Författare Ämne: TrainController: DCC testbana  (läst 20576 gånger)

Ubbe

• Stammis
  • Antal inlägg: 691
TrainController: DCC testbana
« skrivet: tor 03 feb 2011, 15:00:36 »
Hej på er!

Ok, dags att börja en tråd om TrainController, en applikation för att via datorn styra en modelljärnväg.  :)

Om TrainController

TrainController (TC) är en applikation som gör att du kan datorstyra din modelljärnväg.
Den kräver en PC med Windows (eller Mac med Parallells, Bootcamp eller liknande) och att ditt digitalsystem har ett interface mot datorn.
Digitalsystemet kopplas oftast via USB eller RS-232 (seriell) till din dator.

TrainController finns i tre versioner nämligen Bronze, Silver och Gold.
Bronze är tämligen enkel (att jämföra med Rocomotion tror jag, kanske lite bättre).
Silver är den de flesta användare kör med och räcker till det mesta.
Gold vänder sig till avancerade användare och mj-klubbar.

Själv kör jag Gold och det är den jag kommer att beskriva.
Det mesta kommer att gå och göra även i Silver.
Bronze reserverar jag mig mot för där har jag ingen kunskap.
Skall försöka markera allt efter som vad som eventuellt är Gold unikt

Ni som inte känner till TC kan ju börja med att bekanta er lite med applikationen genom att besöka Freiwald Software och läsa lite (engelska och tyska).

Vår anläggning

Vi tar och använder den testbana i N-skalan som jag byggde en gång i tiden för att utvärdera både DCC i N och TrainController.

Bild på DCC testbana i skala N.

Här är en mycket gammal och dålig  :oops:  film gjord från banan.
Allt styrs av TC och undertecknad håller endast i kameran (hjälpligt).
Skall se om jag kan hitta originalen och fixa till dem. Vi filmar också mer senare.

[ Invalid YouTube link ]
Så här såg det ut när det begav sig för ett antal år sedan.

Jag hoppas att jag kan få med Mats som med skribent i denna tråd, det är ju ändå han som skall köra på banan.  ;)

OBS! Det här är ett sätt att starta tråden, mer material kommer att fyllas på efter hand och layout kommer att gås igenom.

(fortsättning följer)

Mvh,
Ubbe
« Senast ändrad: ons 20 jun 2012, 15:22:44 av Ubbe »
Hur svårt kan det va?!?!  ;)

Ubbe

• Stammis
« Svar #1 skrivet: fre 04 feb 2011, 08:22:50 »
Agenda

För att inte spreta alltför vilt samt ha någon form av logisk ordning så tar vi och följer en agenda i bloggen.
Skall försöka att hålla isär begreppen och även försöka påvisa att digitalsystemet kopplat via TC ger så mycket mer än vad många tro.
Det verkar vara så (raljerar friskt här) att de som inte "sett ljuset" och kopplat in datorn i digitalsystemet eller t.o.m. inte ens digitaliserat banan muttrar något som:
"...jag vill minsann köra mina tåg själv..."   ;)

Vad det lider hoppas jag att Mats och undertecknad kan få till lite logiska vyer över hur digitalsystemen är uppbyggda, med eller utan dator. Vi återkommer i ämnet.

Liten agenda (med direktlänkar) för vad vi kommer att beskriva.

Vi tar det ganska enkelt från början och kan senare dyka ner djupare i de olika ämnen som är intressanta.
Underrubriker till ovan plockar vi in när det behövs.

Vi tänkte oss att skapa nya inlägg för varje punkt på agendan.
Om vi gör större editeringar på befintliga kan vi skriva en notis om det i diskussionstråden så vet ni att något hänt. Det kan nog gå lite tid mellan varven...  :oops:

Vi hörs,
Ubbe

Ubbe

• Stammis
« Svar #2 skrivet: lör 05 feb 2011, 08:26:04 »
Spårplan

Vi får ju ha en spårplan att jobba och diskutera runt.
Ovan finns bilder på hur den ser ut i verkligheten.

Här har vi vår DCC Testanläggning i skala N representerad som 3D modell i CAD programmet 3rdPlanIt!

DCC testbana i N som 3D modell i 3rdPlanIt!

I annan tråd kommer vi att beskriva hur 3rdPlanIt! fungerar och som exempel kommer vi att jobba fram just denna testbana.

En 2D presentation kan då se ut så här:

DCC testbana i N som 2D vy i 3rdPlanIt!

2D vyn ovan är den typiska "rita" vyn som du använder när du jobbar i CADen.
Vissa saker görs direkt i 3D vy, som t.ex. terraformning av landskapet, trafiksimulering mm.

...men nu kom vi från ämnet lite. Det var ju en spårplan vi behövde för vårt vidare TC snack.
Vi ändrar helt enkelt på vad CADen visar och vipps, så har vi vår spårplan.

DCC testbana i N som spårplan i 3rdPlanIt!

Nu har vi något vi kan använda som referens när vi börjar jobba med TC.

Då var det väl dags för mig och gå och se om jag kan hitta banan någonstans i hobbyrummet...
Undrar vart det tagit vägen och vilket skick den är i?  :???:

See you later, alligator,  ;)
Ubbe
« Senast ändrad: ons 20 jun 2012, 16:55:56 av Ubbe »

Ubbe

• Stammis
« Svar #3 skrivet: lör 05 feb 2011, 11:37:53 »
Installation av TC

Medan jag samlar mod till att riva runt i hobbyrummet kan vi ju ta en titt på hur vi laddar ner och installerar TC.

Tanka hem...

Du hittar TC direkt på Freiwald Softwares webb.
Nedladdningsarea finns under Downloads.

Ladda hem den version du är intresserad av att använda. Silver funkar bra för de flesta medan Gold är för den lite mer avancerade användaren (eller kanske en MJ klubb)
Vi kommer att använda TC Gold i denna blogg.

Passa också på att ladda hem manualen för Silver och Gold!

Installera...

Starta installationen av TC.

Första bilden som dyker upp bör vara denna:

Välj mellan engelska eller tyska i menyer, hjälptexter etc.
Vi kör med engelska för det är nog det vanligaste här i Svedala.  ;)
Vi väljer "Next" och kör vidare...

Nu dyker förhoppningsvis nästa bild upp...

Lite info om copyright, licens och garanti följer.
Du måste välja att du går med på dessa och kan sedan välja "Next" för att fortsätta...

Välj vart TC skall installeras.
Här vill jag bestämt påpeka att man inte skall hålla på och mecka med installationsstrukturerna.
I Windows 7 gäller ganska strikta regler om var program bör installeras och det funkar bäst om dessa följs. Kör du 32-bitars Win 7 så hamnar sakerna normalt under Program Files (engelska versionen) men kör du däremot 64-bitars varianten hamnar TC under Program Files (x86) då TC är en 32-bitars applikation och endast 64-bitars program är tänkta att installeras under Program Files i Windows 7 (x64).

Följande skall dyka upp:

Normalt accepterar vi den föreslagna sökvägen och väljer "Next"...

Vi får nu upp ett nytt fönster där vi kan välja om det skall skapas en "Railroad & Co." grupp på startmenyn vilket brukar vara bra så vi ändrar inte på det föreslagna.

Du får också möjlighet att välja om du vill han en genväg på Skrivbordet för att starta TC samt om filtyperna som TC använder skall associeras med TC.
Du bör absolut associera filerna. Vill du ha en ikon på skrivbordet eller ej är upp till dig.
Vi låter den i alla fall vara kvar.

Dags för "Next" och vidare till själva installationen...
Väljs "Start" och det hela bör dra igång.

Nu skall själva installationen tuffa på och framsteg visas i en traditionell "Volvo Amazon" mätare.  ;)
(Vän av ordningen ser att jag lyckades få installationsprogrammet att tillfälligt inte svara på respons men det var endast då jag var lite tuff mot den stackars MacBook Air som jag satt och installerade på  :oops: ).

När installationen kört klart dyker nog denna bild upp...

Välj "Finish" och om allt går bra så startar TC och du möts av följande bild...

Har du en licensnyckel skriver du in den (Silver tror jag) eller om du har en USB sticka med nyckel på sätter du i den i datorn (Gold); välj därefter "Continue".

Har vi ingen licens så kör vi vidare i demo läge genom att välja "Continue in Demo Mode".

Så där ja, då skall TC vara igång!

Näst på tapeten blir att konfigurera TC mot Digitalsystemet...

Ubbe
« Senast ändrad: ons 20 jun 2012, 16:03:33 av Ubbe »

Ubbe

• Stammis
« Svar #4 skrivet: sön 06 feb 2011, 13:45:20 »
Starta ett nytt TrainController projekt

Nu skall vi koppla ihop TC med digitalsystemet.
..men först behöver vi någonstans att lagra denna information.

Först skapar vi ett tomt, nytt, "projekt" att arbeta med.
Med projekt menar jag helt enkelt att vi väljer att skapa en ny TC fil som kommer att innehålla vårt projekt, dvs. alla de olika delar som vi modellerar i TC, t.ex. ställverk, tidtabeller och tåg.

Ett nytt projekt skapar du enkelt genom, att välja "New" ikonen uppe till vänster i TC:

Välj "New"...

Nu skall vi ha fått ett nytt, tomt, projekt att börja konstruera i.
Det bör se ut ungefär så här:

Nyligen skapad, tomt projekt
, i TC

Nu tar vi och sparar projektet direkt så är det gjort.
Välj "Save" ikonen uppe till vänster i TC.

Välj "Save"...

Du skall nu få upp en dialogruta där du kan välja vart du vill spara TC projektet.
Personligen tycker jag det är bra att skapa ett nytt bibliotek för vart och ett av mina projekt så jag skapar först en mapp "DCCtestbana" och sedan filen "DCCtestbana". Vi kan nu enkelt hänga på versioner av projektet, t.ex. för att ha möjlighet att gå tillbaks om vi kört fast och råkat spara innan vi insåg misstaget.
Ett annat vanligt scenario som vi kan använda versioner till är att vi vill testa något nytt som vi inte riktigt är säkra på vad utfallet kommer att bli.
Du kan enkelt skapa versioner genom att t.ex. addera versionsnummer till projektets fil, ex. "DCCtestbana_01.yrr", "DCCtesbana_PA1.yrr" osv.

Spara den nya "projekt filen" på vald plats..

Sådär ja, då har vi vår nya, i nuläget tomma, information lagrad.
Nu trycker vi bara på "Save" ikonen med jämna mellanrum så förlorar vi förhoppningsvis inget.  ;)

Då var det dags att sätta upp kommunikationen mellan TC och digitalsystemet.
Att vi först skapar ett nytt projekt och sedan sätter upp kommunikationen beror på att även denna information lagras i filen.

Det gör vi i nästa inlägg för nu behöver jag mer kaffe...  :sleepy:

« Senast ändrad: ons 20 jun 2012, 16:48:05 av Ubbe »

Ubbe

• Stammis
« Svar #5 skrivet: sön 06 feb 2011, 19:42:12 »
Upprätta kommunikation mellan TC och digitalsystemet

Nu gäller det att vi kan upprätta en kommunikation mellan TC och vårt digitalsystem.

TC kommunicerar via vår dator givetvis och denna använder oftast en USB eller seriell port för kommunikation med digitalsystemet.
Direkta tekniska detaljer runt de olika digitalsystemet faller utanför denna guide men vi kan givetvis diskutera det i diskussionstråden.

Ok, då tar vi och kopplar upp oss.

Välj "SetUp Digital Systems..." från "Railroad" menyn.

Sätt upp kommunikation med digitalsystemet...

Vi får nu en dialogruta där vi kan se vilket system som är valt och möjlighet att förändra detta.

Vi ser att här var tydligen Lenz Digital Plus förvalt.

Vi väljer "Change..." knappen och får en ny dialogruta.

Här väljer jag "Uhlenbrock Intellibox" eftersom jag använder en sådan men ni väljer givetvis det system ni har (eller tänker skaffa).
Vi måste också välja på vilket sätt vi vill kommunicera med digitalsystemet.
I rutan "Select Port" väljer jag "COM1" då min IB råkar vara ansluten på den.

Vi väljer OK i denna och även i den tidigare rutan.
TC försöker nu etablera kontakt med digitalsystemet.
Får den inte kontakt kommer ett meddelande upp varvid TC switchar över i "Offline" läge.
Detta läge använder vi även om vi inte har ett digitalsystem anslutet eller om vi t.ex. vill sitta och rita/simulera något på en annan dator än den som är ansluten till digitalsystemet.
Det finns många användningsområden för "Offline" läge.

Lättaste sättat att kontrollera om vi nu kan styra digitalsystemet från TC är att slå på och av DCC strömmen till banan.
Prova att välj på och av ikonerna uppe till vänster i TC.

Digitalsystemet skall nu slås på och av.

Sådär ja, om allt gick bra är vi nu redo för att börja styra saker m.h.a. TC!  :D

Pssst, glöm inte och spara...

Dags för en espresso till skribenten...
   :up:
« Senast ändrad: ons 20 jun 2012, 16:53:13 av Ubbe »

Ubbe

• Stammis
« Svar #6 skrivet: ons 09 feb 2011, 16:49:32 »
Skapa ett ställverk

Spårplanen ritas in i TC

Dags att vi ritar upp spårplanen för vår testbana.

Här är ritningen att utgå ifrån:

Vår spårplan...

Nu gäller det att få över en representation av den i TC.

Om allt står rätt till har vi en vy i vårt projekt som ser ut ungefär så här just nu:

Vi befinner oss alltså redan i en "flik" för ett "Switchboard" fast det i nuläget är tomt.
Det är i Switchboard fönstren som vi ritar våra spårplaner/ställverk.

Ok, då drar vi igång, häng med...   ;)

Liten video om hur vi ritar upp spårplanen i vårt ställverk... (ladda hem)

Så, då skall det se ut ungefär något liknande detta:

Testbanan inlagd i ett Switchboard.

Innan jag drar iväg med mer material, tycker ni det är bra med en video?
Tanken är sedan att komplettera med text för att ytterligare förtydliga olika aspekter.

Kommentera gärna i diskussionstråden.  :)

Ubbe som nu hittat ytterligare en kopp Java!  :lol:

« Senast ändrad: ons 20 jun 2012, 16:59:14 av Ubbe »

Ubbe

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 09 feb 2011, 19:51:42 »

Skapa ett ställverk
(forts.)

Växlarna kopplas mot digitalsystemet

Ok, skall det vara någon nytta med det hela så får vi ju kunna manövrera "riktiga" växlar.  ;)
Turen har nu kommit att koppla ihop växelsymbolerna med växlarna på modelljärnvägen.

Spårplanen igen nu med dekoderadress för varje växel markerad med blå siffror.

Växlarnas adresser i digitalsystemet markerade.

Här kommer en ny video:

Dags att koppla ihop ställverket med de fysiska växlarna... (ladda hem)

Vän av ordningen ser kanske att jag faktiskt är "Offline" varvid omläggning av växlar är en omöjlighet.  :O
Kan lugna församlingen att det har nu testats på datorn som är ansluten till DCCtestbanan och fungerade alldeles förträffligt.  :)

Vi har nu ett enkelt system där vi kan använda datorn som ett snyggt ställverk.
I detta läge kan vi köra loken analogt om vi så vill, medan vi endast använder datorn för att skapa ett snyggt och överskådligt sätt att manövrera växlar och annat. Digitalsystemet skulle alltså endast ha stationära dekodrar och ej vara anslutet till rälsen

Hitintills så har datorn inte tagit över att köra tågen åt oss, för er som nu var oroliga för det.  ;)

Vi skall fortsätta och ta en titt på vad man mer kan göra i ställverket i kommande avsnitt...

Ubbe
« Senast ändrad: ons 20 jun 2012, 17:01:04 av Ubbe »

Ubbe

• Stammis
« Svar #8 skrivet: lör 12 feb 2011, 13:53:34 »
Manövrera tåg manuellt från TC

Vi har nu en liten järnväg där vi kan styra växlarna m.h.a. TC, däremot saknar vi möjligheten att köra tågen från datorn.

Låt oss ta en titt på hur vi skapar en manuell körkontroll i TC.

Skapa ett tågreglage för att köra tågen (ladda hem)

Det var lite grundläggande saker som går att ange för ett tåg.
Många fler parametrar kan sättas och de kommer vi framförallt att nyttja när vi börjar med tågindikering (block) och automatisk trafik.

När jag ändrade på maxhastigheten för vår BR 98 så var det den representativa maxhastigheten.
Vi har ju fortfarande inte ändrat dekoderns maxhastighet (den kan ju sättas att motsvara 40 km/h) eller kalibrerat loket så TC vet vilket dekodersteg som motsvarar 40 km/h,
Den som vill kan ju koda in rätt maxhastighet i dekodern så stämmer det bra med det vi lärt oss hitintills.

...men nu går vi händelserna i förväg lite grann.  ;)

Nu har vi skapat ett manuellt ställverk för att styra växlar och annat samt en eller fler "handkontroller" för att styra loken.
Ännu så länge är allt manuellt, vi har bara ersatt det fysiska ställverket och handkontrollerna med en representation i datorn.

Härnäst skall vi ta och låta datorn få information om var tågen befinner sig på banan...

Ubbe

Ubbe

• Stammis
« Svar #9 skrivet: mån 14 feb 2011, 15:59:53 »
Feedback till TC

TC jobbar med något man kallar för "Block".
Ett block är som ett block i "block blockering" på riktiga järnvägen (mer eller mindre).
De tåg som trafikerar blocken skall få plats helt och hållet i ett block.

Varje block måste förses med åtminstone en återkopplingskontakt (kan vara flera) för att TC skall kunna följa tågen på banan. Vanligast är att använda feedback i form av strömdetektorer men det går även bra med mer momentana indikatorer (ex. magnet, IR, kontaktskenor etc.).

Används strömdetektering så är det enklast, i alla fall nu när vi testar, att låta ett block matas av en feedback anslutning. Blockets längd överensstämmer alltså med det isolerade spåret som matas från feedbackmodulen.
DCCtestbanan är i nuläget kopplad så.

Lite längre fram kommer vi att ta en titt på ett mer optimalt nyttjande av flera feedbackenheter per block men till att börja med så nöjer vi oss med en.

DCCtestbanan är indelad i block enligt nedan (i första etappen).

DCCtestbanan med sju block (markerade i blått; Romerska siffror visar portnr. på feedbackmodulen)

OBS! En generell regel är att block inte skall innehålla växlar. Skulle de göra det kan ett tåg som stannat i ett block förhindra att andra block kan nås eller omöjliggöra rangering via blockerade växlar.
Notera att det även går bra att ha feedback på växlar men då handlar det om "route feedback" och är en annan historia. Vi återkommer till det senare.
Följ rekommendationen för block, dvs. INGA VÄXLAR I BLOCKEN"!!!
(i normala fall  :oops:  )

Låt oss titta på följande video och se hur vi får till det hela...

Lägga till block med feedback (ladda hem)

Då var det dags att ta en tur med ett lok på banan och se om det funkar, men det får bli i nästa avsnitt.  ;)

Ubbe
« Senast ändrad: ons 20 jun 2012, 17:02:53 av Ubbe »

Ubbe

• Stammis
« Svar #10 skrivet: tor 24 feb 2011, 00:00:52 »
Provköra block med feedback

Nu har jag riggat upp så vi kan följa både TC och testbanan på video (det får duga).
Missade att spela in muspekaren men jag tror det går bra att följa m.h.a. texten.
Skall försöka komma ihåg det framöver.  ;)

Här kommer videon:

Provköra block med feedback (ladda hem)

Det här är endast en enkel, första, variant på hur block och återkoppling (feedback) kan användas i TC. Vi kommer att dyka djupare när vi går in på automatiskt styrda tåg.

(OBS: Om ni ställer lite frågor i diskussions delen så kan jag försöka få med relevanta saker här)

Until next time,
Ubbe

Ubbe

• Stammis
« Svar #11 skrivet: lör 26 feb 2011, 01:15:24 »
Simulatorn ("vännen" då digitalstyrd bana ej är tillgänglig)

Idag skall vi titta på en funktion som jag tror ni alla kommer att uppskatta.  :up:
Vi skall testa simulatorn.
Denna gör det möjligt att simulera tågrörelser utan att det finns en riktig bana ansluten.

Följ med, vi tar oss en titt:

Provköra utan anslutet digitalsystem m.h.a. simulatorn. (ladda hem)

Notis: TC är i körläge, ej i Edit mode, när vi kör tåg (vet inte om det framgick av filmen).

Simulatorn har många användningsmöjligheter och är fantastisk praktisk vid bl.a. felsökning i avancerade Schedules mm.

Här kan ni även ladda hem TC filerna där vi befinner oss just nu i vårt projekt: DCCtestbana: Simulator

Ha det gott,
Ubbe

Ubbe

• Stammis
« Svar #12 skrivet: mån 28 feb 2011, 00:16:45 »
Köra med "Interlocking"

Nu skall vi göra ett första försök att köra ett tåg där datorn tar hand om det hela.
Det är en första, mycket enkel, variant men den funkar faktiskt.

Vi tar vid där vi slutade i förra avsnittet.
Jag har placerat BR44:an i Sydby spår 2 samt parkerat en BR62 med några personvagnar i Nordby spår 1.
Vi får se om vi kan undvika att ramma persontåget med godståget.  ;)

Här kommer videon:

Köra tåg med sk. Interlocking (ladda hem)

Som ni ser så funkar det inte så bra för det stackars tåget när det skall stoppa i ett block och inte har en aning om var "änden" är (det ju oftast där signalen står).
Vi behöver alltså ett sätt att tala om var vi skall stoppa...

...och när vi ändå är i farten kan vi ju säga till när vi skall börja bromsa också.  :)

(vilket vi tar i nästa avsnitt)...

Ubbe

Ubbe

• Stammis
« Svar #13 skrivet: tis 01 mar 2011, 19:45:32 »
Block: Justera stopp och broms punkter

I förra avsnittet såg vi att vi kunde köra runt på banan med endast vara feedback sensor som referens. Dessvärre funkade det inget vidare när vi skulle stoppa i ett block; vi stannade direkt vi kon in i blocket.

Studerar vi turen så ser vi också att "routen" (dvs. växlarna) bakom oss frisläpps direkt när vi når nästa block vilket givetvis inte är bra eftersom det då är möjligt att slå om en växel mitt under tåget.  :O

Om vi tar en titt på informationen i "Block - Sydby spår 1" (se flik Block Editor) så ser vi följande:

Block - Sydby spår 1 med endast allmän feedback

Vi behöver tala om vart vi skall stanna.
Det gör vi genom att lägga till en sk. "Stop Marker" i tågets riktning (den är m.a.o. riktningsberoende). Vi lägger till en och talar om hur långt ifrån "triggern", den punkt där återkoppling sker, som "Stop Markern" är placerad.

Block - Sydby spår 1 med Stop Marker för tåg som kör åt vänster.

I vårt fall vill vi att tåget stannar efter 72 cm.

Vi kan även tala om när vi skall börja bromsa.
Det gör vi genom att lägga till en "Break Marker".

Block - Sydby spår 1 med Stop Marker och Break marker för tåg som kör åt vänster.

En Break Marker har två fält att fylla i,  avstånd till triggern samt hur lång bromssträckan skall vara.
I vårt fall säger vi att den kan böra bromsa direkt och att är 70 cm bromsramp.
Generellt kan man säga att rampen är skillnaden mellan Break och Stop marker.
Är den kortare (vår är 2 cm kortare) så kryper tåget den sista biten; är det längre så stoppar tåget med ett ryck. "Tågstopp" minsann!  ;)

Man kan i Block Editorn släpa markörerna hit och dit men det har ingen inverkan på hur markörerna fungerar utan är endast en visualiserings möjlighet.

Låt oss ta en titt på hur vi gör det live samt en ny tur med tåget efter att vi har infört våra "markers" i samtliga block (jag gör det endast i en riktning denna gång).

Justering av blockets stopp och broms punkter (ladda hem)
.

En sak att notera är tågens hastighet måste vara kalibrerad när vi kör med endast "virtuella" stopp och broms markörer; speciellt stopp markören.
Har man en fysisk feedback där tåget skall stoppa är det inte lika känsligt, då stoppar det när det kommer dit oavsett vilken hastighet det håller.
När vi kör med "virtuella" markörer, är det den gamla välbekanta fysikformeln v = s / t som gäller, dvs. hastigheten är en funktion av sträckan genom tiden. På så vis kan datorn räkna ut när tåget skall stanna.
...men då måste datorn veta vilket gaspådrag den skall ge för att nå en viss hastighet.
Hur vi "kalibrerar" våra lok kommer vi till i ett senare avsnitt.  :)

(Har ni inte tid att vänta kan ni börja läsa kapitel 3.5, "The Speed Profile", sid 111, i TC Gold manualen (RAILROAD & CO. TrainController™ Gold and Silver Version 7 Users Guide, October 2010))

Här är TC-filerna för projektet så här långt: Block: Justera stopp och broms punkter

Nu börjar vi närma oss riktiga "Schedules" men först går vi vidare till AutoTrain!  :)

På återhörande,
Ubbe
« Senast ändrad: ons 20 jun 2012, 17:06:31 av Ubbe »

Ubbe

• Stammis
« Svar #14 skrivet: tor 03 mar 2011, 19:31:28 »
Automatisk tågtrafik genom dra-och-släpp

I föregående avsnitt tog vi en titt på hur vi för första gången kunde låta datorn köra tågen.
Vi justerade också våra block så de fick broms och stoppmarkörer vilket gjorde att vi kunde stanna tåget vid slutet av blocket och även, på ett någorlunda graciöst sätt, bromsa i tid.

Den stora nackdelen med "Run with Interlocking" är ju dock, att tåget kör tills något säger stopp.
På en rundbana skulle vi alltså fara runt, runt, runt tills vi manuellt blockerade blocken och/eller sa till TC att avsluta samtliga Schedules som var igång ("Run with Interlocking" är en form av Schedule).

Nyttigare än detta något slumpmässiga förfarandet, som kanske mest liknar "ATC kontrollerat Runnaway Train", skulle vara om vi kunde tala om vart vi vill att datorn kör tåget.  :???:
Vi behöver alltså någon form av möjlighet att säga till ett tåg vart det skall köra.

Plats på scenen för "Auto Train by Drag and Drop"!  :)

I följande video tar vi en titt på hur det kan fungera:

Köra tåg automatiskt genom dra-och-släpp (ladda hem)

Nu har vi ett betydligt smidigare sätt att säga till TC vart vi vill att våra tåg skall gå.  :up:

I nästa del går vi vidare med "Auto Train".

Ubbe

Ubbe

• Stammis
« Svar #15 skrivet: fre 04 mar 2011, 08:35:45 »
Skapa Schedules "on-the-fly" med hjälp av AutoTrain

Vi körde i förra avsnittet tågen m.h.a. "AutoTrain by Drag and Drop".
Vi fick möjlighet att tala om till vilken specifik destination (block) vi ville att TC skulle köra tåget.

För att få mer kontroll över färden, t.ex. se till att ljuset slås på när vi startar, att tåget stannar för att släppa av och plocka upp passagerare, att vi slår av ljuset när vi är klara osv. så behöver vi ta mer kontroll över färden.

Dags på scenen för AutoTrain.  :)

AutoTrain är ett sätt att snabbt skapa en specifik Schedule för ett tåg.
Denna Schedule lagras normalt ej (vi kan säga till TC att göra detta) utan försvinner när den avslutats.

Med AutoTrain kan vi specificera en mängd funktioner och regler som skall gälla för turen.
Vi tar oss en titt på ett första försök i nästa video.

Jo, förresten, vi behöver göra något åt att tågen passerar den avvikande tågvägen (spår 2 på stationerna) i full fart.
Här bör ju begränsad hastighet gälla, "kör 40 km/h" med andra ord.
Vi fixar till det genom en inledande editering i början av filmen.  :up:

Skapa Schedules "on-the-fly" med hjälp av AutoTrain (ladda hem)

AutoTrain ger oss möjlighet att mer specifikt ange hur ett tåg skall köras av TC
(eller manuellt av oss, men vi kommer till det senare  ;) ).

När vi bygger "normala" Schedules kommer vi att använda samma funktioner och förfarande som vi nu använt i AutoTrain . Den stora skillnaden är att en normal Schedule skapas för att användas vid fler tillfälle än ett och kanske för fler tåg än ett specifikt.

Nu har vi kommit igenom det mest grundläggande i TrainController.
Nu får jag ta en funderare på vart vi går härnäst.  :???:

Vi hörs,
Ubbe

Ubbe

• Stammis
« Svar #16 skrivet: fre 11 mar 2011, 10:35:21 »
Skapa och hantera lok

Då får vi väl försöka gå vidare i vår serie.
Precis som en del av er har påpekat, så är kalibrering av lokens hastighet en av de viktigaste sakerna vi behöver ta tag i för att få en bra drift och funktion på anläggningen.

När vi ändå dyker in i hastighetskalibrering kan vi lika gärna ta en djupare bild av det mesta runt ett lok och dess egenskaper.

Vi kör igång en serie avsnitt om hur vi lägger till ett nytt lok till vår anläggning och i TC.
Det blir från "dekoder till TC", m.a.o.  ;)

Dekoder programmering, lokets parametrar/egenskaper i TC samt hastighetskalibrering får bli våra delavsnitt.

Vi kör igång...

Del 1, Programmera lokets dekoder

Här är vårt "offer":

DRG BR 54 1658 från Fleischmann (N-skala)

Loket är förberett för digitaldrift och har 6-polig "snabbkontakt" (NEM 651).
Tyvärr är det Trix helkassa snabbkontakt vilken borde förbjudas då den är som gjord för glappkontakt. Rekommenderas att löda in dekodern direkt eller byta ut mot bättre kontakt.  :ouch:

Dekoder DCX75 från CTelektronik på plats i vårt "offer".
DCX75:an är en av de bästa dekodrarna på marknaden, enligt undertecknad.  :up:

För att underlätta programmeringen tänkte jag vi skulle använda oss av TrainProgrammer 7 (TP) från Freiwald Software. Det är ett systerprogram till TC.

TrainProgrammer, systerprogram till TrainController

Om intresse finns kan vi dyka djupare i detta verktyg i en annan tråd.  :)

Ok, dags för en video om hur vi programmerar upp loket innan vi skall plocka in det i TC.
Rulla bandet...

Skapa och hantera lok, del 1, programmera lokets dekoder (ladda hem)

När vi arbetar med TP så kan nämnas att generellt gäller att markerar vi ett objekt läses/skrives endast detta, markerar vi en mappa läses/skrives alla objekt/mappar i denna (rekursivt) och markerar vi dekodern läses/skrives samtliga värden till dekodern.

Ok, då har vi gett vårt lok en första dröse med konfigurationsdata.
Nu är det dags att lägga till det i TC, men det blir i nästa del.

Vi hörs,
Ubbe
« Senast ändrad: ons 20 jun 2012, 17:19:14 av Ubbe »

Ubbe

• Stammis
« Svar #17 skrivet: fre 11 mar 2011, 14:23:45 »
Del 2, Lägga till loket i TrainController

Nu när vårt nya lok fått lite initiala parametrar inprogrammerade så är det dags att lägga till det i TC.

Vi gjorde ju en liknande övning tidigare i serien men nu tar vi och lägger till lite fler parametrar samtidigt som vi får en rekapitulering av momenten.

Här kommer en film om hur det kan gå till:

Skapa och hantera lok, del 2: Lägga till loket i TC (ladda hem)

Loket är nu inlagt med sina parametrar i TC.
Återstår att hastighetskalibrera det, men det tar vi i nästa avsnitt.  ;)

Not: Jag tänkte vi kan komplettera med mer text runt vad vi gjorde i filmen lite senare, främst baserat på de frågor ni ställer. Kom gärna med förslag på saker som skall adderas till texten här.  :up:

Vi hörs,
Ubbe

Ubbe

• Stammis
« Svar #18 skrivet: fre 11 mar 2011, 19:19:06 »
Del 3, Kalibrera hastigheten på loket

Loket lämnade vi positionerat och redo för att kalibreras.

Hastighetskalibrering är en mycket viktig del av TC.
Den används bl.a. för att
  • mer exakt kunna stanna, bromsa etc. när vi har "virtuella kontakter, sk "shifted-markers"
  • multipel-köra lok (utan att man behöver göra en sk. consist)
  • använda ett lok som "på-skjuts-lok"
  • köra våra lok med hastighet enligt prototypen
Allt för många anläggningar körs tyvärr med hastigheter som mer påminner om en "berg-och-dal-bana", enligt min mening.  :O

För att mäta in vår skala hastighet behöver vi en sträcka med feedback. Vi måste också känna till dess längd.
Vi behöver även ha detektering just innan och efter denna sträcka, så vi vet när vi är framme.

Så här ser vår mätsträcka ut:

Mätsträcka för hastighetskalibrering i TC

Loket kommer att starta i änden på utkörnings sträckan (blå), accelerera till kalibreringshastighet, påbörja mätningen när första kontaktgivande hjul kommer in på mät sträckan (röd), avsluta själva mätningen när den når stopp sträckan (orange) för att därefter rulla hela vägen till slutet av utkörning (blå) varvid en paus görs innan cykeln börjar åt andra hållet.

Om man endast kör en mätning stoppar loket direkt det når stopp avsnittet (orange).

Paustiden skall sättas så ljuddekodrar hinner ställa om mellan fram och back. Det brukar ta lite tid, speciellt på ånga.
Utan ljud kan 3 s vara lämpligt och med ljud behövs nog 10 s.

Längden på utrullningen (blå) beror givetvis på hastighet, accelerationsparameter i dekodern och skala.
Ju högre hastigheter vi kör med desto längre behöver utrullningen vara, ju långsammare acceleration vi har i dekodern desto längre sträcka och ju större fysisk massa vi har desto längre utkörning behövs.

Själv gillar jag att sätta upp kalibreringen m.h.a. 3 "occupancy" sträckor.
Det funkar bra med andra metoder också.  :)

Grundläggande för kalibreringen är att vi kan detektera när vi börjar mäta och när vi nått målet.
Vi behöver även exakt veta längden mellan dessa två punkter, det är det hela.  :approve:

Filmtajm!
Vi skall nu se hur vi gör en första mätning.

Skapa och hantera lok, del 3a: Kalibrera hastigheten på loket (ladda hem)

Nu har vi mätt
in topphastighet för loket.
Denna var för hög så nu skall vi programmera om den.
Tillbaks till TrainProgrammer så får vi se om vi lyckas trimma in det hela.

Skapa och hantera lok, del 3b: Omprogrammering av loket och nya tester (ladda hem)

Vi trimmade in den lägsta hastighet med vilken vi vill att TC skall framföra loket, den sk. Treshold Speed.

Treshold Speed skall sättas så god driftsäkerhet uppnås.  :up:

Har man ett lok som lätt stoppar vid låga hastigheter, av någon anledning, så bör denna höjas så det undviks.

Har jag ett lok som går väldigt smidigt så brukar jag ställa ner
värdet lågt.
Efter att jag kalibrerat klart höjer jag den sedan till vad jag vill köra med.
På så vis vet jag att jag har rätt hastighet när jag t.ex. krypkör manuellt (det är ju inte lika farligt om loket råkar stoppa när jag kör manuellt).

Nu är vi redo att börja den kompletta kalibreringscykeln.
Loket skall automatiskt köra fram och tillbaks medan det successivt ökar hastigheten mellan varven. Genom detta förfarande byggs hastighetskurvan upp, och TC vet exakt vilket värde det skall skicka till loket för att få en viss hastighet.

Här följer en video som visar hur det kan gå till:

Skapa och hantera lok, del 3c: Köra loket genom kalibreringscykeln (ladda hem)

Kalibrering kan vara en tidskrävande historia men är väl värt besväret.
Försök hitta en lång, rak, jämn teststräcka. Ju längre teststräckan är desto bättre mätvärden men också längre cykel för kalibrering.

Idag finns för
bl.a. H0 skalan rullagerbänkar med inbyggd hastighets mätning.
Dessa förkortar tiden för mätning avsevärt men, vad jag hört rapporteras, minskar också noggrannheten.
Zeller
Speed-Cat Rollenbock är ett som funkar med TC.

Nästa gång skall vi ta en titt på Brake Compensation!

Stay tuned! ;)

Ha det gôtt,
Ubbe

« Senast ändrad: ons 20 jun 2012, 17:22:29 av Ubbe »

Ubbe

• Stammis
« Svar #19 skrivet: fre 15 apr 2011, 11:08:11 »
Hej på er!

Surfs Up!  :)

Ubbe

Ubbe

• Stammis
SV: TrainController: DCC testbana
« Svar #20 skrivet: fre 14 okt 2011, 14:14:40 »
Testing!!!  :clown:

Ubbe

• Stammis
« Svar #21 skrivet: mån 17 okt 2011, 14:04:30 »
Hej på er!

Läget är så här just nu att min testbana inte har en plats där jag kan köra den.

Jag skall försöka se om jag kan röja undan i hobbyrummet för en plats men det är nog mer troligt att DCC-testbanan i N får sättas upp tillfälligtvis i arbetsrummet eller i vardagsrummet.

Planerna för hobbyrummet är att bygga om detta till två sovrum medan garaget får byggas om till nytt hobbyrum (ca. 35 kvm så det skall nog funka).

Närmaste projekt är en ny testana i H0 att användas för att testa lok, vagnar, räls, växlar, motorer, dekodrar, TrainController (TC) etc. När denna är operativ kommer jag att nyttja den i TC tråden.

Parallellt med testbanan i H0 kommer jag att jobba med 3rdPlanIt för att få till en ny anläggning för nya hobbyrummet. Det kan hända att det dyker upp en blogg för detta projekt.

För er som är intresserade av MJ CAD verktyg så hoppas jag också kunna skriva lite om 3rdPlanIt! (3PI) i en parallell tråd här i blogg delen av forumet.

Hoppas ni alla har förståelse för att jag ej kan skriva kontinuerligt utan att det är beroende dels på livssituationen vid ett givet tillfälle plus vad jag då aktivt pysslar med inom MJ området.
Det är därför lättare att skriva om 3pi när jag aktivt använder denna än med TC.

Ha det bra,
Ubbe

Ubbe

• Stammis
« Svar #22 skrivet: fre 16 dec 2011, 19:51:17 »
Hej på er!

Tyvärr kraschade min gamle Webb server riktigt hårt så nu syns inga bilder i tråden.
Jag hoppas kunna fixa till det vad det lider igen men det kanske dröjer ett tag. :(

Återkommer,
Ubbe

Ubbe

• Stammis
Fixat till bloggen igen!
« Svar #23 skrivet: ons 20 jun 2012, 17:32:36 »
Hej på er!

Jag har, tack vare Per-Åkes (paj2) "backup" och "spark i baken", nu tagit tag i saken och fixat till bloggen.  ;)
Titta igenom och skicka gärna pm. om det är något som inte funkar.

Det finns någon bild från 3rdPlanIt! jag måste generera på nytt man annars tror jag det mesta är på plats.

Ett stort tack till Per-Åke som räddade en massa jobb.  :handshake:

Skall fortsätta tråden så snart det blir lite tid...  :emm:

Ha det gott,
Ubbe

PS!

Jag blev även inspirerad av Per-Åkes erfarenheter av Digitrax DS64 ihop med Peco växelmotorer så jag shoppade två stycken som nu skall in på DCC testbanan. Återkommer med mer när det är gjort.

DS!