Författare Ämne: HåkanE´s modelljärnväg  (läst 144699 gånger)

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 606
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #25 skrivet: tis 19 jul 2011, 16:16:35 »
Hej!

Nu har jag gjort en ny spårplan över HåkanE´s modelljärnväg. Den här något förfinad och förklarar ytterligare några saker. Siffrorna 1 - 13 är kvar. De som alltså betecknar vad som finns på olika platser på anläggningen.

Nytt är att spåren nu är svarta eller gröna. Skillnaden görs varifrån de får sin el. En del av anläggningen får elen från digitalcentralen 10764 och den andra från boostern 10765. I de gula bubblorna står numret till den aktuella växeln. Som jag tidigare berättat om har jag planerat för 31 växlar, men har utgångar från fem tänkta växeldekodrar (10775). De ger tillsammans 40 utgångar.

Det är alltså nio utgångar som inte kommer att nyttjas i detta skede, men som är klara att tas i bruk ifall jag så vill.

Växeldekoder 1 - 2 är kopplad mot den gröna strömkretsen, 3 - 5 mot den svarta. Växlarna utmed de gröna spåren får då nummer mellan 1 - 16. 17 - 40 hamnar då på de svarta spåren.

Nu senast har jag monterat den tredje växeldekodern. Alltså är det möjligt för mig att koppla in växlarna 17-24. 22-24 finns inte, men jag plockar just nu med växlarna 17-21. Det blir avsevärt roligare att köra när man har elväxlar. Det ger ett helt annat flyt än när man som jag ska upp och ner från pallar och stegar för att manuellt lägga om en stackars växel.

Tjingeling!

/HåkanE

trainhunter

• Användare
  • Antal inlägg: 236
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #26 skrivet: tis 19 jul 2011, 17:35:38 »
En undran bara....ska du manuellt plocka av och på nya tågset som du ska ha i hyllplanen som du visat innan? går det inte lösa med en helix eller liknande?

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.826
  • Lindome
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #27 skrivet: tis 19 jul 2011, 20:43:08 »
Trevligt det här bygget verkar vara, elväxlar är helt klart ett otroligt hjälpmedel framförallt för dig som tycks ha lite svårt att komma åt.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

HåkanE

• Stammis
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #28 skrivet: ons 20 jul 2011, 08:29:48 »
Som det är nu får jag lyfta på och av tågen manuellt, ja. Visst har jag funderat på ett tåggarage med hjälp av helix, men inte lyckats komma på en bra lösning. Det skulle ge anläggningen ytterligare en dimension. /HåkanE

trainhunter

• Användare
  • Antal inlägg: 236
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #29 skrivet: ons 20 jul 2011, 09:25:24 »
Ett alternativ till tåggarage är ju att bygga ett Paternosterverk, tar inte så stor plats i djupled, men kan kanske vara lite knivigt att få till :)

HåkanE

• Stammis
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #30 skrivet: tis 16 aug 2011, 23:10:27 »
Oj vad tiden går fort när man har semester! Är inne på sista veckan nu och har varit ute och farit det mesta.
En del tid har dock satts av till HåkanE´s modelljärnväg. Tänkte visa lite nya bilder inom kort. Växlarna 17-21 är nu inkopplade och fungerar som de ska. Växel 20, inne i berget var som väntat lite knepig att få fason på. Jag kom på att med en spegels hjälp så kunde jag se bra vid monteringen.  :up:

Sedan har ballasten lagts ut kring detta växelområde. Jag blev nöjd med resultatet så långt.

Därefter håller jag på med att bygga en perrong från Faller. Det ska nog bli tre av den här sortens perrong innan jag är klar. Två av dem i stort sett som byggbeskrivningen visar, men den tredje ska jag dela mitt itu för att kunna förlänga de första två. Vi pratar alltså om de perronger som man når spår 2-5 på Centralen (1).

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #31 skrivet: tis 16 aug 2011, 23:26:45 »
Spännande ska bli intressant att beskåda dom nya bilderna. :D

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

HåkanE

• Stammis
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #32 skrivet: ons 17 aug 2011, 17:49:01 »
Hej!
Några nytagna kort.

Visar mitt gamla utomhusbord som nu får tjäna som extra modellbyggsbord. Här är de två sektioner av Fallers perrong nr 120193 som jag just nu bygger.

En mer detaljerad bild av perrongen.

Perrongen från kortsidan.

De skall alltså placeras vid min Centralstation vad det lider.

/HåkanE

Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.131
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #33 skrivet: ons 17 aug 2011, 20:44:34 »
Snyggt byggresultat dessa peronger har man stått och fingrat på i butik  .
mvh Ola

HåkanE

• Stammis
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #34 skrivet: tor 18 aug 2011, 21:26:55 »
Hej!

Här kommer fyra bilder som visar lite av de senaste växlarna (17-21) som jag kopplat in nu.

Den här blev lite suddig, men här har vi Rocos växeldekoder 10775 för åtta växlar. Jag använder mig bara av de fem första som man ser på bilden. Har alltså växeladdress 17-21 hos mig.

En svart personvagn står över växel 21, sedd mot väster. På rangerbangården (8).

Här syns växlarna 17 och 18 mot öster. De tre trafikspåren kan nu trafikeras med hjälp av åtta elektrifierade växlar. Det känns bra att den här viktiga biten fungerar. Ett kustpilen tåg syns också på bilden, passerandes på trafikspår 2.

Växel 19 i närbild. En kurvväxel in mot berget, sedd mot väster. Håller man till vänster i växeln når man hamnarna (4-6), håller man till höger kommer man till rangerbangården och uppställningsspåren (8/12).

magcar

• Användare
  • Antal inlägg: 96
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #35 skrivet: tor 18 aug 2011, 22:38:29 »
Ser riktigt bra ut det där. Jag måste fråga några saker... Använder du Växelmotor 61195 till dina växlar och hur är det att använda Multimusen att styra allt? Jag har fortfarande inte elektrifierat mina än.

HåkanE

• Stammis
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #36 skrivet: tor 18 aug 2011, 23:13:44 »
Hej Magcar!

Ja, den använder jag. Hittills har jag fyra, men ska ha en till innan jag är klar. Jag har faktiskt programmerat den fjärde just idag.

Att styra växlarna med Multimusen går utmärkt, men vad det lider ska jag märka upp utmed min anläggning vilket nummer växeln har, annars blir det nog svårt att hålla ordning.

Man byter bara mellan lok och växelmodus med en knapptryckning, sedan trycker man in aktuellt växelnummer och sedan lägger man om växeln. I displayen syns alltid i vilket läge växeln ligger. Senast använt tåg styr man även om man är i växelmodus. Kan vara bra att veta.

HåkanE

• Stammis
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #37 skrivet: tor 18 aug 2011, 23:22:37 »
Ursäkta Magcar!  :oops:
Jag läste lite dåligt. Du skrev 61195, växelmotorn. Visst använder jag den, en till varje växel så klart. Det jag snurrade om i förra svaret var växeldekodern, 10775. Det är den jag har fyra av.

Utan 10775 eller en dekoder till varje växel (61196) kan man inte styra växlarna från Multimusen. Om man ska hålla sig till Rocos grejor förstås. Inga kablar med 61196, men det blir klart dyrare att köpa en sådan till varje växel.

/HåkanE

magcar

• Användare
  • Antal inlägg: 96
HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #38 skrivet: fre 19 aug 2011, 10:05:25 »
Tackar för svaren!

/Magnus

HåkanE

• Stammis
SV: HåkanE´s modelljärnväg
« Svar #39 skrivet: fre 26 aug 2011, 16:11:54 »
 :D Helg!  :D
Kanske att det hinns med lite på HåkanE´s modelljärnväg då?

Det senaste som hänt är att min fjärde växeldekoder (Roco 10775) nu är programmerad för växlarna 25-32. Jag har elektrifierat nummer 25, 26 och 27. Nu väntar jag på en sändning med bla mer ballast för att grusa upp rangerbangården (8) och uppställningsspåren (12).
Alltså har jag 20 fungerande elväxlar och 3 handväxlar just nu. Vilken skillnad det nu är att köra! Med växlarna iordning är det ett nöje att planera sin körning med ett tåg.
Perrongen jag byggt är nu utplacerad vid centralen (1) mellan spår 4 och 5. Ska ta fram kameran och fota detta ska ni se.

/HåkanE

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #40 skrivet: fre 26 aug 2011, 19:17:00 »
Ja vad bra att du tänkte ta fram kameran, jag väntar med spänning på dina bilder  ;) ska bli intressant att kika på.  :)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

HåkanE

• Stammis
« Svar #41 skrivet: sön 28 aug 2011, 10:16:17 »
Lite bilder från perrongen vid Centralen (1).

Här har vi det svarta persontåget som anlänt till Centralen (1) på spår 4.

Närbild där vi ser loket ända framme vid stoppbocken.

Här ser vi Centralen (1) mot norr. Tåget bakom perrongen.

Närbild på "glasburen".

Centralen (1) och spår 5 och 6.

Green Cargos Rc2 på rangerbangården (8). Har inget alls att göra med perrongbygget, men se det som lite extra krydda.  :D

/HåkanE

HåkanE

• Stammis
« Svar #42 skrivet: mån 05 sep 2011, 13:19:16 »
Nu har jag elektrifierat alla mina växlar.  :D
Upp till nummer 30, alltså.

Närmast ska rälsen fästas och ballasteras på rangerbangården (8) och utmed uppställningsspåren (12). Omfattar även trafikspåret mot pendelstationen (2) fram till tunneln under bron mot Centralen (1).

Det är tunneln till höger jag talar om.

Bäst att vara mer försiktig nu när jag ballasterar runt växlarna. Jag vill slippa få ner korn i växlarna som gör att växeltungorna krånglar.

JT

• Användare
  • Antal inlägg: 227
« Svar #43 skrivet: lör 10 sep 2011, 22:35:16 »
Ser väldigt bra ut. Spårplanen känns genomtänkt och rolig. Grattis till ett vad det verkar välplanerat och roligt projekt, ska följa utvecklingen med intresse!

Hälsningar

Johannes

HåkanE

• Stammis
« Svar #44 skrivet: ons 14 sep 2011, 08:31:59 »
Hej!
Senaste tiden har det varit lugnt på HåkanE´s modelljärnväg. Underhållsarbete pågår, så trafiken står still. Jag håller som bäst på med att finslipa underlaget på rangerbangården (8) och uppställningsspåren (12). Det ska nu läggas ballast utmed ett ganska så stort område. En hel 180 graders kurva som leder in på bangården från öster. Därefter är det 7 spår i bredd som skall ballasteras, fram till tunneln som leder in i berget mot hamnarna (4-6).

Istället har det blivit lite inköp. Från Märklin har det anlänt 5 nya containervagnar, får väl fota dem så fort de börjar rulla i min MJ-värld. Även bygget av perrongerna omkring Centralen (1) kan nu återupptas eftersom även Faller har levererat mer byggmaterial.

HåkanE

• Stammis
« Svar #45 skrivet: sön 18 sep 2011, 17:25:57 »
Hej!
Här är några bilder från HåkanE´s modelljärnväg där mina senaste vagnar rullar.

Vy över staden (3). I nederkanten rullar de nya godsvagnarna.

Här syns Green Cargos tre flisvagnar.

En grön T44:a med containervagnar.

Hela tåget med fem vagnar på väg uppför utmed trafikspår 2.

Flisvagnar i närbild.

Till vänster viker spåret mot Centralens (1) spår 1 - 3 av. Godst¨get fortsätter längs med trafikspåret.

HåkanE

• Stammis
« Svar #46 skrivet: mån 19 sep 2011, 08:28:19 »
Nu har jag ballasterat Rangerbangården (8) och Uppställningsspåren (12).
Lägger upp två bilder som visar detta.  :P

Men allt går inte som planerat, Ibland tar det stopp och blir grus i maskineriet. Man får riva upp och bygga om. Mer om detta i nästa inlägg.  :(

berraf

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
« Svar #47 skrivet: mån 19 sep 2011, 09:47:07 »
Jo visst går det grus i maskineriet ibland men det kommer du lösa galant. Det är jag övertygad om  :up:
Ganska häftig färg på broarna. Ceris eller?  :lol:

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #48 skrivet: mån 19 sep 2011, 09:50:03 »
Vad tråkigt att du får riva upp o göra om  :'( vad var det som hände?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

HåkanE

• Stammis
« Svar #49 skrivet: tis 20 sep 2011, 09:36:38 »
Här är källan till problemet.

Till synes en helt vanlig växel. Nummer 27 om man vill kolla i spårplanen.
Efter det att jag ballasterat upp det aktuella området vill man så klart testa att alla växlar fungerar. Man får ta fram pincetterna (strålande hjälpmedel för oss modellrallare) och plocka bort oönskade korn. Efter lite justeringar så fungerar allt som oftast växlarna lika bra som innan man fäst rälsen och lagt på ballasten.

Men växel 27 var totalt död.

Felsökningen ledde fram till att växelmotorn (Roco 61195) inte fick någon ström.

Problemet var bara att växeln och all annan räls nu var fast förankrad i underlaget. Alltså ställde jag mig frågan:
Hur löser jag detta med minimal åverkan på anläggningen?

Mer om detta i nästa inlägg.  ;)