Författare Ämne: Tyresö Vindsbana  (läst 219315 gånger)

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.512
SV: Tyresö Vindsbana
« Svar #50 skrivet: lör 17 dec 2011, 07:22:41 »
Hej

Jag tror inte riktigt på dom där nya brickorna. Dom ser ut att skada plywooden.
Du vill ju ha kvar plywooden i oskadat skick och ändå vara säker på att allt sitter.

Jag skulle köra paj2:s lösning rakt av.

Mvh UB

Miccas

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.154
« Svar #51 skrivet: lör 17 dec 2011, 09:52:55 »
Jag tycker paj2 har en poäng med trälisterna, som han skriver:

...Limma däremot förstärkningar mot plywoodskivan med list kring hålen så att inte muttern med bricka strävar efter att "räta ut lutningen" i fästpunkten.  Annars kan det bli en "buckla" i lutningen.

Gör plats för en sådan förstärkning om det skulle visa sig behövas

Tack för tipset !
Det är precis sådana här saker som en nybörjare behöver veta  :clap: !

//Micke
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul och för att jag kan, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

• Veteran
Nivå 2
« Svar #52 skrivet: sön 18 dec 2011, 18:38:34 »
Nu har jag börjat sätta nivå 2, detta sker inledningsvis på långväggen där det kommer finnas plats för 4 spår, 2 på varje plan.
Jag har limmat fast kork samt skruvat fast rälsen på det undre planet.
Känns bra att börjat bygga skarpt fast det inte finns någon riktig spårplan ännu, men det kommer komma vartefter, finns en idé på papper och i mitt huvud.
Men den här delen jag bygger på nu är ganska statisk, finns inte så mycket alternativ, så av den anledningen kan jag sätta den redan nu.
Satsar på att kunna köra, i alla fall, en rundbana till jul...

//Micke  :)

För att det är kul och för att jag kan, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.131
« Svar #53 skrivet: sön 18 dec 2011, 20:45:17 »
Hej
Ser ju proffsigt ut !
En fråga använder du märklins skruv och når den ner igenom korken och fäster i playwooden?
Mvh Ola

Miccas

• Veteran
« Svar #54 skrivet: sön 18 dec 2011, 21:29:39 »
Hej
Ser ju proffsigt ut !
En fråga använder du märklins skruv och når den ner igenom korken och fäster i playwooden?
Mvh Ola

Tack !
Ja, det gör jag och den fungerar utmärkt genom 2 mm kork.

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

• Veteran
En bit till...
« Svar #55 skrivet: mån 19 dec 2011, 20:56:24 »
Det blev en bit till idag, det går framåt !  :D

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #56 skrivet: tis 20 dec 2011, 11:21:02 »
Trä som plywood består av är ett levande material. Om den innehåller mer fukt när den kommer från bygghandeln än vad ditt rum gör finns det en liten (mycket liten) risk att plywooden krymper något. Har du då stumma mutterförband som du får med lock-king eller loctite så uppstår ett litet glapp. Även tidens tand kan göra att träet krymper. Tänk på vad IKEA säger: behåll nyckeln och dra åt då och då.

Jag rekommenderar planbricka-fjäderbricka-mutter på båda sidor av plywooden. Om du då inte drar ihop fjäderbrickorna helt så kan de ta upp den lilla vinkelförskjutningen som uppstår. Det översta och det understa förbandet består väl av varsin vågrät plywood? Dessa ska du då dra åt helt för att få gängstången lodrät.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.815
  • Lindome
« Svar #57 skrivet: ons 21 dec 2011, 20:58:58 »
Om du ska limma rälsen o uppnå sänkt ljudnivå så rekommenderas transparent latexfog som är utspädd med vatten har jag hört. Jag förmodar att det ska vara en vattenlöslig variant då.

Varma mj-hälsn Stefan
« Senast ändrad: ons 21 dec 2011, 21:09:41 av Grävarn »
H0 2r DCC Intellibox II

Miccas

• Veteran
« Svar #58 skrivet: ons 21 dec 2011, 23:50:47 »
Om du ska limma rälsen o uppnå sänkt ljudnivå så rekommenderas transparent latexfog som är utspädd med vatten har jag hört. Jag förmodar att det ska vara en vattenlöslig variant då.

Varma mj-hälsn Stefan

Tack för svaret Grävarn, i nuläget verkar det som jag kommer att överge korken och skruva, ja skruva, direkt i plyfan, känner att jag har ingen lust att limma fast rälsen om jag skulle vilja göra om...  :???:
Har du någon erfarenhet av att använda dubbelhäftande tejp att sätta fast rälsen med ?

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #59 skrivet: tor 22 dec 2011, 18:04:53 »
Ja det är ju just det som är det fina i kråksången  ;) det är ju enbart du och ingen annan som bestämmer i ditt mj-imperium  :D så hur du går tillväga med dina skruvar eller limma fast rälsen avgör du vilket som blir bäst för dig. Jag har ingen erfarenhet av dubbelhäftande tejp rent spontant så är ju anliggningsytorna väldigt små på din räls så jag undrar om det är så bra egentligen, men du kan ju prova för det är ju lättare att avlägsna än lim. :handshake: Lycka till  :D

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Miccas

• Veteran
« Svar #60 skrivet: tor 22 dec 2011, 18:39:13 »
Ja det är ju just det som är det fina i kråksången  ;) det är ju enbart du och ingen annan som bestämmer i ditt mj-imperium  :D så hur du går tillväga med dina skruvar eller limma fast rälsen avgör du vilket som blir bäst för dig. Jag har ingen erfarenhet av dubbelhäftande tejp rent spontant så är ju anliggningsytorna väldigt små på din räls så jag undrar om det är så bra egentligen, men du kan ju prova för det är ju lättare att avlägsna än lim. :handshake: Lycka till  :D

Varma mj-hälsn Stefan

Hehe, jo jag vet att det är jag som bestämmer  ;).
Anledningen till frågan om att tejpa rälsen kommer från Märklins Spårplansbok 07455, Das Gleisplanbuch, sidan 123, där det till och med finns bilder på hur dom tejpar rälsen.
Ska införskaffa en rulle i morgon och prova, så jag återkommer i ämnet.

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #61 skrivet: tor 22 dec 2011, 18:56:53 »
Jo jag förstår att man frågar för att få reda på saker o det var inte menat som nån pik eller så utan bara som vägledning i ämnet, har Märklin rekommendationer om dubbelhäftande tejp så kanske det är bra, som sagt så vet jag inte utan du får prova. Men det är nog bättre än inte nåt alls.  :D

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Miccas

• Veteran
« Svar #62 skrivet: fre 23 dec 2011, 00:58:59 »
Jo jag förstår att man frågar för att få reda på saker o det var inte menat som nån pik eller så utan bara som vägledning i ämnet, har Märklin rekommendationer om dubbelhäftande tejp så kanske det är bra, som sagt så vet jag inte utan du får prova. Men det är nog bättre än inte nåt alls.  :D

Varma mj-hälsn Stefan

Grävarn : Jag tar det inte som någon pik, det hoppas jag du förstår.  :cool:

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

• Veteran
Den raka väggen...
« Svar #63 skrivet: fre 23 dec 2011, 01:12:13 »
Nu har jag byggt färdigt hela den raka väggen, nu väntar den svängda delen.
Fortfarande med kork och skruv...

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

• Veteran
Juldagen 2011...
« Svar #64 skrivet: sön 25 dec 2011, 23:53:06 »
Jodå, jag var uppe en stund nu på kvällen.
Fick till kurvan riktigt bra med lite passbitar, 77 & 64 (C-Räls) är det som gällde...

//Micke  :up:

Skala N, Peco Code 80.

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #65 skrivet: mån 26 dec 2011, 11:32:41 »
Jag tycker att rälsen ligger oroväckande nära kanten du kanske ska fundera över om du inte ska sätta nåt slags kantlist som räcke för att undvika att ev urspårade tåg hamnar i golvet  :( Nu är ju kurvan åt andra hållet men tänk ändå på det.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Miccas

• Veteran
« Svar #66 skrivet: mån 26 dec 2011, 12:52:15 »
Jag tycker att rälsen ligger oroväckande nära kanten du kanske ska fundera över om du inte ska sätta nåt slags kantlist som räcke för att undvika att ev urspårade tåg hamnar i golvet  :( Nu är ju kurvan åt andra hållet men tänk ändå på det.

Varma mj-hälsn Stefan

Ingen fara, jag ska byta ut den där plattan till en bredare. Ska ju samtidigt såga till 'övervåningen'.  :)
Det kommer även bli en kant i och med att den undre delen inte kommer synas.

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

• Veteran
Det går framåt...
« Svar #67 skrivet: tis 27 dec 2011, 17:58:54 »
Det går framåt med byggandet av nivå 2, utefter väggen.
Och jag har lagt ner användadet av korkunderlag...
Tror att detta var den jobbigaste delen, men man vet aldrig.  :D

//Micke

« Senast ändrad: tis 27 dec 2011, 18:06:49 av Miccas »

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

• Veteran
Spårplan...
« Svar #68 skrivet: ons 28 dec 2011, 21:34:53 »
Här kommer en fotad bild på min handritade, tänkta spårplan.  :oops:
Yttermåtten är 608x410 cm och den nedre delen på bilden är det som jag byggt klart, se tidigare bilder.
Siffrorna anger höjden i cm på olika ställen.
Ska lägga in den i ett spårplansprogram så småningom, men det här är min grund.
Ursäkta om det ser rörigt ut, jag förstår den i alla fall.  ;)

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

• Veteran
Helix...
« Svar #69 skrivet: tor 29 dec 2011, 21:44:05 »
Det här med att bygga en helix är inte helt enkelt, om man inte gjort det.
Tycker man har ganska mycket plats, men när det gäller, inser man att det inte är så.  ;(
Frigoliten är 3% i stigning och är bara till för planeringen.
Har en annan idé som jag ska prova, återkommer i ämnet.

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.783
« Svar #70 skrivet: tor 29 dec 2011, 22:37:18 »
Hej Micke
  Du ser ut att ha plats för lägre stigning i helixen om du bygger den med annat än den fasta friggostigningen.
Ett tips, börja inte stigningen samtidigt som du påbörjar en kurva. I ditt fall skulle jag börja stigningen redan på bortre rakan (närmast väggen). Börja med bara 0,5%stigning och öka sedan i små steg så minskar du även vertikalkurvan.

Miccas

• Veteran
« Svar #71 skrivet: fre 30 dec 2011, 01:32:51 »
Hej Micke
  Du ser ut att ha plats för lägre stigning i helixen om du bygger den med annat än den fasta friggostigningen.
Ett tips, börja inte stigningen samtidigt som du påbörjar en kurva. I ditt fall skulle jag börja stigningen redan på bortre rakan (närmast väggen). Börja med bara 0,5%stigning och öka sedan i små steg så minskar du även vertikalkurvan.

Hallå Tompa !

Frigoliten är inte en fast installation, bara för planeringen. Kommer köra med plyfa och gängstänger.
Jodå, jag har tänkt om och kommer nog börja stigningen tidigare, problemet är att jag vill ha två spår under stigningen någonstans i framkant, kolla 'spårplanen' nedanför bangården...
Den räls som är byggd på bilderna är 24430 i ytterspår, 24330 i innerspår, det verkar bli för stort, så en tanke är att bygga helixen med 24230, ytterräls, och 24130 som innerräls och där lägga en 2mm upphöjning i ytterkant som rekommenderas i Märklins spårplansbok 07455, Das Gleisplanbuch, sidan 17. Då borde man kunna köra i högre hastigheter utan att riskera urspårningar.
Vad tror du om den idéen ?
Med det alternativet kan man dra ut helixen en del med raksträckor så att man kommer rakt över med 10 cm avstånd.

Känner själv att det kanske låter lite rörigt, men om det behövs förtydliganden, fråga gärna.  :clown:

//Micke

Skala N, Peco Code 80.

Miccas

• Veteran
Helix eller inte...
« Svar #72 skrivet: fre 30 dec 2011, 10:06:17 »
Nu har jag sovit på saken och tänkt om lite, kommer testa att strunta i helixen och göra stigningen längs kortväggen.
Med den lösningen kan jag dra ut spåren mer på den lägre nivån och fortfarande få samma spårlängd...
Får se om jag hinner testa det idag, det är en del att fixa inför nyår också.

Det finns mycket tankar i huvudet just nu  :wacko:.

//Micke  :party:

Skala N, Peco Code 80.

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #73 skrivet: fre 30 dec 2011, 20:09:07 »
Jasså har du övergett korkmattan? O helixen verkar du oxå lämnat lite åt sidan, men det blir säkert bra ändå tror du inte det? Lycka till med nyårsfixandet  :up:  :beer: :party:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Miccas

• Veteran
Dagens arbete på vinden...
« Svar #74 skrivet: fre 30 dec 2011, 20:14:03 »
Har varit uppe på vinden ett tag idag och byggt om lite, skippade helixen då jag tycker den tar för mycket plats, så jag testar efter följande modell istället.
Fick till en del bra saker tycker jag själv i alla fall  :).

//Micke

Översikt över hela den bortersta delen :

Blivande stationsområde :

Kurvan in från långväggen :

Infart till bangården :

Kurvan runt röret :

Skala N, Peco Code 80.