Författare Ämne: Du-lok från Jeco eller Brimalm  (läst 9534 gånger)

Telly82

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
Du-lok från Jeco eller Brimalm
« skrivet: sön 03 okt 2010, 18:27:23 »
Jag har tänkt köpa ett Du-lok, AC digitalt med ljud.
Jeco har plastkåpa, Brimalm har metallkåpa.

Det skiljer ett par hundra i pris, dvs helt försumbart.

Båda har ljud från Du och blå blixtar i maskinrummet.

Jeco har röd slutlykta samt hel- och halvljus. Brimalm har.. vad då? Röd slutlykta är ett stort plus.

Något mer som skiljer?

Så vilket ska jag köpa?

Är det stor skillnad i utseendet? Vilket SER bäst ut?

Gångegenskaper då, vilket går bäst?

Något annat att tänka på?

Bo

• Gäst
« Svar #1 skrivet: sön 03 okt 2010, 18:44:28 »
Detta var både en svår fråga samt, Ja vad ska man säga.

Vad jag har läst på lite hemsidor, så är inte Jeco,s helt överenstämmande med blå blixtar och knäppningar.

Jeco har plastkåpa, vilket i sig kan vara en fin modell.

Har alltså inte själv sett denna, utan endast läst en del om denna lokmodell. så frågan får gå över till de som har denna modell i sin hand.

Brimalm, så har Mikath som är modellbyggare varit med om att skissa på denna modell, och med den erfarenhet han har, så tror i allafall jag att det blir en suverän modell.

Vad detta lok innehåller vet vi inte i dagsläget, men Jag är en fulländad Brimalm nörd, samt att det är en metallkåpa vilket jag tror gör modellen extra dragkraftig.

Det vi har sett hittills har sett mycket bra ut, att det inte skulle vara en modell som har det mesta betvivlar jag på, med tanke på Mikath,s inblandning.

Mer än så kan jag inte uttala mig om, mer än att jag har väntat på denna modell.

Vänl  Bo

bermod

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.013
« Svar #2 skrivet: sön 03 okt 2010, 19:32:29 »
Jag kan bara säga att jag har ex.tal JECOs Du-lok och dom helt kanonbra  både i utförande och gångegenskaper jag är i motsats till dig Bo inte så imponerad av vad Brimalm har åstadkommit mer än priset man har lyckats få ut. ;)  ;)  ;) Jag avbokade mitt från Brimalm när jag fick första från Jeco.
bermod
bermod

Bo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: sön 03 okt 2010, 19:48:25 »
Citat från: bermod
Jag kan bara säga att jag har ex.tal JECOs Du-lok och dom helt kanonbra  både i utförande och gångegenskaper jag är i motsats till dig Bo inte så imponerad av vad Brimalm har åstadkommit mer än priset man har lyckats få ut. ;)  ;)  ;) Jag avbokade mitt från Brimalm när jag fick första från Jeco.
bermod

Oj :O

Detta lät inte helt bra, jag har ett par jag väntar på ifrån Brimalm.

Vänl  Bo

Svante Andersson

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.640
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #4 skrivet: sön 03 okt 2010, 20:35:55 »
Jag tror inte du behöver vara orolig för att Brimalms Du kommer att vara sämre än Jecos.

På bankalaset i Skövde stod det halvfärdiga Brimalmloket i sin monter intill spåret som Mats D provkörde Jecoloket på... och med båda modellerna så nära var det enkelt att jämföra speciellt detaljeringen på taket. Och taket är en del av våra modellok som vi ser stor del av tiden.
Bara utförandet av strömavtagarna gjorde mig lugn att jag tagit rätt beslut... alltså Brimalm. Dessa är faktiskt ett par snäpp bättre än Entecs och då ligger Jeco i lä redan sedan tidigare. För de fina strömavtagarna får vi nog tacka Mika.

Till detta kommer en finess som även den visades för några få som vågat sig ner i till banan i källaren i Skövde... nämligen det förebildsriktiga sätt varmed lokets belysning kunde styras.
Inte bara på/av och riktningsberoende som är brukligt utan hela registret som ett riktigt Du-lok... välja hytt, innebär att du kan växla vagnar med loket utan att lyset växlar varje gång du byter körriktning och köra med de kombinationer av strålkastare/hel/halvljus som det riktiga loket har. Och för de finesserna ligger nog Lars L i rikting för ett tack.

SA
Det är kul nästan jämt... ibland är det ännu roligare!

bermod

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.013
« Svar #5 skrivet: sön 03 okt 2010, 20:41:00 »
Som tur har vi rätt att ha skilda åsikter om saker. ;)  ;)  ;)
bermod

det är inte alltid rätt SA som   man har rätt i vad mad snackar om. :)
bermod

Svante Andersson

• Stammis
« Svar #6 skrivet: mån 04 okt 2010, 01:04:00 »
Citat från: bermod
Som tur har vi rätt att ha skilda åsikter om saker. ;)  ;)  ;)
bermod

det är inte alltid rätt SA som   man har rätt i vad mad snackar om. :)

Vad är det som säger att det jag snackar om är rätt? Inget!

Däremot att jag vet vad jag snackar om! Sen är det upp till lyssnaren/läsaren att avgöra om det jag påstår verkar troligt... genom erfarenhet av tidigare samverkan eller konversationer.

Lite ordklyverier så här på nattkröken...

SA

PS: Inte bara stömavtagarna på Jecoloket ser ut som skrot... även högspänningsskenan som korsar taket är under all kritik.

Telly82

• Nykomling
  • **
« Svar #7 skrivet: mån 04 okt 2010, 11:08:47 »
Tack för svaren. Det gjorde mig inte klokare, tyvärr...

Menar SA att Brimalmloket har en massa finesser som inte nämns officiellt (exempelvis på deras hemsida)?

På vilket sätt är strömavtagaren på Jeco-loket skrot? Och vad är det för fel på högspänningsskenan?

Har du någon bra bild på detta?

343kaka

• Användare
  • Antal inlägg: 440
« Svar #8 skrivet: mån 04 okt 2010, 14:33:34 »
Telly82:

Som svar på strömavtagarfrågan hänvisar jag till två bilder från grannforumet tagna av sign. Jonas_sth och Mats D.

Jag äger själv flera Jecolok och kan konstatera strömavtagarna är inte i närheten så fina och smäckra som de som sitter på Brimalm-Du2:an.

Själv har jag beställt Brimalms modell och om det är något fel på det loket kan man ju alltid sälja det på tradera när det lider! :)

http://www.modelltag.se/download/file.php?id=1253

Brimalms Du2

http://i118.photobucket.com/albums/o120/zentai1/DSC00875-1.jpg

Jecos Du

OBS, båda bilderna visar dock prototyper.
Bästa hälsningar

Johannes

Kör svenskt 70-80-tal, bygger gärna själv.

Svante Andersson

• Stammis
« Svar #9 skrivet: mån 04 okt 2010, 14:34:49 »
Citat från: Telly82
Tack för svaren. Det gjorde mig inte klokare, tyvärr...

Menar SA att Brimalmloket har en massa finesser som inte nämns officiellt (exempelvis på deras hemsida)?

Inte en massa... men just ljusfunktionerna är utvidgade med det realistiska sättet att styra lyset förutom det vanliga på/av/riktingsberoende.

På vilket sätt är strömavtagaren på Jeco-loket skrot?

Redan vid utgåvan av F-loket tyckte jag att strömavtagaren kändes klumpig jämfört med en från Entec. Den har även samma förenklig vid anslutningen till isolatorn som Entec iom att sidoramen går rakt ner i isolatorn medan Brimalms har en bygel till toppen av isolatorn som i verkliga livet.

Och vad är det för fel på högspänningsskenan?

Har du någon bra bild på detta?

På ett riktigt lok går den i nästan rät linje mellan isolatorerna medan den på Jecoloket har något slag av "z"-böjar däremellan. Dessutom är den nästan runda, gråa plastledningen en myckat dålig modell av den platta kopparskena som sitter där i verkligheten.

Dessutom har det nuvarande Jecoloket samma fel på takkonsollen för strömavtagarfrånskiljaren som den gamla UGJ-korgen har... alltså en stor massiv platta där det egentligen ska vara separata konsoller för vardera isolatorn. Syns mycket bra på brimalms hemsida hur det ska vara.
http://www.brimalm.com/images/stories/brimalm_asj/sj_litt_du2_008.jpg

Bilder hittar du på Jecos hemsida på deras lok...
http://www.mjhobby.se/produkter/jeco/grupp/902772%C2%A4902773/du-a113.jpg

På Brimalms hemsida finns mycket bra bilder på strömavtagaren men tyvärr inte på hur deras högspänningsskena ser ut.

En bild hos "nitton" ger en viss ledning...
http://nitton.fotopic.net/p27595259.html

Men ni köpare av Jecoloket... det finns en eventuell etssats till takskenorna på "G" gång från en leverantör i närheten.

SA

Telly82

• Nykomling
  • **
« Svar #10 skrivet: mån 04 okt 2010, 16:34:36 »
Tackar.

Det får nog bli ett Brimalm-lok.

Asgeir

• Användare
  • Antal inlägg: 57
« Svar #11 skrivet: mån 04 okt 2010, 20:01:02 »
Jeg vurderte lenge mellom Jeco og Brimalm Du.

Jeco har lagd mange bra modeller i plast og metall understell i Kina de siste årene, og modellene ser bedre ut for hver gang. Det er tydelig at de lærer underveis.

I tillegg har Jeco lagd Du tidligere (med engelsk produsent), så de hadde antagelig godt med bilder og tegninger, samt klare meninger om hvordan modellen bør være og hva som kunne forbedres fra forrige gang.

De få bildene som er vist av Brimalm virket imidlertid meget lovende, og jeg liker godt lokkasser utført i metall. Detaljene så dessuten meget skarpe ut, og pantografen ser veldig bra ut.

Når jeg fikk se bildene av en skikkelig snekke og drift via blindhjulet (Brimalm hadde tydelig gått bort fra strikk drivverket som F-loket var levert med), var jeg ikke i tvil: Det måtte bli en Brimalm.
Hilsen

Asgeir Stordahl

Bygger NSB og SJ 50-tallet

Mazz

• Stammis
  • Antal inlägg: 703
    • Banbyggarna
« Svar #12 skrivet: lör 27 nov 2010, 19:20:24 »
Hjulmarknaden idag blev första gången för mig som jag fick se Brimalms Du-lok:

Saknas några detaljer fortfarande, men loket ger i mina ögon ett mycket fint intryck, med fina detaljer. Loket tål granskning i betydligt bättre bildskärpa än dessa usla bilder. Nu blir frågan hur många lok jag ska ha när det drar ihop sig till leverans...

Fraz

• Användare
  • Antal inlägg: 159
    • http://fagera.wordpress.com
« Svar #13 skrivet: mån 20 dec 2010, 07:19:52 »
En huvudfråga när det gäller Brimalm, som gett mig och andra gråa hår (förresten, dessa uppkom ärligt sagt redan före Brimalms Y3): Vilken hjulprofil är det på Du-loket? Knappast NEM av bilden att döma. Men är det äkta RP 25 i alla avseenden inkl hjul-tjockleken som ger löpbanans bredd, eller är det någon mer krävande profil åt fine-scale-hållet? I sistnämnda fallet är det att förutse problem särskilt med löphjulen på en genomsnittlig mj-anläggning. Men detta klargörs kanske på Brimalms hemsida vilket någon messersmidt är välkommen att påpeka. Men även så, det är verkligheten som gäller och det har hänt förr att hjul kallats RP 25 utan att vara det.

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.477
« Svar #14 skrivet: mån 20 dec 2010, 11:51:17 »
Det talas om hur mycket finare Brimalms strömavtagare är vilket föder frågan om den är körbar?
Ett ellok skall ju gå med bygeln uppe och hålla för det, även om man inte tar strömmen därifrån.

Har råkat ut för Swdtrams ASEA-bygel, vilken är mycket elegant, dock ej körbar och knappast "tittbar". Swedtram tog över Entecs original och gjorde denna bygel i ett vekare material. Resultatet blev att den inte ens går att titta på förrän den ändrar form, ännu mindre kan man köra med den.

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Mazz

• Stammis
  • Antal inlägg: 703
    • Banbyggarna
SV: Du-lok från Jeco eller Brimalm
« Svar #15 skrivet: lör 15 okt 2011, 14:36:29 »
Det börjar bli dags för Brimalms Du-lok nu...

http://www.brimalm.com/index.php?option=com_content&view=article&id=141&Itemid=179&lang=sv

Bilderna ger i alla fall mig mersmak, ser fram mot att se det IRL... 

Andgul

• Gäst
« Svar #16 skrivet: lör 15 okt 2011, 15:42:17 »
Herre gud...sicken snygg lok ifrån Brimalm!!!  :up:
Dessutom vägandes ca 600 gram!  :up:
Med Zimo ljuddekoder.  :up:
Får nog beställa en sådan som samlarlok...

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.145
  • Lindome
« Svar #17 skrivet: lör 15 okt 2011, 15:44:03 »
Ojdå vilken juvel det där är  :up: Vad hade dom tänkt att den skulle kosta?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Svante Andersson

• Stammis
« Svar #18 skrivet: lör 15 okt 2011, 19:05:04 »
Ojdå vilken juvel det där är  :up: Vad hade dom tänkt att den skulle kosta?

Varma mj-hälsn Stefan

3845 SEK med frakt....

SA

Mollaren

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #19 skrivet: sön 16 okt 2011, 13:09:45 »
Hej
Jag har köpt Du lok från JECO och det första som hände när jag lyfte upp loket från kartongen så trillade en buffert av. Helt sonika , utan förvarning. ??? Jag fick skicka tillbaka det för lagning. Jag har inte provat detta ännu men måste göra detta nu efter att en vän till mig har haft mycket stora problem med gången i sitt JECO lok . Loken görs i KiNa ....Jag skulle dessutom köpa de nya tankvagnarna av dem och jag kör ju ac. Men då visar det sig att man måste köpa ac axlar till dem för en extra kostnad på 29:- per par. Men tittar man i JECOs katalog för detta år så står det att ac rallare får ac axlar utan kostnad. Men det står inte företaget till idag utan hänvisar att det är tryckfel.....  :(  Vad skall  man säga om detta.....?

mvh Mats

kilowatt

• Stammis
  • Antal inlägg: 567
« Svar #20 skrivet: sön 16 okt 2011, 16:53:04 »
 :down:
Hej
Jag har köpt Du lok från JECO och det första som hände när jag lyfte upp loket från kartongen så trillade en buffert av. Helt sonika , utan förvarning. ??? Jag fick skicka tillbaka det för lagning. Jag har inte provat detta ännu men måste göra detta nu efter att en vän till mig har haft mycket stora problem med gången i sitt JECO lok . Loken görs i KiNa ....Jag skulle dessutom köpa de nya tankvagnarna av dem och jag kör ju ac. Men då visar det sig att man måste köpa ac axlar till dem för en extra kostnad på 29:- per par. Men tittar man i JECOs katalog för detta år så står det att ac rallare får ac axlar utan kostnad. Men det står inte företaget till idag utan hänvisar att det är tryckfel.....  :(  Vad skall  man säga om detta.....?

mvh Mats

:down: :disapprove: :evil: :'(

Typiskt Jeco, skulle jag vlija påstå..........
« Senast ändrad: sön 16 okt 2011, 20:40:16 av kilowatt »

pareng

• Gäst
« Svar #21 skrivet: sön 16 okt 2011, 18:48:56 »
Hej

mvh Mats

Mina två exemplar går alldeles utmärkt på K-räls utan att byta axlar, hur det är med C-rälsen vet jag dock inte.

/P

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.715
    • http://hakang.zmn.se/
« Svar #22 skrivet: sön 16 okt 2011, 19:59:40 »
Varför skulle man inte kunna använda vanliga hjulaxlar på Märklinräls? Jag gjorde det på M- och K-räls när jag var ärkemärklinist (några bilder här) utan några problem alls.

H

Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Roland S

• Användare
  • Antal inlägg: 316
« Svar #23 skrivet: mån 17 okt 2011, 22:28:42 »
Funkar alldeles utmärkt med "vanliga" hjul har några vagnar med RP25 och det funkar oxå (men) om det inte går bra så kolla back to back måttet och framför allt att vagnar behöver viktas. (ca 80-100gr/st)
// Roland S

Andgul

• Gäst
« Svar #24 skrivet: lör 22 okt 2011, 18:06:31 »
Hejsan svejsan!

Är där någon som vet exakt hur många digitala funktioner Brimalms Du2 loket har...?