Författare Ämne: Månads(Årets) bilder???  (läst 6022 gånger)

hokenstrom

• Stammis
  • Antal inlägg: 607
Månads(Årets) bilder???
« skrivet: tor 17 feb 2011, 19:02:00 »
Har jag synd/söndet (mig ordet idag) för januari och februari bilder? Jag mig lide nya bilder?

bermod

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.076
Månads(Årets) bilder???
« Svar #1 skrivet: tor 17 feb 2011, 19:39:24 »
Månadens bild har den upphört??????????????????
bermod
bermod

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.524
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Månads(Årets) bilder???
« Svar #2 skrivet: tor 17 feb 2011, 20:07:05 »
Jag tycker att var och en skall ta sig en funderare på hur en "öppen omröstning" ofta kan te sig.
Bra exempel med "måndens bild" -  suggestiv socialmassage och ryggdunk!

Moderator kanske rent utav funderar på ett nytt upplägg?

/Per-åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.572
Månads(Årets) bilder???
« Svar #3 skrivet: tor 17 feb 2011, 21:57:10 »
Månads tema, men utan omröstning?
Dvs en ny tråd per månad där man laddar upp bilder efter ett givet tema.

En variant är att  lotta bland inlämnade bidrag

/Lars

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.013
Månads(Årets) bilder???
« Svar #4 skrivet: fre 18 feb 2011, 06:45:28 »
På annat forum, musikforum vet jag att medlemmarna  laddat upp egna låtar anonymt. Endast adnimistratören vet vem som gjort vad. Efter deadline eller ett bestämt antal inlämnade tex 15 st kan alla rösta och endast en röst per medlem går att avge. Först vid röstningens avslutning avslöjas röstfördelningen. Härigenom påverkas inte röstningen av hur tidigare röstare valt. Dessutom publiceras texten till bilderna först nu och vi som varit nyfikna om bakgrunden till bilderna får veta det först nu. Möjligen skulle den enda informationen man får vid röstningen vara i vilken skala motivet är. Låter inte det spännande? Vad säjer adnimistratören?
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Administratör

• Administrator
  • Antal inlägg: 678
    • http://www.svensktmjforum.se
Månads(Årets) bilder???
« Svar #5 skrivet: fre 18 feb 2011, 08:55:58 »
Det gick åt mycket energi till annat under en period, så Månadens MJ-bild har tyvärr blivit lidande. Det har heller inte varit helt klart hur vi kan gå vidare med detta, så förslag mottages gärna. Anonyma bidrag och röstsiffror kan vara ett sätt.

paj2

• Veteran
Månads(Årets) bilder???
« Svar #6 skrivet: fre 18 feb 2011, 10:26:55 »
Citat från: Administratör
Det gick åt mycket energi till annat under en period, så Månadens MJ-bild har tyvärr blivit lidande. Det har heller inte varit helt klart hur vi kan gå vidare med detta, så förslag mottages gärna. Anonyma bidrag och röstsiffror kan vara ett sätt.
"Sluten omröstning" mycket bra!

Dessutom skulle omröstningen bli mer rättvis om varje månad kunde ha ett eget tema.

Hur bedömmer man annars ett mässingsbygge jämfört ett landskap ur bildsynpunkt?

Är det bilden i sig som skall bedömmas eller det bakomliggande arbetet eller både och?

Olika teman vore bra - om jag får tycka så ;)

/Per-åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Gissberg

• Stammis
Månads(Årets) bilder???
« Svar #7 skrivet: fre 18 feb 2011, 10:53:07 »
Citat från: paj2
"Sluten omröstning" mycket bra!
Dessutom skulle omröstningen bli mer rättvis om varje månad kunde ha ett eget tema.

Hur bedömmer man annars ett mässingsbygge jämfört ett landskap ur bildsynpunkt?

Är det bilden i sig som skall bedömmas eller det bakomliggande arbetet eller både och?

Olika teman vore bra - om jag får tycka så ;)

/Per-åke
Egentligen är det väl bilden med innehåll som ska bedömmas, med kravet att det ska vara från eget bygge. En bild ska ju visa något intressant, tex ett byggmoment, slutresultat eller som när uppställda fordon och gubbar med byggnader visar ett pågående skeende, precis som när vi tolkar pressfotografers bilder. Då skulle man kanske inte behöva begränsa det till teman.

paj2

• Veteran
Månads(Årets) bilder???
« Svar #8 skrivet: fre 18 feb 2011, 11:09:32 »
Citat från: Gissberg
Egentligen är det väl bilden med innehåll som ska bedömmas,................Klipp .

"Med innehåll"

Då återkommer jag envisst till min fråga:

Hur bedömmer man ett mässingsbygge jämfört ett landskap ur bildsynpunkt?

/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.974
  • alsum
Månads(Årets) bilder???
« Svar #9 skrivet: fre 18 feb 2011, 12:27:20 »
Kan vara lite problem. Om jag visade bara lok eller vagn så inte vinna heller. ( ingen rösta ).
Om finns landskap, människor, bilar, traktor, lok o. vagn så vinna jämt. ( många röster ).
Vad kan vi visa mera bilder? Då alla bli inte skicka bilder.  :???:
Bara forum listan stod.
Vad kan vi göra det.  :emm:

Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 561
Månads(Årets) bilder???
« Svar #10 skrivet: fre 18 feb 2011, 12:28:22 »
Vad är det jag har missat här?
Vad är det för problem med dagens upplägg med "månadens bild"? Möjligen om det går att rösta flera gånger kan det vara ett problem. I övrigt är det väl ingen tävling? Bara en enkel omröstning om vilken bild man helst vill se på förstasidan under en tid. Det handlar väl inte om att bedöma modellerna eller det som finns på bilden i avseende på hur avancerat det är ur ett byggperspektiv?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Gissberg

• Stammis
Månads(Årets) bilder???
« Svar #11 skrivet: fre 18 feb 2011, 12:55:47 »
Citat från: Beeblebrox
I övrigt är det väl ingen tävling? Bara en enkel omröstning om vilken bild man helst vill se på förstasidan under en tid. Det handlar väl inte om att bedöma modellerna eller det som finns på bilden i avseende på hur avancerat det är ur ett byggperspektiv?

Precis vad jag menar med att bara bedömma bilden som bild. Precis som när man röstar i musik - vilken låt man gillar, inte hur skicklig sångaren är eller hur avancerat stycket är osv.

paj2

• Veteran
Månads(Årets) bilder???
« Svar #12 skrivet: fre 18 feb 2011, 14:26:17 »
Citat från: Beeblebrox
Vad är det jag har missat här?
Vad är det för problem med dagens upplägg med "månadens bild"? Möjligen om det går att rösta flera gånger kan det vara ett problem. I övrigt är det väl ingen tävling? Bara en enkel omröstning om vilken bild man helst vill se på förstasidan under en tid. Det handlar väl inte om att bedöma modellerna eller det som finns på bilden i avseende på hur avancerat det är ur ett byggperspektiv?

Självklart att "månadens bild" inte behöver ses som en tävling.
En synpunkt är om omröstningen skall vara "sluten" för att i någon mån

dämpa ryggdunkande inom "en inre krets".

""" i avseende på hur avancerat det är ur ett byggperspektiv?""" = tävlan???

/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

bermod

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.076
Månads(Årets) bilder???
« Svar #13 skrivet: fre 18 feb 2011, 15:44:39 »
Upplever inte att det finns någon så kallad inre krets på detta forum. ;)  ;)  ;)
bermod
bermod

paj2

• Veteran
Månads(Årets) bilder???
« Svar #14 skrivet: fre 18 feb 2011, 16:02:13 »
Citat från: bermod
Upplever inte att det finns någon så kallad inre krets på detta forum. ;)  ;)  ;)
bermod
Ibland kan man känna doften men oftast blåser det så att den kan vädras ut ;)  ;)  ;)  /per-åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

ulwen

• Stammis
  • Antal inlägg: 984
  • H0 - 3R, N-skala DCC - Allt svenskt
    • Min hemsida
Månads(Årets) bilder???
« Svar #15 skrivet: fre 18 feb 2011, 16:09:27 »
1. Klart det är en tävling. Alla röstar ju på något de tycker är bra och då utses en vinnare. = tävling

2. Bestäm ett klart tema. Är det en fototävling med MJ-relaterade bilder eller är det en byggtävling där ett slutresultat ska dokumenteras. Bestäm vilket.

3. På en fotosida bedömmer man fotografens kreativitet, teknik, efterbehandling, ljussättning, motivval mm. Här är det kanske andra moment om bygget eller miljön som ska bedömas.

4. För mig är det glasklart vad jag gillar med en "fototävling". Det ska vara en bild som är "intressant" och har tekniskt ok kvalitet så jag kan tänka mig sätta upp den på väggen och andra får njuta av den. Vad som är intressant ligger i betraktarens ögon där match uppstår mellan fotografen och åskådaren.

/U
H0 - 3R, Digitalt N - Digitalt. Svenska förebilder.

hokenstrom

• Stammis
  • Antal inlägg: 607
Månads(Årets) bilder???
« Svar #16 skrivet: fre 18 feb 2011, 16:30:07 »
Vad mig så det bilder allt.  :)  Så lite bilder att se.
Har jag inte MJ idag, mer lite så bilder här så mig...
Vi har lite bilder här ibland.
Så lite bild snålt på ny mig "lok" ny... (ordet...)

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.148
Månads(Årets) bilder???
« Svar #17 skrivet: lör 19 feb 2011, 12:11:53 »
Jag har svårt att se hur det skulle kunna fungera med anonyma bidrag. Åtminstone jag själv brukar känna igen ett antal av bidragen eftersom det är byggen som har visats upp tidigare på något av forumen, moduler som jag har sett i verkligheten, o.s.v. Till det kan vi lägga att om det finns någon "inre krets" som röstar på varandras bidrag, så har de säkert inga problem att berätta för varandra vem som har gjort vilket bidrag.

Vad gäller den öppna omröstningen så finns det mycket riktigt en psykologisk mekanism som gör att folk gärna röstar på de alternativ som redan har många röster. I det här sammanhanget är det ett olyckligt faktum, men  tyvärr sätter forumprogramvaran gränserna. Ett alternativ kan vara att alla röstande skickar PM till administratören (eller till någon annan för den delen), men då tror jag att det blir långt färre röster bara för att det blir krångligare.

Vad gäller bedömningen av bilderna så tror jag att det bara finns en enda väg att gå, och det är att var och en själv avgör sin egna kriterier. Någon lägger sin röst på det mest avancerade mässingsbygget, någon annan föredrar en förebildsenlig stationsmiljö, en tredje ser till fototekniken, en fjärde gillar nostalgin i ett slitet lok från barndomen, o.s.v. Att slå fast att alla "ska" rösta enligt vissa kriterier skulle ändå inte förändra något i praktiken.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.799
Månads(Årets) bilder???
« Svar #18 skrivet: lör 19 feb 2011, 12:42:33 »
Jag har kanske missförstått röstningen för jag röstar på den bild jag tycker skulle passa på vår startsida (som Beeblebrox också säger).

ulwen

• Stammis
    • Min hemsida
Månads(Årets) bilder???
« Svar #19 skrivet: lör 19 feb 2011, 13:47:17 »
Citat från: Tompa
Jag har kanske missförstått röstningen för jag röstar på den bild jag tycker skulle passa på vår startsida (som Beeblebrox också säger).

Det tror jag inte du har. Röstar man på en bild, röstar man på bilden inte det den föreställer. Om inte det är uttalat. Som jag sa innan. Bestäm om det är en byggtävling eller en fototävling. Med hedersomnämnade som första pris  :)

Administratör

• Administrator
  • Antal inlägg: 678
    • http://www.svensktmjforum.se
Månads(Årets) bilder???
« Svar #20 skrivet: lör 19 feb 2011, 14:39:43 »
Citat från: ulwen
Citat från: Tompa

Det tror jag inte du har. Röstar man på en bild, röstar man på bilden inte det den föreställer. Om inte det är uttalat. Som jag sa innan. Bestäm om det är en byggtävling eller en fototävling. Med hedersomnämnade som första pris  :)

Fast frågan är om det finns fler alternativ än dessa två (tre)? Tanken är att även den som varken bygger sina lok och vagnar själv eller som är mästerfotograf ska kunna delta och få röster, kanske även få flest röster. Tanken från början var inte fullfjädrad tävling, utan att man skulle kunna ge alla chansen att både delta och få flest röster. Mer lättsamt och brett. Men det kanske är utopiskt, åtminstone utan väldigt strikta teman. Samtidigt vore det skönt att slippa vara så strikt också, som en del av lättsamheten, liksom att temana inte alltid åtföljs.

Varianten att det är en omröstning om startsidebild har vi nog heller inte tänkt, ursprungligen, snarare omvänt att den bild som får flest röster kan läggas på startsidan. Men det är en intressant idé - men som samtidigt mynnar i bildskönhet och eller komposition.

Med tanke på tillgänglig fritid för administration, forumets tekniska begränsningar och svårigheterna att hitta ett bra upplägg kanske det bästa är att fortsätta som innan, men kanske med mer teman. Det finns en gammal forumtråd om teman - men föreslå gärna gamla och nya här!

ulwen

• Stammis
    • Min hemsida
Månads(Årets) bilder???
« Svar #21 skrivet: lör 19 feb 2011, 15:22:22 »
Förslag på en temalista som kan läggas upp för ett år i taget. Den bjuder jag på:

1. Mitt bästa bygge (kan vara både lok, vagn, hus, träd osv)

2. Intressanta förebilder

3. Natur på modelljärnvägen

4. Besök på offentlig mj-bana eller klubb

5. Mitt favoritlok (både som förebild och i modell)

6. Nedsmutsade lok och vagnar

7. Vinter på MJ-anläggningen

8. Rangering

9. Händelser runt om på banan (figurer, scenarios)

10. Tågmöten

11. Semesterbilden

12. Min bästa bild (kan vara vad som helst men en bild man är nöjd med fotografiskt)

En del har säkert förekommit innan. Har inte orkat kolla bland de tidigare.

Men gör man listan för 12 månader på en gång så är det bara att rulla på i ett år. Man slipper tänka till varje månad.

Sen är det som Admin säger. Man får rösta som man vill. Gillar man kompisens bild, fine. Gillar man det den föreställer, fine. Gillar man den bara föra att den passar på startsidan. Ännu bättre.

Tror det skulle bli fler bidrag om det är mer öppet. Det är ju trots allt ett riktvärde på alla forum att det är ca 2% av medlemmarna som står för 95% av inlägg och innehåll. Hur det är här vet jag inte, men det är ett värde som ses i de felsta undersökningar.

Men jag vidhåller att det är en form av fototävling/bedömning och en viss lägsta nivå på kvalitet blir det. Det ser röstningen till. Suddiga, felexponerade osv bilder brukar inte få så mycket röster ändå för man röstar med ögat och känslan.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.572
Månads(Årets) bilder???
« Svar #22 skrivet: lör 19 feb 2011, 15:58:36 »
Några teman till: 1) Skala H0
2) Skala N

3) Skala O (även On30 alltså)

4) Vid lokstationen

5) Modulkörning

6) Smalspår

/Lars