Författare Ämne: Mina signaltavlor och lite problem med valet av lim?  (läst 522 gånger)

Helmut Maripuu

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 175
Mina signaltavlor och lite problem med valet av lim?
« skrivet: ons 18 okt 2017, 23:19:28 »

Håller på och bygger signaler till min nya anläggning. Problemet är att få in lysdioder på rätt plats och att få lysdioderna att sitta rakt. Tillverkar signaltavlorna av tunn pertinax som jag köpt på Kjell o Co. Hålen har jag borrat med en borr på 2,5 mm vilket resulterar i att det är lite presspassning när jag trycker ner den fyrkantiga linsen på lysdioden. Dessvärre sitter den inte fast tillräckligt när jag ska löda fast lysdioden. Lätt gjort att den hoppar iväg eller kommer på trekvart.
Funderar på om jag skulle kunna lägga tavlan på en bit dubbelhäftande tejp men dessförinnan lägga en limdroppe i hålet. Problemet är att bara få ner en ytterst liten limdroppe så limmet inte sprider sig till löd ytan. Dessutom får limmet inte hugga direkt så snabblim kommer inte att fungera. Är inne på att man skulle kunna använda Uv härdande lim. Men var hittar jag Uv härdande lim i tub med ytterst liten och tunn spets så jag inte får in mer lim än det som krävs för att fylla upp mellan ett 2,5 mm stort hål och den fyrkantiga glasdelen av lysdioden. 


Verktyget som jag använder för att få till rundningen på tavlan och få rätt bredd på tavlan. Har limmat fast sandpapper på en trästicka och så är det bara att vrida på tavlan för att få till en perfekt rundning.


För att alla hål ska komma på rätt plats borrar jag översta hålet på varje tavla och så har jag skruvat fast verktyget på ett kordinatbord så det är bara att kolla att hålet i verktyget kommer rakt under borren varefter man låser fast tavlan ned de två pinnarna. När alla hålen är borrade är det bara att klippa isär tavlorna och med hjälp av verktyget slipa till kanterna så att all mått kommer att stämma. Räknar med att jag kommer att behöva ca 75 signaler. Dessbättre blir det mest tavlor med 3 sken.
har lagt plusspolen i siz saz mönster för att kablarna ska komma på båda sidorna. Blir också lättare att löda fast trådarna på tre skens signaler. 

andersb

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.641
    • http://www.mollehem.se
SV: Mina signaltavlor och lite problem med valet av lim?
« Svar #1 skrivet: tor 19 okt 2017, 11:49:07 »
Smart sätt att få till rundningen!

För att löda lysdioderna så är det enklast att använda lödpasta.
Dutta på lite lödpasta på kortet och tryck ned lysdioden. Tryck ner med en pincett med ena handen och håll i lödpennan med andra. En lätt touch med lödpennan så är lödstället fixat.

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.181
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Mina signaltavlor och lite problem med valet av lim?
« Svar #2 skrivet: tor 19 okt 2017, 15:47:46 »
Smart sätt att få till rundningen!

För att löda lysdioderna så är det enklast att använda lödpasta.
Dutta på lite lödpasta på kortet och tryck ned lysdioden. Tryck ner med en pincett med ena handen och håll i lödpennan med andra. En lätt touch med lödpennan så är lödstället fixat.

mvh/anders

Lägg in en länk till var man kan hitta lödpasta... annars blir det ett problem för Helmut som verkar var en gammal verktygsmakare.
Ett ställe är ELFA.
https://www.elfa.se/sv/loedpasta-spruta-sn62-pb36-2ag-10-cm-solder-chemistry-sc170-ch-de/p/18249575?queryFromSuggest=true

SA (gammal ASEA, ABB, Enics elektronikgubbe)
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Helmut Maripuu

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 175
SV: Mina signaltavlor och lite problem med valet av lim?
« Svar #3 skrivet: fre 20 okt 2017, 23:40:20 »
Funderade på att använda en liten droppe lim för att få leden på plats och få till en snygg lins eftersom leden är fyrkantig. I nödfall gick det bra att använda dubbelhäftande tejp men leden har en förmåga att bli skitiga så "glaslinsen" och skärmen inte vill fästa.
Problemet med lim på tub är att det inte finns tunna spetsar. Har testat med Fallers lim med metallspets men även här ar det lätt att kladda ner så lödtennet inte fäster.

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.531
SV: Mina signaltavlor och lite problem med valet av lim?
« Svar #4 skrivet: lör 21 okt 2017, 14:26:14 »
Tillverka en ränna med kanter som stöder pertinaxen, montera ett fjädrande "finger" av aluminium som kan hålla fast LEDen så får du också hjälp med värmeavledningen. Om du kan hitta ett hårspänne av den här typen:


så får du ett bra verktyg för ändamålet. Se till att fingret bara når över halva LEDen så du kan löda ena sidan, sedan sitter LEDen kvar när du löder andra sidan.

Självanvänder jag aldrig mer än 300º när jag löder SMDLED.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.