Författare Ämne: Ur vitrinerna  (läst 174184 gånger)

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Ur vitrinerna
« Svar #25 skrivet: mån 18 feb 2008, 21:14:33 »
XF1, vilken lattjo liten pryl  ;)
Kanske lite skämsigt, men jag hade ingen aning om att något sådant funnits...
Snygga byggen Jörgen  :clap:


jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #26 skrivet: mån 18 feb 2008, 21:31:39 »
Citat från: berraf
XF1, vilken lattjo liten pryl  ;)
Kanske lite skämsigt, men jag hade ingen aning om att något sådant funnits...
Snygga byggen Jörgen  :clap:

Tackar!

Jag var också helt ovetande om denna skapelse tills jag fick syn på den i "HNJ-boken" för ett par år sen! Och upptäckte, hemska tanke, en lucka bland mina SJ-motorvagnar  ;)

Får man väl dra lite fakta då:

SJ XF1 21-23 (3 st), tidigare HNJ 4-6.  Byggd av DEVA 1925, till SJ 1945.
Slopad 1958, skrotad året därpå.
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 20:47:22 av jorgen.edgar »

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #27 skrivet: sön 02 mar 2008, 16:47:01 »
Var i JVM/Gefle igår och plåtade lite!
 
Ur vitrinerna plockade jag bl a TGOJ Bt, i alla tre utförandena.
Längst ned i moderniserat Rc-stuk (bakflyttad dörr, nya sidofönster, skyddskåpor över luftintagen, lyktor typ "grisögon" m m) från 1980-talet.
Har alltid lekt med tanken: Rc med framflyttad dörr och SJ-brun.... :wacko:




Sen har vi då Ma från samma operatör:



Mer TGOJ kommer!

 
/Jörgen
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 20:48:25 av jorgen.edgar »

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Ur vitrinerna
« Svar #28 skrivet: sön 02 mar 2008, 18:46:35 »
Jag vet att jag upprepar mig, men det är väldigt, väldigt snygga byggen du visar Jörgen!
Tack  :clap:


jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #29 skrivet: sön 02 mar 2008, 20:40:10 »
Citat från: berraf
Jag vet att jag upprepar mig, men det är väldigt, väldigt snygga byggen du visar Jörgen!
Tack  :clap:


Tack själv! Upprepa på dej du, Berraf, bara kul  :)

Det finns dock säkert andra som tycker jag spårat ur helt...
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 20:49:33 av jorgen.edgar »

Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
Ur vitrinerna
« Svar #30 skrivet: sön 02 mar 2008, 20:45:23 »
Citat från: jorgen.edgar

Det finns säkert andra som tycker jag spårat ur helt...!


Låt dom hållas, vem hade annars dokumenterat vår järnvägshistoria på ett så snyggt sätt. :clap:
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

aNders

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.318
Ur vitrinerna
« Svar #31 skrivet: sön 02 mar 2008, 22:12:18 »
Dina modeller spårar aldrig ur  :up:

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #32 skrivet: sön 02 mar 2008, 22:50:58 »
Tack, grabbar!


Citat från: aNders
Dina modeller spårar aldrig ur  :up:

I o f s sant, "statiska vitrinmodeller" står där dom står  ;)
Dock händer det i JVM att en del av modellerna hoppar omkring på hyllplanen i allsköns positioner av vibrationerna (dörrar som smäller igen och sjövilda skolklasser). Lite dubbelhäftande tejp brukar göra susen.

 En bonusbild framåt natten:

 

 TGOJ/TKAB/TÅGAB Rc2.
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 20:50:27 av jorgen.edgar »

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #33 skrivet: tor 06 mar 2008, 22:17:22 »
En tilll bukett med Rc, här i aktuella färger:
 


 
Nedan har vi  Rc5 i originalmålning, och därunder de två märkliga provmålningar nr 1377 fick
i mitten på 1980-talet ("Silverfemman" resp. "Discoloket"). Längst ned Rc6 i 90-talsmålning.



 
/Jörgen
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 20:52:35 av jorgen.edgar »

Grimstagubben

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 227
    • http://www.grimstagubben.se/MJ/
Ur vitrinerna
« Svar #34 skrivet: fre 07 mar 2008, 11:52:26 »
Som vanligt mycket snygga modeller.
 

Den Svata SJ-varianten som jag nyligen fått leverans av från Nmodell undrar jag

vilka år som den var aktiv. Ser den inte vara med bland de du kalla aktuella.
Bästa MJ-Hälsningar
Börje

Bygger ny anläggning i N-skala efter paus från 1985 till jan 2006

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #35 skrivet: fre 07 mar 2008, 22:35:35 »
Citat från: Grimstagubben


Den Svata SJ-varianten som jag nyligen fått leverans av från Nmodell undrar jag
vilka år som den var aktiv. Ser den inte vara med bland de du kalla aktuella.

Mitt svartjobb Rc6 bär en i högsta grad aktuell färgsättning (kolla bildtexten ovanför Green cargo-Rc!) :)
Och kommer att vara aktiv i mååången år framöver, första svarta loket målades om 2006.

Återstår att se om den färgen håller över en ny generaldirektör?!

Rc-kollektionen är inte komplett utan några av de maskiner som ASEA exporterade till andra länder, ofta licensbyggda:



Uppifrån ner:

ÖBB Rh 1043 (Österrike)
JZ 441           (Forna Jugoslavien)
AMTRAK AEM7  (USA)
AMTRAK X995 (USA, Rc4 som provlok)
RAI 40-700    (Iran)



Samt norska El.16, här som hemvändare i svenska målningar!
Fast nu är dom ju tillbaka i Norge igen, hos CargoNet.

 
/Jörgen
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 20:54:23 av jorgen.edgar »

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #36 skrivet: tor 13 mar 2008, 20:51:40 »
Några av mina "dadelaskar", Y6-generationen.
Resgodssläpens varianter sporrar verkligen till att få komplett...
 


Elrälsbuss X16
Dieseldito Y6
Släpvagn UBF6Y
Postsläp UDF15
Resgodssläp UF
Dito            UFV

Lite fler modeller finns här http://jorgenedgar.se/

 
JörgN
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 20:56:19 av jorgen.edgar »

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Ur vitrinerna
« Svar #37 skrivet: tor 13 mar 2008, 21:13:09 »
Dadelaskar, det hade jag inte hört förut ;)
För mig är Y6 det svenskaste som finns och jag får väldigt goda känslor när jag ser ditt fantastiska arbete Jörgen!


jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #38 skrivet: tor 13 mar 2008, 21:22:32 »
Citat från: berraf
Dadelaskar, det hade jag inte hört förut ;)


Detta är egentligen den danska folkhumorns benämning på sina motsvarande "skinnebusser"!
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 20:57:07 av jorgen.edgar »

AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
Ur vitrinerna
« Svar #39 skrivet: fre 14 mar 2008, 14:43:37 »
Citat från: jorgen.edgar


Rc-kollektionen är inte komplett utan några av de maskiner som ASEA exporterade till andra länder, ofta licensbyggda:

 

<klipp>

 

Uppifrån ner:

 

ÖBB Rh 1043 (Österrike)

JZ 441           (Forna Jugoslavien)

AMTRAK AEM7  (USA)

AMTRAK X995 (USA, Rc4 som provlok)

RAI 40-700     (Iran)

 

<klipp>

 

/Jörgen

 

Rumänien har Juggebyggda RC, vill jag minnas. Har du fått med dem? Class 43/44 (eller?):
http://cfr.stfp.net/?class=43&la=E

Läs om Rumänien här: http://en.wikipedia.org/wiki/C%C4%83ile_Ferate_Rom%C3%A2ne

Andersson i Rakvattnet

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #40 skrivet: fre 14 mar 2008, 21:06:39 »
Citat från: AiR

Rumänien har Juggebyggda RC, vill jag minnas. Har du fått med dem? Class 43/44 (eller?):
http://cfr.stfp.net/?class=43&la=E

Läs om Rumänien här: http://en.wikipedia.org/wiki/C%C4%83ile_Ferate_Rom%C3%A2ne

Nej, den varianten har jag inte byggt!
Öststatsländer började jag aldrig bygga för 30 år sedan - då när järnridån ännu rådde, och är än i dag en vit fläck.
Det fanns helt enkelt för få bilder och ännu färre ritningar i omlopp. Brorsan (som brukar plåta lok åt mej runt Europa) hade väl hamnat i Sinkabirum om man halat upp kameran vid någon station.

Juggarna och rumänerna m fl hade/har även en 6-axlig variant i stora mängder, 060-EA,
baserad på ASEA:s El.15. Den har jag i Gävle :)


Tack för bildlänkarna, Andersson! Genast mer upplyst...


Jörgen
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 20:58:41 av jorgen.edgar »

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #41 skrivet: mån 24 mar 2008, 20:45:41 »
Försvunna varianter ur X10-familjen. Upphittade igen!
 


Överst MLT X10 (Pågatågen, Malmö) som de såg ut på 80-talet, därunder
VL X10 (Västmanland), GL X10 (Göteborg), XT X10 (X-trafik) samt UL X10 (Uppland)
Alla utom Malmö & Göteborgsvagnarna tillhör idag SL-flottan!



SL:s X10 i "X1-målning" med fartränder, därunder GLAB X11 i 90-tals-spektra samt MLT X11 aktuell design, men gåsloggan är idag utbytt mot dubbelpilarna.


Jörgen
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 21:00:54 av jorgen.edgar »

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Ur vitrinerna
« Svar #42 skrivet: mån 24 mar 2008, 22:00:23 »
Med viss envishet fortsätter jag med omdömet: Jättebra Jörgen  :clap:
Som alltid kul när du tar fram något ur vitrinerna...


jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #43 skrivet: mån 24 mar 2008, 22:51:55 »
Jag är lika envis jag- ni får väl bära ut mej om det blir för mycket..  :wacko:  :)   Det finns ett tusental till, fast nu stänger jag vitrinen för ikväll!

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #44 skrivet: tis 25 mar 2008, 20:07:13 »
Sen har vi då...
 



SJ X12, VT X14 (Vättertåg) och Ötraf X14 (Östgötatrafiken)
Ötraf hade ju en rätt smakfull design, innan man för ett par år sedan bytte till:




Tja, vad ska man kalla den målningen? Lite crazy...
SL X420 råkade också fastna på filmen!
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 21:02:07 av jorgen.edgar »

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #45 skrivet: mån 31 mar 2008, 22:52:14 »
Dessa småttingar höll på att trilla mellan fingrarna under arbetet:
 



SJ:s första o minsta lokomotorer litt Z ,"Bjurströmmare".
Här i tre varianter: Zm med öppen hytt (ursprungsutförande 1926) och svartmålad.
Sedan en Z med sluten smal hytt, samt det breda hyttalternativet.




Notera SJ-emblemet "metkroken" på svartbygget...


Jörgen
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 21:02:59 av jorgen.edgar »

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #46 skrivet: tor 03 apr 2008, 22:47:32 »
SJ-lokomotorer några nummer större:


Z43 i dom tre utvecklingsfaserna, de två övre är Kockums tillv. (1951 resp 1954) därunder den lite sportigare från KVAB (1958).
Underst en Z49 typ "toffla".
 

Z5 med gengasaggregat från 1941 (senare Z49),
Z61, Z62, Z63 (alla 1956-57) och Z64 (1953).
Den senare visar loket i ombyggt utförande (anno 1978).
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 21:08:44 av jorgen.edgar »

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #47 skrivet: ons 09 apr 2008, 23:00:25 »
Tycker det är dags att ladda upp bilder på mina svenska diesellok!
Finns några att välja på...vi värmer upp med SJ:s V-lok:

 


SJ V1 (English Electric 1949)

 


V3 (Esslingen 1952-54) i de två varianterna: "Göteborgs-V3" med kort hytt (överst) och därunder med det förlängda hyttutförandet, fanns bl a i Stockholm.   
V2 (Nohab 1949) med den ovanliga axelföljden A´Bo A´ (Även A´AA A´ :???: )

 


En påtaglig skillnad mellan V3-varianterna syns här: göteborgs-V3 hade 2 gavelfönster (plus gula stripes) medan den andra har 4 dito. Med några undantag. 



V4 (Henschel 1972)
därunder 2 st V5 (Henschel 1975). Fick SJ-blått från 1991.

 
Coming up: T-loken...
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 21:10:17 av jorgen.edgar »

jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 712
    • Jörgen Edgars hemsida
Ur vitrinerna
« Svar #48 skrivet: tor 17 apr 2008, 22:00:57 »
Här en liten exposé över dieselloken med stort T:
 



Öfverst: SJ:s, Götaverkens och Motala Verkstads provlok T11 (1955)
Sedan följer

- T12, ex SNJ 13 "Månraketen" (Motala Verkstad 1954)
- T31, ex SNJ 11-12  (MaK1951)
- T23 levererade av MaK 1953 som litt Tp, smalspår. Ombyggda 1965 till normalspår.

 


- T21 (MaK 1955)

 


- T41 (Nohab 1956)
- T42 (GM, USA 1953)
- T5, som T42:an var littererad ursprungligen. Här i demonstrationslokets färger!

 


- T43 i 60-tals- resp. 80-talslivré
- T44 i motsvarande...
samt av SJ inhyrda T45 (ASEA 1971). Loken är försedda med boggier typ Rc.
« Senast ändrad: tor 10 jan 2013, 22:10:31 av jorgen.edgar »

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.603
    • http://arstuga.se/jvg.htm
Ur vitrinerna
« Svar #49 skrivet: tor 17 apr 2008, 22:13:25 »
Mums, både Z och T serverat...  :up:  Ytterst smarrigt!
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB