Författare Ämne: Svensk Signaldekoder  (läst 71311 gånger)

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.749
SV: Svensk Signaldekoder
« Svar #300 skrivet: fre 22 jan 2016, 21:58:38 »
Ny utgåva av SigStyrhandboken
  Nu finns en ny utgåva av SigStyrhandboken med lite nya tips på signalmontering och stationsförslag.

Ni som har handlat på ELFA, numera ELFA Distrelec, på senare tid har säkert sett att deras webbshop är uppdaterad.
Artikelnummren har ändrat format och fått en inledande siffra "1".
I SigStyrhandboken är nu artikelnumren uppdaterade för rekommenderat signalmaterial som LEDar och kontakter.

SigStyr Handbok
Handboken beskriver SigStyr Signalelektronik, Signalbyggen och innehåller en mängd bra tips hur du installera och kopplar in signaler till din anläggning eller modul.
  Handbok - Samlad detaljinformation för SigStyr Signalelektronik 37xx

Behöver du signaltips eller signalhjälp så PM mig gärna eller hör av dig via epost
  tomas(snabela)proprat.com
Mycket finns att läsa om signaler och SigStyr i handboken.

« Senast ändrad: fre 22 jan 2016, 22:00:57 av Tompa »

Tompa

• Stammis
« Svar #301 skrivet: lör 30 jan 2016, 14:58:37 »
Tips - El under anläggningen/modulen - Installera
  Tillhör du dom som inte tycker det roligaste med MJ-hobbyn är just elinstallationen? Det finns ju så mycket kul att fixa med på ovansidan, lägga spår, göra landskap, bygga modeller av både rullande och byggnader... osv.
I så fall kanske du tycker att tidsödande felsökning i anläggningen/modulen får dig att känna att du lägger tid på fel sak.
Även om jag själv gillar att koppla och mecka el så erkänner gärna att jag blir lätt "galen" på elektriska funktioner som har fungerat men nu slutat.
Så för att minska risken att hamna i felsökningsfrustration så försöker jag bygga och installera på ett sätt som är robust och som är enkelt att felsöka.
El och teknik på (eller ofta under) våra anläggningar blir snabbt ganska komplext när vi inför signaler, spårledningar och styrning. Då är det bra att man tänkt till lite innan man bygger.

Tre grundprinciper
Jag använder tre grundprinciper när jag planerar och installerar el.
 1.  Bygg enkelt
 2.  Bygg modulärt
 3.  Bygg robust
Men lösningarna för att uppnå dessa grundprinciperna är ibland motstridiga och då får man göra vissa "hårda" beslut.

Att bygga enkelt
Det låter ju bra. Varför göra något svårt om man kan göra det enkelt.
Det här är den svårast principen att hålla sig till men det är också den principen som ger mest effekt.

Att bygga modulärt
Vad betyder det?
  Jo att varje elkomponent på anläggningen ska kunna fungera och testas fristående utan behov av att vara inkopplad till en massa andra elkomponenter.
När är detta viktigt?
  Jo före installation så kan man prova varje elkomponent att den fungerar och gör det den ska. Då kommer den med hög sannolikhet fungera när du bygger in den i anläggningen.
En modulär elkomponent som sitter monterad på/under anläggningen ska kunna kopplas bort från anläggningen och testas.
En modulär elkomponent ska snabbt kunna tas bort från anläggningen och ersättas med en ny.

Att bygga robust
Hur gör man det?
  För att bygga robust behövs hjälp och erfarenhet. Här kommer alla tips in tex. från duktiga mj-rallare här på forumet.
Som exempel kan tas att:
  I robusta elinstallation håller man körströmsel och signalel separerade.
  Man använder elkomponenter som har inbyggd tolerans mot störningar och felfall.
  Utför inkopplingen av elkomponenter ordentligt. Utför bra lödningar, använder bra/lämpliga kontaktdon. Förankrar kablage osv... 

Hur förhåller sig då SigStyr till dessa grundprinciper
  Som nämnts innan så är det ibland svårt att hitta lösningar som samtidigt uppfyller alla tre grundprinciperna men jag har försökt hitta lämpliga kompromisser när jag utvecklade SigStyr.

SigStyr Rapportkort 3748
  Rapportkortet kan vid en första anblick tyckas vara en lite "udda fågel" i alla fall när man jämför med andra leverantörers lösningar.
Rapportkortet kopplas in på SigStyr's signalbuss och det är Signaldekodern som sköter själva "Rapporteringen". Rapportkortet har alltså ingen egen anslutning till en återmatningsbuss utan är mer en utlokaliserar ingång på signaldekoder och som "bor" intill en signal.

Så hur har de tre grundprinciperna "Bygg enkelt" / "Bygg modulärt" / "Bygg robust" påverkat Rapportkortets design?

Bygg enkelt
För att göra det enkelt att bygga in och installera Rapportkortet
 - Till Rapportkortet behöver ingen matningsspänning dras fram (från någon strömförsörjning). Rapportkortet är så kallat passivt.
 - Det krävs ingen yttre elektronik eller skydd på Rapportkortets ingångar. Ingångarna kan styras direkt från knappar/växlar och t.o.m kopplas till DCC Körströmen för enkel växellägeskänning.
 - Funktionstest av varje ingång är enkelt då Rapportkortet har en Lysdiod per ingång som visar om ingången är aktiverad eller ej.
 - Enkelt att se om man kopplat ingångarna rätt då det på mönsterkortet framför varje ingång finns tydlig markering för ingångsnummer och polaritet
 - Enkelt att placera då Rapportkortet inte är så stort. Monteras med fördel vertikalt under anläggningen för enklare inkoppling. Placering i moduler vertikalt är mycket utrymmesbesparande och Rapportkortet ryms även under moduler med låg profil

Bygg modulärt
 - Det går att koppla valfritt antal Rapportkort (0-9st) på signalbussen och man kan komplettera med fler Rapportkort om behovet ökar.
 - Ett Rapportkort kan enkelt kopplas loss från signalbussen vid felsökning. 
 - Det går att ta bort felande Rapportkortet och ersätta med ett nytt utan att behöva programmera om något.

Bygg robust
 - Rapportkortet är inte särskilt känsligt för störningar. Varje ingångarna är galvaniskt skild och har filter som reducerar eventuella störningar.
 - Rapportkortet kan placeras nära sina "källor". Dvs eftersom Rapportkortet följer signalbussen kommer Rapportkortet inte behöva särskilt långt kablage till växelkänning eller spårledningar. Det kan sitta ett Rapportkort mellan varje signal (9st) men så många är sällan nödvändigt. Tanken med det under anläggningen är att ha valfriheten att  placera Rapportkorten så nära sina källor som möjligt.

Men visst har SigStyr Rapportkort kompromisser
  En kompromiss är att Rapportkortets ingångar är utförda som lödställen, alltså för att kablage ska lödas in. Ett robust bygge har så mycket av sina anslutningar lödda men det kräver lite extra tanke när man utformat kablaget och är inte alltid möjligt.
Tex. så går det inte (eller väldigt dåligt) att löda upp-och-ned när man kryper/sitter under anläggningen. På moduler är det en annan sak för modulerna kan man oftas ställa på högkant eller vända på.

Lödning av kablage är just en sådan lösning som inte infriar alla grundprinciper. Lödning ger hög robusthet men modulariteten med sina gränssnitt  som gör det enkelt att kopplas loss och byta ut blir starkt lidande.

Men det finns lösningar för detta. Rapportkortet kan förses med stiftlistkontakter, tex. dessa Molex kontakter. Kontakter är inte lika robusta som en lödning men gör det betydligt enklare att koppla in och även senare kunna felsöka och laga.

Kontakter som visas i bilden kan köpas från tex ElectroKit, se dessa
http://www.electrokit.com/kontakt-kk-pcb-2-54mm-8pol-vinklad.46749

Lite robustare men samtidigt inte lika snabbt att koppla loss vid felsökning av Skruvplintar.

Skruvplintarna på bilden finns också på ElectroKit, se
http://www.electrokit.com/skruvplint-2-54mm-8pol.44716
Själv undviker jag skruvplintar i möjligaste mån, ja iallafall sådana som sitter kretskortsmonterade. Jag upplever skruvplintar som svåra. Det är svårt att se att alla kardeler i flerkardeliga kablar kommer med in i klämkaviteten.
Andra tycker säkert det inte är ett problem och det finns inget rätt eller fel.
Skruvplintar, rätt utförda, ger mycket bra robusthet.

Tänk till före -> Bygg Enkelt / Bygg Modulärt / Bygg Robust
  Bara genom att tänka till lite före bygget, planera för kablage, planera kabeldragning och välja elkomponenter som är genomtänkta för inbyggnad hjälper lång när man vill ha ett så underhållsfritt elsystem på anläggningen som möjligt.

Tompa

• Stammis
« Svar #302 skrivet: sön 31 jan 2016, 11:02:28 »
Bygger rapportkort och spårledningskort
  När komponentplocken blir kompletta så är det bara börja bygga.
Spårledningskort och Rapportkort klara för test.

Här testar jag Rapportkorten. Dom är uppkopplade mot en SigStyr Loconetdekoder som pratar med en av mina datorer där jag har ett program som kollar att alla Rapportkorten rapporterar som dom ska. Samtliga kort fungerade utan anmärkning.

Tompa

• Stammis
« Svar #303 skrivet: sön 07 feb 2016, 12:43:18 »
Ny laddning Signalkort och Nya ännu lägre priser
  Har fått hem en ny laddning med Signalmönsterkort som jag fått bra pris på  :)
Så flera av priserna på SigStyr har sänkts ytterliggarare, se webbshopen
  http://www.proprat.com/sigstyr/

Tompa

• Stammis
« Svar #304 skrivet: tis 09 feb 2016, 17:37:56 »
Montera signalstolpe på banan - forts
  Tidigare visade jag hur man kan löda på en sockerbitsförskruvning på ovansidan av ett signalkort för att få ett skruvfäste för signalstolpen.
Denna gång ska jag visa hur man fäster förskruvningen på undersidan av signalkortet.
Har för en kunds räkning montera 10st Jecosignaler på signalkort och signalerna ska monteras in i banan som ritningen beskriver.

Använder en borr (2,5mm) för att centrera hålet i förskruvningen mot hålet i signalkortet.
Bockar en lite trådbygel som sätts i de förankringshål som finns i Signalkortet.

Löder fast förskruvningen.

På signalstolpen ritar jag in rätt stolplängd. Klipper bort motståndet som sitter på plusledningen. Motståndet behövs inte när man använder SigStyr.
Tar bort stolpen från signalen och sågar av vid markeringen. Stolpen är ett tunnväggigt stålrör (rostfritt?).
Sätter tillbaka stolpen i signalen och krymper en krympslang som trycks in i röret för att skydda anslutningstrådarna.

Krymper en större krympslang utanpå som förstärkning där trådarna kommer ut.

Trär på ytterliggare en krympslang på anslutningstrådarna.
Löder fast en blanktråd i pluspolhålet på Signalkortet och löder in den gemensamma anoden.
Sen löder jag in katodledarna till sina respektive lödställen.
Slutligen trär jag över krympslangen och krymper den.
Nu är kabelförankringen stabil.

På SigStyr signalkort sitter en SMD diod i serie med den röda LEDen. Den kopplas förbi (eller kortsluts) för den behövs inte med Jeco´s signaler

10st signaler monterade och testade.

Erfarenheter från jecosignalerna är värda att sammanfatta efter att ha arbetat med 10st.
- Två av signalerna hade trasiga LEDar. I signalen sitter vad jag tror är 0603 LEDar. Jag hade inga sådana hemma med jag hade 0805 och dom får också plats även om lödöarna på kretskortet i signalen inte är stora.
- Flera av de färgade linserna hade lossnat från signalerna men gick att montera igen.
- Vissa signaler har limmade signalhus medans andra är bara ihoppressade. Ingen stor sak. Det är enklare att reparera när dom inte är limmade.
Men man skulle ju helst vilja slippa reparera helt nya signaler.
För övrigt tycker jag det går bra att montera Jecosignalerna på detta sätt.

Tompa

• Stammis
« Svar #305 skrivet: ons 10 feb 2016, 20:23:49 »
Hur många signaler kan man styra med en dekoder?
  När jag utvecklade SigStyr Signaldekoder var min tanke att göra den begripligt (enligt grundprinciperna: Enkelt, Modulärt och Robust).
Om jag lyckats lämnar jag till användaren att bedömma. Jag försöker dokumentera så mycket som möjligt i bild och text så det ska bli så enkelt som möjligt att förstå.
En fråga som återkommer är den med hur många signaler en SigStyr signaldekoder kan driva.

Det snabba svaret är att SigStyr signaldekoder kan driva 9st signaler
Med det snabba svaret menar jag minst 9st signaler, inte max.

Dekodern har 9st signalplatser. Schematiskt ser det ut som bilden visar, en signaldekoder driver nio signalplatser.

Men på en signalplats kan två signaler signaler drivas. Det ger upp till 18st signaler
En signalplats utgörs vanligtvis av ett Signalkort. På varje signalkort kan en av följande signaler/signalkombinationer kopplas.

En signalplats kan bestyckas med fler än ett signalkort. När det sitter två stycken signalkort på en Signalplats kan någon av följande signaler/signalkombinationer kopplas.
De fristående Försignalerna eller Repetersignalerna kopplas då till det första signalkortet.
Huvudsignalerna kopplas till det andra signalkortet.

Ett undantag finns, En Hsi5 + mDvsi behöver två signalplatser
När en Huvudsignal med fem ljus har en Medgivandedvärg behöver Medgivandedvärgen sitta på ett eget Signalkort på den signalplatsen direkt före sin Huvudsignal.

Ett Vägskydd tar bara 1st signalplats
Trots att ett Vägskydd innebär ganska många signaler upptar ett Väggskydd för enkelspår bara en signalplats i dekodern.
Det beror på att Vägskyddet, förutom bomstyrning och ljudmodul fungerar som en "booster" för vägskyddsignalerna.
Vägskyddsignalerna kopplas alltså inte till Signaldekodern utan till Vägskyddkortet som bilden nedan schematiskt visar.

Ett Vägskyddkort fungerar som ett Signalkort och kopplas in på samma sätt som ett Signalkort och upptar alltså en signalplats.
Från Vägskyddkortet går en egen Vägskyddsignalbuss som driver Vägskyddsignalerna som sitter parallellt kopplade på Vägskyddsignalbussen.

Man kan koppla flera vägskyddkort till samma signaldekoder. Det är användbart när fler spår än ett ska korsas av en väg.   

Sen finns det några specialfall som faktiskt ger ännu fler signaler...
Lite mindre vanliga signaler men som dekodern ändå stödjer är Brosignaler och Portkontrollsignaler.
Dessa kopplas in på 4st Signalkort men upptar bara en signalplats i dekoder.

En annan mindre vanlig signal är Skredvarningssignaler. Dessa kopplas in på hela 8st Signalkort, men upptar ändå bara en signalplats.

Så svaret är att dekodern kan driva från 9st eller 18st eller upp till 72st signaler
Men det låter ju bara löjligt. Ingen kommer ju någonsin koppla in dessa "extremfall".
Jag håller mig till att beskriva SigStyr Signaldekoder som att den kan driva 9st signaler.
Det betyder som du ser att fristående Försignaler och Medgivandedvärgar kommer med gratis på köpet

Tompa

• Stammis
« Svar #306 skrivet: sön 14 feb 2016, 08:32:03 »
  SigStyrhandboken uppdateras löpande och nu finns en ny utgåva att ladda ner.

SigStyr Handbok
Handboken beskriver SigStyr Signalelektronik, Signalbyggen och innehåller en mängd bra tips hur du installera och kopplar in signaler till din anläggning eller modul.

Snabbguider
Snabbguider och annan SigStyr dokumentation hittar du här
  http://www.proprat.com/sigstyr/documents

Länkar till andra bra dokument
Vill du läsa på mer i detalj om hur svenska signaler fungerar i fullskalan så rekommenderas Trafikverkets dokument.
Några dokument som jag själv gärna bläddrar i finns direktlänkade på SigStyrs länksida, här:
  http://www.proprat.com/sigstyr/links

Håll dig uppdaterad
  Vill du ha mera detaljer och löpande information om SigStyr så går det att anmäla sig till SigStyr epostinfo.
PM mig din epostadress och namn så lägger jag med dig i min sändlista för signalintresserade
eller eposta till tomas(snabela)proprat.com
Det går när som helst att avsluta och gå ur listan när du inte längre vill ha informationen.
Är du anmäld sedan tidigare och bytt epostadress så anmäl gärna din nya epostadress.

Vill du ha hjälp och tips om signaler till din anläggning så PM gärna eller hör av dig via epost
Mycket finns att läsa om signaler och SigStyr i Handboken och snabbguiderna.

SigStyr Signalelektroniken hittar du här
  http://www.proprat.com/sigstyr

Tompa

• Stammis
« Svar #307 skrivet: sön 21 feb 2016, 10:06:58 »
Fick tag i en distanstång
  Förra året bad jag om tips här på forumet var jag kan hitta en distanstång för att klippa elektronikben när man hålmonterar elektronik.
Fick en massa tips, både i tråden, via epost och PM.

Den som löste mitt problem var alias "larslars" här på forumet som hade exakt en sådan tång jag eftersökte.
Nu har jag senaste tiden byggt en hel del elektronik och tången fungerar perfekt!
Stort Tack! "larslars"   :up:

Letar fortfarande efter en bra distanstång
  När man löder hålmonterade komponenter behöver man klippa komponentbenen. För att göra det lite effektivt använder man en så kallad distanstång.
Jag skrev för några år sedan hur man enkelt kan modifiera en avbitare för detta ändamål.

... Man klipper alltså komponentbenen före lödning, detta för att det är lätta att skada lödninging när man går på med tången efteråt. (Det finns undantag när man gör tvärtom, tex vid lödning av tungelement i glaskropp)

För att klippa komponentbenen använder man en distanstång. Den har precis som det låter en klack (distans) med ett lagomt mått som gör att benen klipps av så de sticksker upp lagomt för att lödas. (tex denna tång från ELFA) Men en sån tång kosta ju multum så här kommer ett tips.

Köp en sidavbitare med stark återfjäder och små käftar, tex denna på KC http://www.kjell.com/?item=40212&path=714500000,731500000,733500000 (49 SEK)

Löd på en kula tenn som distans

När man klipper så får man sen en lagom längd på benen.
Normalt, för ett snyggt snitt som inte "sliter" i komponenten ska käftarna igentligen skjuva av benet, som när man klipper med en sax (och inte som sidavbitaren).

Men som jag skrev då så är det bättre att ha en sax-tångkäft än en vanlig avbitarkäft.
Jag letar fortfarande efter en sådan.

Vad jag vill ha är alltså en kombination av dessa två tänger som bilderna neda visar.

Det ska vara en saxkäft som denna

Den ska vara kraftigt vinklad (45grader eller mer) och ha ganska smala käftspetar, hellst så smala som bilden nedan.

SaxTången behöver inte vara en distanstång, det funkar bra att löda på en tennkula som visats tidigare.

Någon som har något tips var man kan hitta en sådan vinklad saxtång så hör av er.
Jag vet att jag köpte sådana på 80-talet.

larslars

• Användare
  • Antal inlägg: 225
« Svar #308 skrivet: sön 21 feb 2016, 16:03:52 »
Vassego Tompa :-)

Bra att den funkar o används flitigt ser jag :)

Larslars
"Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna."

Tompa

• Stammis
« Svar #309 skrivet: tor 21 apr 2016, 21:43:58 »
Nytt SigStyrkort på gång, ett modulsektionskort
  Nu finns det en ny SigStyrprodukt, ett så kallat Sektionskort.

När en modul består av flera sektioner och styrningen av olika signaler och växlar behöver sammanbindas behövs en kopplingspunkt på varje modulsektion.
Det löser det nya Sektionskortet SigStyr 3731

Varje modul med elektronik behöver strömförsörjning. Sektionskortet har därför ett standard DC-jack dit du kopplar en 12VDC nätdel. 
Den elektroniska styrningen av signaler och växlar sker över en lokal LocoNetbuss. Sektionskortet har plats för 3st RJ12 kontakthus för förbindning
mellan modulsektionerna plus en intern RJ12 kontakt för LocoNetbussen under den egna sektionen.

Med LocoNetdekodrar i modulsektionerna behövs bara en enkel LocoNetbusskabel (6pol modularkabel) som förbindningen mellan modulsektionerna.

Det finns lite olika saker som man kan göra med Sektionskortets hjälp:

- En LocoNet terminering (15mA strömförsörjning) kan byggas på sektionskortet som har plats förberett för dessa komponenter.
   Endast ett av sektionskorten behöver denna terminering.

- Om man behöver bygga lite egen specialelektronik till modulen finns plats för att löda ihop egna kopplingar på Sektionskortet.
   En sådan sak kan vara en spänningsregulator till någon elkomponent som vill ha annan spänning än den som modulen matas med.
   Vill man använda SigStyr Signaldekoders lokala ingångar finns på Sektionskortet lödöar för dessa och man kan då enkelt
   bygga optoisolerade ingångar som visas i olika sammanhang i SigStyrhandboken.

- Behöver man strömförsörja flera eller andra dekodrar under modulen kan man på sektionskortet löda på en skruvplint
   och på så sätt koppla den inkommande matningsspänningen vidare till andra enheter.

- Om man inte behöver förbruka så mycket ström på varje modulsektion kan man byglar Sektionskortets matning till RJ12 kontakternas pin1+6
   och på så sätt överföra 12V till intilliggande moduler (över 500mA bör man dock inte överföra på detta sätt).

- Man kan montera två stycken IDC kontakter på Sektionskortet. Den ena är en IDC16 och används för att ansluta en SigStyr Signaldekoder 3719
   via en flatkabel. Den andra IDCkontakten kan antingen vara en IDC16 till en andra Signaldekoder eller vara en IDC14 och kopplas till ett SigStyr vägskyddkort.

SigStyr Sektionskort levereras som byggsats
  Eftersom man kan vilja bestycka Sektionskorten på många olika sätt levereras Sektionskortet i byggsats.
Byggsatsen innehåller det som vanligast behövs och är enkel att komplettera med andra komponenter.
Jag har inte hunnit gjort iordning någon snabbguide för sektionskortet ännu men det finns ett produktblad
  http://www.proprat.com/sigstyr/produktblad3731.pdf

Och Sektionskortbyggsatser finns att beställa i webbshopen

Tompa

• Stammis
« Svar #310 skrivet: sön 24 apr 2016, 12:21:01 »
SigStyr Sektionskort - Att koppla in SigStyr Signaldekoder
  När jag började utveckla SigStyr så tog jag en hel del "hård" designbeslut. Ett sådant var huruvida signaldekodern skulle ha skruvplintar,  standardkontakter eller om korten skulle ha en annan typ av anslutning, tex Flatkabelkontakter.
Valet som ni sett blev flatkabelkontakter av IDCtyp. Jag har fått kommentarer under åren SigStyr funnits varför dessa kontakter och det är nog inte förens nu som det går att förklara valet.
Jag tänkte såhär att Signaldekodern kommer inte sitta helt själv. Det kommer ofta behövas lite annan elektronik och kopplingar intill. Dessa kopplingar variera från fall till fall och är svåra att förutse men jag kan räkna med att de kommer finnas kopplingspunkter.

Sektionskortet är just en sådan kopplingspunkt.
Istället för att sätta RJ12 LocoNetkontakter på Signaldekodern (Kontakthus som både är stora och dyra) där dom i en färdig installation inte gör någon nytta så får Sektionskortet ha dessa RJ12or eftersom dessa LocoNetanslutningen ska gå att koppla loss och ihop här.
Samma sak gäller för strömmatningen till Signaldekodern. Istället för att ha skruvplintar eller DC-jack av något slag på Signaldekodern så får Sektionskortet sköta detta.

På modulen monterar man Sektionskortet åtkomligt undertill så man kommer åt att koppla in LocoNet och ström till modulen.

Hur kopplar man en Signaldekoder till Sektionskortet
  På Sektionskortet finns två platser för att ta emot IDCkontakter, P6+P7, en på varje sida om kortet.
Den vänstra kontakten är till för en SigStyr Signaldekoder 3719 (Signaldekoder A) och monterar man en IDC16box på kortet så kan man dra en 16pol flatkabel mellan dessa.
Det som är bra med IDC och flatkablar är att det går mycket snabbt att tillverka. Inget lödande eller skalande. Bara klippa och klämma.   

På högra sidan av Sektionskortet finns plast för en likadan kontakt. Löder man dit en IDC16box kan en andra signaldekoder kopplas hit.
Men för att Signaldekoder B ska bli inkopplad på rätt sätt så behöver man löda i byglar intill kontakten, se bilden.

Om man istället väljer att bestycka den högra sidan med en IDC14box så kan man istället koppla in ett vägskyddkort.
För Vägskyddkortet behöver man löda in två andra byglar.

Både Signaldekodern och Vägskyddkortet har elektriska ingångar från ledning 7 i sina flatkablar. Dessa kommer man åt via P9 och P10
så man kan göra egna kopplingar på Sektionskortet efter behov.
Om kopplingsytan på sektionskortet är förlitet så finns ett trix att ta till. Signaldekoders kablage kan klämmas som en 6pol flatkabel och en 10pol flatkabel.
På Sektionskortet monterar man iställen en IDC6box och drar den 6poliga flatkabeln till.
Ledningarna i den 10poliga flatkabeln kan man sedan dra till tex ett separat prototypkort.

Tompa

• Stammis
« Svar #311 skrivet: lör 30 apr 2016, 14:33:05 »
Sektionskort - Olika bestyckning beroende på sektionens placering i modulen
  Man kan med fördel välja olika bestyckning på sektionskortet beroende på sektionens placering i modulen.
Byggsatsen innehåller 2st RJ12 kontakter och med tex. tre satser kan man välja flytta en av RJ12 kontakterna till mittersta sektionskortet
för anslutning till ställverket på den mittersta sektionen.

En utbyggnad av modulen kan göra så att en sektion skjuts in mellan två sektioner eller som tillägg med en sektion.

Till varje sektion kan man ansluta en nätdel för att strömförsörja växelmotorer, signaler och annan elektronik.

Om sektioner inte behöver så mycket ström så kan det räcka med att endast mata modulen från en nätdel.
Byglarna förbinder DC-jackets pluspol med pin1 och pin6 i RJ12kontakterna som på så sätt överför matningsspänning till de intilliggande sektionerna.

Tompa

• Stammis
« Svar #312 skrivet: tis 03 maj 2016, 06:36:35 »
Sektionskort - LocoNet Terminering
  Sektionskortet har plats för en så kallad LocoNet Terminering. Det är ingen terminering i vanlig bemärkelse utan en strömförsörjare av bussen i form av en enkel strömgenerator på 15mA.
Kopplingen är enkel och består av två motstånd och två transistorer.

Endast ett av sektionskorten i ett modulkomplex ska ha en LocoNet terminiering. Var på LocoNetbussen man placerar termineringen är inte kritiskt.
Då modulkomplex ibland kan ha olika konfigurationer (= med eller utan vissa sektioner) ska man välja montera LocoNet termineringen på det
sektionskortet som alltid är med i modulkomplexet, tex den modul som kopplar mot ställverk.

Tompa

• Stammis
« Svar #313 skrivet: tor 05 maj 2016, 14:23:18 »
Sektionskort - Vad händer om man vill koppla in en digitalcentral?
  Vill man koppla in sin digitalcentral till den lokala LocoNetbussen i modulkomplexet behöver man göra några saker.

1. Koppla ur den lokala LocoNettermineringen
Digitalcentraler har som oftast en egen inbyggd LocoNetterminering så den på sektionskortet ska kopplas ur, enklast genom att ta bort bygeln "LN term".

2. Tillse att pin 1+6 från centralen inte kopplar mot sektionens pin 1+6 vi central kraftmatning
Om ditt modulkomplex nyttjar pin 1+6 för att strömförsörja intilliggande modulersektioner FÅR INTE centralen pin1+6 kopplas ihop med modulsektionernas pin 1+6.
Det kan man ordna med en speciell sladd eller genom att avsätta ett av RJ12-uttagen på något av sektionskortet för centralen och  kopparmönstret på sektionskortet kapas till pin 1+6 vid just den RJ12 kontakten.

Tompa

• Stammis
« Svar #314 skrivet: lör 07 maj 2016, 08:25:40 »
Sektionskort - Intern kraftförsörjning för modulsektionen
  På modulsektioner med växelmotorer och annan elektronik som behöver strömförsörjas kan det göras via Sektionskortet.
Sektionskortet kan bestyckas med en skruvplint och då väljer man med fördel en jackbar skruvplint, tex denna från Swech

För att 12Vs matningen ska komma ut på plinten behöver man bygla J4 (märkt 12V-P8)

När man har elektronik och andra tillbehör som behöver en annan matningsspänning än den som modulsektionen matas med
kan man nyttja den fria kopplingsarean och bygga en egen koppling, tex sätta dit en spänningsregulator för 5V.
Då väljer man att inte sätta en bygel i J4 utan använda den som lödpunkter för inkoppling av den egna kretsen.
På så sätt kommer skruvplinten istället leverera ut 5VDC.
På Sektionskortet finns plats för en elektrolytkondensator = C2. Den ska bestyckas om man bygger en spänningsregulator.

Naturligtvis kan man kombinera dessa kopplingar för att både före modulsektionen med både 12V och 5V.

Tompa

• Stammis
« Svar #315 skrivet: ons 11 maj 2016, 19:54:49 »
Sektionskort - Optokopplare till dekoderingångarna
  Som jag visat förut så har SigStyr signaldekodern 7st ingång på kortet. Dessa är dock inte galvaniskt skilda som ingångarna på Rapportkorten är.
Då kan man bygga på Optokopplare på den fria kopplingsytan på Sektionskortet.

Om vi först tittar på Schema för Sektionskortet så syns att P6 (= IDCbox16) som ansluter mot signaldekodern är kopplad direkt till P9.

P9 på Sektionskortet utgörs av en rad lödöar intill den fria kopplingsytan. Från dessa kan man dra små kablar (röd och blå i bild)
och på så sätt koppla in dekoderns ingångar till Optokopplarna som syn på den fria kopplingsytan

Lite mer om hur man kan använda ingångarna på dekodern finns beskrivet i detta inlägg
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=9103.msg127721#msg127721

Tompa

• Stammis
« Svar #316 skrivet: sön 15 maj 2016, 07:03:53 »
Ny utgåva av SigStyrhandboken och Ny Snabbguide
Den nya utgåvan innehåller bland annat information om det nya Sektionskortet.

SigStyr Handbok

Ny Snabbguid till Sektionskortet
  Nu finns en Snabbguide som beskriver Sektionskortet
  Snabbguide - Sektionskort 3731 för moduler

Övriga snabbguider och annan SigStyr dokumentation hittar du här

Länkar till andra bra dokument
Vill du läsa på mer i detalj om hur svenska signaler fungerar i fullskalan så rekommenderas Trafikverkets dokument.
Några dokument som jag själv gärna bläddrar i finns direktlänkade på SigStyrs länksida, här:
  http://www.proprat.com/sigstyr/links

Håll dig uppdaterad
  Vill du ha mera detaljer och löpande information om SigStyr så går det att anmäla sig till SigStyr epostinfo.
PM mig din epostadress och namn så lägger jag med dig i min sändlista för signalintresserade
eller eposta till tomas(snabela)proprat.com
Det går när som helst att avsluta och gå ur listan när du inte längre vill ha informationen.
Är du anmäld sedan tidigare och bytt epostadress så anmäl gärna din nya epostadress.

Vill du ha hjälp och tips om signaler till din anläggning så PM gärna eller hör av dig via epost
Mycket finns att läsa om signaler och SigStyr i Handboken och snabbguiderna.

SigStyr Signalelektroniken hittar du här

Tompa

• Stammis
« Svar #317 skrivet: sön 11 dec 2016, 15:37:51 »
Vägskydd utan Signalkort
  Det har varit lite stiltje i SigStyrprojektet iom MMM-körningar och annat under hösten men lite jobbas det.
Fick en fråga hur man enklast kopplar in Vägskyddsignaler om man inte kan rymma Signalkorten.
Det går ju alldeles utmärkt att utelämna Signalkorten om man själv kopplar in några motstånd, som här på Sektionskortet.

På Sektionskortet skulle det då kunna se ut såhär.

Så för en kunds räkning kopplade jag ihop detta och det fungerade fint

Här syns signalerna igångsatta

Tompa

• Stammis
« Svar #318 skrivet: sön 01 jan 2017, 15:03:05 »
Nytt Signalår med SigStyr startar med 10% rabatt (gäller t.o.m 2017-01-07)
Alla som anmäler sig till SigStyr nyhetsbrev får en rabattkod skickad till sig med epost.
Så eposta mig
Skriv att du vill ha en kampanjkod (=rabattkod) så skickar jag kampanjkoden till dig
och din epostadress kommer med på min epostlista över SigStyrintresserade.

Kampanjkoden gäller t.o.m 2017-01-07
Så före det datumet måste du ha lagt din beställning i SigStyrs webbshop för att kunna nyttja rabatten.

Om SigStyr
SigStyr är ett hobbyprojekt som jag utvecklat i första hand för egen bruk.
Men då många, inte minst av er här på forumet, visade intresse för signaldekodrar så gjorde
jag en produkt av det.
Jag kan inte ge några garantiåttagande och du behöver vara elektronikkunning
och ha god elektroniklödvana för att koppla ihop SigStyr signalelektroniken med signalerna.
I SigStyr Dokumentationen försöker jag ge så mycket tips och information som möjligt hur
SigStyr ska användas och hur signaler kan byggas och kopplas in.

Tompa

• Stammis
« Svar #319 skrivet: tor 05 jan 2017, 12:13:33 »

SigStyr Handbok

Missa inte SigStyr Nyårsrea, pågår nu och t.o.m 2017-01-07
Alla som anmäler sig till SigStyr nyhetsbrev får en rabattkod skickad till sig med epost.
Så eposta mig
Skriv att du vill ha en kampanjkod (=rabattkoden) så skickar jag kampanjkoden till dig
och din epostadress kommer med på epostlista över SigStyrintresserade.

Så före det datumet måste du ha lagt din beställning i SigStyrs webbshop för att kunna nyttja rabatten.

Tompa

• Stammis
« Svar #320 skrivet: lör 07 jan 2017, 09:16:24 »
Sista dagen på Nyårs-Rean
Så eposta mig
Skriv att du vill ha en kampanjkod (=rabattkoden) så skickar jag kampanjkoden till dig
och din epostadress kommer med på epostlista över SigStyrintresserade.