Författare Ämne: Ur vitrinerna  (läst 180168 gånger)

HJP

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.075
SV: Ur vitrinerna
« Svar #375 skrivet: fre 10 jan 2014, 10:16:16 »
Märklinloket är inte fel, visar bara El.12 i leveransutförande. Loken gick kortkopplade á la Märklin under åren 1954-1967.
Från 1967 häktade NSB på den tredje halvan + att man monterade de extra buffertarna.
****
Ooops! Det måste ha ramlat ur min minnesbank  :oops:

Alltså, vill man ha sin El.12-modell som de såg ut 1967-1990 (slopningsåret) bör man dels montera dessa buffertar, samt måla dit den "Staffage-gula" dekorlinjen runt om  :)
****
Och ta upp en dörr på fronten. Eller fanns den vid leverans?

HJP

Precis HJP,  frontdörrar fanns inte från början, så de måste tas upp på varje lokhalva  ;)
Plus övergångsbryggor! Dessutom bryggor i taknivå mellan mitt- och ändhalvorna  ...
****
Tack, då fick jag lära mig något nytt.
Bildgooglade på "El12-lok", och hittade ett leveransfoto som bekräftar din uppgift.

HJP

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #376 skrivet: mån 13 jan 2014, 16:26:01 »
Längsta "fasta lokkombinationen" på malmbanan är ändå MTAB IORE, utan konkurrens



Modellen är från 2013, med senaste logotyperna på långsidorna.




Här en jämförelse mellan MTAB:s båda bjässar. Dm3 slopades som bekant förra året...  :'( :pinch:

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #377 skrivet: tis 25 feb 2014, 22:34:20 »
Om ett år sisådär, har vi en ny snabbtågssoperatör på svenska spår
http://www.mynewsdesk.com/se/mtr/pressreleases/mtr-express-satsar-700-miljoner-paa-nya-klimatsmarta-taag-927774.

SJ:s kassako Stockholm-Göteborg får nu ta upp fajten med MTR, som bekant redan driver Sthlms T-bana.
Med sprillans nya röda tåg och med namnet MTR Express får man väl ge dom en lyckospark.

Tågtypen förresten, finns redan hos NSB i Norge:





Schweizbyggda "Flirt", här som NSB BM 75.  Byggda 2012-2014, i 27+41 st 5-delade sätt (tillsammans med BM 74).
MTR har endast beställt blygsamma 6 st motsvarande tåg.


Passar på att visar ett mer gammelnorskt tåg, från 1940-talet:





NSB BM 88, dieselhydrauliska 3- delade motorvagnar. Avgasröret är här en innovativ lösning, vridbar som en vindflöjel  ;)
Men ser annars ut som en liten jetmotor.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #378 skrivet: fre 14 mar 2014, 16:07:14 »
Nyaste svenska elloktypen: Siemens "Vectron"




Skandinaviska Jernbanor litt 193 (2013, 2 st)
Leasade från Railpool, används i "Blå Tåget"


Och så en jämförelse mellan Vectron och två andra svenskar...


« Senast ändrad: fre 14 mar 2014, 16:57:58 av jorgen.edgar »

The Tram Man

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 351
SV: Ur vitrinerna
« Svar #379 skrivet: sön 16 mar 2014, 16:17:00 »
Trevligt! Jag gillar de loken, men jag tror nog ändå att jag föredrar när de använde 185 lok.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #380 skrivet: sön 13 apr 2014, 15:24:44 »
Trevligt! Jag gillar de loken, men jag tror nog ändå att jag föredrar när de använde 185 lok.

Tja, deras 185-lok (alias Traxx) hade sin begränsning i Sth, 140 km/h. Vectron har ju svindlande 160 km/h...!
Loket matchar m a o bättre vagnmaterialet i Blå Tåget.

Här är SkJ 193-modellen inordnad i glasskåpet på SvJvm/Gävle:




En annan ny (?) fordonstyp på svenska spår är denna:





Före detta Pågatåget, Krösatåget X11 i ny kostym.  Ombyggda 2014, antalet enheter har jag inte i huvudet.

The Tram Man

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 351
SV: Ur vitrinerna
« Svar #381 skrivet: sön 13 apr 2014, 21:01:06 »
Tja, deras 185-lok (alias Traxx) hade sin begränsning i Sth, 140 km/h. Vectron har ju svindlande 160 km/h...!
Loket matchar m a o bättre vagnmaterialet i Blå Tåget.

Det må så vara, och jag förstår att hastighet spelar en väldigt stor roll i järnvägsindustrin. Men som tågfotograf så tycker jag att 185:orna såg bättre ut, både på bild och på riktigt.

En annan ny (?) fordonstyp på svenska spår är denna:





Före detta Pågatåget, Krösatåget X11 i ny kostym.  Ombyggda 2014, antalet enheter har jag inte i huvudet.

De där är så himla snygga tycker jag. Jag brukar inte gilla fordon som är målade nästan helt vitt, men det är något med de där.

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.692
SV: Ur vitrinerna
« Svar #382 skrivet: sön 13 apr 2014, 21:11:53 »
Snyggt, du håller tempot uppe! Jag vet inte riktigt om jag tycker om Vectron-lokets design eller inte, grill känns mera som lastbil eller personbil, men jag förstår att Blå Tåget väljer att byta till något med STH 160 för att kunna hålla tempot på västra stambanan.

Sista månaden har jag sett Vectron-loken från SkJB dra en godståg på västkustbanan, de har ju ett i reserv nu, även sett en gul RC (Infra Nord) dra ett containertåg.   
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #383 skrivet: mån 14 apr 2014, 12:41:32 »


Det må så vara, och jag förstår att hastighet spelar en väldigt stor roll i järnvägsindustrin. Men som tågfotograf så tycker jag att 185:orna såg bättre ut, både på bild och på riktigt.


Traxxloken ("185") är snygga lok! Stilren och tidlös formgivning. Men det är ändå välgörande för mina gamla tågögon att se en ny helt ny loktyp i Sverige, och då speciellt i resandetåg :up:   Rc-loken t ex (också stilrena), börjar man ju liksom kunna nu efter 47 års tjänstgöring...

Vad gäller Traxx, torde detta nu vara den mest utbredda loktypen i västra Europa. Dess flesta varianter har jag tjôtat om här:

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=3803.msg79801#msg79801

Ett par nykomlingar är dessa DB-lok:


DB 146.5 (2013, 27 st) avsedda för IC-trafiken



DB 245 (2013, 200 st beställda). Ersättare för diesellok 218 i resandetåg. Bestyckad med fyra (!) dieselmotorer!



Snyggt, du håller tempot uppe! Jag vet inte riktigt om jag tycker om Vectron-lokets design eller inte, grill känns mera som lastbil eller personbil, men jag förstår att Blå Tåget väljer att byta till något med STH 160 för att kunna hålla tempot på västra stambanan.

Sista månaden har jag sett Vectron-loken från SkJB dra en godståg på västkustbanan, de har ju ett i reserv nu, även sett en gul RC (Infra Nord) dra ett containertåg.

Tack LeoArietis!  SkJB Vectron i godståg var nytt för mej. Loket ar ju iofs en "Mädchen für alles", som tüskarna säger!




343kaka

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 448
SV: Ur vitrinerna
« Svar #384 skrivet: sön 18 maj 2014, 11:23:35 »
Att dina modeller står sig mot andra "supermodeller" i H0 är ju självklart, måste bara posta en bild där din MDR verkligen smälter in bland de andra loken:



Bästa hälsningar

Johannes

Kör svenskt 70-80-tal, bygger gärna själv.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #385 skrivet: sön 18 maj 2014, 22:08:07 »
Hallå 343kaka,
- tack för bilden  :)  MDR:en ser ju ut att trivas bland bjässarna.

Litet sammanträffande, faktiskt - just nu på g i dressinfabriken:



En ny batch MTR (motortralla), halvfärdiga. Ett till arbetsfordon att förse anläggningen med.

viktor96

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 314
SV: Ur vitrinerna
« Svar #386 skrivet: mån 26 maj 2014, 15:22:19 »
Tjena! Kan du inte lägga upp någon bild på Tågab Tmy:n?

 :)
Tågåkeriet I Bergslagen AB!

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #387 skrivet: tis 27 maj 2014, 09:22:55 »
Tjena! Kan du inte lägga upp någon bild på Tågab Tmy:n?

 :)

Hallå!
Min TMY-modell är inlåst i en monter på SvJvm, enda bilden jag har f n är denna:



= reprisbild, redan visad bak i tråden...
Tågab TMY tillsammans med några andra GM-maskiner.

alsum

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.973
  • alsum
SV: Ur vitrinerna
« Svar #388 skrivet: tis 27 maj 2014, 14:59:42 »
Övre bilden visade T66 och jätte snyggaste modell.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #389 skrivet: tis 27 maj 2014, 16:55:21 »
Övre bilden visade T66 och jätte snyggaste modell.

T66 är "fulsnygg" tycker jag, lång och extremt slank. Med lite korg och mycket underrede - very British!!

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #390 skrivet: lör 02 aug 2014, 16:51:18 »
MTAB IORE igen:  här de båda målningarna tillsammans, som jämförelse.




Den övre modellen visar den ursprungliga designen, som nu ersatts av "fjäll-loggan" plus lite ny märkning...

Även MTAB:s växellok T46 har begåvats med detta.

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.533
SV: Ur vitrinerna
« Svar #391 skrivet: lör 02 aug 2014, 17:42:47 »
Jörgen, jag beundrar dig. Du är en sann artist. För att vara hantverk fattar jag inte hur du får till det. Har du själv koll på hur många 100 000 lok och bussar du har byggt? De finns ju över hela Sverige.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #392 skrivet: lör 02 aug 2014, 23:11:26 »
Jörgen, jag beundrar dig. Du är en sann artist. För att vara hantverk fattar jag inte hur du får till det. Har du själv koll på hur många 100 000 lok och bussar du har byggt? De finns ju över hela Sverige.

Tackar för värmande ord, Spirre! 
Några jättemångatusen lok/bussar har jag inte fått ihop ännu (I wish... !)

Men min samling lok & motorvagnar i N (som vitrinmodeller) ligger väl på över 1800 st, varav ca 600 med svensk förebild.
Bara att räkna in dom bakåt i tråden  ;)
Antal kundmodeller har jag inte den blekaste, men gissningsvis ett hundratal per år - i olika skalor och svårighetsgrader.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #393 skrivet: lör 06 sep 2014, 23:32:15 »
250-klubben!

Sverige har som bekant (ännu) inga höghastighetståg, dvs tåg med sth >250 km/h.
Låt oss ta en titt på kontinenten, där sådana funnits sedan 35 år tillbaka. I kommersiell drift, alltså.

Tyskland



DB 401 ICE 1 (1989, 280 km/h)
DB 402 ICE 2  (1995, 280 km/h)




DB 403/ 406 ICE 3  (1999, 330 km/h)
DB 407 ICE 3M/ Velaro D  (2014, 320 km/h)


Schweiz



SBB  ETR 610  (2009, 250 km/h)


Italien



FS  ETR 460  (1995, 250 km/h)
FS  ETR 480 "Frecciargento"  (1997, 250 km/h)




FS  E 404/ ETR 500 "Frecciarossa"  (1998, 300 km/h)
FS   E 414 "Frecciabianca" (Ex. ETR 500, ombyggd 2006, 300 km/h)




FS ETR 600 "Frecciargento"  (2007, 250 km/h)
FS ETR 610 ex. Cisalpino  (2009, 250 km/h)




NTV ETR 575 ".italo"  (2011, 300 km/h)
FS ETR 1000 "ETR 400"  (2014, 360 km/h - obs!)


Fler fräsiga snabbtåg kommer...  :)


« Senast ändrad: tis 09 sep 2014, 21:24:39 av jorgen.edgar »

Olle Sahlin

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 151
SV: Ur vitrinerna
« Svar #394 skrivet: tis 09 sep 2014, 17:46:12 »
Dina modeller är ju som alltid väldigt fina, men den där ETR 610 var verkligen inte vacker! Ser ut som en sko för någon med synnerligen konstiga fötter!

alsum

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.973
  • alsum
SV: Ur vitrinerna
« Svar #395 skrivet: tis 09 sep 2014, 18:18:25 »
ETR 575 lika som Ål form. :D

3R AC

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 569
SV: Ur vitrinerna
« Svar #396 skrivet: tis 09 sep 2014, 21:50:46 »
ETR 575 lika som Ål form. :D
Och dom är ju "hala". :) Ser klart mer intressant ut än X2000 i alla fall. Vackra byggen som alltid. :up:
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #397 skrivet: tis 09 sep 2014, 22:20:32 »
Dina modeller är ju som alltid väldigt fina, men den där ETR 610 var verkligen inte vacker! Ser ut som en sko för någon med synnerligen konstiga fötter!

Vacker eller inte - formgivaren bakom ETR 610 är en viss italienare vid namn Pininfarina, han torde iaf vara nöjd med resultatet.  "Med ett utseende som bara en mor kan gilla", som det heter ;)   Så här ser den ut i skala 1:1  http://www.rail-pictures.com/1024/the-sbb-white-train-iii-6950.jpg

Alsum: fler fula snabbtåg kommer. Förutom ålar, även annat ur faunan...




Frankrike



SNCF TGV PSE "Paris Sud-Est"  (1978, 270 km/h)
PTT TGV  (1978, 270 km/h)  TGV för postbefordran.





SNCF TGV A "Atlantique"  (1988, 300 km/h)
SNCF TGV R "Reseau"  (1992, 320 km/h)




SNCF TGV Duplex   (1994, 320 km/h)
SNCF TGV Euro-Duplex   (2011, 320 km/h)




SNCF TGV POS "Paris-Ostfrankreich-Süddeutschland"  (2007, 320 km/h)




THALYS  TGV-PBA "Paris-Bryssel-Amsterdam"  (1995, 300 km/h)
THALYS  TGV-PBKA "Paris-Bryssel-Köln-Amsterdam"  (1996, 300 km/h)




Eurostar  Class 373 Eurostar  (1993, 300 km/h)  Frankrike/Belgien-London
Eurostar  Class 374 Eurostar  (2014, 320 km/h.  Siemens Velaro )

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #398 skrivet: fre 12 sep 2014, 23:20:05 »
Jag har sparat de "fulaste" nosarna till sist  :cool:

För Er som ännu inte tröttnat:

Nederländerna



HSA/ FYRA  4800/ V250 "Albatros"  (2009, 250 km/h). Projektet slopat 2013, ordern annulerad.
Tillverkare: AnsaldoBreda säger väl allt.....


Spanien (Normalspår)



RENFE  S 100 "AVE"   (1991, 300 km/h)
RENFE  S 102 "AVE/Talgo 350"  (2005, 330 km/h)




RENFE  S 103 "Velaro E"   (2005, 350 km/h obs!)
RENFE  S 104 "AVRE"   (2003, 250 km/h)
RENFE  S 114 "AVANT"   (2008, 250 km/h)




RENFE  S 120  (2004, 250 km/h). Variabel spårvidd.
RENFE  S 121  (2009, 250 km/h). Variabel spårvidd.




RENFE  S 130  "Talgo 250"  (2007, 250 km/h). Variabel spårvidd. Finns även som dieselvariant (S 730)
RENFE  S 105  "Oaris"  (2011, 350 km/h, obs!). Prototyp.



jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 717
    • Jörgen Edgars hemsida
SV: Ur vitrinerna
« Svar #399 skrivet: ons 31 dec 2014, 11:39:12 »
En liten en, så här på årets sista timmar:






SJ:s enda elektriska lokomotor, litt Za (1953, 3 st)
Modellen är en repris, den gamla - byggd för jättelängesedan - är visad tidigare i tråden.

Gott Nytt År allihop!