Författare Ämne: Varför kör inte fler med Faller car?  (läst 7204 gånger)

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.381
Varför kör inte fler med Faller car?
« skrivet: lör 14 nov 2009, 15:52:52 »
Jag har byggt flera små testbanor för Fallerbilarna och dom funkar mycket bra.
Funktionen är det inget fel på, så jag började då kolla upp hur det hela marknadsförs i Fallerkatalogen och på Fallers Internetsidor.

Där finns ganska bra info om dom olika komponenterna i systemet, stoppmagneter, växlar, trafikljus, busshållplats osv.

Men det finns inga beskrivningar på hur man kan använda grejerna, inga exempel alls.

Jag skulle vilja ha ett antal ¨spårplaner¨ med olika komponenter utplacerade och funktionerna förklarade i sitt sammanhang.

Vad jag saknar är motsvarigheten till Märklin/Rocos grundläggande spårplaner och utbyggnadsprogram.

Med några exempel så skulle man snabbt få ett grepp på systemet (som inte är så värst komplicerat egentligen) och säkert skulle fler ¨våga¨ köpa Faller Car System.

Jag ska här försöka beskriva systemet som det ser ut idag.

Det finns två olika system för själva vägen, dels ett system med färdiga vägbitar som en bilbana, kurvor, rakor och korsning, allt endast dubbelspårigt och med en radie (eller två då det är dubbelspår).

Sedan finns ett system med en lös tråd (0,6 mm pianotråd) som man kan lägga med hjälp av dubbelhäftande tejp eller med hjälp av att fräsa ned tråden. Båda sätten funkar bra.

För att stanna en Fallerbil så kan använder man en elektromagnetisk komponent som finns i två utföranden, en för tillfälligt kort stopp, en för lite längre stopp. Den första varianten är ständigt strömsatt när den är påslagen och blir för varm om den är påslagen för länge, den andra aktiveras när bilen ska köra (OBS denna har jag inte testat själv, men ska funka så enligt katalogen).  Detta innebär att om man lägger in ett sådant stopp, kallas för parkeringsstopp, i vägen så kommer bilen alltid att stanna till där och sedan måste magneten aktiveras för att bilen ska fortsätta.

För att få bilarna att byta körväg så använder man en växel, också den elektromagnetisk. Funkar ungefär som mj-växel. Man köper växeln och kan själv bestämma om den ska bli en höger eller vänster genom hur plattan fästs.

Detta var dom tre grundläggande komponenterna som alla kan styra av vanliga strömbrytare(dessa ska då förstås bara ge en kort strömstöt).

Därutöver har Faller tagit fram ett några olika elektronikboxar.

En av dom kan användas för att få en buss att svänga in till en busshållplats och stanna där en stund eller få en bil att svänga in till en bensinstation, tex.

En annan box används för att reglera trafikljus med automatiskt stopp.

Det finns också en box som kan förhindra att bilarna kör ikapp varann (denna har jag inte testat).

I vår ska det komma tre nya elektronikgrejer som man kan använda för att styra trafiken, dom finns med i katalogen och på nätet.

Om man inte vill att bilarna ska köra runt hela tiden, med korta stopp vid ljussignaler, busshållplatser etc, så måste man lägga in lika många parkeringsplatser med parkeringsmagneten som man har bilar (alternativt lyfta bort dom för hand).

Om man vill testa Fallercar så rekommenderar jag att man börjar med en startsats och en tillbehörsats, busshållplats/bensinstation och förstås gärna en bil till. Istället för tillbehörssatsen kan man köpa en stoppmagnet och en växel men då får man styra det hela manuellt.

Mvh UB

skalman72

• Användare
  • Antal inlägg: 38
« Svar #1 skrivet: lör 14 nov 2009, 16:03:06 »
jag kom över 2 startsatser car system för 600kr för båda helt nya.men det var bara med en stoppmagnet som inte har en aning om hur den fungerar än.men det får jag kolla upp.

liten testfilm jag gjorde :)
youtube.com/watch?v=uBH4ZpERbrw[/youtube]]http://www.
SM2:a i startpistol -64, 3:a i lim pistolfinalen i Krakow 1972 och KM spikpistol Skanska -86

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.942
  • alsum
« Svar #2 skrivet: lör 14 nov 2009, 16:30:19 »
Är det bara tråden på bordet och bilar körde på tråden? Kan även korsningar? Hur många meter an använda för två bilar?

ub

• Veteran
« Svar #3 skrivet: lör 14 nov 2009, 19:12:21 »
Startsatsen med stoppmagnet är av den äldre sorten och magneten ska sitta max 3 mm under skivan som man kör på, jag har använt mdf-board som är 3,2 mm och det funkar. Centrum av magneten setts 11 mm från centrum av tråden, till höger om tråden sett i körriktningen. Man kan borra ett litet hål, 1mm, från ovansidan så att man vet var magneten ska sitta. Plåtblecket kan fästas med smältlim, plåtblecket påverkar inte funktionen och kan böjas om man så önskar, tex om man vill skruva fast det på något tjockare som i sin tur limmas i den tunna skivan.
Enligt instruktionen ska den matas med 12-16v dc (likström). Den tål inte ständig ström.Om den inte funkar så kan man vända på den.Magneten påverkar reed-kontakten i bilen så att bilen stannar.

Svar till Alf, man kan ha hur lång tråd som helst eftersom allting sitter i bilen. Tråden är bara en pianotråd. Det går bra att bygga korsningar men det kan vara svårt om vinkeln mellan dom korsande gatorna är för liten. Än svårare om det är ett järnvägskors, risken är då stor att bilen följer rälsen istället för pianotråden.

180-gradiga kors funkar utmärkt. Man kan förbättra det hela genom att göra korta fångsttrådar som fångar upp bilen och styr den tillbaka till tråden.

Mvh UB

kilowatt

• Stammis
  • Antal inlägg: 567
« Svar #4 skrivet: lör 14 nov 2009, 20:26:05 »
0,6 mm pianotrod bara, ja det hördes ju på filmen *ler*
Så enkelt, så bra...........får rusa till butiken o skaffa........!

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.628
  • Lindome
« Svar #5 skrivet: lör 14 nov 2009, 20:46:36 »
Såg på ex MiWuLa att när deras bilar stannar så gör dom det väldigt snabbt. Går det att reglera på nåt sätt så att det blir mjukare?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

ub

• Veteran
« Svar #6 skrivet: lör 14 nov 2009, 23:50:42 »
Det finns en lösning på detta men inte från Faller. Dc-car heter systemet och det är dekodrar som man löder in i bilarna och det hela funkar med hjälp av ir-mottagare och sändare i bilen.
Kostar dock en slant och kräver en del, det är pyttesmå elkomponenter som ska lödas.

Jag tror att man ska starta med vanliga Fallerbilarna och sedan ev uppgradera till Dc-car senare.

Häftigt är det dock med Dc-car:

youtube.com/watch?v=L0bfvhdbn2U[/youtube]&feature=related]http://www.
&feature=related

Mvh UB

ub

• Veteran
« Svar #7 skrivet: sön 15 nov 2009, 11:36:29 »
Först ett kort svar till ¨kilowatt¨. Jag vet att detta med FCS låter lite krångligt vilket länge fick mig att avstå från att testa men jag lovar att alla som kan limma ihop en plastbyggsats med hyfsat resultat också kan bygga med Faller car.
Det är faktiskt enklare att lägga Faller car-vägen än att lägga flexräls.Det som är lite svårt att bilda sig en uppfattning om är hur dom olika komponenterna funkar och hur man kan kombinera dom.

Jag tänkte nu skriva några rader om två Faller car satser som ger flera automatiska funktioner.

Jag börjar med sats nr 161671, busshållplatsen, bensinstationsatsen bör funka på samma sätt. .
Satsen innehåller en elektronikbox 161672, tre st sensorer 161673, en stoppmagnet 161675, en extra liten magnet som limmas på anvisad plats på bussen, en växel 161677, körtråd, diverse utsmyckningsdetaljer för en busshållplats.Det medföljer en bra bygginstruktion och en schablon som man använder för att få alla grejer på rätt plats.

Elektronikboxen 161772 kan inte bara styra en busshållplats utan två om man kompletterar med ytterligare en växel, en stoppmagnet och tre sensorer.
Den kan också styra ett växelvis möte vid tex ett vägarbete eller mötesplats och då också styra en busshållplats samtidigt, troligen kan den kontrollera ytterligare ett växelvis möte eller en utfart.Växelvis möte och utfart kräver vardera en stoppmagnet och en sensor.

Boxen kan också styra höger/vänstersväng på så sätt så att bil 1 passerar en sensor och då slås växeln om så att bil nr 2 i samma färdriktning svänger därefter läggs växeln tillbaka till rakläge och sekvensen upprepas när nästa bil passerar sensorn.

Även denna funktion kan styras samtidigt som busshållplatsen av en box, alternativt två kan man kontrollera två svängar, det krävs en sensor och en växel för varje.

Till sist kan boxen kontrollera en parkeringsplats med två platser, för detta krävs 2 växlar och 2 parkeringsmagneter och 4 sensorer. För att få bilarna att köra ut från parkeringsplatsen krävs manuellt ingripande med hjälp av en vanlig strömbrytare, ej slutande.

OBS Jag har bara testat själva busshållplatsen än så länge, resten är taget ur beskrivningen som man tyvärr inte kan ta del av om man inte köper satsen. Förstår inte varför Faller inte har denna text i katalogen eller som pdf på nätet åtminstone.

161772 är alltså grundläggande för det mesta av den automatiska trafiken i Fallersystemet.

Sedan finns det en annan sats som är den som jag senast byggde med och visade på Mj-Hobbyexperten.

161655 Trafikljus, satsen innehåller två trafikljus, två stoppmagneter och en elektronikbox. Boxen går att ställa in på tid på ca 7-40 sek. Satsen är lämplig för tex ett ljuskontrollerat vägarbete eller liknande.

Om man kompletterar med 161656 två trafikljus och 2 stoppmagneter så får man en ljuskontrollerad 4 vägskorsning där bilarna automatiskt kan korsa.

Om man vill ha vägarbetet och ingen fyrvägskorsning så kan dom 2 extra stoppmagneterna placeras någon annanstans på banan eller så kan man styra två vägarbeten.

Till sist finns det en box som kan kontrollera bilarna så att dom inte kör ifatt varandra, 161678, den har jag inte testat alls.

Jag hoppas att någon begriper något av det jag skriver. :)

Jag hoppas kunna återkomma med skisser vid ett senare tillfälle, jag vågar inte lägga ut Fallers egna.

Kontakta mig gärna via pm om du vill ha utförligare info.

Mvh UB

kilowatt

• Stammis
« Svar #8 skrivet: sön 15 nov 2009, 14:02:25 »
Tack "ub" Jag suger i mig av din info, det låter riktigt kul det här......
Fins det någon angiven "minsta radie" när man tejpar tråden i kurva? Jag skulle vilja fräsa ner den i plywodden på min bana, göra lite roliga slingor gärna med sådan automatik du pratar om. Att leta på Fallers hemsida var ju bara beklämmande, men på tuben fanns det lite info ooch exempel.

Magnus P3

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.206
« Svar #9 skrivet: sön 15 nov 2009, 14:11:36 »
Jag tillhör dom som tycker att Faller Car System skulle kunna vara intressant i begränsad skala på min anläggning. Jag kan tänka mig en buss som stannar bakom/framför järnvägsstationen, kör iväg, eventuellt passerar en järnvägsövergång och efter ett tag försvinner iväg till något dolt utrymme på anläggningen.

Eftersom jag bygger längs väggarna blir min första fråga hur liten radie en Faller-buss klarar av?

Om man nu inte vill ha Fallers tyska fordon, är det svårt att "byta" kaross?

Jag tror inte att Faller misstycker om du lägger deras skisser i informationssyfte.
H0 2R DCC

kilowatt

• Stammis
« Svar #10 skrivet: sön 15 nov 2009, 14:20:46 »
Jag har precis samma funderingar som "MagnusP3" Jag kör tyskt epok2, ånga, så det skall ju vara oldtimerfordon för min del.

ub

• Veteran
« Svar #11 skrivet: sön 15 nov 2009, 15:23:23 »
När det gäller radier så beror det på om man kan tänka sig att köra lastbilar utan släp. Släpen kräver större radier. Jag har provat mig fram till radierna 13 och 19 cm för tvåfilig väg, man kan gå ned någon cm till men då ligger man på gränsen. Kör man med släp måste man ha 8 cm mellan trådarna i kurvorna. Faller brukar ange 15 cm som minsta rekommenderade radie vilket skulle ge 15 och 23 cm för tvåfilig väg i kurva och 6 cm mellan trådarna på raksträckorna.OBS att radierna här är trådens radie vägen måste förstås vara bredare.

Någon sträckning kanske bara ska trafikeras med personbilar och då kan radien vara betydligt skarpare, jag har inte testat hur skarp.

Ombyggnad har jag inte testat men axelavståndet på dom lastbilar och postbussen som jag har är 56 mm. Sedan varierar bredden på bakaxeln mellan olika fordon.

Det finns en kille i Tyskland som bygger egna underreden, man kan just nu beställ Brekinas Saab, Duett, Volvo 144 och Amazoner från honom. Anders på Tågcentralen i Eskilstuna kan ta hem dessa.

Jag har köpt en Amazon och den fungerade bra. Dom är inte så mycket dyrare än en vanlig Fallerbil.

Mvh UB

kilowatt

• Stammis
« Svar #12 skrivet: sön 15 nov 2009, 17:01:50 »
Citat från: ub
Det finns en kille i Tyskland som bygger egna underreden, man kan just nu beställ Brekinas Saab, Duett, Volvo 144 och Amazoner från honom. Jag har köpt en Amazon och den fungerade bra. Dom är inte så mycket dyrare än en vanlig Fallerbil.

Mvh UB

Har Du någon mera information om den killen Tyskland som bygger om? Hemsida, Mailadress, något ööverhuvud taget

ub

• Veteran
« Svar #13 skrivet: sön 15 nov 2009, 17:52:41 »
Här är hemsidan, bilarna hittar man om man väljer pkw i vänsterspalten.
http://www.bau187pkw.de/index.php

Mvh UB

alsum

• Veteran
  • alsum
« Svar #14 skrivet: mån 16 nov 2009, 06:48:47 »
Kan använda vanligt Fleischmann och Roco transformator? Är bara speciell transformator? Lastbilen kan ombygga till buss? Kan bilen kör sakta?  Ja ser alla vakna och förvånad bilar på anläggningen. Mycket trevligt Faller Car.

kilowatt

• Stammis
« Svar #15 skrivet: mån 16 nov 2009, 07:22:18 »
Du laddar bilarna med en batteriladdare som följer med bilen, tråden är bara att styra efter.

Bo

• Gäst
« Svar #16 skrivet: mån 16 nov 2009, 07:25:41 »
Detta måste bli oerhört dyrt med de priser som var och ett ekipage kostar.
1 bil 95eur x 100bilar minimum.

HUGA

/Bo

alsum

• Veteran
  • alsum
« Svar #17 skrivet: mån 16 nov 2009, 07:48:17 »
Jaså batteriladdare. Häpp. 95 eur = 950 kr.? Ja oerhört dyr.

kilowatt

• Stammis
« Svar #18 skrivet: mån 16 nov 2009, 08:53:01 »
köper man 100 bilar utgår jag från att det blir mängdrabatt.........

skalman72

• Användare
  • Antal inlägg: 38
« Svar #19 skrivet: mån 16 nov 2009, 12:35:48 »
hej är detta saker så man kan bygga sig "egen" bil ? alltså köpa en tradera bil eller liknande och klämma i detta ? svårt och pilligt i så fall antar jag.

http://www.bau187pkw.de/index.php/cat/c37_Kits.html
SM2:a i startpistol -64, 3:a i lim pistolfinalen i Krakow 1972 och KM spikpistol Skanska -86

Meccanopojken

• Användare
  • Antal inlägg: 208
« Svar #20 skrivet: mån 16 nov 2009, 13:10:34 »
Citat från: Bo
Detta måste bli oerhört dyrt med de priser som var och ett ekipage kostar.
1 bil 95eur x 100bilar minimum.

HUGA

/Bo
Vi kan ponera ett MJ-bygge där 100 ekipage minimum kan köra. Vägsträckan blir ganska lång, allt som ska finnas längs dessa vägar i form av stadsmiljöer och landskap kräver stora ytor som i sin tur kräver en lokal med ljus, ventilation och värme samt personalutryme. Förlåt, jag höll på att glöma modelljärnvägen eller vi ska kanske kalla den järnvägsmodell för vi pratar inte om något som barn leker med utan något som serut och fungerar som en riktig järnväg. Om dom 100 bilarna är oerhört dyra, måste vi nu se astronomiska summor, till detta måste vi lägga det styrsystem som får biltrafiken att ge ett realistiskt intryck.
Till mitt egna privata MJ-bygge, upplever jag att kostnaden för några bilar av denna typ är helt aceptabel, något som höjer realismen och som är väl värt pengarna!

Bo

• Gäst
« Svar #21 skrivet: mån 16 nov 2009, 14:50:08 »
Några bilar ska alltså köra runt och andra icke styrande bilar stå stilla.
100bilar är inget om vi ser till trafikmängden

100 bilar x 95eur blir en enorm summa för att ha dessa ekipage till att köra runt.

Vägsträckan blir inte alls så lång C/C mellan bilarna ca 15-25cm blir inte många meter med en dubbetrafik.

Då anser jag det finns bättre sätt att lägga pengarna på inom MJ-hobbyn.

/Bo

ub

• Veteran
« Svar #22 skrivet: mån 16 nov 2009, 15:12:29 »
Bo, du tänker alltid så stort, Malmö station och en huvudled i rusningstrafik.
Varför inte någon lämplig småstad istället?
Mvh UB

Meccanopojken

• Användare
  • Antal inlägg: 208
« Svar #23 skrivet: mån 16 nov 2009, 15:37:15 »
Citat från: Bo
Några bilar ska alltså köra runt och andra icke styrande bilar stå stilla.

100bilar är inget om vi ser till trafikmängden

100 bilar x 95eur blir en enorm summa för att ha dessa ekipage till att köra runt.

Vägsträckan blir inte alls så lång C/C mellan bilarna ca 15-25cm blir inte många meter med en dubbetrafik.

Då anser jag det finns bättre sätt att lägga pengarna på inom MJ-hobbyn.

/Bo

Svar1: Ja, på parkeringsplatser tar jag billigare bilar.

Svar2: Ja, Det var du som valde siffran.

Svar3: 100 *95=9500eur, om det är en enorm summa ska du nog inte bygga MJ i den storlek som du skryter med.

Svar4: Nja, Prova att hantera 100 Faller car bilar, dubbelfiligt, mötande trafik och bilar som svänger av och på i olika filer samt trafikljus. Avståndet mellan bilarna får nog vara mer än 15-25 cm. Om du får det att fungera är jag beredd att betala entre för att se det!

Svar5: Ja, 3-4 bilar på en hemma bana tror jag på.

Prova att bygga en Faller car bana i rimlig storlek, sedan är det lättare att diskutera vad som är möjligt.

Bo

• Gäst
« Svar #24 skrivet: mån 16 nov 2009, 17:45:46 »
[/QUOTE]

Svar1: Ja, på parkeringsplatser tar jag billigare bilar.

Svar2: Ja, Det var du som valde siffran.

Svar3: 100 *95=9500eur, om det är en enorm summa ska du nog inte bygga MJ i den storlek som du skryter med.

Svar4: Nja, Prova att hantera 100 Faller car bilar, dubbelfiligt, mötande trafik och bilar som svänger av och på i olika filer samt trafikljus. Avståndet mellan bilarna får nog vara mer än 15-25 cm. Om du får det att fungera är jag beredd att betala entre för att se det!

Svar5: Ja, 3-4 bilar på en hemma bana tror jag på.

Prova att bygga en Faller car bana i rimlig storlek, sedan är det lättare att diskutera vad som är möjligt.

[/QUOTE]

VILKEN ENERGI DU KAN LÄGGA PÅ MIG. :lol:  :lol:

Angående MJ stl, så har jag inte skrytet med något, däremot förverkligat min prototyp av Malmö Cenrtral stn byggnad, som jag kommer att forsätta bygga utifrån det skal jag har byggt.

Angående vagnar och lok skryter jag inte med. JAG BYGGER EFTER BÄSTA FÖRMÅGA.

Övriga komplement till MJ. BYGGER JAG

Så att jag skulle skryta över stora inköp vet jag inte var du får detta ifrån.

/Bo