Författare Ämne: Uppsala norra - ett minne blott  (läst 9746 gånger)

Hilding

• Användare
  • Antal inlägg: 27
Uppsala norra - ett minne blott
« skrivet: tis 13 okt 2009, 21:27:58 »
Det tidigare stationshuset Uppsala norra har inte använts på länge, och några järnvägsrelevanta attribut finns inte vid huset, men några gånger har jag ändå gått dit och tittat och låtit historien bli mer verklig. I fjol tog jag ett fåtal bilder, i våras desto fler. I augusti brann huset upp, troligen anlagt, med redan innan hände det saker för varje gång jag besökte platsen.

Uppsala norra, 18 juli 2008. Alla mina bilder är tagna från stationsplanen, eller rättare sagt från vad som en gång var det.

Uppsala norra, 28 mars 2009. Mindre än ett år senare är plötsligt det yviga buskaget borta. Någon har tydligen inte helt glömt bort huset.

Uppsala norra, 13 maj 2009. Nej, bortglömt var det inte, för en och en halv månad senare är fönstren på bottenvåningen täckta med spånplattor.

Så läser man i tidningen i augusti hur huset brunnit: http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=941597,00.html

Uppsala norra, 12 oktober 2009. Båda byggnaderna är nu rivna, och det är svårt att ens förstå var husen stod. För att inte tala om det overkliga i att föreställa sig att människor stod här för länge sedan och såg fram mot en tågresa, lyfte sitt bagage och klev på det ångloksdragna tåget.

Ur husen hade en del skräp tydligen rivits ut. Bland några moderna saker låg denna stackars tidning kvar som ett slags hälsning från ett annat sekel, ett annat liv, ett annat Sverige: tidningen Upsala, måndagen den 3 juli 1899.

Här är en sida om Uppsala-Enköpings Järnväg, där Uppsala norra dyker upp på ett gammalt foto från ca 1920: http://www.historiskt.nu/normalsp/uej/uej_snabbf2.html

Vemodigt, som så ofta med dessa gamla småstationer runt om i landet.

Magnus P3

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.208
« Svar #1 skrivet: tis 13 okt 2009, 21:57:06 »
Intressanta bilder och bra länkar!

Ofta känner man ju igen gamla stationshus på arkitekturen, men jag hade aldrig kunnat gissa att detta var en före detta järnvägsbyggnad.
H0 2R DCC

Hilding

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 15 okt 2009, 23:13:43 »
Jag lånade igår Per Rundblads bok om UEJ. Och där läser jag om lokstallarna som finns ca 600 meter väster om stationen. Jag tittade på Eniros Utsikt på kvällen för att se var de låg, och till min glädje fanns de kvar på dessa bilder, som troligen tagits 2006 eller 2007. Men! När jag idag tog mig dit möttes jag av en sorglig syn:

På backen fanns i alla fall vissa spår, som en ljusbrun rälsspik i en murken träbit:

På Enirobilderna syntes samma sak som i Rundblads bok: ett tvåspårigt lokstall som byggts ut med ytterligare två spår. I boken från 1986 läser vi att den första delen av stallet "ingår nu i en cementfabrik." Så! Hade jag kommit dit för 2-3 år sedan hade jag kunnat bjuda på trevliga bilder, men nu är det för sent...

Efter detta dystra kan jag i alla fall visa några fler bilder som jag tog av det nedbrunna Uppsala norra. Några smårutor var utslagna, så man kunde titta in i väntsalen (28 mars 2009):

Här är stationshuset sett från spårsidan, 28 mars 2009:

Och så här yvigt var det året innan, 18 juli 2008, från samma plats:

Hilding

• Användare
« Svar #3 skrivet: fre 16 okt 2009, 14:19:10 »
Ha! Nyss upptäckte jag hur man länkar till kartorna. Så här kommer lokstallarna, sedda från norr: http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&mapstate=1%3B17.60466%3B59.86646%3Bo%3B17.60246%3B59.86781%3B17.60729%3B59.86484%3B620%3B516%3B2%3B1&mapcomp=%3B%3B%3BUppsala%3B%3B%3B75320%3BUPPSALA%3B%3B%3B%3B%3B17.645166397094727%3B59.858367919921875%3B0%3B0%3B%3BUPPSALA%3Bmaps_place.2821965.21%3B0&what=map_adr&searchInMap=1&geo_area=UPPSALA&stq=0&pis=0

Här är stationen: http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&mapstate=1%3B17.61725%3B59.86682%3Bo%3B17.61544%3B59.86801%3B17.61886%3B59.86577%3B620%3B516%3B0%3B1&mapcomp=%3B%3B%3BUppsala%3B%3B%3B75320%3BUPPSALA%3B%3B%3B%3B%3B17.645166397094727%3B59.858367919921875%3B0%3B0%3B%3BUPPSALA%3Bmaps_place.2821965.21%3B0&what=map_adr&searchInMap=1&geo_area=UPPSALA&stq=0&pis=0

Det är dubbelspår vid stationen, uppenbara rester från de fyra spår som en gång fanns där.

I Rundblads bok står det att Uppsala central hade blivit hårdare belastat och därmed fått längre väntetider vid godshanteringen, förutom att det underlättade för folk som bodde i de norra stadsdelarna att ha en station där. Dessutom ville Ekeby bruk ha en station närmare sig. En lustig detalj i samband med detta är att när företaget (bildat 1886) sökte förbättrade transportmöjligheter från platsen var ett alternativ att bygga en linbana ända till Fyrisån, dvs kring 2 kilometer. Men man avskrev det alternativet.

Redigerat 27/12: Upptäckte att Eniro ändrat sina bildadresser; bryr mig inte om att leta fram de nya eftersom jag ändå fått lov att publicera Per Rundblads bilder av byggnaderna. Lägger jag in nya adresserna blir väl de ändrade igen osv. Internet är flyktigt.

Hilding

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 26 okt 2009, 16:21:16 »
På Uppsala stadsbibliotek finns flygbilder från perioden 1934-1950 bevarade, tagna av Oscar Bladh. På en av dessa från 1947 hittar man  - just det!

Ett godsmagasin planerades men blev aldrig av. Det blev bara en lastkaj t v om stationshuset. Framför stationshuset syns spårvägens långa vagnhallar. Man kan också ana hur spårvägen löper förbi, men det syns förstås bättre på kartan nedan. Bilden är en detalj ur följande bild: http://www.uppsala.se/pages/26939/Z-1259-47.jpg

Alla Oscar Bladhs flygbilder finns i Uppsala- och Upplandssamlingen: http://www.uppsala.se/sv/Startsida/Kulturbibliotek/-/Bibliotek/Biblioteken/Stadsbiblioteket/Uppsala---Upplandssamlingen/Oscar-Bladhs-flygfotografier/ (Publicering av bilder därifrån är tillåten i icke-kommersiella sammanhang om man anger källan)

Jag har letat efter lokstallarna på flygbilderna, men de verkar inte ha fotograferats.

Mer fynd: i Nordisk Familjebok finns i en av upplagorna en karta över Uppsala från 1920. Där finner vi stationshuset som nr 86. Rött är spårvagnslinjen. Nr 40 är lärarseminariet, det höga huset i bakgrunden. (Området med lokstallarna hamnade däremot utanför denna karta.)

Redigerat 27/12: Även stadsbiblioteket har ändrat sin sida och därmed alla adresser. Ingen vits att jag anger nya adressen; det rumsteras väl om snart igen. Den som vill se flygbildssamlingen får leta fram den med Google, eller söka på Uppsala kommuns hemsida.

Mölle-Mats1

• Användare
  • Antal inlägg: 353
« Svar #5 skrivet: tis 03 nov 2009, 23:34:01 »
Jag flyttade till Uppsala hösten -77 och blev väl i princip kvar där till våren -90 (med ett knappt tvåårigt uppehåll  87-89 då jag bodde i Morgongåva), och hamnade först i Flogsta. Har vissa minnen av järnvägen till Enköping, som ju då fortfarande var i drift, även om själva Uppsala Norra station lyckades ungå mig helt.
Also sprach der Messerschmitt

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.142
« Svar #6 skrivet: ons 04 nov 2009, 08:29:31 »
Hilding, tack för att du tog dig tid att dokumentera händelseutvecklingen. Alldeles för ofta tänker jag "det där borde jag plåta", när jag väl kommer till skott är det för sent.  :oops:
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Hilding

• Användare
« Svar #7 skrivet: ons 02 dec 2009, 07:45:56 »
Citat från: NerdBoy
Hilding, tack för att du tog dig tid att dokumentera händelseutvecklingen. Alldeles för ofta tänker jag "det där borde jag plåta", när jag väl kommer till skott är det för sent.  :oops:  
Ja, det hade ju varit bra trist om jag knappt hinner upptäcka stationen innan den försvinner och inget som helst finns kvar där. Då skulle det förmodligen vara helt ointressant att besöka platsen. Men så länge stationshuset stod kvar var det faktiskt en speciell känsla att vara där. Och idag kan åtminstone bilderna berätta om den lilla järnvägsstationen som fanns i stadens utkant.

Det finns fler att tacka, som Frisks foto som tagit flera bilder av stationen, tågen, lokstallarna och sedan lämnat in det till Uppsala stadsarkiv, som jag besökt. Och en Gösta Gustafsson som flugit omkring på 1930-talet. Fler bilder kommer senare!

(För de med lokalkännedom: det ensamma huset i bildens överkant till höger är Sverkerskolan.)

Bilden ovan är för suddig för att SJ-lokets nummer ska gå att läsa, kanske står det 1383 eller 1393. Kommentera gärna tåget.

Hilding

• Användare
« Svar #8 skrivet: lör 05 dec 2009, 08:17:48 »

En lokstallsbild har jag också hittat, där lok nr 1 finns med. I Per Rundblads bok om Uppsala-Enköpings Järnväg står att man köpte in två lok av samma typ från NOHAB i Trollhättan inför banans öppnande. Efter förstatligandet 1937 fick de aldrig SJ-nummer. Lok nr 1 skrotades två år senare. Lok nr 2 såldes till Stockholms Gasverk 1942, där det arbetade som "nr 5" till 1960, med skrotning året därpå. Lokstallet är på bilden tillbyggt med de två ytterligare platserna (dvs vänstra delen). När detta skedde anges inte i boken. Men någon gång mellan den tidpunkten och 1939 måste bilden alltså vara tagen.

Mer data om loken för de som så vill: "De var sexkopplade tvillingtanklok med överhettare, yttercylindrar och kolvslider. De hade skruv- och vakuumbroms men utrustades också senare med ångbroms." Pris per lok: 33 900 kr.

Ännu mer data: Lokstallet förbands med stationen med ett 250 meter långt spår. Vändskivans diameter var 12,2 m. Kolbåset rymde 100 ton. Dessutom hade man en förrådsbyggnad där. Och allt som finns att beskåda av detta idag är den usla rälsspik jag fotograferat ovan. Jag och gubbarna har alltså stått på ungefär samma plats, fast 70-80 år mellan varandra, och jag fick nöja mig med att stå och glo på en öde grusplan. Overkligt.

Ångben

• Stammis
  • Antal inlägg: 516
« Svar #9 skrivet: lör 05 dec 2009, 09:24:40 »
Jättetrevliga foton, Hilding :up:  :P  :up: ! Lägg gärna ut mer om du hittar något. Finns det någon spårplan över Uppsala Norra?

Montana

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #10 skrivet: lör 05 dec 2009, 16:17:02 »
Gå in på www.ekeving.se så kan du hitta spårplan för Uppsala norra.

HC

Hilding

• Användare
« Svar #11 skrivet: sön 06 dec 2009, 18:07:15 »
Å, tack för spårplaner och byggnadsritningar! Här är raka spåret till den undersida man ska till: http://www.ekeving.se/p/u/VSSS1938/index.html

Och här kommer ännu en bild ur arkivet. Uppenbarligen i samband med elektrifieringen, när nu den skedde. Det lilla huset hitom stationsbyggnaden är avträdet, som inte fanns kvar när jag fotograferade stationen i våras. På stationshuset finns en utskjutande del, därinne ryms ställverket.

Detalj, där man för övrigt ser att klängväxterna på gaveln inte var något som bara hörde till det övergivna slutstadiet när jag tog bilderna i våras utan fanns med tidigt, under glansdagarna.

Hilding

• Användare
« Svar #12 skrivet: sön 27 dec 2009, 14:14:36 »
Jag ringde Per Rundblad som skrivit om Uppsala-Enköpings Järnväg (SJK:s skriftserie nr 43, 1986). Jag frågade bl a om det fanns några planer på att ge ut en ny upplaga av boken, som är slutsåld sedan länge, och han berättade att det i vart fall fanns mycket extramaterial som inte togs med i boken. Han var kanske inte hågad att ensam ge sig på en omarbetning av boken eftersom han visste hur mycket arbete det skulle fordra, men om några till var intresserade av att ta sig an uppgiften skulle det kanske gå vägen. Sedan krävs ju också att SJK är intresserat, och där är det Lars Olof Lind som ansvarar. Jag har inte kontaktat honom så jag vet inte ännu. Uppgiften är visserligen lockande men jag blir osäker eftersom jag har andra skrivprojekt som kommer att ta tid. Jag antar att det finns en och annan som kan vara intresserad av uppgiften och betydligt fler som skulle vara intresserade av en ny, utökad upplaga av boken?

När Per upptäckte att jag inte hade något eget exemplar hade han vänligheten att skicka mig ett av sina sista exemplar (tackar!), och det är ur det som jag skannat in hans foton av lokstallet och förrådet, de som rivits något av de sista åren. De publiceras på denna sida med hans tillåtelse.

(En rolig extrasak: jag har en liten packe Allt om Hobby från 1970-talet. I ett av de numren, nr 5 1972, finns en artikel om en liten men spännande smalspårsbana i H0. Bruksberget-Koköping heter banan. Artikeln tillhör de som jag fascinerades av eftersom det var så mycket innehåll på en så liten yta (31x68 cm). Byggherre: en ung Per Rundblad.)

Hilding

• Användare
« Svar #13 skrivet: mån 28 dec 2009, 15:19:44 »
Ännu en bild, åter med lok nr 1. Stationshusets lilla utbyggnad som rymmer ställverket sticker in i bildens högerkant. För den som är speciellt intresserad av Uppsalas spårvägar kan jag nämna att jag såg ett antal sådana bilder (10-15 st) i stadsarkivet när jag letade saker från Uppsala Norra, dessutom några bilder på bussar som jag tror var tagna i Stockholm. Det fanns även fler bilder från Uppsala-Enköpings järnväg, men de bästa har jag nog fått med här. Uppsala Norra ligger (låg) alltså 2 km norr om Uppsala C på banan mot Krylbo; direkt efter stationen vek linjen av mot Enköping via bland annat Ekeby bruk. Någon som vet när SJ-sträckan mot Krylbo elektrifierades?

Bo

• Gäst
« Svar #14 skrivet: mån 28 dec 2009, 17:43:31 »
Jag surfade lite och så blev det.
Stambanan Uppsala-Krylbo elektrifierades 1934

Bo

Peter Henriksson

• Användare
  • Antal inlägg: 326
SV: Uppsala norra - ett minne blott
« Svar #15 skrivet: mån 07 nov 2011, 15:33:49 »
Jag ringde Per Rundblad som skrivit om Uppsala-Enköpings Järnväg (SJK:s skriftserie nr 43, 1986). Jag frågade bl a om det fanns några planer på att ge ut en ny upplaga av boken, som är slutsåld sedan länge, och han berättade att det i vart fall fanns mycket extramaterial som inte togs med i boken. snip...

Jag tog en liten tur på cykeln för någon vecka sedan och hade väl denna tråd i bakhuvudet. Sonen och jag cyklade bort till Läbyvad som var en av stationerna på banan. Han tyckte att det var spännande att se att det fanns spår  :P kavr av järnvägen. Vi hittade perrongkanten, lastbrygga och ett av uthusen. Stationen är ett bostadshus. På vägen tillbaka tog jag några bilder. Bland annat denna.

Fotot är taget ganska nära platsen som omslagsbilden är tagen. Tyvärr kunde jag inte stå på samma ställe. Då hade det bara blivit en bild av träd och sly...
Så jag gick cirka 100 meter ner för backen parkerade cykeln och tog fram kameran.
/Peter
Tid: ca. 1930-40