Författare Ämne: Byggbeskrivning MMM-modul  (läst 3969 gånger)

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.392
Byggbeskrivning MMM-modul
« skrivet: lör 30 maj 2009, 07:54:58 »
Hej
 

Här är en uppdatering av min beskrivning av hur jag byggde mina linjemoduler. Tidigare visad på Modellrallarens forum.

 

Om du ska bygga en modul så börja med att ta kontakt med oss, se instruktioner på vår hemsida.  http://www.malarmodulmote.se/

Du bör läsa dokumenten Mälarmodulnorm och MMM-DCC.

 

Om någon upptäcker något som inte stämmer i nedanstående beskrivning så maila mig gärna på ubjs snabela hotmail.com.

Jag hoppas kunna uppdatera detta med nya bilder som stämmer bättre med dom uppdaterade råden i beskrivningen.

 

Ett förslag till byggbeskrivning av en enkel MMM-modul


Jag ska här försöka sammanställa mina erfarenheter när det gäller att bygga en MMM-modul, 280x1200 mm.

 

Uppdaterad kommentar. 280 mm ger inte mycket plats för landskap, öka gärna djupet till 480 mm men tänk på att räkna om måtten i beskrivningen.

Du bör också fundera över vilken längd som passar dig bäst, tänk på hur du ska transportera modulen.


För att byggbeskrivningen ska bli så enkel som möjligt så förutsätter den att du gör exakt som det står här och att du använder exakt dom mått som jag föreslår, så fort du ändrar någon dimension så måste du tänka på att det kan få konsekvenser för dom andra måtten!

Målsättningen med dokumentet är att det ska kunna användas som en fullständig byggbeskrivning till allt träarbete på en MMM-modul.

 

Det finns en massa olika sätt att bygga på, den här beskrivningen visar för enkelhets skull bara på ett sätt. Det är säkert inte det bästa sättet men du kommer att få en fungerande modul om du följer beskrivningen.



1. Vad behövs?
Verktyg:
Såg, gärna elektrisk sticksåg men en fogsvans funkar också.
Skruvmejsel, men det blir mycket enklare med en skruvdragare, finns på Jula för ca 150:-, kan användas för allt borrande också.
Alternativt borrsväng eller borrmaskin.
Borr, lämpliga diametrar för förborrning av skruvhål. Är skruven 4-5 mm tjock så förborra med 3 mm, skruven ska bara fungera som tving.
Ett 10 mm träborr eller metallborr med utstickande spets, som en liten spik. Vanliga metallborr funkar inte så bra!
Vinkelhakar, helst två, kan vara av enkel typ, kolla bara att dom är 90 grader!
Tumstock eller något annat minst 1200 mm långt att mäta med.
Tvingar, minst två st, gärna snabbtvingar men vanliga funkar också.
Fil eller slipmaskin för att slipa till virket med.
Syl för att markera hål innan borrning.

Byggmaterial:
Peco code 75 räls, finns bla hos Mj-Hobbyexperten.
Korkbanvall 5 mm, finns bla hos Mj-Hobbyexperten.
1 meter 10x10 mm list från tex Mj-Hobbyexperten eller Wentzels.
40-45 mm långa träskruv med försänkt skalle och för stjärnmejsel el liknande.
4 st 8 mm bult med brickor och vingmuttrar, minst 60 mm långa.
Trälim.
Planhyvlad regel 22x44 el liknande, 4 meter.
Plywood 10 mm.
Beställ plywooden sågad, du behöver 2 st 167x280 mm och 2 st 167x1180 mm. Alternativ med hel långsida 2 st 167x260 mm och 2 st 167x1200 mm, något svårare att bygga eftersom gaveln bör vara helt jämn för att du ska få bra passning mot nästa modul, lite snyggare men målar du kanten så spelar det liten roll.
En st 75x1180 mm (rälsbädd med plats för luftledningsstolpar och signaler), korkbanvallen är 45 mm bred.


2. Vi bygger

Vi börjar med gavlarna.
I fortsättningen förutsätter jag att du valt måtten 167x280 mm, har du valt det alternativa måttet så måste du räkna om här!


Mät ut dom fyra hålen för bultarna som ska fästa modulen mot nästa modul. Mät från nederkanten av gaveln, samt från en sida. I nedre raden ska du ha 3 hål, alla 50 mm från nederkant. Första hålet 40 mm in från sidan, nästa 140 mm och det tredje 240 mm. Det fjärde hålet ska sitta 140 mm in från sidan, mät från samma sida, och 120 mm upp från nederkant. Markera hålen med blyertspenna. Gör sedan hål med syl innan du borrar. Borra försiktigt med 10 mm träborr med spets.
Kontrollmät, har hålen hamnat mer än 1 mm fel så måste du borra upp det något.
OSB har hålet hamnat fel och du tycker att det verkar svårt att borra upp för att få det rätt så fortsätt bygget ändå så får du hjälp med borrningen på MMM-träffen. Normalt sätt räcker det att fästa i två av hålen och man kan även använda 6 mm bult med stora brickor.
Så ge inte upp här även om hålen inte blivit tillräckligt exakta.
I nederkant på gaveln ska du nu såga ut en bit. Utsågningen ska ske i mitten av nederkant och var 30 mm hög och 60 mm bred, se bild här ska du dra igenom 220-voltskabel mm.

 

OBS Bilden visar en gammal lösning av kontakterna för körström. Enligt vår uppdaterade norm så ska den ena kabeln vara fast och den andra ha en kontakt 4mm hona (se dokumentet MMM-DCC).

 



 

Nästa steg är att montera gavlarna mot långsidorna.

 

Idag skulle jag skippa klossarna och skruva direkt i plywooden! Använd ca 40 mm långa skruv, gipsskruv funkar utmärkt, limma också.


Att montera gaveln mot långsidan går bäst med en medhjälpare som håller långsidan. Här kan du också vara hjälp av en enkel jigg, gjord av tex 22x44, du tar då en plan träskiva av något slag och fäster ca 250 mm långa bitar med skruv. Du ska göra två spår, vinkelräta mot varann.
Håll alltså gavel och långsida, vinkelräta mot varann och vinkelräta mot underlaget, bra med två vinkelhakar här. Limma på plywoodens långsida, förborra och skruva fast.

Det finns också särskilda tvingar som ger fina 90 graders vinklar.

Fästa rälsbädden

Jag rekommenderar att du använder två eller tre stödstag av 22x44 mm regel, 260 mm långa. Montera dom några cm nedanför ovankanten så kan du låta landskapet gå nedåt om du förstår vad jag menar. Det räcker att fästa dom med en skruv på vardera sidan, limma och förborra som ovan.
På stödstagen kan du sedan montera små klossar uppåtstående, på vilka du skruvar rälsbädden. Måtten på dessa klossar behöver inte vara exakta eftersom dom kan sticka ut nedåt, se bilden.
Rälsbädden ska ligga i nivå med gavelns översida, limma en tunn list, tex 10 mm som stöd för rälsbädden.
En detaljbild på fästet för rälsbädden, här har jag använt 22x22 och då blir det lite trångt för vingmutter, rekommenderar därför att du använder en list på 10x10 mm istället och limmar den istället för att skruva:





Stödstagen kan även användas för montering av kontakter.
OBS Läs dokumentet MMM-DCC om kontakter och titta på bilderna där innan du monterar stödstagen http://www.malarmodulmote.se/.

På rälsbädden limmar du sedan 5 mm korkbanvall längs hela modullängden.
Limma sedan rälsen som måste ha ett avbrott i båda rälerna och ska sluta 25 mm före gaveln.
Rälsavbrottet kan ligga varsomhelst på linjen. Jag började med att kapa till en ca 600 mm lång flexrälsbit och limmade fast den 25 mm från gavelkanten. Här kan du använda en vinkelhake för att mäta avståndet från gavelkant till rälsens början, placera vinkelhaken mot gaveln och du får en punkt att mäta mot. Limma med vanligt snickarlim på rälsbädden och lägg dit rälsen. Var noga med att du får rälsens mitt rakt ovanför centrum på mitthålen, använd vinkelhaken. Placera tyngder på rälsen eller häfta med häftpistol runt syllarna. Tag bort tyngder/häftklamrar när limmet har torkat.
Vid rälsavbrottet kan du använda Pecos isoleringsskarvjärn, montera skarvjärnen och tryck på en ny flexrälsbit, mät avståndet mot andra gaveln på samma sätt som den första och kapa rälsen 25 mm från gaveln.
Limma rälsen och när limmet torkat så är det dags att löda anslutningar. Borra först ett lagom stort hål för kabeln, löd fast kablar på alla fyra ställen och dra sedan ned dom till en 2 polig strömbrytare som du fäster på lämpligt sätt, kanske dolt i en stödregel.


Nu är snickeri-arbetena och rälsläggningen klar, benställningsbeskrivning följer nedan. Förutom detta måste du också fixa 220 volts försörjning, boosterbuss och buss för styrbussen. Anvisningar finns i MMM-DCC-dokumentet, se hänvisning ovan.

Benställning
Antingen använder du en Ivar-gavel från IKEA, 1240 mm hög + en plywoodskiva eller så bygger du benställningen själv av 22x44 regel.

Byggbeskrivning av enkel benställning
Såga till två st 1240 mm bitar av 22x44, såga till ett tvärstag och förborra, limma och skruva fast det.
Såga nu till plywooden som ska storlek enligt bilden nedan, OBS du behöver förstås inte såga ut för klossarna om du valt att bygga utan dom.


Du ska såga ut området som är 60x60 mm och borra tre 10 mm hål där dom tre kryssen är.

Uppdatering:

Urtagen för klossarna som jag idag rekommenderar att du skippar bör du förstås skippa även på den här. Linjen som är 67 mm lång, blir då 97 mm lång.

Plywooden skruvas och limmas till ben av 22x44, du ska fästa plywooden så att den går 70 mm in på benen.





Mvh UB