Författare Ämne: Spår och hjulsstandarder  (läst 12036 gånger)

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.140
  • On the foothills of the Headlines...
Spår och hjulsstandarder
« skrivet: sön 06 jan 2008, 17:17:13 »
Det här är en del av det man bör veta för att förstå relationen mellan spår och hjul på våra MJ-fordon.
Den innehållar inte allt men en stor del av det som utmärker de största MJ-standarderna i världen, NEM och NMRA, finns med som bild eller direktlänk till standarden.

Att Märklin inte finns med fastän de anses som stora beror främst på att jag inte hittat någon publicerad standard från huset i Göppingen. Om någon har en sådan skulle jag gärna vilja ha en kopia på papper eller som text/bildfil av känt slag.

 



Det är INTE hjulprofilen och därmed flänshöjden som är den stora stötestenen utan måtten mellan de båda hjulens baksida (back to back) och ena hjulets baksida till det andra hjulets framsida av flänsen (check gauge) som är det i alla hänseenden viktigaste när det gäller att få fordonen att fungera med ett spår byggt efter en viss standard.







De viktiga och totalt funktionsbestämmande måtten på hjulen enligt bilden ovan är måtten: B och K Måttet T, flänsens bredd är ju ett resultat av B och K och behöver egentligen inte mätas för sig.



Motsvarande viktigaste mått på en spårkorsning (hjärtstycket för de som blandar ihop MJ med anatomi) för det är ju där som 99% av problemen uppstår är måtten: C och S. Måttet F, flänsrännan är precis som på hjulen ovan ett resultat av de andra två måtten.



Hur funkar då dessa mått ihop?

Det viktigaste av allt, måttet K på hjulen, får INTE vara större än måttet C på spåret.

Då kan hjulflänsen slå i korsningsspetsen och urspåring sker. Det är i nästan samtliga fall detta som sker när man provar RP-25 hjul i inte fullt moderna NEM eller tveksamt tillverkade växlar.



Måttet B måste bara gå fritt över moträler/vingräler, måttet S i korsningen, samt över tungorna i växeln.



Detta enligt NEM-standarden 310.

http://www.miba.de/morop/nem310-d.pdf



Se här även NEM-standarderna 124 och 127.

http://www.miba.de/morop/nem124-d.pdf

http://www.miba.de/morop/nem127-d.pdf



I samtliga dessa tillämpningar nämns inte flänshöjden någonstans eftersom den inte har någon avgörande betydelse för hjuls/spårs funktion i horisontell ledd... precis som i skala 1:1!



Den som verkligen vill köra med hjul enligt RP-25 bör titta i de av NMRA utgivna motsvarigheterna till ovan exemplifierade NEM-standarder.

http://www.nmra.org/standards/S-3_2ScaleTrackwork.html

http://www.nmra.org/standards/S-4_2ScaleWheels.html



Och har man redan har eller seriöst planerar att skaffa hjul enligt RP-25 så är NMRA:s hjul och spårmåttsmall enligt RP-2 ett måste. Med den kan man lätt kontrollera sina hjul och spår och därmed få en förståelse varför inte allt funkar som man tänkt och trott!

http://www.nmra.org/standards/rp2.html

Och för de som nu tror att detta bara är användbart för RP-25... mer fel än så kan det inte bli. Dessa principer gäller för ALLA spår och hjul. Även i fullskala! Så har ni problem med fordon och spår förutom det som orsakats av en minde bra spårläggning... läs och begrunda!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.674
Spår och hjulsstandarder
« Svar #1 skrivet: sön 06 jan 2008, 19:17:02 »
En bra förklaring av dessa principer finns i normen för P4, dvs. den Brittiska normen för
finskala i 1/76:

 

http://www.clag.org.uk/p4standards.html

 

Normen för P87 ser ut så här:

 

http://www.nmra.org/standards/S-3_1ProtoTrackwork.html

http://www.nmra.org/standards/S-4_1ProtoWheels.html

http://www.nmra.org/standards/pdf/TN_1_1_2.pdf
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Olle P

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 134
Spår och hjulsstandarder
« Svar #2 skrivet: tor 29 maj 2008, 13:57:24 »
Vilka problem uppstår om flänsarna är för tunna?

Jag läser i Allt om Modelltåg 7, artikeln Tips vid lokköp av Christer Engström.
Skribenten beklagar sig över att han köpte ett lok vars mått B (enligt bilden ovan) var "större än standarden" (det var 14,6 mm i stället för minimimåttet 14,3 mm), och att effekten då blev urspårningar i kurvväxlarna. Tyvärr anger han inte flänsarnas tjocklek, men givet att de höll sig inom standarden 0,7-0,9 mm så var K 0,1-0,3 mm för stort.
Om man i stället antar att flänsarna samtidigt bara var 0,6 mm tjocka (och K därmed inom standard) skulle det då uppstå problem?

/Olle
Nyfiken entusiast. Ännu utan egen järnväg.
För mer detaljer läs denna tråd.

nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.838
    • www.mj-magasinet.se
Spår och hjulsstandarder
« Svar #3 skrivet: tor 29 maj 2008, 14:39:51 »
Hej Svante,
 

den där skissen har jag sett några gånger (och det tog ett par gånger + en fråga innan jag förstod den), vore det inte läge att lägga den på wikin? Hela ditt inlägg är ju skrivet i artikelform så det borde bara vara att kopiare in den, om det är ok för dig förstås?!

Plus Frelins tillägg.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.674
Spår och hjulsstandarder
« Svar #4 skrivet: tor 29 maj 2008, 15:52:26 »
Skissen kommer nog inte från Svante, utan från NEM eller NMRA.
 

Tidgare erfarenheter visar nog att det vi bör skriva NY text till wikin, texten ovan har Svante copyright på.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.674
Spår och hjulsstandarder
« Svar #5 skrivet: tor 29 maj 2008, 16:00:41 »
Citat från: Olle P
Vilka problem uppstår om flänsarna är för tunna?

Jag läser i Allt om Modelltåg 7, artikeln Tips vid lokköp av Christer Engström.
Skribenten beklagar sig över att han köpte ett lok vars mått B (enligt bilden ovan) var "större än standarden" (det var 14,6 mm i stället för minimimåttet 14,3 mm), och att effekten då blev urspårningar i kurvväxlarna. Tyvärr anger han inte flänsarnas tjocklek, men givet att de höll sig inom standarden 0,7-0,9 mm så var K 0,1-0,3 mm för stort.
Om man i stället antar att flänsarna samtidigt bara var 0,6 mm tjocka (och K därmed inom standard) skulle det då uppstå problem?

/Olle


Nu minns jag inte vilken standard Christer refererar till, men det potentiella problemet borde vara att yttre flänsen vid gång i innerkurva slår i spetsen på korsningen (eller hjärtstycket) på växeln.

 

En 0,6 mm tjock fläns borde kunna lösa just det problemet, och enligt olikheterna i P4-normen finns det inga problem med tunnare flänsar.

 

http://www.clag.org.uk/p4standards.html
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.140
  • On the foothills of the Headlines...
Spår och hjulsstandarder
« Svar #6 skrivet: tor 29 maj 2008, 19:29:31 »
Citat från: Jan Frelin

Nu minns jag inte vilken standard Christer refererar till, men det potentiella problemet borde vara att yttre flänsen vid gång i innerkurva slår i spetsen på korsningen (eller hjärtstycket) på växeln.

 

En 0,6 mm tjock fläns borde kunna lösa just det problemet, och enligt olikheterna i P4-normen finns det inga problem med tunnare flänsar.

 

http://www.clag.org.uk/p4standards.html

 


Det jag skrivit om detta finns det ingen copyright på. Vill någon lägga den i wikin så varsågod. Hur man ska göra med de lånade bilderna vet jag inte... kanske man bara ska länka till NMRA och Miba/NEM där.

 

I exemplet med loket som spårar ur i kuvväxeln är det ju egentligen inte hjulflänsens tjocklek som styr något utan enbart "check gauge" alltså måttet K. Tunnar man flänsen och behåller K blir ju bara "back to back" större men det spelar inte någon större roll i det här sammanhanget.

Egentligen använder man för det mesta bara B när man monterar/mäter hjul med känd profil och fläns för att det är mycket lättare att mäta det måttet än K på ett bra sätt. Är hjulet då tillverkat med rätt profil och fläns blir K då automatiskt riktigt.

Så i det ovan nämnda fallet måste ju hjulen hur man än gör flyttas på axeln och varför då bekymra sig om flänstjokleken... antagligen blir K acceptabelt om B justeras.

 

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Olle P

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 134
Spår och hjulsstandarder
« Svar #7 skrivet: fre 30 maj 2008, 08:41:27 »
Citat från: Jan Frelin
Nu minns jag inte vilken standard Christer refererar till, ...
NEM 310: Radsatz und Gleis
För spårvidd 16,5mm gäller: Kmax 15,2mm; Bmin 14,3mm; Tmin 0,7mm; Tmax 0,9mm.
Citat från: Jan Frelin
... En 0,6 mm tjock fläns borde kunna lösa just det problemet, och enligt olikheterna i P4-normen finns det inga problem med tunnare flänsar.
P4 är (i mitt tycke) extrem finskala, men jag håller med; så länge man klarar Kmax och Bmin borde inte T spela någon roll.

/Olle
Nyfiken entusiast. Ännu utan egen järnväg.
För mer detaljer läs denna tråd.

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.674
Spår och hjulsstandarder
« Svar #8 skrivet: fre 30 maj 2008, 08:47:37 »
Citat från: Olle P
P4 är (i mitt tycke) extrem finskala, men jag håller med; så länge man klarar Kmax och Bmin borde inte T spela någon roll.

/Olle


Poängen är att olikheterna som redovisas i tabellen måste vara uppfyllda för vilken spårstandard som helst, allt från NEM till P4.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.674
Spår och hjulsstandarder
« Svar #9 skrivet: fre 30 maj 2008, 09:06:14 »
Jag har nu uppdaterat artikeln om spårstandarder med delar av Svantes text.
 

http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Sp%C3%A5rstandarder
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Spår och hjulsstandarder
« Svar #10 skrivet: fre 30 maj 2008, 13:31:34 »
Hmmm....

En "lagom" tjock fläns borde bidra till att minska problemet.

Så här resonerar jag: Om flänsens framsida (sidan mot räslen) är vinklad sker anläggningen mot växelkorset av hjulets framkant  med ett effektivt sett mindre K och därmed kanske en större säkerhet. Har jag fel?

(En väldigt fet fläns medför ett litet B, och gör att hulet börjar klättra på moträler eller t.om kortsluter motstående växeltunga. en väldigt tunn fläns medför stort B och att moträlen låter axeln förflytta sig sidledes så att motstående hjul tar i korset)

Men jag har inte riktigt förstått allt finlir i flänsfrågan, det medges
Andersson i Rakvattnet

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.674
Spår och hjulsstandarder
« Svar #11 skrivet: fre 30 maj 2008, 16:20:56 »
Citat från: AiR
Hmmm....

En "lagom" tjock fläns borde bidra till att minska problemet.

Så här resonerar jag: Om flänsens framsida (sidan mot räslen) är vinklad sker anläggningen mot växelkorset av hjulets framkant  med ett effektivt sett mindre K och därmed kanske en större säkerhet. Har jag fel?

(En väldigt fet fläns medför ett litet B, och gör att hulet börjar klättra på moträler eller t.om kortsluter motstående växeltunga. en väldigt tunn fläns medför stort B och att moträlen låter axeln förflytta sig sidledes så att motstående hjul tar i korset)

Men jag har inte riktigt förstått allt finlir i flänsfrågan, det medges


Det är moträlen vid den andra rälen (vid F0) som skall hålla flänsen borta från korsningspetsen. I just det här fallet spelar flänsens form ingen roll. (Men det gör den vid kurvtagning.)
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Spår och hjulsstandarder
« Svar #12 skrivet: fre 30 maj 2008, 17:51:11 »
Citat från: Jan Frelin
Citat från: AiR
Hmmm....

En "lagom" tjock fläns borde bidra till att minska problemet.

Så här resonerar jag: Om flänsens framsida (sidan mot räslen) är vinklad sker anläggningen mot växelkorset av hjulets framkant  med ett effektivt sett mindre K och därmed kanske en större säkerhet. Har jag fel?

<raderat irrelevant info>

Men jag har inte riktigt förstått allt finlir i flänsfrågan, det medges


Det är moträlen vid den andra rälen (vid F0) som skall hålla flänsen borta från korsningspetsen. I just det här fallet spelar flänsens form ingen roll. (Men det gör den vid kurvtagning.)
Jo, jag förstår det där med moträl, men min fundering handlade inte om detta. Min fundering var effekten av en konisk fläns som möter växelkorset "längre in". Denna egenskap fångas inte av normen enligt skissen.
Andersson i Rakvattnet

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.674
Spår och hjulsstandarder
« Svar #13 skrivet: fre 30 maj 2008, 18:00:13 »
Citat från: AiR
Jo, jag förstår det där med moträl, men min fundering handlade inte om detta. Min fundering var effekten av en konisk fläns som möter växelkorset "längre in". Denna egenskap fångas inte av normen enligt skissen.


Jag har aldrig sett någon spårstandard som har något att säga på den punkten.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Olle P

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 134
Spår och hjulsstandarder
« Svar #14 skrivet: mån 02 jun 2008, 08:37:04 »
Citat från: AiR
... effekten av en konisk fläns som möter växelkorset "längre in". Denna egenskap fångas inte av normen enligt skissen.
Nej, det behandlas inte i NEM 310, utan i NEM 311, Radreifenprofile och NEM 311.1, Radsatz mit niedrigem Spurkranz.

/Olle
Nyfiken entusiast. Ännu utan egen järnväg.
För mer detaljer läs denna tråd.