Författare Ämne: North of Misery Eastern Railroad - NoME RR  (läst 3906 gånger)

Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 175
North of Misery Eastern Railroad - NoME RR
« skrivet: lör 15 aug 2009, 09:56:56 »
Byggblogg ja. Trodde aldrig jag skulle blogga. Datorvan är jag, men blogga, näe. Men ska jag blogga om något är det väl min modelljärnväg.

I den här tråden [http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=5100] presenterade jag starten, och där får gärna eventuella kommentarer och frågor ställas. Goda råd är också välkomna. Kritik – jodå, om den är befogad så. Dock inte på min städning eller min bristande ordning.

En bana måste ju naturligtvis ha ett namn. I John Armstrongs bok (Kalmbach) Track Planning for realistic operation (1986) stod namnet ”North of Misery”, och på en spöklik plats i nordöstra USA, någon gång 1945–1955, lite gråkall, trist höstdag passar väl inget namn bättre. Great North of Misey måste det ju vara, varenda liten byväg är ju en ”Avenue”. Eastern är för att placera oss i nordost. Edit: Gnome är ju tomte, och det var ju inte det jag eftersträvade. Alltså blir det NoME RR, North of Misery Railroad.

Tidsperiod – transition era kallar dom den. När järnvägarna gick från ånga till diesel. En del nästan över en natt, andra tog längre tid på sig.

Amerikanskt? Vet inte, men så är det bara.

Nåväl, här är brädhögen som ska bli GNOMERR:

7 mm furuply, 12 mm till gavlarna (hade ett par slattar jag kunde såga till). 21x70 finsågat till den inre förstyvningen. Rullen är elefantmatta, 10 x 170 mm, 40 meter. Men jag får lämna tillbaka överskottet (fördelen med att handla hos den lokala brädgården).

Efter bara 40 minuter såg det ut så här:

Ytterligare någon timme senare, när långsidor sitter på plats inser jag att jag haft för bråttom. Där kom första misstaget. Jag måste såga till en jigg för distanser, men min såg är så uschli så det får bli brädgården på lördag morgon igen. Skruva isär, återanvända delarna annorlunda så skruvhålen inte styr fel. Gör om, gör rätt som man säger.

Oj – måste rusa nu, vi hörs.

[Edit 2009-08-15, 10:02 – rättat weblänken.]
[Edit 2009-08-16, 01:57 – rättat rubriken/ämnet]
[Edit 2009-08-16, 11:18 – ändrat namn på eländet]
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 175
North of Misery Eastern Railroad - NoME RR
« Svar #1 skrivet: sön 16 aug 2009, 02:20:05 »
Det blir aldrig som man tänkt sig. Ytterligare en uppsättning finsågat 21 x 70 x 1176 mm, plus två specialsågade 45 x 50 x 586 mm. Vanliga husliga sysslor tar också sin tid.

Eftersom jag ska ha 5 sektioner � 600 x 1200, två 450 x 1200 och en vinklad 450 x 1200 insåg jag ju att en jigg var nödvändig.

Det här är jiggen med en två l-balkar ilagda och gavlar fastskruvade.

Sektionen sitter så tight i jiggen att jag måste ta till kofot(!) för att bända loss den.

Tio l-balkar klara och fyra ramar, material tillsågat till lite inre distansklossar och så. Så jag har något att göra som inte låter när tonåringarna sover.

Klämde faktiskt ihop de tre mittramarna men glömde ta en bild. Ska göra om det när jag skurit till isoleringen.
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.