Författare Ämne: Vändskiva - DCC  (läst 2971 gånger)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.133
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Vändskiva - DCC
« skrivet: sön 12 sep 2010, 20:03:41 »
Jag byggde för ett antal år sedan en motordriven vändskiva (Peco N-skala) med snäckväxel och utväxling. Drivningen är analog med ett enkelt köraggregat , fram/ back och därmed manuell positionering av spåren. Se Min hemsida. flik "Vändskiva"

Denna lösning är mycket enkel men föga funktionell i en anläggning som för övrigt är digitaliserad.

Jag har under åren vid några tillfällen sett diverse digitaliseringar av vändskivor utan att närmare gå in på hur dessa är uppbyggda.

Utgående från nämnda vändskiva är jag tacksam för förslag till DCC-lösning. Givetvis med återkoppling för positionering.

Helst någon beskrivning för självbygge eller någon  form av färdigt kit.

En ”servolösning” kanske finns?

Tackar på förhand

/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida

Ivan

• Användare
  • Antal inlägg: 346
Vändskiva - DCC
« Svar #1 skrivet: sön 12 sep 2010, 20:39:58 »
Bara en snabb kommentar för andra bättre bevandrade att fylla på med: En stegmotor med styrning via propeller borde kunna vara en möjlig lösning!
/Ivan

Konst är något man inte kan! För om man kan det så är det ju "ingen konst"!

Medlem i ModulSyd

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.730
    • www.mj-magasinet.se
Vändskiva - DCC
« Svar #2 skrivet: sön 12 sep 2010, 21:00:57 »
Kul att fler börjar föreslå lösningar med Propellrar  :up:

Propeller med stegmotor är fullt görbart, men några frågeställningar finns:
Någonstanspå varvet måste man ha en sensor för kalibrering/återpositionering av stegmotorn.
(vid uppstart och löpande kontroll), denna måste vara mycket nogrann.
Styrning med DCC, ska det vara en address per anslutningsspår eller hur är det tänkt?
Återkoppling, bara visuellt att vändskivan är klar eller återkoppling till dator, isåfall via vilket protokoll? (Railcom, LocoNet, s88)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

paj2

• Veteran
Vändskiva - DCC
« Svar #3 skrivet: sön 12 sep 2010, 21:08:23 »
Ett förtydligande till vad jag avsåg med "återkoppling".

Helst inte tillbaka till datorn. Jag skulle vilja som "nohab" nämner skicka ett DCC-kommando med en adress knuten till varje spår. Återkopplingen skall då ske internt i den elektronik som utför kommandot - ej tillbaka till datorn.

/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida

BenWah46

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.797
Vändskiva - DCC
« Svar #4 skrivet: sön 12 sep 2010, 22:27:01 »
Några kända DCC-lösningar för detta känner jag inte till.

Denn länk kan dock vara intressant http://www.buczynski.com/DnB_rr/DnB_Turntable.html
Sen finns väl någon lösning för Selectrix fix och färdig från Rautenhaus digital.
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
Vändskiva - DCC
« Svar #5 skrivet: mån 13 sep 2010, 08:43:51 »
Citat från: BenWah46
Några kända DCC-lösningar för detta känner jag inte till.

Denn länk kan dock vara intressant http://www.buczynski.com/DnB_rr/DnB_Turntable.html
Sen finns väl någon lösning för Selectrix fix och färdig från Rautenhaus digital.

Jag tackar för tipsen. Har själv varit ute och Googlat och hittat en del färdiga amerikanska lösningar men oftast mycket dyra.

Jag hade som jag skrev tänkt mig ett förslag till självbygge. Frångår jag detta kan jag ju likväl lägga ett bud på en färdig Fleischmann vändskiva på EBAY.

Fortfarande intresserad av självbyggförslag.

/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida

Kanonis

• Användare
  • Antal inlägg: 74
Vändskiva - DCC
« Svar #6 skrivet: mån 13 sep 2010, 20:20:01 »
Aha, detta var intressant.
Att styra med bara en stegmotor är inte helt okomplicerat. Om man antar en radie på 10 cm och att man vill positionera spåret +/- 1 mm från önskad position innebär detta c:a +/- 0,5°. En stegmotor måste alltså ha en växel för att man ska få till det med en vanlig stegmotor. En gissning är att det ena kugghjulet alternativt remhjulet måste vara ganska stort för att glapp och/eller slack inte ska bli besvärande.

Jag kom på en liten fundering:

Om man bygger en ring med ett antal V-formade spår, och placerar under vändskivan. Därefter ordnar man en spärrhake som kan gå in i spåren med en solenoid. Då kan man köra till ungefär rätt läge, och därefter låsa i exakt rätt läge. Med lite fantasi och två mikrobrytare skulle man dessutom kunna använda en vanlig DC-motor för att hitta positionerna med hjälp av spåren.

Fast det bygger ju på lite mikroprocessorkod. Men det är inget man ska vara rädd för! Om propeller är rätt väg att gå tänker jag inte lägga mig i idag. Det är en väg av flera.

BenWah46

• Stammis
Vändskiva - DCC
« Svar #7 skrivet: mån 13 sep 2010, 20:43:57 »
Jag köpte raka kugghjul från Kuggteknik med 10 resp 200 kugg. Stegmotorn är på 1,8 grad och kan via en styrkrets köras på mikrosteg som är 1/8 steg. Det ger tillräcklig precision. Lösningen hämtad från Buczynski enligt länken ovan.

Ställverksprogrammet Traincontroller har ett helt kapitel om vändskivor i datorställverk i sin handbok och kan tydligen styra det mesta som finns kommersiellt.
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
Vändskiva - DCC
« Svar #8 skrivet: tis 14 sep 2010, 12:07:38 »
Citat från: Ivan
Bara en snabb kommentar för andra bättre bevandrade att fylla på med: En stegmotor med styrning via propeller borde kunna vara en möjlig lösning!

"Propellertekniken" nämnes ofta som en lösning på det mesta på forumet. Många med mig trots hyffsade elektronikkunskaper undrar säkert???? Förmodligen har denna teknik förklarats ingående i någon tråd på forumet - sökt men ej funnit.

Så jag får klara mig med nedanstående så länge till min vändskiva.  ;)  ;)  ;)    :???:   :ouch:

/Per-Åke

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida

wijo

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
Vändskiva - DCC
« Svar #9 skrivet: tis 14 sep 2010, 15:12:55 »
Det här med digitala är inte min starka sida men desto mer spännande, till min analoga vändskiva märklin 7186 har jag hittat följande lösning http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_966.pdf. Denna lösning med återkoppling räcker de för styra vändskivan med traincontroller ?

Här är samma lösning för Fleischmann http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_172.pdf.

Hoppas jag inte förstört tråden nu.....

/Wille
Wille

Graffen

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.012
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
Vändskiva - DCC
« Svar #10 skrivet: tis 14 sep 2010, 15:20:33 »
Jag får tyvärr instämma i att det finns en del MJ utövare som tror att alla kan knacka kod på datorer och bygga egna digitalsystem.......
Sanningen är nog att de flesta skulle nog kunna fixa en del projekt, men då informationen som finns vänder sig till de redan frälsta så har man effektivt stängt ute de flesta som har intresse i tekniken bakom.

clas

• Stammis
  • Antal inlägg: 843
Vändskiva - DCC
« Svar #11 skrivet: tis 14 sep 2010, 16:11:39 »
Citat från: paj2
jag får klara mig med nedanstående så länge till min vändskiva.

/Per-Åke

Ja, huvudsaken är ju att det fungerar...

Är liksom paj2 nyfiken på vad som menas med propellermetoden - trots att jag inte ens är digitaliserad.
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa

H0e/HOn30/H09   009

nohab

• Stammis
    • www.mj-magasinet.se
Vändskiva - DCC
« Svar #12 skrivet: tis 14 sep 2010, 16:48:11 »
Citat från: Graffen
Jag får tyvärr instämma i att det finns en del MJ utövare som tror att alla kan knacka kod på datorer och bygga egna digitalsystem.......
Sanningen är nog att de flesta skulle nog kunna fixa en del projekt, men då informationen som finns vänder sig till de redan frälsta så har man effektivt stängt ute de flesta som har intresse i tekniken bakom.
Tråkigt att du ser det så.
MJ-hobbyn innehåller så många olika moment: snickeri, mekanik, spårplanering, trafik, (sprut-)målning, lödning, ritning, elektronik, landskapsanläggning, husbygge...och säkert lika mycket till som jag inte kommer på just nu.
Jag tycker denna mångfacettering en del av fascinationen. För egen del är jag kass på landskap och har alltmer hamnat på "undersidan" av banan, dvs med elektroniken. Om fler intresserar sig för den tycker jag bara det är kul, vill absolut inte stänga ute någon.

För drygt ett år sedan startade jag en tråd om Propellern, den fick bra gensvar i början men efter ett tag blev det mer monolog än dialog och när jag inte visste om det fanns något intresse längre så dog den ut.

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=5537

Då denna tråd väl helst ska hantera vändskivor generellt kanske vi ska fortsätta Propellerspecifika frågor i min gamla tråd (eller en ny)?!
/Nicke
MJ-Magasinet

nohab

• Stammis
    • www.mj-magasinet.se
Vändskiva - DCC
« Svar #13 skrivet: tis 14 sep 2010, 16:53:18 »
Citat från: wijo
Det här med digitala är inte min starka sida men desto mer spännande, till min analoga vändskiva märklin 7186 har jag hittat följande lösning http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_966.pdf. Denna lösning med återkoppling räcker de för styra vändskivan med traincontroller ?

Här är samma lösning för Fleischmann http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_172.pdf.

Hoppas jag inte förstört tråden nu.....

/Wille
Bilden visar hur du kan koppla in LDTs dekoder för att styra vändskivan digitalt. Dock finns ingen återkoppling utan vid aktivering kommer vändskivan vrida sig till nästa fasta läge. Det blir svårt att från Traincontroller välja ett speciellt anslutningsspår.
/Nicke
MJ-Magasinet

paj2

• Veteran
Vändskiva - DCC
« Svar #14 skrivet: tis 14 sep 2010, 17:43:05 »
Citera
Nohab skrev:

För drygt ett år sedan startade jag en tråd om Propellern, den fick bra gensvar i början men efter ett tag blev det mer monolog än dialog och när jag inte visste om det fanns något intresse längre så dog den ut.

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=5537

Då denna tråd väl helst ska hantera vändskivor generellt kanske vi ska fortsätta Propellerspecifika frågor i min gamla tråd (eller en ny)?!
Mitt inlägg var snarare en kommentar till alla de sammanhang där "propellern" kom att bli modeord och universallösning.

Jag kände mycket väl till din (Nohab) tidigare tråd och är hyffsat insatt i tekniken genom löpande kontakter med Stefan.

Ber om ursäkt för mitt raljerande - men kunde inte låta bli. :oops:

/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida

CalleA

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.639
Vändskiva - DCC
« Svar #15 skrivet: tor 23 sep 2010, 17:07:06 »
Citat från: nohab
Propeller med stegmotor är fullt görbart, men några frågeställningar finns:
Någonstanspå varvet måste man ha en sensor för kalibrering/återpositionering av stegmotorn.
(vid uppstart och löpande kontroll), denna måste vara mycket nogrann.
Jag har klurat en del på det här. En enkel variant är att ha en mikrobrytare som sitter bredvid skivan och påverkas av en spik i skivan. En lite mer avancerad variant är att ersätta mikrobrytaren med en läsgaffel. Sedan snurras skivan långsamt tills brytaren/gaffeln reagerar, och där har vi vårt noll-läge. Observera att re-kalibrering sedan bara får ske när noll-läget passeras åt rätt håll, annars inverkar tjockleken på spiken.

En tidsbesparande metod, dock lite mer avancerad, är att snurra skivan snabbt tills spiken passeras, och sedan långsamt åt andra hållet tills den hittas igen.

Och noll-läget behöver alltså inte matcha något av de fasta lägena, det är bara en referens. Därifrån är det bara att räkna steg åt olika håll.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

CalleA

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.639
Vändskiva - DCC
« Svar #16 skrivet: tor 23 sep 2010, 17:07:36 »
Jag har skissat på en mindre skiva som kommer att ligga bredvid trafikspåret på en modul. Av utrymmesskäl blir det därför bara spår på skivans ena sida. Här är en enkel principskiss för att visa hur det skulle kunna se ut:

Med tanke på att bara halva skivans omkrets utnyttjas så funderar jag på om det vore möjligt att helt enkelt placera skivan ovanpå ett vanligt servo som kan rotera drygt 180 grader. Då kan man köra in lok och vagnar på valfritt spår, och när man tar ut dem igen kan man välja om det ska vändas ett halvt varv eller inte. Den uppenbara nackdelen är att skivan ibland får göra till synes onödiga rörelser för att hamna i rätt läge. En fördel är att strömförsörjningen till skivans spår kan göras med ett par vanliga sladdar, de kommer aldrig att trassla eftersom skivan aldrig kommer att snurra mer än ett halvt varv.

Eftersom mina egna erfarenheter av servon är begränsade frågar jag nu er andra: skulle det här fungera? Är ett vanligt servo tillräckligt exakt i utslaget för att skivan ska hamna rätt?
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

nohab

• Stammis
    • www.mj-magasinet.se
Vändskiva - DCC
« Svar #17 skrivet: tor 23 sep 2010, 17:25:56 »
Tanken är intressant, men utan att på något sätt provat är jag tveksam till om servots precision räcker, lite beror det ju också på skivans storlek. Ju större diameter desto mindre vinkelfel tillåts.
Men någon får gärna visa att mitt antagande är fel  :)
/Nicke
MJ-Magasinet

Fisherman

• Användare
  • Antal inlägg: 193
Vändskiva - DCC
« Svar #18 skrivet: fre 24 sep 2010, 20:42:57 »
Citat från: NerdBoy
Eftersom mina egna erfarenheter av servon är begränsade frågar jag nu er andra: skulle det här fungera? Är ett vanligt servo tillräckligt exakt i utslaget för att skivan ska hamna rätt?

Servo är ju ett begrepp för tex en motor och återkopplat system.

Om du menar ett servo som man använder vid radiostyrning i modellsammanhang så är min uppfattning att det är tveksamt om det klarar att vrida en vändskiva (kraft) men övertygad om att den inte klarar noggrannheten att ställa in rätt vinkel (precision).

/Stefan E - efter en brittsommardag +19
mvh / StefaN på Djurö
Propeller, Elektronik, SLAMRA, Signaler

BAn

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
Vändskiva - DCC
« Svar #19 skrivet: fre 24 sep 2010, 23:52:25 »
För den som tycker att "propellermetoden", såsom den beskrivs i http://www.buczynski.com/DnB_rr/DnB_Turntable.html, är rena grekiskan kanske vi skall förklara lite enkelt vad som beskrivs där:

Observera att Buczynski inte har använt Parallax Propeller utan en mindre/äldre/svagare mikroprocessor Parallax Basic Stamp. Jag gissar att han skulle ha använt Parallax Propeller om han gjort det idag. Den verkar i allt "mer behändig". Mitt försök att beskriva hans teknik är därför nedan omfört till den miljön.

Så här har jag uppfattat hans lösning (med reservation för den sena timmen):

Parallax Propeller är en mikroprocessor (eller åtta stycken beroende på hur man vill se det) som förenklat sett fungerar som en liten programmerbar dator. Med den kan man styra det mesta, om man bara klurar ut hur man vill styra det och lyckas programmera det (eller hitta fri programkod till det).

Vändskivan drivs av en stegmotor, som driver ett litet kugghjul, som driver ett stort. Därvid får man en stor utväxling och ett motorsteg flyttar bara vändskivan en liten bit.

Stegmotorn styrs av mikroprocessorn (styrd av programkoden), som avgör hur fort skivan skall vrida sig i varje ögonblick, i vilken riktning och hur långt.

Vändskivan har också en läsgaffel, som möjliggör för processorn (styrd av programkoden) att finna en viss given position på vändskivan (fixpunkt). Utifrån denna talar man sedan om för mikroprocessorn hur långt det är till de olika spårlägena i form av steg i stegmotorn genom att manuellt köra den dit i en kalibreringsfas. Mikroprocessorn ( styrd av programkoden) lägger positionen (antal steg från fixpunkten) på minnet.

Mikroprocessorn (styrd av programkoden) kan också själv räkna hur många steg det är på ett varv med hjälp av fixpunkten och lägga det på minnet.

Genom att mikroprocessorn (styrd av programkoden) kan finna vändskivans fixpunkt och den vet hur långt det är till varje spårläge och hur långt ett varv är kan den sedan vrida önskad ände av vändskivan till önskat spårläge och också själv räkna ut närmaste vägen dit (ena eller andra hållet), när man på något sätt ber den att göra det.

Kugghjulsglapp är som ni noterat ett problem. Buczynskis lösning bygger dels på att stegmotorkugghjulet ligger an mot det stora vändskivekugghjulet med fjäderbelastning, dels på att den allra sista positionsjusteringen alltid görs åt samma håll. Kommer vändskivan från "andra hållet" låter mikroprocessorn (styrd av progamkoden) vändskivan gå aningen förbi, för att sedan lägga an exakt position från samma håll som alltid. Därvid ligger kugghjulen alltid an på samma sätt.

Propellern (eller Basic Stamp som Buczynski använt) är ingen unik "mj-pryl". Den är bara en mycket användbar mikroprocessor, som är relativt enkel att programmera, för den som kan klara sådant. Buczynskis vändskivekod för Basic Stamp finner ni här: http://www.buczynski.com/DnB_rr/DnB_Turntable_Code.html

/Bengt
H0n3 på H0n30-sliprar ;)

nohab

• Stammis
    • www.mj-magasinet.se
Vändskiva - DCC
« Svar #20 skrivet: lör 25 sep 2010, 12:15:16 »
Klockren beskrivning Bengt !

Kan väl bara lägga till att förutom Basic Stamp och Propellern finns en uppsjö andra mikroprocessorer som också kan användas i MJ-sammanhang, t.ex. använder Per Eklund AVR-processorer där det också finns en del färdig kod för MJ.
Att det är sånt "tjat" här på forumet om just Propellern är väl kanske för att vi är några (minst två..) som lekt med den ett tag. Den är inte den billigaste, men mycket kraftfull och dessutom lättprogrammerad.

Rent konkret angående stegmotorer har jag gjort några experiment med "Proppen" och det fungerar utmärkt. Det jag inte lärt mig än är halvsteg, mikrosteg och sådana finesser. Dessutom behöver man ju fundera lite på mekaniken också....
/Nicke
MJ-Magasinet

BenWah46

• Stammis
Vändskiva - DCC
« Svar #21 skrivet: lör 25 sep 2010, 12:29:37 »
Observera den fina 2-fas motorstyrkretsen som Buczynski använder. Det är där som själva stegsekvensen genereras, inkl halv- kvarts- och mikrosteg. Och decay som gör att stegmotorn inte går så hackigt.

Det där (hur bäst styra stegen) är en konstart i sig som man på så sätt slipper att lära sig.
Bengt W
H0 2R DCC