Författare Ämne: Bygga växlar  (läst 5393 gånger)

Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 554
SV: Bygga växlar
« Svar #25 skrivet: tis 27 nov 2018, 17:28:35 »
Lite nyfiken: du har byggt i Fasttracks jigg, är det en standardjigg från dom eller är det annat slipersavstånd? Har du gjort något med slipersavståndet? Det ser mer svenskt ut med längre avstånd än man vanligen ser från USA.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Mazz

• Stammis
  • Antal inlägg: 744
    • Banbyggarna
« Svar #26 skrivet: tis 27 nov 2018, 18:10:56 »
Precis, jag bygger i Fasttracks jigg och låter de lödda "tekniska" slipersen vara där jiggen bestämmer att dom ska vara. Det amerikanska slipersarrangemanget skippar jag helt och har med inspiration från en svensk växelritning från 1910-ich designat hur jag tycker det ser svenskt ut. Kompromiss som vanligt eftersom växeln inte är skalariktig vad gäller radie och utformning, men det är svenskt "look&feel" jag är ute efter och de olika varierande slipersavstånden som en växel IRL har, har jag försökt efterlikna.

Jag har även valt att använda L-profil för skyddsrälerna, eftersom min förebild har det.

Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 554
« Svar #27 skrivet: ons 28 nov 2018, 21:18:36 »
Precis, jag bygger i Fasttracks jigg och låter de lödda "tekniska" slipersen vara där jiggen bestämmer att dom ska vara. Det amerikanska slipersarrangemanget skippar jag helt och har med inspiration från en svensk växelritning från 1910-ich designat hur jag tycker det ser svenskt ut. Kompromiss som vanligt eftersom växeln inte är skalariktig vad gäller radie och utformning, men det är svenskt "look&feel" jag är ute efter och de olika varierande slipersavstånden som en växel IRL har, har jag försökt efterlikna.

Jag har även valt att använda L-profil för skyddsrälerna, eftersom min förebild har det.
Det verkar som du gjort det jag funderat på. Lite kul att se att det verkar fungera.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 98
« Svar #28 skrivet: tor 29 nov 2018, 20:44:21 »
Hej Växelbyggaren, står det vilken skala som avses eller har jag missat detta?
När jag läser en slik tråd tycker jag att det borde finnas en hyrverksamhet på slika verktyg! Det är ju något som man använder väldigt sällan!
Kanske kan klubbarna ha kurser i växlar och öfrigt!

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
« Svar #29 skrivet: tor 29 nov 2018, 22:56:58 »
Hej Växelbyggaren, står det vilken skala som avses eller har jag missat detta?
När jag läser en slik tråd tycker jag att det borde finnas en hyrverksamhet på slika verktyg! Det är ju något som man använder väldigt sällan!
Kanske kan klubbarna ha kurser i växlar och öfrigt!
Aschh...  H0 är det. Ställer mig i lämplig vrå en stund.   :approve:

Ja, ligger en del i vad du säger angående "hyra" eller fler som går samman, typisk sällangrej. Känns inte som det är nått större (om ens nått) slitage på jiggen heller av att den används, så den klarar nog en hel mazza växlar. Klubbar är en god ide, om man känner att det är en bra väg att gå och att man komma till ett koncensus vilken jigg man vill använda. Jag har valt en geometri som jag tycker är en god kompromiss mellan utrymme och rimlig radie på kurvspåret, nu hittar jag inte fakta, men vill minnas att det är runt 800 mm, vilket passar mig bra.

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 265
« Svar #30 skrivet: lör 01 dec 2018, 23:04:46 »
Ser ut att vara mässing. Som ungdom tröttnade jag på mj hobby när jag konstaterade att mässingräls oxiderar och inte leder ström.

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
« Svar #31 skrivet: sön 02 dec 2018, 00:10:05 »
Ser ut att vara mässing. Som ungdom tröttnade jag på mj hobby när jag konstaterade att mässingräls oxiderar och inte leder ström.
Det är inte mässingsräler jag använt.   :)