Författare Ämne: HåkanE´s modelljärnväg  (läst 144698 gånger)

Liftwaffe

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
SV: HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #650 skrivet: tor 30 aug 2018, 23:14:38 »
Hej hej hallå  :)
Regel nr 1: ha roligt o trevligt med din hobby.
Regel nr 2: samma som ovan nämt.
Regel nr 3: samma som nr 1.

Vissa dagar något mindre roligt
Andra dagar så in i h-vete roligt.

Kämpa på med din anläggning. De bilder du lagt upp här ser resultatet bra och fint ut :up:

En vis man sa till mig en gång, ”det är ingen som ser hur lång tid det tagit, bara hur bra det blir. Och det är efter din förmåga”
// Morfar

Stefan_W

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 14
« Svar #651 skrivet: sön 02 sep 2018, 12:08:27 »
Hejsan

Det där med kablar under..... efter ha byggt ett par moduler har jag nu insett att det bästa är att satsa på en ordentligt kanal rakt igenom modulen. Har kört med de billiga vita med täkta sidor och lock som man får klippa upp öppningar i sidan när man gör avgreningar. Men nästa bygger kommer att ske med en kanal med öppningar på sidorna så man lätt kan välja var man vill ta ut kablarna. Har man ett större knippe kan man lägga en kanal men för enstaka håller jag på de fyrkantiga plattor som finns för buntband. 10 cm mellan ger en bra upphängning. Ett tipps är att inte dra buntbanden helt då kan man enkelt sticka in fler kablar om man får nya idéer. kabelkanalerna jag pratar om finns på välsorterade elbutiker och används normalt i apparatskåp.

För fasta anläggningar man man planera sin elanläggning med dessa som grund och då enkelt lägga till efter behov. De finns i olika storlekar, den mista jag såg snabbt ligger på 43x31x2000 och kostar ca 165 kr. tillverkas av Hager och har betäckningen BA6

Stefan

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 606
« Svar #652 skrivet: ons 05 sep 2018, 22:28:01 »
Hej igen!  :)

Så är då Storberget klart. Med lite lövträd bland alla granar tycker jag berget blev riktigt bra. Jag är nöjd.  :D
Det kostar ju en del med att köpa alla träd. Det går åt många träd för att täcka en så pass stor yta som Storberget.
Visst, man kan hålla nere kostnaderna genom att göra "garnar" själv. Jag valde dock att handla från Busch, Noch och lite lövträd från Faller den här gången.

Storberget från öster. Med höghusen, bron in mot Centralen (1) och rangerbangården (8) under bron.

Foto från lite närmare håll.

Här ser vi berget från norr. Kurvan in mot Centralen (1) nedanför berget.
Precis som i en riktig skog står vissa träd lite på sned.  :cool:
Det vita pappersarket visar på var kyrkan ska stå.

Också från norr, med lite mer detaljer från skogen nedanför berget, framför bron.
Visst har de som bor i höghusen en fin utsikt?

Ibland slänger jag in lite bilder på något som inte alls hör till övriga i ett inlägg.
Bara för att det är kul!  :lol:
Här kommer "Sine Bres" i mörkret med tända lanternor.

Närmast kommer jag att bygga färdigt perrongerna vid Centralens (1) spår 2-3 och 4-5.
Det är "frigolitlandskap" där längst bort från Centralstationen (1) och de yttersta delarna
av perrongerna ska nu göras iordning.

//HåkanE

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 209
    • Turebergs Station
« Svar #653 skrivet: ons 05 sep 2018, 23:07:48 »
Hej Håkan, der var ett tag sedan jag kommenterade din tråd eller ens här på forumet. Men nu är jag tillbaka kan man säga och det glädjer mig att se att du har kämpat på oförtrutet med din modell sedan sist. Såg att du hade lite krångel med kablarna i en tunnel. Din kreativa lösning med en extra tunnel var ju klockren.  :up:

Och apropå träd så har jag också upptäckt hur mycket det behövs för att på ett realistiskt sätt täcka skogsytor. I verkligheten växer ju träd i stort sett in i varandras kronor. Ser fram emot kyrkbygget.  :)
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/

HåkanE

• Stammis
« Svar #654 skrivet: ons 12 sep 2018, 11:37:31 »
Hej!
Börjat bygga på perrongerna. Alltid kul att bygga från scratch och se vart det leder.

Från byggbordet. Perrongen upp och ner.

Här, mellan spår 2 och 3 på Centralen (1) ska perrongbygget stå när det blir klart.
Just nu testar jag så att inga tåg tar emot perrongen på väg till eller från Centralen (1).

//HåkanE

HåkanE

• Stammis
« Svar #655 skrivet: fre 14 sep 2018, 09:29:35 »
Hej!
Perrongen mellan spår 2 och 3 är nu klar.

Här med blue-X tåg ståendes på spår 2 vid Centralen (1).

Arbetet fortsätter nu med perrongförlängning mellan spår 4 och 5.

//HåkanE

HåkanE

• Stammis
« Svar #656 skrivet: fre 14 sep 2018, 17:53:57 »
Produktiv dag idag.  :lol:

Är nu klar med perrongerna vid Centralen (1).

Från norr ut över Centralen (1). Nu med färdiga perronger mellan spåren 2-3 och 4-5.

Alla spåren in mot stationshuset.

Förlängningen av perrongen mellan spår 4 och 5 är som synes inte alls så lång som den mellan spår 2 och 3.

Spår 5 syns här mellan träden.

Översiktsbild från stora delar av HåkanE´s modelljärnväg. Man ser staden (3), Centralen (1), rangerbangården (8) och uppställningsspåren (12).

Härnäst väntar nya byggprojekt, men ska fundera lite till vart på anläggningen jag ska sätta spaden i jorden nästa gång.

På återseende! :beer: :beer:

//HåkanE

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 416
    • -
« Svar #657 skrivet: fre 14 sep 2018, 21:54:28 »
Det där blev riktigt bra!  :up:

Jag gillar dina perronger, väldigt snygga och lite ovanliga perrongtak och perrongerna är ordentligt breda.

Mycket Snyggt!  :clap:

Stefan E   :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

HåkanE

• Stammis
« Svar #658 skrivet: mån 17 sep 2018, 14:08:42 »
Det där blev riktigt bra!  :up:

Jag gillar dina perronger, väldigt snygga och lite ovanliga perrongtak och perrongerna är ordentligt breda.

Mycket Snyggt!  :clap:

Stefan E   :)

Tack för de glada tillropen! Stefan.  :handshake:

Nu till nästa projekt.

Vad ska detta bli?

Av lite plywood går det att bygga broar. Klipp till lite mallar av papper, såga, slipa, såga fel, slipa mer, men till slut blir det kanske ett godtagbart resultat?

Limning av olika bitar som ska bli till en brosektion.

Lite mörk bild, men den visar utprovning av brosektion på trafikspår 2.
Norra sidan av Storberget.

Jag bygger alltså på den norra sidan av Storberget nu. Från de olika tunnelöppningarna i berget, till bron över kanalen (trafikspår 3).
Det innefattar bland annat en bro för trafikspåren 1 och 2. Där de löper över trafikspår 3, som i sin tur möter sig själv här efter en loop nere bland hamnarna (4-6), industrier (9-11), omlastning (7) mm.

//HåkanE

HåkanE

• Stammis
« Svar #659 skrivet: mån 01 okt 2018, 16:45:41 »
Hej!
Här är några nya bilder från arbetet med bron för trafikspåren 1 och 2.

Broarna har fått sin färg.

Broarna på sin plats. Med ett par luftledningsstolpar.

Här syns broarna lite från sidan, Med trafikspår 3 under sig.

Nu ska jag bygga lite landskap kring trafikspår 3, under broarna. Plus att det ska läggas på lite ballast bredvid spåren på broarna.

//HåkanE

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #660 skrivet: tis 02 okt 2018, 16:36:16 »
Tjusig bro Håkan, men nu blir jag lite nyfiken.
Håller du på att elektrifiera hela eller delar av banan från ovan också?
Är det färdiga kontaktledningsstolpar eller har du byggt dem själv?
Varma hälsningar
Simpan

HåkanE

• Stammis
« Svar #661 skrivet: tis 02 okt 2018, 21:09:13 »
Tjusig bro Håkan, men nu blir jag lite nyfiken.
Håller du på att elektrifiera hela eller delar av banan från ovan också?

Är det färdiga kontaktledningsstolpar eller har du byggt dem själv?
Stolparna är Jecos så det var lätt att svara på.
Om jag håller på med kontaktledning är svaret både och.
Tanken är det ska upp stolpar och bryggor på sikt. Det behövdes dock just på den här bron omgående för det hade varit svårt att montera i efterhand.
Jag satsar i första hand på att anlägga landskap på alla ytor på anläggningen och sedan gå över den igen med detaljer. Till detaljerna hör kontaktledning.
//Håkan E

HåkanE

• Stammis
« Svar #662 skrivet: tis 16 okt 2018, 19:16:37 »
Filmklipp från bergen.

Tre tåg på var sitt trafikspår.

//HåkanE

HåkanE

• Stammis
« Svar #663 skrivet: tis 16 okt 2018, 19:43:15 »
Jag är alltså "färdig" med avsnittet vid bron.

Här kommer förutom filmen i förra inlägget några bilder från bygget.

Två persontåg som möts på de övre spåren och ett godståg på väg mot styckegodshamnen (4).

Lite annan vinkel bara.

Apropå vinkel, här syns bron rakt från ovan.

//HåkanE

HåkanE

• Stammis
« Svar #664 skrivet: tis 16 okt 2018, 19:45:28 »
En liten översiktsbild tagen från norr över "det mesta av HåkanE´s modelljärnväg".

Det kan man unna sig att lägga upp emellanåt.  ;)

//HåkanE

HåkanE

• Stammis
« Svar #665 skrivet: tis 16 okt 2018, 19:49:19 »
Ibland är det enkla det geniala.

Varför har det tagit mig 9!!!! år att komma på detta?  :question: :question: :question: :question: :question: :question:

Nä, nu har jag faktiskt inget mer att visa idag. Men det kommer säkert mer i framtiden.  :oops:

//HåkanE

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #666 skrivet: tis 16 okt 2018, 22:55:58 »
Kul med filmen på din bro Håkan!  :up: Nu börjar du verkligen få till en imponerande stor anläggning. Härligt att du har sådan frenesi och outtröttligt bara kör på och färdigställer, projekt efter projekt.  :clap:
Varma hälsningar
Simpan

HåkanE

• Stammis
« Svar #667 skrivet: fre 26 okt 2018, 15:05:21 »
Lite mera film.

Här är det godståg på trafikspår 1. Filmat från "svarta hålet".

Här ser vi samma tåg, men nu filmat från den norra sidan av anläggningen.

//HåkanE

HåkanE

• Stammis
« Svar #668 skrivet: fre 26 okt 2018, 15:11:49 »
Dessutom har jag byggt en vall mellan trafikspår 3 vid pendelstationen (2) och stickspåren in till omlastningen (7).

Grunden till vallen är som vanligt gjord av frigolit.

Dubbelväxel 39-40 i förgrunden. Vallen har här fått sin grönska.

Här har det även kommit upp träd på vallen.

//HåkanE

HåkanE

• Stammis
« Svar #669 skrivet: lör 03 nov 2018, 10:46:37 »
Idag är det nog många som är på Hobbymässan. Hoppas det blir en bra tillställning och att intresset för att bygga MJ kan stiga ytterligare.

Själv får jag pyssla vidare med min anläggning. Inte så illa det heller.  :)

Jag bestämde mig för att nästa del av HåkanE´s modelljärnväg som ska färdigställas är vid omlastningen (7).
Här ska frigolitlandskapet täckas av polystyrenplattor som då ska bli till asfalterade ytor där det kommer bli en hel del lastbilstrafik.
Förutom den omlastning som sker inomhus, två spår går in under tak och lastbilarna får stå vid kajerna utvändigt, så kommer det även vid två platser vara möjligt att lasta och lossa järnvägsvagnar utomhus direkt till / från lastbil. Exempelvis timmer och skrot. Även containrar kommer jag här att kunna lasta på eller av vagnar. Inte minst viktigt blir det att kunna lasta om de fliscontainrar som ska till värmeverket på andra sidan gatan som löper genom området ner till hamnarna (4-6).

Underlaget är lite ojämnt. Så är det i verkligheten med när man ska bygga, så det gör inget.
Därför behövs färgburkarna som tyngder för att plattorna ska fästa ordentligt.

Här testar jag montering av innerbelysning i omlastningen (7).

Ofta är det bra att ha flera projekt igång samtidigt. Kör man fast på en del kan man lätt hoppa över till den andra, så får man ändå jobba med sin anläggning. Dessutom kan de problem som uppstår få värka fram en lösning under tiden.

//HåkanE