

//Jonas
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1665 skrivet: tis 28 nov 2017, 18:59:57 »
Är det någon som vet var man kan få tag i signaler som BARA har röd och grön lampa ?
Har en äldre (70-tal) från Brawa, men skulle vilja ha fler.

Tack på förhand !

//Micke

Möllehem har tvåskenssignaler

//Jonas
Tack, ska gå in och kolla.

//Micke
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1666 skrivet: tis 28 nov 2017, 19:44:16 »
Den signal jag söker, samma som jag har, är Brawa 7840.
Hittat den på Ebay, men dom skickar inte till Sverige läste jag.
Kan det vara någon som har denna liggande ?

//Micke
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1667 skrivet: lör 09 dec 2017, 21:48:40 »
Efter resa till Luleå och konferens i Strömstad så är jag tillbaka.
Fortsätter kämpa med mina kontaktskenor (Minitrix 14979), och det går framåt !

//Micke


Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.314
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1668 skrivet: sön 10 dec 2017, 00:15:26 »
Har inte Viessmann någon användbar signal i skala N? Lycka till med kontaktskenorna. Det är mycket nostalgi så här före jul och dessa platsar för mig i den kategorin.
Bengt W
H0 2R DCC

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1669 skrivet: fre 22 dec 2017, 18:21:03 »
Nu har jag hittat min ballast !  :cool:

//Micke


Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1670 skrivet: lör 30 dec 2017, 22:24:29 »
Här kommer ett lite rörigt inlägg angående mina kontaktskenor (Minitrix 14979).
På bilden ser ni hur jag kopplat.

Tanken är :

KS = Kontaktskena

När tåg 1 kör in på spår 1 och passerar KS4, då slår växel 1 om och släpper iväg tåg 2 från spår 2, och när det passerar KS1 slås växel växel 2 om till svängande läge så att samma tåg kommer in på samma spår igen.
Sen när tåg 2 kommer tillbaka in på spår 2 och passerar KS3, då släpper det iväg tåg 1 igen från den isolerade avdelningen och då passerar KS2, som då slår om växel 2 igen så att det kommer in på samma spår igen och passerar KS4 osv osv...

Det är så här jag vill att det ska fungera, men såklart gör det inte det...
Jag matar ström till kontaktskenorna från trafo, men det verkar inte räcka.


Summasumarum, jag är ute efter att tågen ska gå iväg varannan gång.
Försökt rita ett schema hur jag kopplat nu, se bild, men tar mer än gärna emot feedback på hur jag ska göra egentligen.
Jag kör digitalt men det här är en enkel analog inkoppling som jag trodde skulle vara enkel.

Tacksam för alla svar !

//Micke


Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.967
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1671 skrivet: sön 31 dec 2017, 09:39:04 »
Här en förenklad bild av din styrning av växlarna från kontaktskenor om jag förstått rätt.

Nu har jag ju inte all information om hur växlarna kan styras på annat sätt samt att
denna typ av kontaktskenor kräver speciell koppling med tanke på att körström och
styrström från trafon på bilden delar samma ledning i kontaktskenan.

Detta skall i och för sig vara OK som konstaterats tidigare i denna tråd men fortfarande är en sak att
ha koll på.

Om du har kopplat som på bilden och gjort rätt med anslutningen till kontaktskenan skall det fungera.
När det gäller trafon har du ju fått det att fungera med växlarna tidigare.
Vad är det för effektmärkning på din trafo till detta?



« Senast ändrad: sön 31 dec 2017, 09:58:42 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.314
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1672 skrivet: sön 31 dec 2017, 11:07:50 »
Har KS1 och KS2 blivit omkastade? Med beskrivningen skall väl KS2 lägga vänstra växeln i avvikande läge när tåget lämnar  via växel i rakt läge från spår 1? Även jag undrar om spänning och ström som finns för växelomläggningen. Eller är ena växeln trög i någon riktning? Jag antar att alla tåg kör från vänster till höger.

Det är de tre tänkbara fel jag kan se:
1: omkastade impulser KS1 - KS2
2: låg effekt på trafo. Inte gärna mindre än 32 VA, om en växel skulle dra mer än 1 A.
3: trög växel

Om du kopplar in fyra små "25-öres" tryckknappar parallellt med kontakspåren kan du testa att manuellt korrigera missarna så du ser var de uppstår.
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.967
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1673 skrivet: sön 31 dec 2017, 11:45:25 »
Har KS1 och KS2 blivit omkastade? Med beskrivningen skall väl KS2 lägga vänstra växeln i avvikande läge när tåget lämnar  via växel i rakt läge från spår 1? Även jag undrar om spänning och ström som finns för växelomläggningen. Eller är ena växeln trög i någon riktning? Jag antar att alla tåg kör från vänster till höger.

Det är de tre tänkbara fel jag kan se:
1: omkastade impulser KS1 - KS2
2: låg effekt på trafo. Inte gärna mindre än 32 VA, om en växel skulle dra mer än 1 A.
3: trög växel

Om du kopplar in fyra små "25-öres" tryckknappar parallellt med kontakspåren kan du testa att manuellt korrigera missarna så du ser var de uppstår.

Jag tycker att jag fått det rätt kopplat. Möjligen blev det lite missvisande med Växel 1 och 2 ritade på olika sätt med böjd / rak
upptill/ nedtill växlat men ändå rätt kopplat.

Miccas skriver: 
""släpper iväg tåg 2 från spår 2, och när det passerar KS1 slås växel växel 2 om till svängande läge så att samma tåg kommer in på samma spår igen.""

""passerar KS2, som då slår om växel 2 igen så att det kommer in på samma spår igen och passerar KS4""

KS1 > V2 böjd
KS2 > V2 rak
KS3 > V1 rak
KS4 > V1 böjd


« Senast ändrad: sön 31 dec 2017, 12:06:40 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Miccas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.983
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #1674 skrivet: sön 31 dec 2017, 12:28:34 »
Först vill jag tacka för den hjälp jag får, TACK !  :handshake:

Kan det vara så att min trafo är lite för klen, den är ju från 70-talet ?
På bilden ser ni specifikationerna för den.

Vet att jag fått tips förut om en ny trafo, men tacksam om jag kan få det igen.

//Micke


Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.