Författare Ämne: Svensk Signaldekoder  (läst 73805 gånger)

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.644
SV: Svensk Signaldekoder
« Svar #250 skrivet: tis 16 sep 2014, 21:29:57 »
Det blir kärvt med avstånden med en dekorer känns det som. Jag planerar en station som är 5 m lång. Då bör infartssignalerna står ett par meter utanför, och försignalerna ytterligare ett par meter ut. Då blir den som mest 13 m mellan försignalerna. Orkar dekoren det, eller ska man hoppa över försignaler?

Med vänlig hälsning,
Janne
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.757
« Svar #251 skrivet: ons 17 sep 2014, 18:27:00 »
Det blir kärvt med avstånden med en dekorer känns det som. Jag planerar en station som är 5 m lång. Då bör infartssignalerna står ett par meter utanför, och försignalerna ytterligare ett par meter ut. Då blir den som mest 13 m mellan försignalerna. Orkar dekoren det, eller ska man hoppa över försignaler?

Med vänlig hälsning,
Janne

Hej Janne,
  Det blir en häftig station  :up:

Vid större stationer, oftast med fler signaler, hade jag tänkt att man sätter en dekoder i varje ända och när det inte räcker fyller på med flera mellanliggande dekodrar. Det göra att signalflatkabeln inte behöver vara så lång utan det är den styrande buss-kabeln som står för utlokaliseringen 

Men låt mig göra några prov med längre kablage för att se om det kan fungera och återkomma.

Cunhalasse

• Användare
  • Antal inlägg: 414
« Svar #252 skrivet: tor 18 sep 2014, 01:30:48 »
Jag kämpar fortfarande (ibland) med att få min övergångsstation Larsaryd färdig för trafik. Den är 5,6 m mellan yttergavlarna i fullängdsskick, dvs. fyra moduler lång och med fem spår i bredd + ett "rälsbusstick" i ena änden så även jag är intresserad av vad du kommer fram till.
Infartssignalerna måste sitta en bit utanför stationen på angränsande moduler eftersom de första växlarna ligger nästan direkt efter modulgavlarna så det blir ganska långt mellan de båda (eg. fyra) infartssignalerna. Stationen har dubbelspår i båda ändarna.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.145
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #253 skrivet: tor 18 sep 2014, 12:31:16 »
Hej,

låter som en intressant station - du har inga bilder? :)

Vad gäller signaler och dekoder på denna (utan att ha sett den exakta spårplanen) så lär du behöva minst 2 st. SigStyr-dekodrar - troligen fler om du ska/vill ha växlingsdvärgar i någon ände. I vilket fall kan jag inte se att det blir något direkt problem med avstånd från dekodern - det troliga är att du kan sätta signaldekodern i resp. yttermodul och sedan ha "påstick" för in-/utfartsblocksignaler.

Med 5 spår (och signalering från samtliga) blir det ju 5 mellansignaler + 2 infart- + 2 utfartssignaler i varje ände. Lägg sedan till sticken där du (kanske) behöver en dvärgsignal (och fler därtill - då behövs en 3:e SigStyr). Men det kan ju också vara ett stickspår utan signalering (lite beroende på hur situationen ser ut), och växling utan särskild signalering (d.v.s. tillstånd att passera samtliga mellansignaler i stopp).

Men som sagt - det beror lite på hur det ser ut, och hur du har tänkt... ;)

Jag kämpar fortfarande (ibland) med att få min övergångsstation Larsaryd färdig för trafik. Den är 5,6 m mellan yttergavlarna i fullängdsskick, dvs. fyra moduler lång och med fem spår i bredd + ett "rälsbusstick" i ena änden så även jag är intresserad av vad du kommer fram till.
Infartssignalerna måste sitta en bit utanför stationen på angränsande moduler eftersom de första växlarna ligger nästan direkt efter modulgavlarna så det blir ganska långt mellan de båda (eg. fyra) infartssignalerna. Stationen har dubbelspår i båda ändarna.
Hälsningar,

Fredrik  (f.d. MJ-Teknik)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector, CS3 + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

Cunhalasse

• Användare
« Svar #254 skrivet: tor 18 sep 2014, 17:47:15 »
Hej,
Jag har bara Larsaryd uppritad i PowerPoint, men jag har inte lyckats göra någon bra konvertering för att visa den här. Detta är det bästa resultatet jag har fått till:

Tyvärr har jag inga foton på stationen eftersom den är så förbaskat lång för att montera upp här hemma.

Spårplanen kommer att ändras något framöver för att få full tillgänglighet till alla spår från spår 1 & 2 (dvs. MMM spårlägen 5 och 4).
Växlarna mellan spåren 3, 4 och 5 (3, 2 och 1)kommer troligen att flyttas något åt höger och växlarna på spår 3 ersättas av en dubbel korsningsväxel.
De tre nedre spåren (två vid gavlarna) är omställbara mellan 2R & 3R. De blåa spåren (ett i varje stationsände) är lokuppställning för 2R alt. 3R lok.

En ytterligare tanke är att i ett senare skede när stationen är provad i trafik bygga en "landskapsmodul" med stadsmiljö "ovanför"/bakom stationen och en lika stor rangerbangård som kan monteras antingen "nedanför", före eller efter stationsmodulerna.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #255 skrivet: tor 18 sep 2014, 18:47:37 »
Hej Lars.

Trevlig stationsritning.

Har du någon förebild till denna station.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Tompa

• Stammis
« Svar #256 skrivet: tor 18 sep 2014, 21:26:51 »

Med vänlig hälsning,
Janne
....
Men låt mig göra några prov med längre kablage för att se om det kan fungera och återkomma.

Hej Janne
  Nu har jag gjort lite praktiskta prov med olika längder och kan konstatera att gränsen för signalflatkabelns längd snarare ligger på 7-8 meter.

Följande försök och resultat har gjorts på en dekoderindivid:
  21 meter signalflatkabel syns överhörning tydligt vilket betyder att enstaka LEDar som ska vara släkta lyser lite svagt.
  15 meter signalflatkabel syns överhörning som att släkta LEDar glimmar.
    8 meter signalflatkabel syns en aning överhörning som att släckta LEDar glimmar mycket svagt.
    3 meter signalflatkabel syns ingen överhörning alls.
Så jag vill inte rekomendera långa signalflatkablar.

Resultatet är inte förvånande. SigStyr Signaldekoder är inte tänkt att driva signaler på avstånd.
Tvärtom, så är dekodern tänkt och designad att styra ett flertal signaler (upp till 9st/dekoder) som står på kort inbördes avstånd, tex på en modul.
Mellan modulerna är det opraktiskt att ha många kablar som ska kopplas i och ur med kontakter. Mellan modulerna vill man hellre använda en buss som tex LocoNet.

Stort Tack! Janne,  att du ställde frågan så jag fick ända ur och gjorde ett kontrollerat prov på detta eftersom din frågeställning är mycket relevant.

SigStyr är som tidigare sagts ett hobbyprojekt som jag utvecklat i första hand för egen bruk.
Jag har själv aldrig tänkt att dra iväg signalflatkabeln mer än några meter och det får bli min fortsatta rekommendation.

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #257 skrivet: fre 19 sep 2014, 17:30:10 »
Tack för undersökningen!

Det betyder att det behövs två dekodrar i det här fallet. "Min" station har, liksom många mindre svenska stationer, infartssignaler, yttre utfartssignaler samt en försignal (i andra änden står ytterligare en huvudsignal och skyddar en lastplats). Dessutom finns det en bomanläggning.

« Senast ändrad: fre 19 sep 2014, 17:52:02 av Jan Frelin »
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Cunhalasse

• Användare
« Svar #258 skrivet: fre 19 sep 2014, 18:04:54 »
Tack Tompa,

för ditt utmärkta svar till Janne. För mig bli det alltså bäst att placera en (eller flera) signaldekodrar i vardera ändmodulen på stationen.
Då blir nästa fråga om det finns det någon form av kontaktdon för att skarva flatkabeln vid en modulskarv om det skulle behövas någon enstaka signal på en angränsande modul max 2-3 meter från dekodern. Detsamma gäller för min vägskyddsmodul med Faller Car väg. Modulen med vägkorsningen är bara 40 cm lång så "dödskallarna" kommer att befinna sig på de angränsande (kurv-)modulerna.

Hej Lars.

Trevlig stationsritning.

Har du någon förebild till denna station.

Hej Bo,

Nej, jag har ingen som helst förebild för stationen. Verkliga förebilder var ganska ovanliga i den svenska modellvärlden när jag började bygga på den här stationen i MMM´s barndom för en så där nio-tio år sedan.

Hälsningar
Lars-Erik L
Lars-Erik Larsson
--------------------

Tompa

• Stammis
« Svar #259 skrivet: lör 20 sep 2014, 12:38:49 »
...Då blir nästa fråga om det finns det någon form av kontaktdon för att skarva flatkabeln vid en modulskarv om det skulle behövas någon enstaka signal på en angränsande modul max 2-3 meter från dekodern.

Visst kan man koppla signalflatkabeln vidare till en angränsande modul. Det man ska tänka på är att det är skillnad på hur försignaler och Repetersignaler kopplas in på signalflatkabeln.
SigStyr signaldekoder har 9st signaldekodrar internt och kan därför driva 9st valfria signaler och dekoder har alltså 9st signalplatser.
Försignaler och Repetersignaler räknas inte som "egna" signaler utan delar signalplats med sina huvudsignaler.
Även de lite mer udda signalerna som Brosignal, Tunnelportsignal och skredrisksignalerna delar signalplats.

Men låt oss ta de två vanligaste fallen: huvudsignaler och försignaler

Koppla signalflatkabel mellan två moduler - Huvudsignaler
  SigStyr signaldekoder sitter på en modul med några signaler och på angränsande modul (eller sektion) vill man fortsätta signalflatkabeln för att driva ytterligare huvudsignaler med samma signaldekoder.
Enklast sättet att göra det på och som inte kräver några särskilda kontakter är att använda signalkortens inbyggda stiftlist som kontakt och klämma på de vanliga IDC-10p-flatkabelkontakterna på lite längre flatkablar.

Sista huvudsignalen i signalkedjan på modulen med signaldekodern har en stiftlist som bilden nedan visar

Koppla signalflatkabel mellan två moduler - Försignaler
  SigStyr signaldekoder sitter på en modul med signaler och på angränsande modul (eller sektion) vill man fortsätta signalflatkabeln för att driva en försignal med samma signaldekoder.
Enklast sättet att göra det på och som inte kräver några särskilda kontakter är göra signalflatkabeln till huvudsignalen extra lång och klämma på 3st av de vanliga IDC-10p-flatkabelkontakter:
  Kontakt nr 1 kopplas till föregående huvudsignal
  Kontakt nr 2 kopplas till huvudsignalen
  Kontakt nr 3 kopplas till försignalen på angränsande modul/sektion

Om man har dubbelspår så går det göra två signalflatkablar med 3st kontakter.

Val av andra kontakter vid modulgränsen
  Det kan finnas flera anledningar till att inte vilja nyttja stiftlisterna på signalkorten som kontaktförbindelse mot angränsande modul/sektion.
Ett kan vara att signalkablarna upp till signalen på signalkorten lätt kan skadas när man kopplar i och ur IDCkontakten. Det är oftast mörkt under en modul och svårt att se var IDC-kontakterna ska kopplas och att dom hamnar rätt på stiftlisten.

Ett alternativ till kontakt mellan modulerna är att använda D-SUB med flatkabelanslutning.

Dessa kan köpas på tex på Elektrokit
http://www.electrokit.com/dsub-9-pol-hane-flatkabel.44600
http://www.electrokit.com/dsub-9-pol-hona-flatkabel.44604

Nu är dessa bara 9-poliga men det gör inget så länge det bara är signaler som ska kopplas på signalflatkabeln.
Repa bort pol-10 från signalflatkabeln och kläm.

Vill man använda Rapportkort på angränsande modulen kan D-SUB 15pol användas istället.
Då tar men en 16pol flatkabel, repart bort en ledare. Klämmer D-SUB 15 i ena änden. Repar bort kabel nr 11-15 och klipper av nära D-SUBen.

Det finns även 25pol och 37pol D-SUBar om man vill ha flera kablar mellan sina moduler i en gemensam kontakt.

Men se alltid till att signalflatkabeln inte blir för lång

Detsamma gäller för min vägskyddsmodul med Faller Car väg. Modulen med vägkorsningen är bara 40 cm lång så "dödskallarna" kommer att befinna sig på de angränsande (kurv-)modulerna.

Vägskyddsignalerna i SigStyr drivs från Vägskyddkortet 3755 och sitter således inte på signalflatkabeln från signaledekodern.
Vägskyddkortet fungerar som vilken signal som hellst men har en förstärkare till sina vägskyddsignaler och vägskyddsignalerna sitter på en och samma vägskyddsignalflatkabel, se bild nedan

Hur lång vägskyddsignalflatkabeln kan vara har jag inte testat men den har en design som inte är lika känslig för längden som signaldekodern är. Men det behöver jag nog också testa :)

Cunhalasse

• Användare
« Svar #260 skrivet: sön 21 sep 2014, 00:24:14 »
Tack Tompa för ett suveränt bra svar, som alltid.
D-SUB kontakter mellan modulerna verkar vara "den rätta" lösningen. Jag vill ha robusta prylar i modulskarvarna.
Vad använder du den tionde ledaren i flatkabeln till eller används den inte alls?
Lars-Erik Larsson
--------------------

Tompa

• Stammis
« Svar #261 skrivet: sön 21 sep 2014, 15:16:35 »
D-SUB kontakter mellan modulerna verkar vara "den rätta" lösningen. Jag vill ha robusta prylar i modulskarvarna.
Och D-SUBarna kan kompletteras med kontakthus/kåpa så blir det än mer robust.

Vad använder du den tionde ledaren i flatkabeln till eller används den inte alls?
Tionde ledaren är en synk-signal och används av Rapportkort 3748.

Med Rapportkortet fås 8st galvaniskt skilda ingångar. Man kan ha ett Rapportkort / signalplats => upp till 9st Rapportkort
Signaldekoder 3719 (den med LocoNet) kan då rapportera växellägen/Spårledningar/knappstyrning till växeldekodrar mm
  Produktblad 3748
  Snabbguide 3748 - Om installation, programmering och användning

Bilden nedan visar tex hur man kan koppla för automatiskt KÖR40 logik och att signalerna går i STOPP när dom passerats

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 870
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #262 skrivet: sön 21 sep 2014, 16:39:16 »
Om ni använder en 9 polig D-sub i metall utförande så går det att löda den 10:e ledningen i höljet eller löda den på en koppar/mässings bricka och dra en skruv genom ena låsskruvs hålet.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Tompa

• Stammis
« Svar #263 skrivet: lör 04 okt 2014, 12:35:01 »
Problem med webbshopen  LÖST
  Just nu fungerar inte webbshopen för SigStyr som den ska.
Det uppmärksammades av en vänlig kund igår och jag har ännu inte fått hjälp att lösa problemet.
Jag hoppas att en lösning inte är långt borta.

Tills vidare går det bra att titta och läs om artiklarna i webbshopen men vill du skicka en order så gör det till mig via epost
  tomas(snabela)proprat.com
Så får jag sköta det manuellt tills vidare.
« Senast ändrad: sön 05 okt 2014, 14:30:31 av Tompa »

Tompa

• Stammis
« Svar #264 skrivet: sön 05 okt 2014, 14:30:09 »
Nu fungerar webbshopen igen
  Nu har jag fått hjälp från webbhotellets support där SigStyrs webbshop ligger.
Så nu fungerar det igen som det ska.

http://www.proprat.com/sigstyr

Tompa

• Stammis
« Svar #265 skrivet: tis 07 okt 2014, 18:53:49 »
Rapportkort till SigStyrdekoderns lokala ingångar
  Det finns en "dold" feature med SigStyr Rapportkort 3748. Tror inte jag har beskrivit den förut så efter det här inlägget är den inte dold längre :)

Det går att använda Rapportkortet som filter och galvaniskt skiljare för de sju ingångar som dekodern har.
På Rapportkortet finns en extra rad lödöar dit kablar kan lödas in, eller så sätter man en stiftlist och använder en hylskontakt.
Optokopplarna på Rapportkortet är kopplade så att dom direkt kan anslutas till dekoderns 7st inbyggda ingångar.
Då kopplar man såhär:

Ingångarna på Signaldekoder 3709 (DCC dekodern) kan då användas för att känna spårledningar och automatiskt ställa signaler i STOPP
eller känna växelläge på nästa växel och automatiskt ändra KÖR besked KÖR80 till KÖR40

SigStyr Signaldekoder 3719 (DCC och LocoNet dekodern) kommer även kunna rapportera förändringar av spårledningar och växellägen via LocoNet meddelanden till central eller dator.

Jag har använt denna kopplingsmetod på mina moduler. Det ser ut såhär

Tompa

• Stammis
« Svar #266 skrivet: ons 08 okt 2014, 19:17:57 »
Mönsterkort till Signaldekodrar hemma
  Idag fick jag hem en laddning mönsterkort.

Tompa

• Stammis
« Svar #267 skrivet: lör 11 okt 2014, 08:27:02 »
Ny utgåva av SigStyr Handbok

SigStyr Handbok
Nu finns en ny uppdaterad utgåva av handboken som beskriver SigStyr och signalbyggen.
  Handbok - Samlad detaljinformation för SigStyr Signalelektronik 37xx

Snabbguider
Snabbguider och annan SigStyr dokumentation hittar du här
  http://www.proprat.com/sigstyr/documents

Behöver du hjälp, tips eller något speciellt så PM gärna eller hör av dig via epost
  tomas(snabela)proprat.com
Mycket finns att läsa om signaler och SigStyr i handboken och snabbguiderna

SigStyrelektroniken hittar du här
  http://www.proprat.com/sigstyr

Tompa

• Stammis
« Svar #268 skrivet: tis 28 okt 2014, 19:26:36 »
Prata signaler med mig på MJHobbymässan 1-2 Nov
  Lördag och Söndag kör vi publik modulkörning och mina moduler med levande signaler är med i MMM-3Rbanan.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15073.0

Kom gärna och prata signaler och signaldekodrar med mig.

Tompa

• Stammis
« Svar #269 skrivet: sön 16 nov 2014, 23:05:20 »
Fjärrstyrning för fungerande signaler
  På MJ-hobbymässan hade MMM-3R delen ett dubbelspår som vi SigStyra Gods övergick i enkelspår i anslutning till Fummelmora station.
Fummelmora är en helt signalkontrollerad station och SigStyra Gods likaså. Efter en del körande under mässlördagen flyttade vi kontrollpanelen till SigStyra Gods till Fummelmora och kunde på så sätt få till hel signalstyrning av dubbelspåret in och ut från Fummelmora.
När MJ-lokförarna vet att tågvägar och signaler fungerar så följde dom signalerna slaviskt :)
Det fungerade utmärkt och trafiken flöt ännu bättre.

« Senast ändrad: sön 16 nov 2014, 23:12:02 av Tompa »

Tompa

• Stammis
« Svar #270 skrivet: lör 13 dec 2014, 10:41:18 »
Signaler i ställverket
  När man bygger kontrollpanel/ställverk till anläggningen kan man vilja att även signalerna syns på panelen.
Det kan man göra genom att ha en extra signaldekoder i panelen som lyssnar på samma adresser som signaldekodern ute på banan.
Signaldekodern ute på banan har sin signalbuss som går ut till signalkorten. Signalkorten gör att signaldekodern håller reda på vilket signalnummer i signaldekodern varje signal har.

I ställverket sätter man den andra signaldekodern men då känns det lite onödigt att fylla ställverket med signalkort på liknade sätt.
Då kan man istället ta ett prototypkort, koppla signalbussen till prototypkorten och sätta 9st stiftlistrader, en för varje signal.

SignalLEDarna i ställverkspanelen kopplas till sina respektive stiftlister, antingen med en hylslist så signalerna kan kopplas ur för eventuell service, eller så löder man in kablarna direkt på stiften.
Varje signal kan ha upp til 8st LEDar. Signalbussen från signaldekodern använder 9st ledare för att driva alla nio signalerna.
Varje signal kopplas in till sin sitftlist på olika sätt, se bilden nedan.
Det kräver att man är uppmärksam när man kopplar in signalerna på detta sätt men det sparar ju både utrymme, pengar och arbete jämfört med om man stoppar in 9st signalkort i ställverket.

Så här ska man koppla för de vanligast förekommande signaltyperna.

KMJK har tidigare aviserat att dom kan göra snygga ställverkspaneler på beställning. Dom kan säkert ordna så att signaler kommer med på panelen
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15242.msg149660#msg149660

Kan användas under anläggningen också
  Om man har en anläggning som man vill komplettera med signaler och där det är svårt att få in signalkort så kan man göra på samma sätt.
Signalerna monterar man i anläggningen och tar till lite extra långt kablage och drar fram kablage till ett stiftkopplingskort.

« Senast ändrad: lör 13 dec 2014, 10:46:53 av Tompa »

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #271 skrivet: lör 13 dec 2014, 11:14:53 »
En vidare utveckling på ditt signalstyrningssystem.

Då har jag en fråga kring detta.
Är det så att signalinfon jobbar parallellt med den nya signaldekodern ( om jag fattade detta rätt ) och varje stiftlist blir en så kallat signal som indikerar på panelen.

Då skulle det bli snyggt att sätta dit de etsade signalskyltarna på panelen.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Tompa

• Stammis
« Svar #272 skrivet: lör 13 dec 2014, 13:31:35 »
En vidare utveckling på ditt signalstyrningssystem.

Nej, igentligen inte, det är ett ytteliggare sätt som SigStyrdekodern kan användas på.

...Är det så att signalinfon jobbar parallellt med den nya signaldekodern ( om jag fattade detta rätt )...

Om dom programmeras till samma adresser, Ja

...och varje stiftlist blir en så kallat signal som indikerar på panelen.

Ja

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.834
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #273 skrivet: lör 13 dec 2014, 20:23:54 »
I ett ställverk kan man förenkla signaleringen en del. T.ex behöver ju knappast försignaleringen visas, den är ju till för att lokföraren i tid ska veta vad nästa signal visar, men det behövs ju inte i ett ställverk där man knappast har svårt att se nästa signal. En fullständig signalering skulle nog göra ställverket svåröverskådligt.
Ni som har mer erfarenheter av fullskalan får gärna rätta mig (jag utgår från vad jag minns från ett besök på Stockholmsfjärren)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #274 skrivet: mån 15 dec 2014, 12:50:25 »
I ett ställverk kan man förenkla signaleringen en del. T.ex behöver ju knappast försignaleringen visas, den är ju till för att lokföraren i tid ska veta vad nästa signal visar, men det behövs ju inte i ett ställverk där man knappast har svårt att se nästa signal. En fullständig signalering skulle nog göra ställverket svåröverskådligt.
Ni som har mer erfarenheter av fullskalan får gärna rätta mig (jag utgår från vad jag minns från ett besök på Stockholmsfjärren)

Vid den ställverkstyp som kallas centralapparat visades endast röd och grön, dvs inga tågvägar eller försignalbesked.