Författare Ämne: En fråga om värde  (läst 378 gånger)

Quaglamorf

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
En fråga om värde
« skrivet: ons 18 apr 2018, 22:58:15 »
Hej på er.
Jag har fått ärva en del Märklin från min pappa som gick bort för två år sedan.
Jag minns bara att jag lekte med dem sporadiskt i början av 80-talet och sedan dess har det legat i diverse lådor.

Min tanke är att sälja delarna till dem som har mer nöje av dem än jag har.

Så min fråga till er är om ni skulle kunna säga till om jag gör några fatala misstag i mina gissningar om värde?
Jag är ganska säker på att detta är H0 format.

Om jag inte har missat total vad det är för något så skulle jag gissa följande.
1st Personvagn 4000
1st Lokaltågsvagn 4520, den i silver.
1st tankvagn Esso 4501
1st Kolstybbsvagn 4511
1st Tippvagn 4513
1st Öppen godsvagn 4503
1st Presenningsvagn 4517
1st Öppen godsvagn med bromskur 4601
1st Öppen godsvagn 4575
1st Täckt godsvagn 4505
1st Släpvagn till Rälsbuss 4018
1st Öppen godsvagn, utan bromskur 311b ( vet inte om det är rätt)
1st Interfrigo Godsvagn #221, från Liliput Österrike? Vet inte om det är rätt heller.
Det är dubbla bilder på några av dem.
Sedan är det två bilder på elektriska stoppsignaler.
Tankarna jag har är att vagnarna är värda ca 50kr stycket? Essovagnen kanske var lite mer då det just var ESSO, 100?
Men ge mig gärna lite feedback på det om ni har lust.

Ljusen har jag fler än två om jag inte minns, tänkte att 2st kanske var värda en 50kr också?

Utöver det så har jag tre lok.
Jag har hittat numren på de två första, 1st Ånglok 3029 samt 1st Ånglok 81004 men den tredje har jag inte hittat mer än att den heter MS800.
Jag har planer på att dels funktionstesta dessa samt ta bilder på dem om ni vill se dem.
Tror ni att ni skulle kunna ge mig en generell bild på vad loken är värda? Dessa har jag inte fått någon uppfattning om alls.
Sedan har jag en drös saker "runt omkring" lampor för gator, bänkar, gubbar osv. Men det är inte någon ide att grotta i det nu. Som en första fråga har jag vagnarna ovanför.

Tack så mycket för insläppet och jag hoppas att ni kan sprida lite ljus på detta.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.334
  • On the foothills of the Headlines...
SV: En fråga om värde
« Svar #1 skrivet: tor 19 apr 2018, 11:01:08 »
Kolla avslutade köp på tradera och jämför... allt hänger på om någon är utefter det du har till salu för tillfället. Alltså lagen om tillgång och efterfrågan.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.